پیام فارس

آخرين مطالب

کازرون؛ فرصت هایی که به تهدید تبدیل شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - روزنامه طلوع از نشریات استان فارس دوشنبه 31 اردیبهشت ماه در شماره 2241 تیتر نخست خود را به یادداشتی با عنوان "کازرون؛ فرصت هایی که به تهدید تبدیل شد!" اختصاص داده است.
در این یادداشت به قلم محمدمهدی جعفری زاده صاحب امتیاز و مدیرمسئول این روزنامه آمده است: مردم شهرستان کازرون، به گواهی پیشینه تاریخی آنان، از زمان ساسانیان تا عصر انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی تاکنون، مردمی به نهایت بلنداندیشه، متدین، مترقی، وطن دوست، شجاع و آزاده بوده اند و با عملکرد خویش، مبارزه با استعمار و استبداد و خوانین و دست نشانده های مستبدین را در کارنامه درخشان خود دارند.
آنان درعین حالی که متواضع اند به موقع نیز در دفاع از حقوق و کیان و سرزمین و اعتقادات خویش از فولاد سرسخت ترند. اگر در این شهرستان و استان پرآوازه فارس، مدیران و مسئولانی به نمایندگی از قوای مقننه، قضائیه و مجریه، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و امام جمعه می خواهند عهده دار امور شوند باید «روانشناسی اجتماعی» آنها را خیلی خوب بدانند وگرنه سخت به چالش میافتند و به زمین میخورند.
رزمندگان عزیز این دیار در 8 سال دفاع مقدس، زبانزد همه رزمندگان کشور بوده و هرجایی نام کازرون و کازرونی آمده، چه در عرصه جنگ و مبارزه، چه اقتصادی و اجتماعی، چه فرهنگی و تخصصی معروف بوده و هستند. بینش سیاسی بهروز و مترقیانه این مردم، اجازه زد و بند سیاسی و لابیگری و بیراهه رفتن به هیچ گروه و فردی را نداده و همیشه در تصمیم گیریهای سیاسی، پابه پای مرکز کشور و حتی جلوتر از آن حرکت می کنند.
این سطور موجز و مختصر را در معرفی مردم شهرستان کازرون ذکر کردم که اگر کسانی در داخل و خارج کشور، این مردم را نمی شناسند به عمق ماجرا پی ببرند و این مردم را همانطور که هستند بشناسند.
جوانان عزیز این شهرستان نیز لباس بزرگان خود را به تن دارند و با همه سن کم، اما دنیایی از تجارب از پدران خودآموخته اند و در این مسیر به اقتضای پیشرفت زمان خود، در حال اوج گرفتن هستند. لذا می طلبد که فرماندار، امام جمعه، نماینده مجلس، عوامل قضایی، نظامی، انتظامی و رؤسای ادارات از افراد متواضع، مجرب، کاردان، صبور، همفکر و در رکاب و خدمت این مردم باشند.
اما چرا کازرون با این سابقه درخشان، در اعتراضات اخیر، به حرکتی قهرآمیز و خشونت بار کشیده شد؟ در اینجا نیز همه کسانی که بلندگو و تریبون در اختیار دارند باید احتیاط کنند و از فرمولها و فرمت های تکراری و برچسبهای ناچسب به این مردم بزرگ بپرهیزند که نه تنها آبی بر روی آتش نخواهند ریخت، بلکه آن را تبدیل به عصبانیت و عقده ای نهفته خواهند کرد که در درازمدت نتایج غیرقابل پیش بینی خواهد داد.
قرار نیست هرکس بلندگویی در دست دارد هرچه خواست به زبان بیاورد و یکطرفه ببرد و بدوزد و با سخنانش، مردم را بیشتر تحریک کند. در این مصاف، طبیعی است که از هر حرکت مردمی و انقلابی، برخی عناصر فرصت طلب سوءاستفاده کنند؛ ولی نباید در تحلیلها و تفسیرها، چهره این مردم بزرگ و خواسته ها و مطالبات آنان، تحت الشعاع حرکتهای کور دیگران قرار گیرد. حساب مردم، از معاندین و دشمنان جداست همانطور که حساب آنان از مسئولانی که ریشه و سبب این حوادث غمبار بوده اند، جداست و در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی و در دادگاه ملت و در چارچوب قوانین و مقررات کشور و قانون اساسی باید پاسخگوی مردم شهرستان کازرون باشند. امروز نشد فردا، فردا نشد فرداهای دیگر، مردم آنها را به پاسخگویی واقعی خواهند کشاند.
ان الله مع الصابرین...
اما تاریخچه این اعتراضات:
مردم شهرستان کازرون از چندین دهه گذشته شاهد پاره پاره شدن شهرستان خود بوده اند؛ زمانی قسمتی از چند استان و چند شهرستان همجوار و مناطقی همچون دشت ارژن و... جزء خاک این شهرستان بود و یکی یکی از آن جدا شدند و هر بار نیز که مردم در زمان حکومت ستمشاهی اعتراض می کردند، در نبود مطبوعات محلی و فقدان فضای مجازی و ازآنجاکه صداوسیما نیز حکومتی بود و حقایق را وارونه جلوه می داد، سرکوب شده و مورد بی مهری و اجحاف قرار می گرفتند؛ اما امروز که در نظام جمهوری اسلامی تنفس می کنند توقع و انتظار داشتند که اگر قرار است برای سرنوشت خاکشان تصمیمی گرفته شود نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، صادقانه و شفاف، آن را با مردم شهرستان و نخبگان و بزرگان شهرستان در میان گذاشته و با مشورت، نظرخواهی و نظرسنجی در کمال برادری و دوستی با مردم عزیز چنارشاهیجان و کوهمره که پاره تن مردم شهرستان کازرون هستند، به تصمیمی خردمندانه، پخته و آرامش بخش برسند.
این بهترین فرصتی بود که با طرح امتیازاتی برتر و فراتر از فرمانداری ویژه، می توانست به نتایجی عالی برسد و فرصتی طلایی بود که نماینده مجلس به کمک همه مردم و نخبگان کازرون با اجماع و همبستگی می توانستند به دستاوردهای چشمگیر و همه پسند نائل شوند؛ اما افسوس که به خاطر برخی محاسبات غلط، به خاک و خون و تخریب و نفرت منجر شد.
همه دنیا بداند که مردم کازرون با جگرگوشه های خود در همه بخش ها از یک پیکرند و کشور و انقلاب و دینشان را دوست دارند و اجازه عرض اندام به بیگانه را نمی دهند؛ اما مسئولان رده های پایینی، میانی و ارشد نیز در همه پستها باید به نظرات آنان احترام بگذارند. چه در نظامهای دمکراتیک و مردمسالار، چه در تعالیم نورانی اسلام و چه در محضر عقل و اندیشه، تبعیت از آرای اکثریت شرط صحت عمل است و باید ملاک قرار گیرد؛ لذا مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری نباید به خود حق دهند که خلاف این مسیر را بپیمایند. این تمام حرف مردم بزرگوار شهرستان کازرون است. آیا غیرشرعی، غیرعقلی، غیرقانونی و ضدانقلابی است؟!
اما فرصتی که مسئولان ما در حوادث کازرون از دست دادند چه بود؟ مردم شهرستان کازرون موقعی که با بی خبری از طرح تجزیه شهرستان مطلع شدند بهت زده شده و احساس کردند که به آنان توهین و خیانت شده است و در شعارهایشان نیز مشهود بود و هست. لذا از مردادماه 1396 تا قبل از روز چهارشنبه 26 اردیبهشت 97 به زیباترین و پسندیده ترین شکل و با حفظ خطوط قرمز و بدون ساختارشکنی در چندین نوبت به کف خیابانها مقابل فرمانداری آمده و در مرکز شهر تجمع آرام، متین و دلسوزانه کرده و همه اقشار هم اعم از دانشگاهیان، بازاریان، کارگران، روحانیون، دانش آموزان، فرهنگیان، خانوادههای شهدا، رزمندگان و... در آن حضور داشتند. آنقدر این تجمعات و اعتراضات متین، دلنشین، فرهنگمدارانه، زیبا و هماهنگ با نظام بود که فرصت خوبی برای مسئولان «سیاسی» و «تبلیغاتی» کشور بود تا آن را به رخ کشورهای پیشرفته جهان بکشانند و بگویند که این نمونه اعتراضات که مردم شهرستان کازرون، در همه مراحل آن نه شیشه ای را شکستند، نه جایی را آتش زدند، نه بوته گلی را زیر پا له کردند؛ بلکه حتی پسماندهای مواد غذایی مصرف شده را هم پس از پایان تجمع، جمع آوری میکردند و شهر را تمیز تحویل می دادند، در کشورهای اروپایی و آمریکا نیز چنین حرکت زیبا و شیک و افتخارآمیزی خودنمایی نکرده است.
فرصت خوبی بود که این الگوی حرکت اجتماعی و مردمی بی همتا را به جهان نشان دهند و از چهره خشونت طلب فرضی و انتسابی ما بکاهند؛ ولی متأسفانه این فرصت همانند همه فرصتهای دیگر از دست رفت و مسئولان «سیاسی» و «تبلیغاتی» ما بلد نبودند از آن به نفع کشور، استان فارس و مردم کازرون بهره گیرند. چگونه شاه مخلوع، انقلاب سیاه خود را، انقلاب سفید نامید تا در داخل و خارج کشور از خود چهره ای صلح طلب و مردم دوست جلوه دهد؛ ولی ما نتوانستیم این حرکت «سفید» مردم کازرون را به جهان «سفید» عرضه کنیم تا دشمنان ما خارج از مرز آن را «سیاه» جلوه ندهند.
ما در سیاهنمایی، استادیم و همه جا به نام مدافع انقلاب و کشور، فرصتهای سفید و قشنگ را به تهدید تبدیل کرده و با چند برچسب و مقابله، مردم را به طرف دشمنان قسم خورده، هُل می دهیم. آیا این هنر است؟ دکتر جهانگیری معاون ریاست جمهوری به درستی و ذکاوت گفت: «مدیر موفق کسی است که این چالشها را در نقطه شروع حل کند، موضوع کازرون باید حل شود.»
به هرحال «فرصتهای» زیادی در شهرستان کازرون از طرف مسئولان و ادارات و ارگانهای مختلف به «تهدید» تبدیل شد و به باد رفت. امید که ازاین پس این فرصت سوزی دنبال نشود و با دلجویی از این مردم بزرگ و تحقق مطالبات آنان، این زخم جانسوز تا اندازه ای التیام یابد.
منبع: روزنامه طلوع
7368/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/26722/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی و اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

بزرگداشت سعدی شیراز برگزار شد

نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم

تصویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در اوایل دوره پهلوی

واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود

از جریمه بیش از هزار میلیارد ریالی یک کارخانه قند تا محکومیت قاچاقچی سوخت در فارس

محکومیت یک هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

قطع گاز برخی مشترکان در آباده

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس