پیام فارس

آخرين مطالب

اعتبار اسنادی نیروگاه سیکل ترکیبی غدیر لامرد گشایش یافت اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی غدیر انرژی لامرد گفت: اعتبار اسنادی یا تضمین سرمایه (ال سی) این نیروگاه گشایش یافت که با این گشایش روند اجرای پروژه با شتاب بیشتری دنبال می شود.
سید فریدالدین معصومی سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تامین مالی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی غدیر انرژی لامرد مشابه سایر پروژه‌های B.O.O و B.O.T از دو محل آورده سرمایه‌گذاران (Equity) و وام (Debt) با نسبت‌های حدود 15 درصد آورده و 85 درصد تسهیلات است.
قراردادهای بی.او.تی (B.O.T) یا ساخت، بهره برداری و انتقال ( واگذاری ) به قراردادهایی گفته می شود که در آن شرکت یا شرکت هایی در قبال امتیازاتی، اقدام به اجرای پروژه های سنگین ( به لحاظ مالی ) می کنند.
یکی از این امتیارات می تواند استفاده از سود پروژه یا در اختیار گرفتن برخی مستحدثات(بناها) باشد.
در قرارداد BOO کنسرسیوم مسئول ساخت و بهره برداری از پروژه است بدون اینکه مجبور باشد که پروژه ساخته شده را به دولت یا بخش دولتی واگذار کند.
در این قرارداد سرمایه گذار تمام اقدامات در پروژه را از طراحی تا خرید اقلام مورد نیاز و نصب و اجرا و راه اندازی را از طریق پیمانکار انجام و از آن بهره برداری می کند و مثلاً در حوزه نیروگاهی انرژی تولیدی خود را به دولت یا مصرف کنندگان با انعقاد قرارداد می فروشد.
مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی عدیر انرژی لامرد گفت: تسهیلات این پروژه از طریق بانک Export-Import چین (اگزیم بانک چین) تامین اعتبار شده است که با حمایت ها و پیگیری های وزیر اطلاعات، وزیر اقتصاد و دارایی و نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی گشایش اعتبار اسنادی این نیروگاه نهایی شد.
وی ادامه داد: با گشایش اسناد اعتباری این طرح شاهد اجرای پروژه و واریز سهم طرف چینی خواهیم بود.
مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی غدیر انرژی لامرد یادآور شد: هیات وزیران به منظور تجهیز و تدارک منابع مالی خارجی مورد نیاز جهت اجرای این پروژه به وزارت امور اقتصاد و دارایی اجازه داد به نمایندگی از سوی دولت برای لازم الاجرا شدن موافقتنامه مالی مربوط به پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد بین بانک صنعت و معدن جمهوری اسلامی ایران و اگزیم بانک چین، به مبلغ سه میلیارد و 591 میلیون و 317 هزار و 33 صدم یوآن چین، ضمانت نامه اختصاصی صادر کند.
معصومی افزود: کارخانه آلومینیوم جنوب از طرح های مصوب درحال اجرا در محدوده منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که برای تولید شمش آلومینیوم نیاز به برق دارد و برق این کارخانه توسط شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: برق تولید شده براساس قرارداد فروش تضمینی برق ECA (مورخ 7 مرداد 91) فی‌مابین شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) و شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر توسط این کارخانه به مصرف خواهد رسید.
مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی غدیر انرژی لامرد گفت: شرکت شانگهای الکتریک (SEC) پیمانکار EPC، آنسالدو ایتالیا و شرکت SEC به عنوان سازنده تجهیزات اصلی نیروگاه ، شرکت فراگستر بیستون پیمانکار احداث خط، احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز هم توسط پیمانکاران مورد تأئید شرکت گاز اجرا می شود.
معصومی اظهار کرد: احداث پست های 230 و 400 کیلو ولت در این نیروگاه در حال انجام است که در حال حاضر اسکلت فلزی ساختمان های کنترل مرکزی هر دو پست اجرا شده و همچنین سازه های گنتری به صورت کامل نصب شده اند.
وی خاطرنشان کرد: فونداسیون تجهیزات و ترنچ های پست در حال تکمیل بتن ریزی است. فونداسیون اصلی ترانسفورماتورهای فوق سنگین پست تکمیل شده است که با ورود دو دستگاه ترانسفورماتور فشار قوی در نیمه دوم خرداد ماه عملیات نصب آن ها نیز اجرایی می شود.
مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی غدیر انرژی لامرد گفت: همچنین سایر تجهیزات اصلی پست از جمله کلیدها، برقگیرها و سکسیونرها در اواخر خردادماه وارد سایت خواهد شد و عملیات نصب آن ها نیز اجرا می شود.
معصومی یادآور شد: با بهره برداری از این نیروگاه در سایت انرژی بر لامرد نیز 190 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین حدود 900 نفر در دوران احداث این نیروگاه مشغول بکار خواهند شد که برای اجرای ماده 47 قانون برنامه ششم توسعه نیروهای متخصص بومی این شهرستان ها در اولویت استخدام قرار دارند.
مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی غدیر انرژی لامرد بیان کرد:دستور آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد همزمان با سفر رییس جمهوری به استان فارس در اردیبهشت ماه 1394 توسط شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با سرمایه گذاری حدود 550 میلیون یورو (شامل هزینه های احداث نیروگاه، پست و همچنینnon-EPC ) صادر شد.
معصومی افزود: این نیروگاه به عنوان اولین نیروگاه کشور با استفاده از توربین های گاز کلاس F، دارای راندمان 58 و نیم درصد خواهد بود.
وی ادامه داد: در این نیروگاه به دلیل بالا بودن راندمان، اتلاف انرژی کمتر و احتراق کامل‌تر و در نتیجه تولید آلایندگی کمتر، باعث آلودگی کمتر محیط زیست شده و از طرفی درجه حرارت دود خروجی از توربین گازی که حدود 600 درجه سانتی گراد است، در بویلر بازیاب تا حدود 190 درجه سانتی گراد کاهش یافته و آلودگی محیط را کاهش می‌دهد.
شهرستان لامرد در فاصله 464 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.
9254 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/26755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس