پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

روزه‌داری و ورزش علمي

روزه‌داری و ورزش

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - عضو هیئت علمی پرستاری سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی شیراز، تاکید دارد که افراد روزه‌دار نیز می‌توانند در ایام ماه مبارک رمضان فعالیت بدنی و ورزش را دنبال کنند.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، فاطه ویزشفر، سه‌شنبه 8 خرداد در کارگاه آموزشی دانشکده‌ی پرستاری شیراز، گفت: بهترین زمان برای ورزش در ماه رمضان یک ساعت پس از افطار است.
او با بیان اینکه فعالیت فیزیکی و ورزش عامل کاهش قند خون است، به نتایج مطالعات علمی در این موضوع اشاره و اضافه کرد: قند خون در افراد روزه‌دار پایین است و اگر فعالیت فیزیکی و ورزش انجام شود، شاهد افت بیشتر این شاخص و ایجاد ضعف در فرد خواهیم بود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ورزش در ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند نقش و تاثیر خود را بهتر و بیشتر ایفا کند، هر چند افراد در ماه مبارک رمضان با محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های فیزیکی مواجه هستند، اما هیچ‌گاه توصیه نمی‌شود که در هنگام روزه‌داری ورزش نکنند .
او با بیان اینکه روزه‌داری باعث حفظ طراوت ذهنی، شادابی و سلامت جسمی می‌شود، اضافه کرد: ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد، بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، فرد روزه‌دار را در مقابل خستگی‌ها و دشواری‌های روزه، به ویژه در هوای گرم مقاوم‌تر می‌کند .
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ارتباط تحرک فیزیکی در روزه‌داری و پیشگیری از ضعف عمومی و کسالت بدن، ادامه داد: ورزش باعث سوختن چربی‌های بدن شده و ذخایر چربی بدن را کاهش می‌دهد، به طوری که تعادلی میان سوختن کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها ایجاد می شود، پس در زمان روزه‌داری، به علت اینکه کربوهیدرات کمتری وارد بدن می‌شود، بدن چربی‌ها را بیشتر می‌سوزاند .
ویزشفر با توضیح این مطلب که فرد روزه‌دار قند خون پایینی دارد، ادامه داد: اگر فرد قبل از افطار فعالیت کند، با افت قند بیشتری مواجه می شود .
توصیه به پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شیرین پس از افطار
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توصیه به پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شیرین پس از افطار، گفت: همچنین نوشیدن دو لیوان آب قبل از ورزش لازم است و فرد با مصرف آب هنگام ورزش نیز، می تواند تعادل آب بدن خود را حفظ کند .
او گفت: صرف نوشیدنی، میوه‌ و سبزی از زمان افطار تا سحر برای حفظ آب بدن، دیگر توصیه این عضو هیات علمی دانشگاه بود و تاکید کرد: لازم است افراد در ماه مبارک رمضان، سطح ورزش را از نظر شدت و مدت کاهش دهند، به طوری که اگر فردی با شدت زیادی ورزش انجام می داده و آمادگی خوبی دارد، در این ایام سطح ورزش را به صورت متوسط انجام دهد تا از خستگی بیش از اندازه بدن جلوگیری شود .
او با اشاره به این موضوع که افراد در زمان عادی می‌توانند دست کم 340 تا 370 دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشند، یادآور شد: در ماه مبارک رمضان به علت محدودیت‌هایی که در زمان، شدت فعالیت، سطح آمادگی بدن و ضعف ناشی از گرسنگی ایجاد می‌شود، افراد باید کمترین ها را رعایت کنند .
بهترین ورزش ها در این ماه مبارک کدامند؟
ویزشفر ادامه داد: ورزش افراد به شدت فعالیت و سطح آمادگی بدنی آنها بستگی دارد؛ انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی و شنا، بهترین نوع ورزش در این ماه مبارک هستند، همچنین روزه‌داران می‌توانند دو مرتبه در هفته ورزش‌های قدرتی را انجام دهند تا قدرت عضله های بدن آنها حفظ شود؛ همچنین در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود فعالیت‌های هوازی را به یک نوبت پس از افطار کاهش داده و تمرین های قدرتی را نیز دو مرتبه در هفته انجام دهند .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره استفاده از مکمل‌های غذایی در ماه رمضان نیز گفت: اگر سطح فعالیت بدنی فرد در این ماه کمتر شده است، به مراتب از مکمل‌ها هم باید کمتر استفاده شود، البته بسته به شدت تمرین و میزان فعالیت، مصرف مکمل‌ها نیز باید تغییر کند .
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کمبود ٩ هزار معلم برای سال تحصیلی آینده در فارس

قولنج نوزادان و راهکار رفع آن

عوارض دارو و مکمل‌های کاهنده وزن از زبان یک کارشناس

شیراز و 40 سال دستاورد در پیوند عضو

تکذیب خبر تجمع اعتراض‌آمیز کارکنان دانشگاه جهرم

همه دانستی‌های لازم در مورد کم‌کاری تیروئید

آغاز به کار مجهز‌ترین مرکز دندانپزشکی در شیراز

هنگام تولد 2 تا 3 درصد اختلالات ژنتیکی بروز می‌کند

سرطان سینه شایعترین سرطان در زنان ایرانی است

شپش به جامعه و یا طبقه اجتماعی خاصی تعلق ندارد

اعتراض دانشجویان به خصوصی‌سازی رشته‌های پزشکی

شپش به جامعه و یا طبقه اجتماعی خاصی تعلق ندارد

اعتراض دانشجویان به خصوصی‌سازی رشته‌های پزشکی

توجه به علم و فناوری راهکار توسعه فارس است

همایش ملی خانواده و آسیب‌های اجتماعی در جهرم برگزار می‌شود

انعقاد تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی شیراز

"گال"؛ نشانه‌ها و درمان

دیدار وزیر دفاع و روسای دانشگاه‌های شیراز

فارس سرمایه عظیمی تحت عنوان نخبگان علوم پزشکی دارد

راه اندازی موسسه خیریه مراقبت متعالی در منزل

نسخه استادان دانشگاه برای توسعه فارس

شربت متادون را در شیشه های غیر دارویی نگهداری نکنید

خطر اعتیاد به فضای مجازی جدی است

اقتصاد شهری،اساس مدیریت نوین برای حل معضلات کلان شهرهاست

کتاب رایگان بین دانش آموزان مناطق محروم فارس توزیع شد

شیوه مواجهه با فردی که افکار خودکشی دارد

طرح های مربوط به کشت سلولی با شتاب بیشتری انجام شود

از دلبستگی تا وابستگی

بهره‌گیری از منابع تجدیدپذیر توصیه یا الزام

تعطیلی 5 واحدتولیدی عرقیات سنتی در شهرستان میمند

اهمیت حفظ سلامت دندان‌های شیری/ استفاده از مسواک انگشتی برای کودکان

پژوهشگران دانشگاه شیراز، حسگر تشخیص عفونت ادراری طراحی کردند

تولید حسگر تشخیص عفونت ادراری در دانشگاه شیراز

آمار گور ایرانی در پارک ملی قطرویه 17 درصد فزونی یافت

پندارهای درست و نادرست پخت غذا در ظروف مسی

غذای داغ در ظرف های پلاستیکی عرضه نشود

آمار 57 درصدی سزارین در استان فارس

آمار 57 درصدی سزارین در استان فارس

ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف در شیراز

همکاری علوم پزشکی و آموزش و پرورش برای ارائه خدمات به بیماران پروانه‌ای در شیراز

پایان مسابقات رباتیک هلال احمر فارس

لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی

2 محصول بیوتکنولوژی در شیراز آماده عرضه به بازار شد

استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای آموزش‌های تخصصی

شناسایی 372 هپاتیتی در استان فارس

افزایش 34 درصدی جذب سوادآموز در فارس

تغییر در خلق و خو از علایم هشداردهنده بیماری آلزایمر است

جمع آوری بخاریهای نفتی از مدارس فارس تا پایان سال/ استفاده از بخاری نفتی در 3100 کلاس درس

فارس به لحاظ افراد باسواد جلوتر از کشور است

ستاد بازسازی عتبات زمینه ساز گسترش فرهنگ شیعی است