پیام فارس

آخرين مطالب

معاون جهادکشاورزی فارس عنوان کرد:

کشت برنج در فارس طی 5 سال به صفر می‌رسد/ نخل جایگزین مرکبات خواهد شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه اقداماتی برای مقابله با بحران آب در این استان آغاز شده است، طرح به صفر رسیدن کاشت شلتوک(برنج) طی 5 تا 6 سال آینده‌ را یکی از برنامه‌ها در این ارتباط عنوان کرد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، محمد صادقی شامگاه شنبه 19 خرداد در نشست خبری رییس، معاونان،‌ مدیران و مشاوران! سازمان جهادکشاورزی استان فارس، گفت: هم‌اینک در استان فارس بالغ بر 150 تا 160 هزار شلتوک در سطحی حدود 26 هزار هکتار کشت می‌شود، این میزان در گذشته حدود 60 هزار هکتار بوده و در آن حدود 300 هزارتن شلتوک تولید می‌شده است.
صادقی تصریح کرد که یکی از راهکارهای مقابله‌ با مشکلات ناشی از خشکسالی و کم‌آبی تغییر الگوی کشت است که از یکی دو سال قبل در فارس آغاز شده و باید به‌تدریج و با همراهی کشاورزان اجرایی شود.
او در عین‌حال تاکید کرد که تغییر الگوی کشت شلتوک نیازمند تامین هزینه‌های سنگینی است زیرا شلتوک، اقتصادی‌ترین نوع کشت برای کشاورزان محسوب می‌شود و کمتر کشاورزی حاضر خواهد بود درآمد خود را به کمتر از یک سوم کاهش دهد.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: اکنون سالانه حدود 11 میلیون تن محصولات زراعی و باغی در استان فارس به ارزش بین 20 تا 30 هزار میلیارد ریال تولید می‌شود؛ 7 و نیم میلیون تن از این میزان محصولات زراعی و 3 و نیم میلیون تن محصولات باغی است.
صادقی با بیان اینکه کشاورزی بار اشتغال استان فارس را بر دوش می‌کشد، گفت: حدود 30 درصد اشتغال فارس به شکل مستقیم به کشاورزی وابسته است حال آنکه در جهان میانگین این عدد 15 درصد است.
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس با اشاره به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر یادآور شد: سطح زیر کشت گندم نسبت به ده سال قبل به کمتر از نصف رسیده و تولید گندم به‌عنوان محصولی استراتژیک از دو میلیون و 800 هزار تن در سال به حدود یک میلیون تن کاهش یافته است.
صادقی تصریح کرد: تولید برنج در استان انتخاب ما نیست اما به دلیل گره خوردن تولید آن با معاش مردم با تولیدکنندگان برنج با مماشات برخورد می‌کنیم و گرچه برنج پرمحصول نیز به کشاورزان معرفی کرده‌ایم اما تقاضای بازار به سمت برنج کیفی، موجب شده است که برنج پرمحصول مورد استقبال کشاورزان قرار نگیرد .
وی با بیان اینکه اگر کشاورزی بخواهد شغل دیگری را جایگزین کشاورزی کند با سختی‌های فراوانی روبرو خواهد شد و فراهم کردن مشاغل دیگر نسبت به کشاورزی هزینه‌بر است، گفت: شناخت، دلبستگی، علم و دانش مردم نیز در ادامه دادن یا رها کردن کار کشاورزی موثر است بنابراین سازمان جهاد کشاورزی در راستای تغییر الگوی کشت و معیشت مردم تلاش می‌کند .
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس گفت: برای تغییر الگوی کشت اقدامات فنی، محتوایی و اجرایی انجام شده است از جمله اینکه کارگروه‌هایی با حضور نمایندگانی از استانداری فارس، سازمان آب منطقه‌ای، برنامه و بودجه، صنایع و محیط زیست تشکیل شده که در این کارگروه‌ها جهاد کشاورزی نقش دبیر را دارد .
صادقی ادامه داد: برای تغییر الگوی کشت باید مطالعات اجتماعی و اقتصادی انجام شود تا بتوان به تدریج از تولید محصولی در منطقه‌ای کاسته و تولید محصول دیگری افزایش پیدا کند. نگاه اقتصادی نیز در الگوی کشت تاثیرگذار است که از نظر اقتصادی تولید برنج و صیفی‌جات گرچه آب‌بر می‌باشد اما برای کشاورزان مقرون‌به‌صرفه‌تر است .
پرداخت 432 میلیارد تومان بابت اجرای طرح نکاشت برای دولت امکان‌پذیر نیست
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم تولید برنج را حذف کنیم یعنی باید بیش از 432 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کنیم تا برنج نکارند و با وضعیت موجود دولت چنین بودجه‌ای فراهم نیست .
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس ضمن اشاره به کاهش تولید ذرت از 800 هزار تن به 240 هزار تن در سال گفت: گرایش ما به سمت تولید ذرت علوفه‌ای است که در فارس در هر هکتار بین 100 تا 120 تن محصول برداشت می‌کنیم در حالی که رقم برداشت در کشور به صورت متوسط 57تن در هکتار است .
فارس در تولید روغن بدون پالم خودکفا می‌شود
صادقی اقدام دیگر جهاد کشاورزی فارس برای مقابله با خشکسالی را معرفی 22 رقم گندم و 16 رقم جو مقاوم به خشکی عنوان و اظهار کرد: افزایش تولید دانه‌های روغنی در فارس را شاهد بوده‌ایم به‌طوری که در گذشته در فارس کلزا تولید نمی‌شد اما اکنون سطح زیر کشت کلزا به 15 هزار هکتار رسیده است و انتظار داریم امسال به تولید 30 تن دست یابیم و روغن مورد نیاز فارس و یک استان مجاور را بدون پالم تولید کنیم .
وی جایگاه فارس در تولید محصولات باغبانی را خوب توصیف و اظهار کرد: توسعه نخیلات و باغات دیم در اراضی شیب‌دار و همچنین آبیاری نوین را در دستور کار داریم، همچنین توسعه کشت پاییزه چغندر قند به هزار و 320 هکتار، توسعه گیاهان دارویی به 4هزار و 800 هکتار، توسعه گشت گلخانه‌ای به 500 هکتار سایر اقدامات جهاد کشاورزی فارس بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/29307/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!