پیام فارس

آخرين مطالب

دانشگاه، بودن یا نبودن مقالات

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - روزنامه عصرمردم چاپ شیراز روز سه شنبه در شماره 6366 یادداشتی با عنوان "دانشگاه، بودن یا نبودن" منتشر کرده است.
در این یادداشت به قلم اسماعیل عسلی آمده است: اگر ساعاتی را پای درد دل فارغ التحصیلان دانشگاهی بنشینیم و حرف های آنها را بشنویم هر چند بسیار متاسف می شویم اما همین احساس همدردی نیز اندکی از بار اندوه آنها می کاهد.
مشکل این جوانان از لحظه ورود به دانشگاه آغاز می شود. دانشگاه هایی که مثل قارچ روییده اند و هیچ پیوند و هماهنگی با کانون هایی که وظیفه آنها برنامه ریزی برای تعیین سقف پذیرش دانشجو در رشته های مورد نیاز کشور است ندارند چرا که هدف آنها اغلب ثروت اندوزی و مشغول سرگرم کردن جوانان است تا جایی که حتی در زمینه جذب دانشجو با یکدیگر رقابت می کنند و برخی از دانشگاه های دولتی را نیز به این میدان کشانیده اند و این در حالی است که با توجه به نیاز بازار اغلب دانشجویان حتی قبل از فارغ التحصیل شدن باید محل کار خود را جانمایی کرده باشند تا بین تحصیل و کار آنها وقفه ای ایجاد نشود مگر این که قصد گذراندن دوران خدمت زیر پرچم را داشته باشند که در آنجا نیز ترجیحاً باید با بکارگیری در رشته های مورد علاقه ی خود به کسب تجربه بپردازند.
اصولاً تعریفی که از دانشگاه در جامعه ما ارائه شده غلط است. دانشگاه قاعدتا محل تحصیل کسانی است که با علاقه و انگیزه و توانایی فهم دروس یک رشته خاص که در دوران ابتدایی و متوسطه استعدادهای آنها در آن رشته مورد تأیید مشاوران تحصیلی قرار گرفته تحصیلات عالی خود را دنبال کنند و طبیعتاً خروجی چنین دانشگاهی صاحبان ایده، کارآفرینان، مخترعین و مکتشفین و کارمندان شایسته و افراد متخصص و کارآمد است. در جوامع توسعه یافته معمولاً تناسبی بین دانشجویان جذب شده برای تحصیل در یک رشته و بستر و زمینه کار و فعالیت در بازار کار وجود دارد و صرف نظر از دانشجویان خارجی که به موطن خودشان می روند سایرین معمولا امیدی به جذب شدن در بازار کار دارند.
در جامعه ما که همواره دلمان را به آمار فریبنده خوش کرده ایم آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد تعداد میلیونی دانشجویان است؛ دقیقا مشابه همان احساسی که نسبت به تولید هزاران تنی هندوانه های صادراتی داریم بدون این که به تأثیر منفی آن روی مصرف آب فکر کرده باشیم. هر ساله میلیون ها دانشجو وارد دانشگاه ها می شوند که تعداد بسیار کمی از فارغ التحصیلان این دانشگاه ها آن هم با استفاده از رانت و پارتی و سرمایه و قوم و خویش بازی و دوز و کلک های سیاسی جذب بازار کار می شوند و بقیه باید سماق بمکند.
حتی برخی از دانشجویان نخبه ای که در دانشگاه های درجه یک دولتی درس خونده اند نیز اغلب شغل مناسب و مورد علاقه ی خود را پیدا نمی کنند و با این وجود اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشند باید مبلغی به دانشگاه بابت هزینه تحصیل بپردازند. در واقع نظام آموزشی تاوان ناتوانی خود در زمینه تربیت دانشجوی آماده ی کار و کارآفرین را می گیرد و این اقدام معنایی جز این ندارد که دانشگاه های دولتی هم مثل دانشگاه آزاد از دانشجویان پول می گیرند. هر چند برای خالی نبودن عریضه قانونی را مصوب کرده اند که اگر دانشجوی فارغ التحصیل پس از مدتی که به اداره کاریابی مراجعه کرد و به کار گرفته نشد می تواند چنین پولی را نپردازد اما در اغلب موارد دانشجویان عطای این علافی را به لقایش می بخشند و با پرداخت هزینه تحصیل خود برای ادامه تحصیل یا انجام کار به خارج از کشور می روند و به این ترتیب ملتی را از نعمت وجود خود محروم می سازند و کسی هم به کسی نیست چرا که دل مشغولی مسئولین به حل مشکلاتی که خودشان برای خودشان در داخل و خارج ایجاد کرده اند و باز کردن کلافی که خودشان به پای خودشان پیچیده اند به آنها فرصت نمی دهد که به چنین موضوعاتی بپردازند. حداقل قانونگذاران بازگرداندن چنین مبلغی را به دانشجو به بازگشت او پس از تحصیلات تکمیلی منوط می کردند منطقی تر به نظر می رسید!
حتی به نظر می رسد که رایگان بودن تحصیل در مدارس دولتی هم خیلی جدی نباشد چرا که سطح و کیفیت تدریس در اغلب مدارس دولتی عادی به اندازه ای پایین است که دانش آموز به زور خرید کتاب های کمک درسی و معلم خصوصی و در برخی موارد تقلب می تواند خود را بالا بکشد که هزینه ای معادل همان مدارس غیر انتفاعی را به خانواده تحمیل می کند شاید علت این امر هم پایین بودن حقوق معلمان باشد که آنها را ناگزیر به انتخاب شغل دوم می کند و در چنین شرایطی دیگر از تقدس حرفه ی معلمی و پیوند عمیق با دانش آموز و اهل مطالعه بودن معلم و از همه ی اینها تأسف بارتر استقبال افراد توانا و نخبه برای معلمی دیگر خبری نخواهد بود.
با این توصیف جامعه ی ما تبدیل شده به تربیت کننده ی نیروهای متخصص مورد نیاز برای کشورهای توسعه یافته یعنی همان کشورهایی که از یک سو ظاهراً مرگ و نفرین را نثار آنها می کنیم و سرمنشأ مشکلات خود را در سیاست های آنها جستجو می نماییم و از سوی دیگر عملاً بهترین جوانان این کشور را برای خدمتگزاری به آنها و فعالیت در پژوهشکده ها و آزمایشگاه ها و مراکز علمی ناگزیر به مهاجرت می کنیم و دلمان خوش است که داریم کشور را اداره می کنیم! باید اذعان داشت که توفیقات جسته و گریخته موردی که بازخورد فراگیر ندارد نمی تواند نشان دهنده ی موفقیت نظام آموزشی در سطوح مختلف باشد!
وقتی به سراغ دانشجویان می رویم متوجه می شویم که تواناترین آنها از لحاظ درسی از همان ابتدا برای کار و ادامه تحصیل در خارج و اغلب آمریکا و اروپا برنامه دارند و عده ای هم که در حاشیه ها غرق شده اند و به مسایلی غیر از تحصیل می اندیشند تکلیفشان معلوم است.
مهندسی ترکیب و جمعیت دانشجویی هم با توجه به شاخص ها و مسایلی که ورود به جزییات آن در حوصله ی این مطلب نیست به گونه ای است که تکلیف کسانی که جذب ادارات و وزارتخانه ها و مشاغل دولتی می شوند تقریباً از همان اول مشخص است و طبیعی است که عده ای بر اساس دورنمای پیش رو از همان ابتدا به فکر مهاجرت و کاریابی در خارج از ایران باشند.
اینگونه اداره کردن امور شاید در کوتاه مدت قابل توجیه برای کسانی باشد که اندیشه و تفکری خاص را دنبال می کنند اما در دراز مدت حتی خودشان را هم به مخمصه می اندازد و لذا باید برای خروج از این وضعیت فکری اساسی کرد تا آثار بودن و نبودن دانشگاه یکسان نباشد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/29386/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور