آخرين مطالب

نخستین مدرسه سبز در شیراز احداث می شود/ نیاز به خلاقیت برای پویایی اقتصاد فضای آموزشی علمي

نخستین مدرسه سبز در شیراز احداث می شود/ نیاز به خلاقیت برای پویایی اقتصاد فضای آموزشی

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - طی سال های اخیر یکی از مسائل مبتلا به جامعه ایرانی، دریافت وجه از سوی مدارس مختلف دولتی بوده؛ موضوعی که آموزش و پرورش آن را به شکل کامل رد یا تایید نکرده است. این موضوع بار دیگر و همزمان با پایان سال تحصیلی، شاهد پررنگ شدن آن خواهیم بود!
به گزارش ایسنا منطقه فارس، زمانی که موضوع لزوم خلاقیت و ایده پردازی در طراحی مدارس جدید با در نظر گرفتن اهداف مختلف زیست محیطی، اقتصادی و آموزشی مطرح شد، مدیرکل نوسازی مدارس فارس از دنبال شدن این ایده با طراحی نخستین مدرسه سبز در شیراز، خبر داد.
مدیر کل نوسازی مدارس استان فارس در گفت و گو با ایسنا ضمن تایید این نگاه به فضاهای آموزشی، گفت: امسال در شیراز مدرسه ای با عنوان "مدرسه سبز" در برنامه دیده شده است .
سرافراز موصلی خاطرنشان کرد: این اقدام یک حرکت پایلوت خواهد بود و شاخص هایی نیز برای آن در تمام ابعاد تعریف کرده ایم؛ امیدوار هستیم در اجرای آن بتوانیم در صورت امکان تمام نیازها و مسائل را در نظر بگیریم .
موصلی خاطرنشان کرد: استفاده از تمام انرژی های تجدید پذیر و پیش بینی مسائل زیست محیطی نظیر تصفیه فاضلاب، استفاده بهینه از پساب فاضلاب تصفیه شده و ... مد نظر خواهد بود و امیدواریم با رفع تمام مسائل خصوصا مشکلات اعتباری، این طرح اجرایی شود.
بررسی اجمالی نشان می دهد که طی سال های اخیر میزان سرانه اختصاص یافته به مدارس دولتی روند کاهشی داشته و اکنون عدد تخصیصی بابت هر دانش آموز به طور میانگین بر پایه آنچه وزیر آموزش و پرورش و با در نظر گرفتن کل اعتبارات و تعداد دانش آموزان عنوان می کند، حدود 3 میلیون تومان به ازای هر دانش آموز است، اما در واقعیت باید دید آیا چنین تخصیصی به شکل عادلانه و برای تمام سطوح تحصیلی و نقاط دور و نزدیک، متعادل انجام می شود؟
ادعای وزیر آموزش و پرورش در حالی مطرح می شود که برخی مدارس در همین استان فارس هر ماه برای پرداخت قبوض آب و برق و گاز خود با مشکلات عدیده ای مواجه اند؛ این مشکلات هرچه فاصله مدرسه نسبت به مرکز استان بیشتر و دسترسی به آن مشکل تر شود، بزرگتر خواهد بود.
مشکلات مالی مدارس در سال های اخیر به شکلی نمود پیدا کرده است که مدیر و معاونان مدارس باید بخشی از تلاش خود را معطوف به کسب منابع مالی از شیوه های مورد تایید کنند!! روش هایی نظیر جذب کمک یا مشارکت اولیای دانش آموزان، راه اندازی بوفه ی مدرسه و البته استفاده از کمک خیران و ...
مدیران آموزش و پرورش اما هیچگاه به این اندیشه نبوده اند که با استفاده از روش های مختلف اشتغالزایی موجود و بهره گیری از تسهیلات و کمک بخش خصوصی، می توان ظرفیتی ایجاد کرد که ضمن توجه به ابعاد آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی، موضوع کسب مهارت و البته درآمدزایی را نیز دنبال کرد.
یکی از این روش ها استفاده از فرصت تسهیلات اشتغال روستایی است؛ راهی که می توان متناسب با ظرفیت های موجود در روستاها از آن بهترین بهره را برد.
مدارس در اکثر روستاها دارای محوطه ای بزرگ و اغلب بلااستفاده است؛ می توان با اندیشیدن راهکارهایی و بهره گیری از نیروی کار موجود در روستاها، در ابعادی نظیر کشاورزی، دامداری و ... فعالیت هایی را سامان داد.
قاعدتا توجه به اینکه دانش آموزان در کنار یادگیری دروس متداول، حرفه ای را به شکلی علمی فراگرفته و در ایجاد یک گلخانه همکاری داشته باشند و از محل درآمدهای حاصل، به شکلی منتفع شوند، به حتم راهی برای تامین هزینه های فضای آموزشی و بهبود شرایط اقتصادی مدارس و جبران کمبود تجهیزات.
به گزارش ایسنا، یکی از مسائل مهم مد نظر در کشورهای توسعه یافته، استفاده بهینه از فضاهای آموزشی و توجه به تمام ابعاد مناسب سازی این فضاها است.
به عنوان مثال، در بسیاری از مدارس، آبیاری فضای سبز و شست و شو با استفاده از سیکل تصفیه ی فاضلاب تولیدی مدرسه امکان پذیر یا اینکه با بهره گیری از انرژی های نو، علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز فضای آموزشی، تحصیل درآمدی نیز مقدور شده است.
با توجه به کمبود تولید نیروی برق به واسطه تداوم خشکسالی و کاهش تولید در نیروگاه های برق آبی از یک سو و از طرفی افزایش تعداد مشترکان و افزایش مصرف، می توان برای تامین انرژی در مدارس جدید و حتی سایر مدارس، راهکارهایی را در نظر گرفت.
در نظر گرفتن این نکته که می توان با انعقاد تفاهم نامه ای بین وزارتخانه های نیرو و آموزش و پرورش، بستری فراهم کرد که از تسهیلات پیش بینی شده در ایجاد نیروگاه های مقیاس کوچک یا خورشیدی، استفاده کرد و با همکاری بخش خصوصی، امکانی را فراهم آورد تا ضمن تامین انرژی برق مورد نیاز آموزشگاه، برق مازاد تولیدی به بازار برق عرضه و کسب درآمد شود!
به گزارش ایسنا، پیش از این در شهرهای ساوه و شهریار، تعدادی از مدارس به پنل های خورشیدی مجهز شده است؛ اقدامی که در سال های 93 و 94 کلید خورد اما هیچ وقت در خصوص احتمال ادامه آن دنبال نشد.
بی تردید مدارس می توانند با نوآوری، الگوهای بهتری برای کسب درآمد و تامین هزینه های سرانه دانش آموزی را مد نظر قرار داده و اجرایی کنند؛ الگوهایی که نه تنها زمینه ای برای فرهنگ سازی خواهد بود بلکه بستر را برای ارتقاء مهارت دانش آموزان و حتی اولیاء آنان فراهم می کند.
اگرچه مهمترین کارکرد ایده پردازی و نوآوری در این بخش، کاهش هزینه های خانوار در بعد آموزشی است؛ موضوعی که امروز در برخی نقاط به یک مشکل اساسی برای خانواده ها تبدیل شده است.
به حتم می توان راهکارهای بهتری را جایگزین اجاره دادن مدارس و فضاهای آموزشی در ایام تعطیلات با هدف کسب درآمد کرد؛ راهکارهایی که نه به اساس یک فضای آموزشی و کاربرد آن لطمه خواهد زد و نه جایگاه یک مدرسه را تقلیل می دهد و از سویی زمینه ای برای پویایی دانش آموزان و البته مربیان و اولیای دانش آموزان فراهم خواهد کرد.
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

معماری سازمانی زمینه ساز پویایی اقتصادی است

باید از منابع سلامت حفاظت شود

پایه ریزی وظایف دولت برپایه فناوری اطلاعات ضروری است

برگزاری نهمین کنگره کاربردی دندانپزشکی کشور در شیراز

ایرانی همواره صلح‌طلب و سردمدار آشتی بوده است

آغاز کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح در شیراز/ تبادار: پیشگیری از جنگ باید درس دانشگاهی باشد

پذیرش 9 هزار بیمار تصادفی در بیمارستان رجایی شیراز

صدور پیام سلامت برای صلح از شیراز به جهان/ کنگره سلامت برای صلح امروز آغاز می‌شود

هفتمین سمینار بین‌المللی سلامت زنان به میزبانی شیراز برگزار می‌شود

شناسایی 1500 نوزاد مشکوک به عقب ماندگی ذهنی در فارس

هفت هزار دانش‌‎آموز در فارس مهارت‌های زندگی را فرا می‌گیرند

قدردانی از دانش‌آموزان مدال‌آور علمی استان فارس

کشت زعفران در بستر هیدروپونیک و محیط بسته برای نخستین بار در کشور

كشت زعفران در بستر هیدروپونیک و محیط بسته برای نخستین بار در كشور

کشورهای عضو آیسسکو بر تقویت تبادلات علمی تاکید کردند

لزوم پیشگیری از بروز موارد جدید تالاسمی/ تالاسمی‌های ایران با اروپا برابری می‌کند

کارآفرینی عامل بهبود کیفیت زندگی در هر کشوری است

همکاری علمی نقش مهمی در نگرش مثبت بین ملت ها دارد

اجلاس دبیران کل کشورهای عضو آیسسکو در شیراز/ تلاش برای مرجعیت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

اجلاس دبیران کل کشورهای عضو آیسسکو آغاز به کار کرد

آخرین مهلت ثبت‌نام در نهمین مسابقه خلاقیت ابن‌سینا 25 آبان ماه

رونمایی از تمبر یادبود اجلاس آیسسکو و ISC

خسارت 50 میلیاردی آتش‌سوزی پیام‌نور اوز

آموزش و پرورش در تفاهم و صلح ملت‌ها نقشی کلیدی دارد

اجلاس دبیران کمیسیون های ملی آیسسکو در شیراز آغاز به کار کرد

بیش از 74 درصد دیابتی‌های موردانتظار فارس شناسائی شده‌اند

برگزاری رویداد کارآفرینی "تازه شو" توسط جهاددانشگاهی فارس

برگزاری شانزدهمین همایش زبان و ادبیات انگلیسی در شیراز

افت کیفی خدمات بیمه سلامت/ هدف تحریم فشار بر مردم است

شرایط تزریق واکسن آنفلوانزا/ لزوم تزریق واکسن به گروه‌های پرخطر

دارو مهمترین علت مسمومیت کودکان/ مسمومیت دومین علت مرگ اطفال

کاهش مرگ براثر مسمومیت با تلاش متخصصان در شیراز/ افزایش موارد مسمومیت دارویی در فارس

بهره‌گیری از ظرفیت مددکاران اجتماعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی

اهمیت تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان

برونسپاری 480 میلیارد ریال طرح خدماتی به بخش خصوصی

تغذیه مناسب فصل پاییز برای افراد مبتلا به آلرژی

بیمار روانی مخاطره‌ای برای کل جامعه محسوب می‌شود

استان فارس با کمبود روانپزشک مواجه است

پوشش حمایتی برای بیماران روانی لازم است/ جوامع شاد تعداد بیمار روانی کمتری دارند

ثبت اختراع دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مراجع بین‌المللی

تولید انسولین انسانی توسط پژوهشگران در شیراز

اندازه گیری قندخون برای همه زنان باردار الزامی است

سومین نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی فارس برگزار شد

راه‌اندازی 24 مدرسه شبانه‌روزی استثنایی در کشور

پارک علم و فناوری فارس با شرکت ایتالیایی قرارداد همکاری بست

فعال شدن 230 پروژه نیمه تمام در استان فارس/ اجرای طرح بازسازی 180 مدرسه

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی: 140 هزار دانش آموز استثنایی تحت پوشش داریم

برگزاری نهمین سمینار علمی کاربردی دندانپزشکی در شیراز

گردهمایی معاونان فرهنگی علوم پزشکی منطقه 5 در شیراز

پرداخت تسهیلات به فارغ‌التحصیلان کارآفرین علمی کاربردی