پیام فارس

آخرين مطالب

نخستین مدرسه سبز در شیراز احداث می شود/ نیاز به خلاقیت برای پویایی اقتصاد فضای آموزشی علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - طی سال های اخیر یکی از مسائل مبتلا به جامعه ایرانی، دریافت وجه از سوی مدارس مختلف دولتی بوده؛ موضوعی که آموزش و پرورش آن را به شکل کامل رد یا تایید نکرده است. این موضوع بار دیگر و همزمان با پایان سال تحصیلی، شاهد پررنگ شدن آن خواهیم بود!
به گزارش ایسنا منطقه فارس، زمانی که موضوع لزوم خلاقیت و ایده پردازی در طراحی مدارس جدید با در نظر گرفتن اهداف مختلف زیست محیطی، اقتصادی و آموزشی مطرح شد، مدیرکل نوسازی مدارس فارس از دنبال شدن این ایده با طراحی نخستین مدرسه سبز در شیراز، خبر داد.
مدیر کل نوسازی مدارس استان فارس در گفت و گو با ایسنا ضمن تایید این نگاه به فضاهای آموزشی، گفت: امسال در شیراز مدرسه ای با عنوان "مدرسه سبز" در برنامه دیده شده است .
سرافراز موصلی خاطرنشان کرد: این اقدام یک حرکت پایلوت خواهد بود و شاخص هایی نیز برای آن در تمام ابعاد تعریف کرده ایم؛ امیدوار هستیم در اجرای آن بتوانیم در صورت امکان تمام نیازها و مسائل را در نظر بگیریم .
موصلی خاطرنشان کرد: استفاده از تمام انرژی های تجدید پذیر و پیش بینی مسائل زیست محیطی نظیر تصفیه فاضلاب، استفاده بهینه از پساب فاضلاب تصفیه شده و ... مد نظر خواهد بود و امیدواریم با رفع تمام مسائل خصوصا مشکلات اعتباری، این طرح اجرایی شود.
بررسی اجمالی نشان می دهد که طی سال های اخیر میزان سرانه اختصاص یافته به مدارس دولتی روند کاهشی داشته و اکنون عدد تخصیصی بابت هر دانش آموز به طور میانگین بر پایه آنچه وزیر آموزش و پرورش و با در نظر گرفتن کل اعتبارات و تعداد دانش آموزان عنوان می کند، حدود 3 میلیون تومان به ازای هر دانش آموز است، اما در واقعیت باید دید آیا چنین تخصیصی به شکل عادلانه و برای تمام سطوح تحصیلی و نقاط دور و نزدیک، متعادل انجام می شود؟
ادعای وزیر آموزش و پرورش در حالی مطرح می شود که برخی مدارس در همین استان فارس هر ماه برای پرداخت قبوض آب و برق و گاز خود با مشکلات عدیده ای مواجه اند؛ این مشکلات هرچه فاصله مدرسه نسبت به مرکز استان بیشتر و دسترسی به آن مشکل تر شود، بزرگتر خواهد بود.
مشکلات مالی مدارس در سال های اخیر به شکلی نمود پیدا کرده است که مدیر و معاونان مدارس باید بخشی از تلاش خود را معطوف به کسب منابع مالی از شیوه های مورد تایید کنند!! روش هایی نظیر جذب کمک یا مشارکت اولیای دانش آموزان، راه اندازی بوفه ی مدرسه و البته استفاده از کمک خیران و ...
مدیران آموزش و پرورش اما هیچگاه به این اندیشه نبوده اند که با استفاده از روش های مختلف اشتغالزایی موجود و بهره گیری از تسهیلات و کمک بخش خصوصی، می توان ظرفیتی ایجاد کرد که ضمن توجه به ابعاد آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی، موضوع کسب مهارت و البته درآمدزایی را نیز دنبال کرد.
یکی از این روش ها استفاده از فرصت تسهیلات اشتغال روستایی است؛ راهی که می توان متناسب با ظرفیت های موجود در روستاها از آن بهترین بهره را برد.
مدارس در اکثر روستاها دارای محوطه ای بزرگ و اغلب بلااستفاده است؛ می توان با اندیشیدن راهکارهایی و بهره گیری از نیروی کار موجود در روستاها، در ابعادی نظیر کشاورزی، دامداری و ... فعالیت هایی را سامان داد.
قاعدتا توجه به اینکه دانش آموزان در کنار یادگیری دروس متداول، حرفه ای را به شکلی علمی فراگرفته و در ایجاد یک گلخانه همکاری داشته باشند و از محل درآمدهای حاصل، به شکلی منتفع شوند، به حتم راهی برای تامین هزینه های فضای آموزشی و بهبود شرایط اقتصادی مدارس و جبران کمبود تجهیزات.
به گزارش ایسنا، یکی از مسائل مهم مد نظر در کشورهای توسعه یافته، استفاده بهینه از فضاهای آموزشی و توجه به تمام ابعاد مناسب سازی این فضاها است.
به عنوان مثال، در بسیاری از مدارس، آبیاری فضای سبز و شست و شو با استفاده از سیکل تصفیه ی فاضلاب تولیدی مدرسه امکان پذیر یا اینکه با بهره گیری از انرژی های نو، علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز فضای آموزشی، تحصیل درآمدی نیز مقدور شده است.
با توجه به کمبود تولید نیروی برق به واسطه تداوم خشکسالی و کاهش تولید در نیروگاه های برق آبی از یک سو و از طرفی افزایش تعداد مشترکان و افزایش مصرف، می توان برای تامین انرژی در مدارس جدید و حتی سایر مدارس، راهکارهایی را در نظر گرفت.
در نظر گرفتن این نکته که می توان با انعقاد تفاهم نامه ای بین وزارتخانه های نیرو و آموزش و پرورش، بستری فراهم کرد که از تسهیلات پیش بینی شده در ایجاد نیروگاه های مقیاس کوچک یا خورشیدی، استفاده کرد و با همکاری بخش خصوصی، امکانی را فراهم آورد تا ضمن تامین انرژی برق مورد نیاز آموزشگاه، برق مازاد تولیدی به بازار برق عرضه و کسب درآمد شود!
به گزارش ایسنا، پیش از این در شهرهای ساوه و شهریار، تعدادی از مدارس به پنل های خورشیدی مجهز شده است؛ اقدامی که در سال های 93 و 94 کلید خورد اما هیچ وقت در خصوص احتمال ادامه آن دنبال نشد.
بی تردید مدارس می توانند با نوآوری، الگوهای بهتری برای کسب درآمد و تامین هزینه های سرانه دانش آموزی را مد نظر قرار داده و اجرایی کنند؛ الگوهایی که نه تنها زمینه ای برای فرهنگ سازی خواهد بود بلکه بستر را برای ارتقاء مهارت دانش آموزان و حتی اولیاء آنان فراهم می کند.
اگرچه مهمترین کارکرد ایده پردازی و نوآوری در این بخش، کاهش هزینه های خانوار در بعد آموزشی است؛ موضوعی که امروز در برخی نقاط به یک مشکل اساسی برای خانواده ها تبدیل شده است.
به حتم می توان راهکارهای بهتری را جایگزین اجاره دادن مدارس و فضاهای آموزشی در ایام تعطیلات با هدف کسب درآمد کرد؛ راهکارهایی که نه به اساس یک فضای آموزشی و کاربرد آن لطمه خواهد زد و نه جایگاه یک مدرسه را تقلیل می دهد و از سویی زمینه ای برای پویایی دانش آموزان و البته مربیان و اولیای دانش آموزان فراهم خواهد کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/29661/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی و اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

بزرگداشت سعدی شیراز برگزار شد

نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم

تصویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در اوایل دوره پهلوی

واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود

از جریمه بیش از هزار میلیارد ریالی یک کارخانه قند تا محکومیت قاچاقچی سوخت در فارس

محکومیت یک هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

قطع گاز برخی مشترکان در آباده

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس