پیام فارس

آخرين مطالب

نماینده ولی فقیه در استان فارس:

بیان وضع موجود به تنهایی تغییری ایجاد نمی‌کند سياسي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز تاکید دارد که توصیف و بیان وضع موجود جامعه به تنهایی تغییری ایجاد نمی‌کند بلکه باید مقدمه‌ی تصمیم‌گیری برای آینده باشد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام یکشنبه 3 تیرماه در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، با اشاره به مطالب طرح شده در خصوص وضع موجود کشور، گفت: در این مسئله احساس مشترکی داریم و در توصیف وضعیت سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه، همه مشترک بوده و دردها و آسیب‌ها را شناسایی کرده‌ایم.
امام جمعه شیراز در عین‌حال تاکید کرد که توصیف وضعیت موجود جامعه، مقدمه‌ی تصمیم‌گیری است و نباید تنها به بیان آن بسنده کرد؛ اگرچه برخی از ما مسئولان و مدیران و نمایندگان در توصیف وضع موجود متوقف شده‌اند و صرفا به صورت مداوم آن را تکرار می‌کنیم؛ این باعث شده در جامعه احساس تغییر و حرکت چندانی دیده نشود.
او ادامه داد: باید به این مسئله توجه کرد که امروز ما مواجه هستیم با افرادی که ارزش‌های انقلاب اسلامی را برای خودشان مهم نمی‌دانند. خداوند متعال در قرآن کریم وعده امتحان الهی را به بندگانش داده و گفته هر نسل از فرزندان آدم را امتحان می‌کند .
آیت‌الله دژکام در پاسخ به این پرسش که چرا برخی افراد از ارزش‌ها عدول می‌کنند، گفت: افراد بعضا در گذر زمان تغییر می‌کنند و موارد بسیاری نیز وجود دارد که عده‌ای در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بسیار انقلابی بودند اما اکنون دیگر در این مسیر نیستند و این خود، یک امتحان الهی است.
او ادامه داد: آنهایی که در امتحانات الهی، مردود می شوند خودشان هم شاید متوجه این موضوع نشوند چراکه آنها فقط دنیا را می‌بینند و این وظیفه ماست که تذکر بدهیم و تلنگر بزنیم، اما باز هم اختیار افراد دست خود آنهاست و ما هیچ وقت، حق انتخاب را از مردم نمی‌توانیم سلب کنیم و هر وقت اجبار وارد کار شده، جواب نداده است.
امام جمعه شیراز گفت: ما باورمان نسبت به مردم باید این باشد که مردم آمده‌اند برای تعیین سرنوشتشان انتخاب کنند و در مقابل انتخابشان نیز از جانب پروردگار مزد خواهند گرفت؛ اگر بخواهیم چارچوب فکری خود را مرور کنیم، باید بگوییم نظام اسلامی توسط مردم ایجاد شده و در برابر فشارها، تا امروز ایستاده‌ایم؛ اما نظام اسلامی از مجموعه‌ای انسان تشکیل شده و انسان نیز انتخاب‌گر هست و اگر این حق انتخاب از او گرفته شود، جبر خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: ما نه جبری می‌اندیشیم نه دیگران را به انجام کاری مجبور می‌کنیم، در واقع اعتقاد داریم هرچه منطق ما قوی‌تر و قدرت اقناع‌مان بیشتر باشد، مردم نیز واقعیت این امر و صداقت را در رفتار ما ببینند، باعث علاقه به این منش و تفکر خواهد شد؛ تجربه نشان داده دین را با ابزار غیرخدایی نمی‌توان پیش برد.
آیت‌الله دژکام با تاکید بر لزوم توجه به اینکه در جامعه مدیر و مسئول مانند دیگر انسان‌ها انتخابگر است و امکان دارد اشتباه کند، گفت: ما ساختارگرایی به سبک‌های غیر اسلامی را قبول نداریم، چرا که در ساختار و نظامی که بر پایه عدل بنا نهاده شده، مدیر و مسئول بد هم پیدا می‌شود و در ساختاری که بر پایه ظلم و کفر بنا شده هم ممکن است آدم خوب پیدا شود.
او اضافه کرد: ما اصالت فرد را قبول داریم و جبر ساختار را قبول نداریم چرا که هر انسانی در روز قیامت باید پاسخگوی اعمال خود باشد که در انجام آنها حق انتخاب داشته؛ بنابراین اصالت فرد مقدم است بر ساختار اجتماعی هر چند که ساختار اجتماعی نیز بی تاثیر نیست.
آیت‌الله دژکام با اشاره به آیه‌ی 87 سوره‌ی یوسف و با تاکید براینکه امید در ما باید مثل حضرت یوسف باشد، گفت: ما مسئولان باید توجه کنیم علی‌رغم اینکه به برنامه ریزی برای انجام امور مختلف، مشغول شده‌ایم؛ اما این امر به تنهایی کافی نیست چرا که امید انسان در این صورت لطمه می‌خورد.
امام جمعه‌ی شیراز اضافه کرد: تکیه گاه ما، نباید صرفا برنامه ریزی‌هایی باشد که انجام می‌دهیم چرا که برنامه ریزی‌ها در بسیاری از موارد پر از نقص است؛ بنابراین، تکیه گاه ما باید خدا باشد، وقتی تکیه گاه خدا باشد و با توکل و برای جلب رضای او و خدمت به مردم گام برداریم، خداوند نقائص کارهای ما را پوشش می‌دهد و هفت در بسته به اذن خدا برای انسان باز می شود .
وی با بیان اینکه همان قدر که برای حل مشکلات و معضلات، برنامه ریزی می‌کنیم باید به عنایت پروردگار نیز امیدوار باشیم، به حدیثی از حضرت امیر‌المومنین(ع) با این مضمون " به چیزی که امید ندارید باید بیشتر امیدوار باشید تا چیزی که به آن امید بسته‌اید؛ گفت: شما نمایندگان شورا غالبا از لیست امید به این نهاد راه یافته‌اید، باید در راستای امیدبخشی به مردم گام بردارید و از ایجاد فضای یاس و ناامیدی بپرهیزید و امید به آینده بهتر را فراموش نکنید چرا که اداره این عالم به دست پروردگار است و در اوج ناامیدی نیز باید به لطف پروردگار امیدوار باشیم .
آیت‌الله دژکام بر ضرورت حفظ و تقویت امیدواری در میان افراد جامعه، تصریح کرد: همه باید به این حس امید در مردم میدان دهیم و البته کار کرده و معضلات را برطرف کنیم تا امیدواری ایجاد و تقویت شود.
وی خاطرنشان کرد: به نظر من، امروز در جامعه ما امیدوارتر از رهبر معظم انقلاب نسبت به آینده کشور، هیچ کس نیست، در حالیکه ایشان خیلی بهتراز من و شما و بقیه مسئولان، به مشکلات جامعه آگاه هستند؛ این پرسش ممکن است به وجود آید که این امید را رهبر معظم انقلاب از کجا کسب کرده است؟ این غرور نیست. این امید داشتن و تکیه به عنایت و کمک‌های خداوند متعال است؛ ما هم باید به خدا اطمینان داشته باشیم و امید داشته باشیم تا با اخلاص در نیت‌ها و تلاش و برنامه ریزی، جواب می‌گیریم .
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه امروز در کشور، نیازمند نشاط اجتماعی هستیم و در فرهنگ دینی نیز برای ایجاد سرور و نشاط بین مردم توصیه‌های فراوانی شده است، گفت: اما در راستای تحقق این هدف، ما یکسری مبانی داریم که بین ما و سایر جریان‌هایی که به فکر ایجاد نشاط در جامعه هستند متفاوت است.
امام جمعه‌ی شیراز ادامه داد: اینجا، این پرسش مطرح است که آیا واقعا همین راه حل ها و راهکارهایی که در جهان برای تحقق نشاط و سعادتمندی مردم ارائه می شود باید همه آنها را به عنوان یک جامعه مسلمان بپذیریم؟ آیا ما برای حل مشکلات و معضلات و دستیابی به اهدافی که داریم، بر مبنای مبانی دینی آیابه تدوین مبانی فلسفی پرداخته ایم؟
او گفت: ما در شیراز، شهری که شهر هنر و ادبیات و در جهان مطرح است زندگی می‌کنیم اما در مورد فلسفه‌ی هنر و ادبیات چقدر کار کرده و به تولید پرداخته‌ایم، ما در مورد فقه هنر چه چیزی برای عرضه داریم؟
نماینده ولی فقیه در فارس گفت: متاسفانه در بسیاری از حوزه‌ها، با عقب ماندگی‌هایی مواجه هستیم و همین عقب ماندگی بعضا موجب اختلاف نظر و باعث به نتیجه مطلوب نرسیدن می‌شود؛ بنابراین در باب ایجاد شادی و نشاط در سطح جامعه، باید از تبیین صحیح مبانی شروع کنیم .
او با تصریح اینکه در بحث ورزش هم باید کاربرد اجتماعی ورزش بررسی شود، گفت: مثلا ممکن است همزمان با برگزاری جام جهانی که اذهان مردم را نیز به خود مشغول می کند، در گوشه ای از دنیا همانند یمن جنایت های بسیاری اتفاق بیفتد که این، سوء استفاده قدرت ها از ورزش و رویدادهای بزرگ جهانی محسوب می‌شود.
امام جمعه شیراز گفت: استفاده یا سوء استفاده از پدیده هایی که مورد نیاز جامعه است یا مورد توجه عموم مردم قرار می گیرد، مسئله‌ای است که می توان آن را به موارد بسیاری از جمله برگزاری کنسرت های موسیقی نیز تعمیم داد؛ بنابراین، علاوه برماهیت یک پدیده، باید به جنبه چگونگی بهره برداری از آن نیز توجه کرد.
به گزارش ایسنا، در این جلسه برخی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/31782/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم

گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)