پیام فارس

آخرين مطالب

بارقه‌ی امید برای نجات کانونهای تولید مقالات

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - سال‏‎ها بخل آسمان و خشکی زمین، روستاییانی که معیشتشان به آن دو گره خورده را دل آزرده ساخته و به دنبال کسب روزی حلال راهی شهرهای دور و نزدیک کرد؛ مهاجرت اما بلایی شد برای روستایی و شهر نشین، بلایی که صدها درد دیگر را به نداری اضافه و آنان را گرفتار کرد.
  روستاهایی که مامن تولید کشور محسوب می‎شد، در دو دهه گذشته خالی و خالی‎تر می‌شد و ساکنانش خاطره ایل و تبار خود را در خانه‌ها و کوچه پس کوچه‎های کم فروغ شده از زندگی رها کرده و راهی شهرها شدند؛ راهی که هدفش کسب درآمد و تداوم زندگی آبرومندانه بود اما سرانجامی روشن نداشت.
حالا اما دولت تدبیری اندیشیده است تا آرام آرام از روند مهاجرت روستائیان به شهرها کاسته و به تدریج و با محقق شدن اهداف اولیه، مسیر مهاجرت را تغییر دهد؛ مسیری که طرح ‎های هادی و غیر هادی نتوانسته تا امروز آن را به سرانجام برساند؛ اگرچه التهاب کم آبی همچنان وهمی است در خاطر روستائیان.
ارائه تسهیلات و راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تعاونی‌های روستایی از جمله اقداماتی است که دولت برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان انجام داده تا شاهد حرکت اشتغال محور مناطق روستایی به سمت رونق باشیم .
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن تایید دبدگاه فوق بیان کرد: امروز توسعه روستاها فراتر از مباحث عمرانی به دلیل بحران آب ناشی از خشکسالی به سمت اشتغال محوری پیش رفته است .
سید کمال پاکفطرت با بیان اینکه تمرکز بر اقتصاد گردشگری در روستاهای استان فارس از اهدافی است که در سالهای اخیر در دستور کار قرار گرفته، افزود: اما بسیاری از روستاهای این استان زمینه و پتانسیل گردشگری ندارند که در این باره تقویت و ایجاد کارگاه‌های کوچک صنایع دستی و فرش بافی به عنوان رویکرد اصلی توسعه روستاها مدنظر است .
وی با تصریح بر اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط دولت و اهتمام مسئولان در استان فارس، در آینده شاهد رونق اشتغال در مناطق روستایی خواهیم بود به نگاه ویژه‌ی دولت تدبیر و امید به موضوع اشتغال روستایی و اعطای تسهیلات برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی استان اشاره کرد .
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس ادامه داد: دولت از محل صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار برای ایجاد اشتغال روستایی در نظر گرفته و پیش‌بینی می‌شود اعتباری بالغ بر 375 هزار میلیارد تومان از محل منابع این طرح به استان فارس اختصاص یابد .
به گفته پاکفطرت، طی تفاهم نامه مبادله شده بین استانداری فارس، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، بنیاد علوی و بانک سینا، به طرح‌های اقتصادی و اشتغال‌زا مستقر در مناطق روستایی، تسهیلات با سود یارانه‌دار تعلق می‌گیرد؛ پرداخت 5 درصد از سود این تسهیلات را معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و 5 درصد آن را نیز بنیاد علوی تقبل کرده است؛ بدین صورت سود تسهیلات مذکور معادل 8 درصد خواهد بود .
وی اضافه کرد: طی تفاهم نامه‌های دیگری و با پیگیری انجام شده از طریق معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و با همکاری صندوق توسعه ملی و پست بانک به طرح‌های اشتغال‌زا در مناطق روستایی کمتر توسعه یافته استان تسهیلاتی با سود 12 درصد نیز تعلق می‌گیرد .
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای نیز فی‌مابین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، بنیاد برکت و بانک پارسیان منعقد شده که بر اساس آن قرار است به زودی به طرح‌های اشتغال زا در مناطق روستایی تسهیلاتی با نرخ سود 8 درصد پرداخت شود .
پاکفطرت خاطرنشان کرد: این تسهیلات به تمام فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌ی روستایی همچون زراعت، دام، باغ، گلخانه، پرورش آبزیان، طیور و بخش‌های مختلف خدمات مکانیزاسیون کشاورزی، صنایع تبدیلی و صنایع تکمیلی در بخش کشاورزی، معادن کوچک و صنایع دستی تعلق می‌گیرد.
وی همچنین به کشاورزان و باغداران توصیه کرد که با پرهیز از خام فروشی محصولات کشاورزی، به دنبال ایجاد کارگاه‌های خانگی باشند چرا که این کار به ایجاد فرصت‌های شغلی تازه و افزایش سطح رفاه روستاییان کمک می‌کند و از میزان مهاجرت روستاها به حاشیه شهرها نیز می‌کاهد.
پاکفطرت، کارآفرینان و جوانان روستایی را به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های استان در زمینه صادرات دعوت و اضافه کرد: روستاییان با استفاده از ظرفیت‌های موجود استان فارس ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی، زمینه‌های ورود ارز به کشور را فراهم کند.
مدیرکل دفتر روستایی استانداری فارس پیشنهاد داد که روستاییان با تاسیس تعاونی‌های روستایی به ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات و برندسازی کالای با کیفیت این بخش اعم از انجیر، زیتون و دیگر محصولات همت کنند.
وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های شغلی متفاوتی در روستاها وجود دارد و روستاهای استان از پتانسیل‌های بسیار بالایی در حوزه گردشگری برخوردارند، گفت: یکی از فرصت‌های اشتغال پایدار روستائیان، صنعت گردشگری است و یکی از مهمترین بخش‌های اشتغالزایی به شمار می‌رود و دفتر روستایی استانداری فارس جهت حمایت از برنامه های گردشگری نیز در استان از آمادگی کامل برخوردار است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس نیز از مصوب شدن 2 هزار و 584 طرح از مجموع چهار هزار و 99 طرح اشتغالزایی روستایی در کمیته فنی اشتغال این استان خبر داد و گفت: اعتبار طرح‌های مصوب که از محل اعتبارات اشتغال فراگیر و پایدار روستایی تامین می‌شود بیش از 15 هزار میلیارد ریال است.
به گفته یدالله رحمانی، از مجموع طرح‌های مصوب نیز 2 هزار و 361 طرح به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که اعتبارات 486 طرح به مبلغ 459 میلیارد تومان از محل اشتغال فراگیر روستایی و اعتبارات یک‌هزار و 875 طرح به مبلغ 531 میلیارد تومان از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی تخصیص خواهد یافت .
وی اظهار کرد: با عملیاتی شدن 2 هزار و 361 طرح یاد شده، پیش‌بینی می‌شود که برای 14 هزار و 561 نفر فرصت شغلی در استان ایجاد شود.
رحمانی یادآور شد: بیشترین تقاضا در طرح ‌ای اشتغال روستایی مربوط به رسته صنایع دستی، گلیم، گبه و فرش و در بخش فراگیر در رسته گردشگری است.
مدیر کل تعاون،کار ورفاه اجتماعی استان فارس نیز به بسته‌های اشتغال پایدار در روستاها اشاره و خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال وظیفه کل حاکمیت است و همه‌ی ما باید برای تحقق این مهم تلاش کنیم که در این راستا طرح روستای بدون بیکار گامی مثبت در مسیر توسعه و اشتغال است .
سهراب مختاری، با بیان اینکه طرح توسعه اشتغال پایدار در روستا در کنار حفظ محیط زیست شوق و امید را برای مردم فراهم می‌کند، به ظرفیت‌هایی موجود برای ایجاد اشتغال در روستاها به ویژه صنعت گردشگری اشاره و عنوان کرد: امکانات بالقوه‌ای که در مناطق روستایی مثل شرایط جغرافیایی و آب هوا وجود دارد در زمینه ایجاد اشتغال بسیار حائز اهمیت است و می‌توانیم در قالب طرح تکاپو از این ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال در روستا ها استفاده کنیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس پیش از این از تصویب 1008 طرح اشتغال فراگیر و روستایی و عشایری با اعتبار بیش از 583 میلیارد تومان در فارس خبر داده بود و در این خصوص گفت: تمام تلاش ما برای ایجاد یک تعریف مشترک برای تحقق اشتغال و ارائه تسهیلات اشتغال آفرین است.
مختاری میزان تسهیلات پرداخت شده درحوزه اشتغال روستایی را تا پایان سال 96 بیش از 1032 میلیارد تومان اعلام عنوان کرد: از این رقم تاکنون حدود 400 میلیارد تومان به استان ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه دربحث اشتغال روستایی و عشایری کل اعتبارات بیش از 515 میلیارد تومان است، گفت: از این مبلغ 180 میلیارد ابلاغ و 67 میلیارد تومان تخصیص یافت.
اما فارغ از مباحث فوق همچنان یکی از معضلات روستائیان فارس در زمینه مسکن دریافت تسهیلات برای مقاوم سازی منازل مسکونی است. طبق گفته مسئولان این امر نسبت به گذشته شتاب بیشتری گرفته است تا دغدغه آنان برطرف شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس با بیان اینکه سال گذشته تسهیلات ١٨ و ٢٠ میلیون تومانی برای مقاوم سازی 10 هزار و ٧٠٠ واحد روستایی استان با بهره ٤ درصد ارائه شده است، خاطرنشان کرد: سال ٩٦ هم در حوزه تسهیلات مقاوم سازی و هم پرداخت خسارت سیل، تخصیص ها به ٩٠ درصد رسید.
عطاء ‎ الله زمانی با یادآوری این موضوع که امسال مصوب شده که تسهیلات از ١٨ و ٢٠ میلیون به ٢٥ میلیون تومان افزایش یابد، گفت: اگرچه این مهم تصویب شده اما هنوز ابلاغ و اجرا نشده است.
وی اضافه کرد: سال گذشته از حدود ٥٨٨ هزار املاک روستایی در سطح روستاها حدود ٢٢٥ هزار واحد مقاوم سازی شدند که ٥ درصد بالاتر از متوسط کشوری بوده است.
زمانی با یادآوری این مطلب که سال گذشته ١٤ هزار سهمیه ارائه تسهیلات برای واحدهای روستایی فارس تصویب شد که ١٠٠ درصد جذب شدند، ابراز امیدواری کرد که امسال با افزایش میزان تسهیلات شاهد مقاوم سازی تعداد بیشتر واحدهای روستایی باشیم.
به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران توجه ویژه به روستاها و برنامه‌ریزی برای توسعه روستایی علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، موجب ماندگاری جمعیت مولد به ویژه جوانان و نوجوانان در این مناطق شده و جامعه را از پیامدهای مهاجرت و حاشیه‌نشینی، مشاغل کاذب، فقر و آسیب‌های اجتماعی می‌رهاند.
راهکارهای جدید دولت و گام بلند استان فارس در این زمینه که جایگاه این استان را به صدر رسانده، پنجره‌ای رو به امید مقابل روستائیانی باز کرده است که ماندن در روستا و تداوم تولید را اگرچه با دشواری، به حاشیه نشینی در شهرها و پرداختن به مشاغل کاذب و تن دادن به آسیب‌های متعدد، ترجیح می‌دهند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/31796/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است