پیام فارس

آخرين مطالب

به بهانه پنجم تیرماه/

لازمه ریشه کنی اعتیاد اجتماعی شدن مبارزه است اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - سال هایی نه چندان دور، دیدن یک معتاد در حاشیه خیابان یا محله و میان خانواده، با واکنش های مختلفی همراه بود؛ نگاه هایی سرشار از ملامت، دلسوزی و نگرانی ... اما امروز شهروندان کمتر در مواجه به افراد معتاد واکنش نشان می دهند!
  اعتیاد پدیده ای پیچیده و چند وجهی است؛ معلول عواملی متعدد و عاملی موثر در بروز و تشدید آسیب هایی بی شمار؛ اعتیاد امروز را تنها از ظاهر افراد نمی توان تشخیص داد و عدد موادمخدر، هر روز افزوده و دامنه ی تاثیرات مخرب آن بیشتر و بیشتر می شود.
دامنه تاثیرات مخرب اعتیاد به مواد مخدر از آن رو حائز اهمیت فراوان است که عواقب وخیم آن تنها فرد معتاد را در بر نمی‌گیرد بلکه معمولاٌ همسر، فرزندان، خانواده،‌ دوستان و همکاران نیز در معرض آثار ویرانگر آن قرار خواهند داشت.
اعتیاد ابزاری اقتصادی در دست کارتل های بزرگ و قدرتمند است که استثمارگران و استعمارگران همواره از آن در مسیر دستیابی به منافع خود بهره برده اند؛ اقتصاد موادمخدر، یکی از عوامل بسیار مهم در تداوم و توسعه ی فعالیت ها محسوب می شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس لازمه ی موفقیت در مبارزه با اعتیاد را اجتماعی شدن اقدامات دانست و تاکید کرد که اگر همراهی و همکاری در تمام سطوح دولتی و مردمی وجود نداشته باشد، اعتیاد ریشه کن نمی شود.
محمدرضا ابراهیمی با بیان اینکه رویکردها در مبارزه با موادمخدر و اعتیاد، طی سال های اخیر تغییرات زیادی داشته است، استان فارس را در این زمینه پیشتاز و جزو استان های موفق دسته بندی کرد.
ابراهیمی گفت: از اولویت‌های مهم این دبیرخانه می‌توان به توجه دادن و رویکرد جدی متولیان اجرایی با مبانی علمی و ادبیات نظری پیشگیرانه و مداخله مراکز علمی، دانشگاهی و ارتقاء سطح تخصصی کارشناسان و تعریف درست و شفاف از نقش سازمان‌های دولتی و مردمی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خصوصاٌ مصرف مواد مخدر و توجه به نقش محیط‌های مهم و تاثیرگذاری خانواده، مراکز آموزشی، رسانه‌ها، محیط‌های کار، صنعتی و افزایش آگاهی دانش‌آموزان، دانشجویان، والدین با انتقال اطلاعات و چگونگی آموزش بهداشت و مهارت نه گفتن به اعتیاد و سایر زمینه‌های مهم و لازم و ترویج و تثبیت باورهای فرهنگی و مذهبی در پیشگیری اشاره کرد.
او به حوزه درمان و حمایت‌های اجتماعی این دبیرخانه هم اشاره و خاطرنشان کرد: حوزه درمان نظارت و پیگیری و اجرایی شدن سیاست های ستاد مبارزه با مواد مخدر در تمامی مراکز درمان و کاهش آسیب مشمول ماده 15 و ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر را در برمی‌گیرد، و از جمله اهداف آن افزایش پوشش دسترسی آسان و ارزان به خدمات درمانی اعتیاد ، جلوگیری از تغییر روند مصرف مواد کم خطر به مواد پر خطر ، کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد و افزایش بهره‌وری از خدمات درمانی است .
وی ادامه داد: با توجه به امار معتادان استان یکی از سیاست‌های اصلی افزایش انواع مراکز درمانی و دسترس پذیر بودن خدمات درمانی می‌باشد. که این موضوع به جد در کمیته‌های مربوطه پیگیری گردیده و در حد مطلوبی قرار دارد.از دیگر مواردی که در این حوزه مشاهده شده بحث معتادان متجاهر بی خانمان بوده که به نوعی از خانواده طرد شده و در سطح شهر پراکنده شده و چهره و سیمای استان و بخصوص شهر شیراز را نازیبا کرده‌اند در رابطه با این موضوع با پیگیری‌های دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سرانجام مرکز نگهداری درمان و کاهش آسیب معتادان موضوع ماده 16 ( همان معتادان حاد و پر خطر و بی‌خانمان ) راه اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت .
دبیر کمیته برگزار سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در استان فارس اضافه کرد: با اجرای این طرح و جمع آوری معتادان رها شده و پرخطر، شهر شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله کاهش جرایم خرد، تکدی گری، بزهکاری و کاهش شیوع بیماریهای عفونی و واگیردار از جمله ایدز، هپاتیت و سل بوده که بازدیدهای به عمل آمده و آمار مرکز ماده 16 موید این مطلب است که به آسایش خاطر و افزایش امنیت در سطح محلات و شهر را به همراه داشته است .
ابراهیمی به مقابله با عرضه مواد هم اشاره و تصریح کرد: انسان به عنوان یک موجود اجتماعی ساخته و پرداخته نهادهای فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه ای است که در آن پرورش یافته است . به عبارت دیگر الگوهای زندگی ، رفتار و شخصیت هر فرد انعکاس مستقیم و غیر مستقیم واقعیات عینی محیط اجتماعی او در طول زندگی اش می باشد . بدین ترتیب اگر در جامعه ای پدیده های نابهنجار ی همچون اعتیاد ، دزدی ، طلاق ، فحشاء و .... دیده می شود باید ریشه های آن را در درون جامعه و روابط و مناسبات حاکم بر آن جستجو کرد . تاکنون راهبردها و برنامه های گوناگونی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر طراحی شده است که هدف همه آنها اعتیاد زدایی است .
وی که معتقد است اعتیاد پدیده ای چند بعدی است که برخاسته از شرایط ساختاری ، علل ارتباطی و ویژگی های فردی است ، گفت: استراتژی ها و راهبردهای اعتیاد زدایی و پیشگیری نیز به ناچار با تغییرات ساختاری ، تغییر ویژگی های فردی و شرایط اجتماعی امکان پذیر است . در راهبردهای اجتماعی ، کنترل اعتیاد عوامل گسترده ای شامل وضعیت قوانین مربوط به اعتیاد ، منابع تولید مواد ، میزان دسترسی ، هزینه مواد ، میزان پذیرش مصرف مواد در جامعه ، عادات سنتی و بومی ، عوامل اقتصادی و فرهنگی و موارد دیگر نقش دارند و از طرفی میزبان یا فرد بیمار به صورت فعالانه اقدام به دریافت مواد می کند .
این فعال اجتماعی تاکید کرد: تنها برخورد با عامل تولید و توزیع مواد مخدر کافی نیست و لازم است که افراد در معرض اعتیاد نیز باز پروری و واکسینه شده و شرایط محیطی ، اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی نیز به گونه ای تغییر یابد که امکان شیوع اعتیاد منتفی شود. در این راستا و با عنایت به تاکیدات وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر اجتماعی نمودن امر مبارزه با مواد مخدر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس با ایجاد تعامل با دانشگاههای استان زمینه ارتباط گسترده صاحب نظران و اساتید دانشگاه را با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فراهم نموده و در این ارتباط دو همایش با عناوین نقد و بررسی برنامه های مقابله با عرضه در سطح استان و همایش علمی تخصصی اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر را به صورت با شکوه برگزار نموده است . همچنین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس به منظور تقویت پشتوانه های علمی و ادبیات تئوریک امر مبارزه با مواد مخدر اقدام به راه اندازی بانک اطلاعاتی و کتابخانه تخصصی در شورای هماهنگی کرده است.
ابراهیمی همچنین گفت: حمایت های پس از درمان به عنوان یکی از حلقه های مهم درمان اعتیاد مدنظر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس قرار گرفته که بدین منظور نخستین مرکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری بهبود یافتگان کشور در شهر شیراز جهت اسکان بهبود یافتگان اعتیاد راه اندازی شد.
به گفته وی، تاکنون از تجارب ارزنده کسانیکه می توانند در خصوص مبارزه با مواد مخدر به سیاستگزاران حوزه اعیاد کمک کنند استفاده نشده بود که این استان با همکاری اداره کل تخصصی توسعه مشارکت های مردمی مبارزه با مواد مخدر اقدام به برگزاری جشنواره ای تحت عنوان"جشنواره ایده های برتر" نمود که خوشبختانه با استقبال بی نظیر همه اقشار جامعه روبرو شد و بیش از 1500 ایده به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید و این جشنواره در تاریخ هفتم دیماه سالجاری با حضور مسئولین محترم استانی و کشوری در شهر شیراز برگزار گردید و از 10 نفر اول جشنواره طی مراسمی تجلیل شد .
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس یادآور شد: وجود مراکز اقامتی میان مدت غیر مجاز و کمبود مراکز مجاز موجب زیان مردم و بیماران اعتیاد شده که بود که دبیرخانه شورای فارس با راه اندازی کمیته ساماندهی مراکز غیر مجاز درمان اعتیاد و روانگردان ها اقدام به پلمپ 28 مرکز غیر مجاز نمود و مراکز دارای استاندارد را در چرخه اخذ مجوز قرار داد که منتج به افزایش مراکز مجاز درمان اعتیاد استان از 11 مرکز در سال 1392 به 115 مرکز در سال 1397 شد .
فرمانده انتظامی استان فارس نیز با اشاره به موفقیت های ایران و فارس در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تصریح کرد: موضوع موادمخدر یک ابزار است؛ فتنه ای که برای براندازی استفاده شده و می شود.
سردار احمدعلی گودرزی، با تصریح اینکه اقدامات مبارزه ای در برابر موادمخدر و اعتیاد باید چند وجهی باشد، همکاری تمام دستگاه ها و گروه های مختلف مردم در این زمینه را امری تاثیرگذار در موفقیت دانست.
گودرزی با ابراز تاسف از اینکه سن اعتیاد در کشور برابر اعلام مسئولان مختلف، به زیر 15 سال کاهش یافته است؛ تغییر رفتار معتادان در نوع مصرف مواد مخدر را نیز یک پیامد پیچیده تر شدن موضوع دانست و گفت: نیروی انتظامی عهده دار یک بخش از مسئولیت ها در امر مبارزه با موادمخدر است.
او با بیان اینکه فارس اکنون جزو چهاراستان اول در میزان کشفیات موادمخدر کشور قرار دارد، گفت: از ابتدای استقرار نظام اسلامی ایران تاکنون، تلاش های مستمر و گسترده ای در رابطه به مبارزه با اعتیاد و موادمخدر انجام شده است.
گودرزی، همجواری ایران با کشورهای تولید کننده عمده موادمخدر را یک آسیب عنوان و تاکید کرد که جمهوری اسلامی حتی در زمینه مبارزه با موادمخدر در مسیر تشویق کشورهای همسایه برای انجام کشت جایگزین خشخاش هم حرکت کرد اما کشورهای استعماری در مقابل ما قرار داشتند.
فرمانده انتظامی استان فارس با بیان اینکه زحمات زیادی در زمینه مبارزه با موادمخدر کشیده شده است، گفت: بحث اشتغال یکی از مهمترین مباحث تاثیرگذار بر گرایش به اعتیاد و تداوم پاکی معتادان ترک کرده محسوب می شود.
گودرزی تصریح کرد که تنها مبارزه فیزیکی با قاچاقچیان و اشرار و تهیه و توزیع کنندگان خرد و کلان موادمخدر، چاره کار نیست، لذا باید همه دست به دست هم داده و براساس برنامه ای مشخص در ابعاد مختلف نسبت به مبارزه با این پدیده شوم خانمان برانداز، تلاش کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/31835/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید