پیام فارس

آخرين مطالب

نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد:

ضرورت نظریه‌پردازی در مورد چگونگی اجرای عدالت سياسي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - نماینده ولی فقیه در استان فارس بر این نکته تاکید کرد که همه وجوب عدالت را می‌دانیم اما در مورد چگونگی اجرای عدالت نیازمند انجام مطالعه، کار علمی و نظریه‌پردازی هستیم.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام پنجشنبه 7 تیر در دیدار با رییس کل و معاونان دادگستری و روسای سازمان‌های تابعه‌ی قوه‌ی قضائیه در استان فارس، ضمن گرامی‌داشت سالروز شهادت آیت‌الله شهید بهشتی، از تلاش‌های دست‌اندرکاران دستگاه قضا قدردانی کرد.
آیت‌الله دژکام با اشاره به آیه‌ای از سوره‌ی حشر گفت: خداوند فرموده از خدا بترسید؛ فکر این باشید که برای فردای قیامت چه آماده کرده‌اید که این دنیا می‌گذرد.
او با تصریح اینکه همه باید مراقب باشیم که فردای قیامت مو از ماست می‌کشند، گفت: در باب صراط همه خوانده‌ای که یک گردنه دارد؛ در آن گردنه اگر حقی از کسی ضایع شده باشد یقه‌ی آدم را می‌گیرند؛ خیلی حساب سخت است.
آیت‌الله دژکام با اشاره به سخنانی از امیرالمومنین(ع) گفت: دادگاه انسان شاهد می‌خواهد اما دادگاه خداوند شاهد نمی‌خواهد زیرا خودش می‌بیند چه کرده‌ایم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: عدالت بدون اینکه از خدا بترسیم امیدش را در جامعه نباید داشت؛ اگر متقی تربیت شد، امید به عدالت در جامعه افزایش می‌یابد.
وی اضافه کرد: ما در باب اینکه عدالت خوب و مطلوب است، همه داد سخن می‌دهیم، اما اگر بگویند چگونه باید عدالت را اجرا کرد، مسئولان این حوزه هم مطلب کم دارند؛ نظریه پردازی در عرصه عدالت جایش خالی است؛ آنقدر باید نظریه پردازی کرد تا اینکه شاید برسیم به اینکه یک نظریه اسلامی است.
امام جمعه‌ی شیراز به نگاه سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها به عدالت اشاره و هر یک از این دیدگاه‌ها را معتقد به نوعی از عدالت دانست و خاطرنشان کرد: هر یک از این دیدگاه‌ها مدعی نوعی دیدگاه هستند اما در ایران پیرامون دیدگاه‌های آنها مطالعه و نقد نداریم، در مورد آنچه خودمان هم می‌گوییم مطلب نداریم.
وی با بیان اینکه در دانشگاه اخلاق پزشکی را تدریس می‌کند، گفت: من مطالعه کرده‌ام که خودمان چه داریم؛ در مورد اینکه چگونه باید عدالت پیاده شود به لحاظ نظری و کار علمی دست پری نداریم، امیدواریم که کار شروع شود؛ قوه قضائیه در این زمینه نیازمند کمک حوزه‌ی علمیه است.
آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه در فقه اسلامی ما بعضی مواقع سئوال است که آنچه اجرا می‌کنیم عدالت را تامین می‌کند، آیا اصلی داریم که حاکم بر قوائد فقهی باشد که عدالت را تامین کند، سئوالاتی است که جوابی ندارد؛ جایی که قانون نداریم باید به سراغ فتوا برویم؛ ما وجوب عدالت را از آیات فهمیده‌ایم اما چگونگی اجرای عدالت نیازمند کار علمی است.
او در عین حال تصریح کرد که همه ما منتظر عدالتی هستیم متفاوت و مافوق آنچه می‌اندیشیم و فکر می‌کنیم و آن عدل سیره است که امام زمان(عج) آن را جاری خواهد کرد.
آیت‌الله دژکام همچنین با اشاره به موضوع انتساب افراد به مقام ولایت و با یادآوری اینکه چون خودم منسوب به ولایت هستم این نکته را عنوان می‌کنم، هر کسی را مسئول اعمال خودش دانست و تاکید کرد که انتساب به ولایت سلب مسئولیت نیست، سنگینی مسئولیت است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: انتساب به ولایت از این جهت است که یک مسائلی حق ولی امر است و چون خودش نمی‌تواند انجام دهد به دیگری واگذار می‌کند، نه اینکه آنکه حق به او واگذار شده که بگوید ما نشسته پاکیم؛ ما مسئولیتمان افزایش یافته است حیثیت ولایت در دست بنده و جنابعالی جابه‌جا می‌شود.
آیت‌الله دژکام گفت: خدای ناکرده اگر طوری رفتار کنیم که اعتماد مردم به نظام و قوه قضائیه کم شود شر می‌رسانیم به ولایت،‌ اگر ولایت قداست دارد، باید خیلی حساس باشیم، باید بال ولایت باشیم نه وبال گردن ولایت.
امام جمعه‌ی شیراز با تصریح اینکه مردم باید حرف حق را گوش کنند و ما هم باید حرف حق را بزنیم، گفت: قضات هر کاری که می‌کنند خودشان مسئول هستند، به دوش ولی امر نیندازیم، ایشان اعتماد کرده حکم داده و حمایت کرده‌اند، شما قضات داخل مجموعه‌ی خود و من آخوند هم درون مجموعه‌ی خود باید مراقبت داشته باشیم.
آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه قیامتی پیش‌روی همه قرار دارد، گفت: آقا کاری را از ما خواسته‌اند اگر مردانه به میدان نیائیم معلوم نیست که آن روز بتوانیم جوابگو باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهوری و با تصریح اینکه کشور در وضعیت خاصی است، گفت: هر یک از ما مسئولان اگر یک گوشه‌ای می‌توانیم کاری را انجام داده و باری را برداریم نباید بنشینیم، نباید بهانه بتراشیم؛ باید کار را به جایی برسانیم و به مردم نشان دهیم ما با تمام قوا آمده‌ایم و تلاش می‌کنیم، شما هم صبر کنید تا از این امتحان الهی به سلامت عبور کنیم.
به گزارش ایسنا، علی القاصی‌مهر، رییس کل دادگستری استان فارس نیز در این دیدار گزارشی از عملکرد دستگاه قضا در این استان ارائه کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/33881/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز