پیام فارس

آخرين مطالب

دیدار اصحاب رسانه با نماینده ولی فقیه در فارس/ دژکام: نیازمند نگاه مستمر علمی اخلاقی به رسانه‎ایم سياسي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - جمعی از اصحاب رسانه با آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز دیدار و پیرامون مباحث مختلف نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، شنبه 10 تیر جمعی از مسئولان، سردبیران و خبرنگاران رسانه های جمعی استان فارس با آیت الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز دیدار و پیرامون مسائل مبتلا به جامعه و وضعیت و شرایط حاکم بر رسانه های این استان گفت و گو کردند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه ی شیراز، بعد از شنیدن دیدگاه های حاضران در جلسه، ابراز امیدواری کرد که این جلسه آغازی خوب برای همکاری طولانی مدت باشد و گفت: انتظار این است که این ارتباط به همین شکل صادقانه و صمیمانه تداوم داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: قرآن همه نیازهای بشری را مدنظر قرار گرفته است و مسلماً در هر راستایی که بخواهیم آغاز کنیم، می‌توانیم از آموزه‌های این کتاب آسمانی بهره جوییم .
وی با بیان اینکه قرآن را باید بخوانیم تا بتوانیم از آن استفاده ببریم، افزود: نبی کسی است که خبر دارد و اخبار آسمانی را می‌آورد چنانچه خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر فرموده است که به مردم خبر بده که خداوند غفور و رحیم است .
سبقت رحمت خداوند بر غصب باید در رسانه‌ها نشان داده شود
آیت‌الله دژکام ادامه داد: این معرفی به غفور و رحیم یعنی چیزی که در عرصه رسانه‌های به‌صورت گسترده نداشته‌ایم و همه‌اش او را منتقم و جبار معرفی می‌‌کنیم بعد هم از هم‌گسیختگی ایجا می‌شود لذا تأکید بر جهت رحمت و مغرفت الهی باید زیاد باشد و این سبقت رحمت بر غضب باید در رسانه‌های ما طوری نشان داده شود که این ملتی که از همه طرف مورد هجمه است،‌ بتواند خود را جمع کند .
او با تصریح اینکه گاهی ساختار نظام اسلامی را که باید مورد توجه باشد، گم کرده ایم، گفت: امروز رسانه های ما مدل و الگوی رفتاری اش را از رسانه های غیراسلامی می گیرد؛ همانطور که سینما نگاهش به هالیود است، خبرگزاری ها هم نگاهشان به خبرگزاری های خارج کشور است؛ ما باید نگاهمان را تغییر دهیم.
امام جمعه شیراز در خصوص برخی سخنان درباره دولت و با تاکید براینکه مقام معظم رهبری اصل مسائل را در این خصوص بیان کرده‎اند، گفت: ما مردم‌سالاری دینی را پذیرفته‌ایم و آن کسی که می‌گوید درباره دولت و مملکت مطلبی را بیان می‌کند، نظر خود را بیان می‌کند در حالی که این کشور به سبک مردم‌سالاری دینی اداره می‌شود .
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در این فضا ما باید الگوی تکمیل‌کننده شویم نه اینکه فضا را به هم ریخته کنیم، گفت: شکل و ساختار را نباید فراموش کنیم و ما در یک قالبی به هم قول دادیم که با یکدیگر کار کنیم و تمام طیف‌ها و جریانات سیاسی کشور در جاهایی غیر از اصول کلی اختلاف دارند و در این اصول کسی نباید خدشه‌ای ایجاد کند .
وی با تأکید بر اینکه مبنای ما دموکراسی است و نمی‌توانیم هر کسی چیزی گفت آن را مبنا قرار دهیم، گفت: ما نظام را با چارچوب و قوانین خودش تشکیل دادیم و اگر حرفی بزنیم که با آن چارچوب‌ها سازگار نباشد، نمی‌توانیم ادامه دهیم .
آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه نقش دولت در نظام اسلامی با نقش دولت در نظام‌هایی که اسلامی نیستند، متفاوت است، گفت: در این نگاه انسان‌مدارانه‌ای که در اروپا دیده می‌شود گاهی اوقات انگار دولت جای خدا را هم گرفته است و اگر خبرنگار و رسانه ما بخواهد این‌‌گونه نقش دولت را تبیین کند با اصول نظام اسلامی در تضاد است و ما به دلیل عدم تبیین نقش دولت در رسانه‌های اسلامی مشکل داریم .
امام جمعه شیراز با تأکید بر لزوم پرهیز از انتظارات زیادی که از یک امام جمعه می‌رود، گفت:‌ باید خداپندار شویم و گمان نکنیم شخصی هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد. به عنوان مثال تصور عوام از امام جمعه این است که هر چه بخواهد می‌تواند انجام دهد در حالی که من خود را چنین کسی نمی‌بینم و این تصور اشتباه را باید اصلاح کنیم. من یک گوشه کار هستم و باید نقش خود را بشناسم و در جایگاه خود عمل کنم .
او گفت: چرا ما چیزی را القا می‌کنیم که یک فرد هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد در حالی که ما انقلاب کردیم تا دیکتاتوری را حذف کنیم لذا رسانه باید به جای خود برگردد و اگر سر جای خود باشیم، با مردم بسیار راحت‌تر تعامل خواهیم کرد و بسیاری از مشکلات ما رفع خواهد شد چون مردم نمی‌توانند نابرابری را تحمل کنند .
آیت‌الله دژکام از برخی اقدامات نادرست نیز انتقاد کرد و گفت: گمشده ما عدالت است اما سراغ تقسیمات کشوری می‌رویم و نتیجه آن چیزی می‌شود که در کازرون رخ داد؛ یعنی ما به سراغ چیزهای دیگری می‌رویم در حالی که عدالت را باید با پیشرفت همراه کنیم .
وی باز هم تأکید کرد که در این نظام هر کسی جایگاهی دارد و باید نقش خود را به درستی ایفا کند تا بتوانیم بر مشکلات فائق آییم لذا چیزی که در اختیار من نیست، نباید از من مطالبه شود .
امام جمعه شیراز خطاب به اصحاب رسانه گفت: به هم کمک کنیم تا مدیریت ارتقا پیدا کند؛ مدیری که پاسخگو نیست احساس می‌کند چیزی کم دارد اما اگر احساس کند که رسانه به او کمک می‌کند تا بار او کمتر شود، پاسخ‌گو می‌شود .
وی به دیدارهای خود با جامعه روحانیت اشاره کرد و افزود: از زمانی که به اینجا آمده‌ایم تمام اعضای جامعه روحانیت می‌خواستند به من کمک کنند لذا ما این کمک گرفتن را از روحانیت شروع کردیم و بعد از آن به مدیران منتقل می‌دهیم زیرا همه نیاز داریم با هم باشیم، پس چرا وقتی رهبری و رئیس جمهور مطلبی را می‌گویند، انجام نمی‌دهیم .
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه برخی از تیترهای رسانه‌ها تفرقه‌افکن و یا ایجاد محبت است، گفت:‌ نمی‌توانیم بگوییم کسی گفتمان سیاسی خود را کنار بگذارد اما بیاییم یک مدل ایجاد کنیم که همه با هم در آن به یکدیگر کمک کنیم و اگر این کار را انجام دهیم، قطعاً دشمن خارجی شکست خواهد خورد .
نماینده ولی فقیه در استان فارس، اهمیت خدامحوری و ایجاد قدرت اقناع در مدیران را یادآور شد و گفت: اگر اقناع وجود داشته باشد، چرا سانسور کنیم؛ لذا مشکل نبود قدرت اقناع است .
وی در ادامه خواستار تیزبینی رسانه‌ها در انعکاس اخبار خطبه‌های نماز جمعه شد و گفت: خبرنگار با زیرکی می‌تواند مطالب جدید و نگاه و رویکرد خطبه را با دقت منعکس کند و ببیند اگر امام جمعه طرح مشکل کرد، چگونه آن را پاسخ داد در حالی که در برخی از رسانه‌ها بسیار سطحی تصمیم‌ها را گزارش می‌دهیم .
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه گاهی اوقات ما برخی چیزها را زیادی بزرگ می‌کنیم، گفت: وقتی چیزی را گزینش و منعکس کردید، مراقب باشید که خلاف واقع نباشد و نباید طوری شود که شانتاژ درست کنیم و طرف را زیر سئوال ببریم تا طرف مجبور شود، جواب دهد چون هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد .
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه محور اصلی رسانه برپایه صدق قرار دارد، تاکید کرد که وقتی اعتماد به رسانه تسری خواهد یافت که احساس راستی از مطالب آن برداشت شود.
امام جمعه شیراز با تصریح اینکه گاهی اوقات ما در رسانه‌ها در روش‌های جذب مخاطب اشتباه کرده و کاری برای جذب مخاطبان می‌کنیم اما اشتباه است، گفت: ما باید وظیفه خود را انجام دهیم نه اینکه منتظر باشیم مردم توجه می‌کنند یا خیر .
آیت‌الله دژکام اعتقاد دارد که ما نیاز داریم دانش خود را در حوزه رسانه کمی افزایش دهیم، گفت: این وظیفه مجموعه ما نیست ولی از باب اینکه می‌توانیم فضایی برای همدلی با اصحاب رسانه فراهم کنیم، حاضریم کارگاه‌های تکنیک‌های کار رسانه‌ای برای خبرنگاران و مدیران آن‌ها برگزار کنیم و در حاشیه آن نیز بحث اخلاق را مطرح کنیم چون اگر تنها بحث کارگاه‌های اخلاق باشد، بدون بیان تکنیک‌های کار رسانه‌ای جوابگو نیست یعنی ما در حاشیه این کارگاه اخلاق در فقه رسانه را تبیین می‌کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/33931/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر