آخرين مطالب

ضرورت بازنگری در آگهی های تبلیغاتی تلویزیون مقالات

ضرورت بازنگری در آگهی های تبلیغاتی تلویزیون

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - روزنامه طلوع از نشریات استان فارس در شماره 2269 تحلیلی در ارتباط با سخنان اخیر معاون وزیر آموزش و پرورش منتشر کرده و بازنگری در ارتباط با آگهی های تبلیغاتی صداوسیما را خواستار شده است.
در این مطلب آمده است: وقتی پول و درآمد نخستین اولویت صداوسیما باشد، طبیعی است که دیگر کسی به مسائل تربیتی و موضوعات اجتماعی چندان اهمیتی نمی‌دهد و مهم نیست که در تبلیغات رسانه ملی چه چیزهایی به خورد جامعه داده شود.
هنگامی‌که در تبلیغ پفک‌نمکی، پدربزرگ که الگو و راهنمای اصلی خانواده است، در قسمت کردن پفک‌ها، درس تخلف و تقلب به نوه خود می‌دهد و می‌گوید یکی تو و یکی من، باز هم یکی من و یکی دیگر باز من، حالا یکی من و یکی تو... در این تبلیغ خلاف اخلاق؛ نوه، توسط پدربزرگ درس حقه‌بازی و اختلاس را می‌آموزد و... .
البته در اصل، تبلیغ خوراکی‌هایی مانند پفک‌نمکی و چیپس که متخصصان علوم تغذیه و پزشکان مدام مردم را از خوردن آن‌ها منع می‌کنند به هیچ‌وجهی قابل دفاع نیست و نخبگان بر زیان‌هایی که این‌گونه تبلیغات متوجه سلامتی مردم می‌کند، آگاهی کامل دارند؛ و یا در تبلیغ مواد شوینده، به نحوی عمل می‌شود که جای مرد و زن عوض شده و کانون گرم و صمیمی خانواده که قرن‌ها از نعمت آن برخوردار بوده‌ایم به محیطی خشن با قراردادهای صرفاً مادی و غیرعاطفی مبدل گردد.
از این عوارض تبلیغی که بگذریم، اشاعه عادت به مصرف بیش‌ازاندازه و همچنین فرو نگه‌داشتن مدام ذهن و فکر جامعه در فضاهای مجازی با تبلیغات متعدد و مکرر انواع و اقسام شرکت‌های اینترنتی، حرکت به‌سوی ناکجاآبادها را به جامعه تحمیل می‌کند.
از سوی دیگر خرید برنامه توسط شماری از ادارات و ارگان‌ها و انبوهی از مطالب را به‌صورت یک‌جانبه به خورد خلق خدا دادن، به‌تدریج اعتماد عمومی را نسبت به رسانه ملی دچار خدشه می‌کند و مردم را به سمت رسانه‌های برون‌مرزی بیگانه سوق می‌دهد.
این روزنامه همچنین از قول معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش نوشت: آگهی‌های تبلیغاتی صداوسیما و درآمدزایی از طریق این آگهی‌ها به علت گستره‌ای که دارد، یک جریان پررنگ ضدتربیتی در سراسر ایران است.
به نوشته این روزنامه، رضوان حکیم‌زاده در آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره پروژه‌های علمی جابربن حیان در استان همدان افزود: وقت آن رسیده که توجه به مصالح تربیتی کودکان این سرزمین مهم‌تر از درآمدزایی مؤسسات و آموزشگاه‌های تبلیغاتی باشد و صداوسیما می‌تواند به‌عنوان یک دانشگاه بزرگ آگاهی بخشی کند و با این تغییر رویکرد در کنار برنامه‌های خوبی که دارد این عارضه که دچار جامعه ما شده، کمرنگ شود.
منبع: روزنامه طلوع
  




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آفت هایی که گریبانگیر بلوطستان شدند/ تلاش منابع طبیعی برای حفاظت

درنگی در دادگاه متهمان آمیختن خاک و گندم در شیراز

فرهنگسرای رسانه شیراز، یک نام و دیگر هیچ

فرهنگ در اولویت باشد

متخصصان زبان و ادبیات فارسی را دریابید

بازماندگی از تحصیل و زباله گردی

جشن‌های غیرایرانی در سبد خانوار ایرانی

چرا 40 سال مرگ بر آمریکا

آنچه باید در مورد قطره آهن و اطفال بدانیم

قیمت رها شده است؛ نظارت نیز

چکش‌کاری آموزش‌وپرورش برای تقویت حقوق معلمان

خسروشیرین، نگین گردشگری روستایی در شمال فارس

فراموشی و خود فراموشی

فرار رو به جلو

گره کور متروی شیراز در زندگی همسایگان

وقتی خیابان‌ها کودکی را می‌بلعند

خزان کاغذی

سلامتی در دوران سالمندی با تغذیه مناسب

گشتی در خیابان زند شیراز/ سرگردانی میان دلار آبی و سفید

تا کی

کلوخ‌پز؛ شروع پاییز اقلیدی‌ها

بازچرخانی آب طرحی برای سازگاری با کم آبی در فارس است

از کوروش چه می دانیم

قوطی برخی عطاری ها همه چیز دارد بجز سلامتی

فقر مطالعات فرهنگی و اجتماعی درباره عشایر فارس

این سگان، راه سلامت بسته اند

داغ خشکسالی بعلاوه تبرسودجویی، می دهد زغال

فارس در پاسداشت بهمن بیگی عقب افتاد

شیرازی ها تلخ وشیرین هنرهفتم را یادآوری کردند/صفای سینما در گذشته

استاندارد نسبی مدارس

معلمان مدارس غیردولتی و تضییع حقوق

چالش بی‌تحرکی در زنان کارمند

چند می گیری تصادف کنی

به جای دارو

آیا آبی از انرژی خورشیدی گرم می شود

رسانه گردشگری

بازار قیصریه لار، نماد مقاومت در برابر قهر طبیعت

فرزندت کجاست

همنشینی تاریخ و کباب بی بی خانم گل در موزه ای خود ساخته

فرهنگ و خیابان

بود و نبود رسانه ها

دکه های خالی از مطبوعات، انباشته از تنقلات

گران ترین اعتیاد همراه

یخچال، دلوچه دوز کازرونی را دلسرد نکرده است

مردم چه می خواهند

چالش های جهانی شدن اصیل ترین بافت تاریخی خاورمیانه

دیده بان جوان خدا را دید

تالاب های فارس نه جان دارند و نه اعتبار

رؤیای بیداری

آب هست، اعتبار نیست