پیام فارس

آخرين مطالب

فارس پیشتاز ثبت جهانی آثار تاریخی ایران فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- شمار آثار ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو پس از ثبت پرونده محوطه های میراث فرهنگی منظر باستان شناسی ساسانی به 23 اثر رسید و در این میان، استان فارس با 11 اثر ثبت شده در این فهرست باری دیگر به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری کشور در کانون توجه همگان قرار گرفت.
دفتر میراث جهانی یونسکو در چهل و دومین اجلاس خود در بحرین شنبه نهم تیرماه جاری پرونده آثار منظر باستان شناسی ساسانی در استان فارس را به ثبت جهانی رساند.
این موفقیت در حالی به دست آمد که به گفته دست اندرکاران امور، آماده سازی و پیگیری این پرونده بیش از هشت سال به طول انجامید.
این نخستین باری است که پرونده ای از ایران با عنوان منظر باستان شناسی در فهرست میراث جهانی به ثبت می رسد که این نگاه جدید باعث می شود تا حفاظت از منظر فرهنگی آثار ثبت شده با رویکرد تازه ای ادامه داشته باشد.
میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ 16 نوامبر 1972 میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید. موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی داشته و به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، تعلق دارند.
در نشست نهم تیرماه کمیته میراث یونسکو، مُهر ثبت جهانی بر روی پرونده آثار تاریخی مجموعه بیشابور، تنگ چوگان، غار و مجسمه شاپور (در شهرستان کازرون)، آتشکده (کاخ اردشیر ساسانی)، قلعه دختر و شهر گور (در شهرستان فیروزآباد) و کاخ ساسانی (در شهرستان سروستان) نشست.
پیش از این تخت جمشید، پاسارگاد ، باغ های به جامانده از پاسارگاد و باغ ارم در فارس ثبت جهانی شده بود.
هفت اثر جدید ثبت شده استان فارس در فهرست جهانی اهمیت تاریخی فراوانی دارند چون این آثار بخش مهمی از ساختارهای حکومتی، مذهبی و دفاعی ساسانیان را در حدود هزارو 800 سال پیش نشان می دهند.
ثبت آثار تاریخی در فهرست جهانی باعث می شود تا توجه به یک اثر از حالت ملی خارج و نگاه جهانی روی آن متمرکز شود و همچنین کشورهایی که ثبت آثار بیشتری در فهرست جهانی دارند همواره مورد توجه گردشگران فرهنگی قرار می گیرند که این امر تاثیر زیادی بر توسعه صنعت گردشگری کشورها خواهد داشت.
**ثبت جهانی آثار ساسانی ثبت هویت ایران است
مرمت هشت اثر پرونده منظر باستان شناسی محور ساسانی در استان فارس از چند سال پیش آغاز شده بود اما روند کندی داشت و اکنون با ثبت پرونده جهانی انتظار می رود روند مرمت آنها سریعتر پیش رفته و از این ظرفیت حداکثر استفاده برای توسعه گردشگری این خطه ایجاد شود.
مدیر محوطه های میراث جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پرونده محور ساسانی با توجه به جغرافیای طبیعی و فرهنگی آن در سه دشت استان فارس به ثبت جهانی رسیده که این مساله بسیار مهمی است.
علیرضا عسکری چاودری افزود: حکومت ساسانیان با رویکرد حفظ سرزمین ایران در برابر تهاجمات سنگین امپراطوری روم و سلوکی شکل گرفت و ثبت آثار هخامنشی و ساسانی برای کشور ما یک موضوع ویژه و هویتی محسوب می شود.
هرچند که کاخ سروستان نشانه های ساسانی فراوانی دارد اما به نظر می رسد یونسکو برای ثبت این اثر اسناد محکم تری نیاز داشته است.
عسکری در این باره نیز گفت: بنای سروستان به عنوان یک اثر اسلامی مدنظر قرار دارد اما مستندات علمی و مطالعات کربن 14 که در کاوشهای این منطقه انجام شده است مشخص می کند که شیرازه این بنای تاریخی متعلق به دوران ساسانی و معماری آن مربوط به دوره اسلامی است و همچنین فرهنگ و دانش گنبد نیز از این گنبد به دوره اسلامی منتقل شده است.
** رهاوردهای ثبت جهانی میراث ایران
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: وجود آثار ثبت شده جهانی می تواند برای کشور صاحب اثر منشا تاثیرات بسیاری در حوزه های مختلف فرهنگی،اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی را ایجاد کند.
لیلی دودمان ادامه داد: آثار ثبت شده بین الملی در گام اول این شانس و اقبال را به کشورهایی که آثار در آنها قرار دارد می دهد که به صورت دائمی توسط مراکز بین المللی در معرض معرفی به گردشگران خارجی قرار می گیرند که از این حیث فرصت مناسبی است تا این مکان ها در سبد انتخاب گردشگران قرار گیرند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز در گفت و گو با ایرنا همچنین اظهار داشت: موضوع دوم اینکه هر کشوری هر چه قدر آثار ثبت شده جهان با پراکندگی جغرافیایی بیشتری داشته اند، به معنای تاثیر آن کشور در ساخت تمدن های بشری است.
وی ادامه داد: از این رو وجود آثار ثبت شده بین المللی به نوعی بیانگر اعتبار جهانی کشور صاحب اثر در ساخت تمدن های بشری بشمار می رود که ایران از این جهت کشور شاخصی است.
دودمان به تاثیر آثار تاریخی جهانی در روند استقرار صلح اشاره کرد و افزود: هر چقدر این آثار تاریخی در گستره جغرافیایی بزرگتری از کشور ثبت شده باشند تلاش جامعه جهانی نیز برای حفظ آن اثر بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: پروتکل ها و قراردادهای جهانی بسیاری وجود دارد که کشورها را ملزم به حفاظت و صیانت از میراث مشترک بشری می کند و با وجود چنین آثاری تلاش برای بروز جنگ در کشورهای صاحب آثار تاریخی سخت تر می شود.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز وجود آثار تاریخی بین المللی را یکی از عوامل مهم در بازدارندگی تهدیدها و تقویت امنیت ملی کشورها برشمرد و گفت: از منظر دیگر، آثار ثبت شده جهانی این امکان را به کشورها می دهد که برای حفظ و صیانت و احیا میراث مشترک بشری از ظرفیت های بین المللی استفاده کنند.
** دستاوردی برای تقویت گردشگری
ارزیاب ایکوموس در پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس پیش از این در دیدار با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفته است: ثبت جهانی این آثار تغییری در دیدگاه عموم مردم ایجاد می‌کند و همه با اهمیت آثار موجود در این محور آشنا می‌شوند.
اسد سیف افزود: این محور می‌تواند مورد توجه دنیا قرار گیرد، این نوع معماری و شهرسازی از لحاظ گردشگری و میراث‌فرهنگی نیز می‌تواند بسیار مهم باشد.
وی ادامه داد: با ثبت جهانی این آثار به ویژه شهر گور فیروزآباد همه دنیا با این نوع معماری و فرهنگی حاکم در این منطقه آشنا می‌شوند.
ارزیاب ایکوموس گفت: شهر گور با وجود تصور بسیاری از افراد که بغداد را اولین شهر گرد در دنیا می‌پندارند، اولین شهر گرد در دنیاست و بغداد نیز از شهر گرد فیروز‌آباد تأثیر پذیرفته است.
سیف با بیان اینکه فرهنگ و دانش این سبک از شهرسازی به سایر نقاط جهان انتقال داده شد گفت: این اولین مدل شهر گرد بود و بسیاری از نقاط دنیا از این مدل تأثیر پذیرفته‌اند. این شهر و بناهای موجود در آن حتی در زمینه تکنیک گنبد‌سازی نیز سرمشقی برای دنیا بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز آثار دوره ساسانی را دارای ویژگی های منحصر به فرد دانست و گفت: بیشترین آثار این دوره در شهرستان های فیروزآباد، کازرون و سروستان واقع شده است.
امیری افزود: آثار ساسانی شاخصی نیز در شهرستانهای داراب و فراشبند وجود دارد که بر اساس بررسی های صورت گرفته می توانند به پرونده منظر باستانی ساسانی فارس بپیوندند.
این مقام مسئول گفت: ثبت جهانی آثار محور ساسانی رویدادی مهم و اثرگذار تلقی می شود و با ورود این آثار به فرایندهای جذب گردشگران در عرصه بین المللی، می توان در آینده شاهد نتایج آن در تقویت گردشگری در استان فارس و ایران اسلامی بود.
9873/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/34149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند