پیام فارس

آخرين مطالب

عفاف و حجاب 2 واژه در مسیری از تعاریف نامحدود سياسي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- نوزدهم تیرماه سرآغاز هفته ای با نام حجاب و عفاف است و به همین مناسبت، این مبحث به یکی از مطالب اصلی محافل فرهنگی تبدیل خواهد شد، موضوعی که معنی لغوی آن به 2 واژه پوشش و پاکدامنی محدود می شود اما تعریف اجتماعی آن از دیدگاه ها و منظرهای مختلف معانی متنوع دارد.
قانون عفاف و حجاب 13سال پیش و در سال 84 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و 29 دستگاه و سازمان مجری بندهای این قانون شدند.
مهمترین دستگاه هایی که به عنوان متولیان اجرای این قانون معرفی شده اند، وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، سازمان های صدا و سیما، تبلیغات اسلامی و نیروی انتظامی هستند.
این قانون اگر چه در دومین دهه از تولد خود قرار دارد، اما باورها در مورد آثار مثبت آن بسیار اندک است زیرا مشاهدات عینی در جامعه بیانگر این است که آنچه در این قانون از آن یاد شده با واقعیت های موجود فاصله زیادی دارد و برخی از مسئولان هم از ناکارآمد بودن آن سخن گفته اند و برخی دیگر از جمله شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خواهان بازنگری جدی در این قانون هستند.
مولاوردی این مطلب را بیست و هفتم تیرماه 96 بیان کرد و همچنین به این موضوع نیز اشاره داشت که: باید در مورد حجاب تغییر نگاه از امنیتی به فرهنگی با واگذاری نظارت بر قانون گسترش عفاف و حجاب به شورای فرهنگ عمومی، رخ دهد.
به باور این مسئول امور زنان و خانواده رئیس جمهوری: تغییر نهاد ناظر "راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" از شورای فرهنگ عمومی به وزارت کشور در دولت‌های نهم و دهم مهم‌ترین عامل "امنیتی و سیاسی" شدن موضوع حجاب زنان بوده است.
دیدگاه های مشابه و یا متضاد در مورد قانون عفاف و حجاب بسیار زیاد است و امروز (دوازدهم تیر) که 6روز به سرآغاز هفته عفاف و حجاب (19تا 25 تیر) فاصله داریم، نشست هایی با موضوع بررسی این قانون در برخی از نهادها و دستگاه های اجرایی برپا شده است از جمله در فرمانداری شیراز.
** برنامه های تکراری حذف شود
مشاور اموربانوان و خانواده فرمانداری شیراز در نشست ستاد صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب گفت: برنامه هایی که با موضوع عفاف و حجاب تهیه می شود باید متناسب با نیاز جامعه باشد زیرا سال هاست که برنامه های تکراری در این زمینه اجرا می شود که هیچگونه دستاورد و نتیجه ای به همراه نداشته است و باید از چنین برنامه هایی پرهیز کنیم.
فاطمه زارع مهذبیه ادامه داد: می توان گفت، مقوله حجاب در جامعه به یک ابزار سیاسی بدل شده است در حالی که این موضوعی فرهنگی است و برنامه هایی که در این حوزه تهیه می شود نباید تنها زنان را مخاطب قرار دهد بلکه این موضوع باید شامل مردان هم بشود.
وی بیان کرد: باید در ارتباط با موضوع عفاف و حجاب ابتکار عمل داشته باشیم زیرا این مبحث ظرافت هایی دارد که اهتمام به آن ضروری است.
زارع مهذبیه گفت: تا کنون به یک راهکاریی اجرایی و تاثیر گذار در مقوله عفاف و حجاب دست نیافته ایم و این امر موید این است که باید در تهیه و اجرای برنامه های مرتبط با این موضوع، خلاقانه عمل کنیم و به کیفیت و نتیجه کار بیش از پیش اهمیت دهیم.
** به راحتی از مسایل عبور نکنیم
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شیراز نیز در این نشست گفت: اگر در موضوع عفاف و حجاب به مساله فرهنگسازی تاکید می شود بدین معنا نیست که صرفا به برگزاری نمایشگاه و برپایی چند نشست اکتفا شود بلکه باید نهادهای تربیتی مانند مدارس و دانشگاه ها در این مورد مشارکت فعال داشته باشند.
علی سعیدی با اشاره به اینکه در مورد برخی از مسایل از جمله عفاف و حجاب بی‌تفاوت بوده و به راحتی از آن عبور کرده‌ایم، گفت: به دلیل اهمیت این موضوع در نشست های پیشین مقرر شد که در اداره ها کارگروهی با موضوع عفاف و حجاب فعال شود اما تنها یک و یا 2 اداره در این مورد پیشنهادهایی را آن هم به عنوان رفع تکلیف ارایه دادند.
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شیراز اظهار داشت: منشور اخلاقی که در اداره ها وجود دارد باید به آن عمل شود نه اینکه تنها در گوشه ای از اداره نصب شود.
سعیدی ادامه داد: دیدگاه برخی از افراد در اداره ها به موضوع عفاف و حجاب به صورت مساله ای حاشیه ای است و این خود مشکلی است که مولود آن وضعیت فرهنگی کنونی جامعه است.
او گفت: وضعیت حجاب و عفاف در کلانشهر شیراز نیازمند آسیب شناسی است و باید به این موضوع با توجه به شرایط امروز جامعه با حساسیت بیشتری پرداخته شود.
** جریمه و برخورد سلبی چاره کار نیست
جانشین پلیس امنیت اخلاقی استان فارس هم در این جلسه اظهار داشت: با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی و ارزشی، موضوع عفاف و حجاب در شهرها و مناطق مختلف متفاوت است.
سرهنگ حمید طهماسبی افزود: برخورد اجباری در ارتباط با این موضوع نتیجه مطلوب نمی‌دهد و اگر تحمیلی در این مقوله وجود داشته باشد از کیفیت کار کاسته می شود.
وی ادامه داد: با قوه قهریه نمی‌توان این موضوع را تحمیل کرد و اعمال جریمه، برخورد سلبی و کلاس‌های اخلاقی اجباری برای انجام این کار منجر به نتیجه مورد نظر نخواهد شد.
جانشین پلیس امنیت اخلاقی استان فارس با اشاره به اینکه به 29 دستگاه در ارتباط با قانون عفاف و حجاب وظایفی محوله شده است، گفت: بر این باورم که باید در این مورد فعالیت های فرهنگی انجام شود و واگذاری صرف آن به پلیس مشکل را حل نمی‌کند.
طهماسی اضافه کرد: تاثیر گذاری موضوع عفاف و حجاب در جامعه، مستلزم باور قلبی است و برای این کار باید در گام نخست از نهاد خانواده آغاز شود و در گام بعدی آموزش و پرورش و سایر نهادهای تربیتی نیز به درستی به این مقوله بپردازند.
طهماسبی ادامه داد: هنگامی که سخن از حجاب به میان می آید، پندار جامعه بر این است که تنها باید زنان ملزم به رعایت این مساله شوند در حالی که این امر متوجه مردان هم هست.
این مقام انتظامی افزود: هنوز تعریف جامع و درستی از موضوع عفاف و حجاب ارایه نشده و متاسفانه در برخی از اداره ها هم این مهم رعایت نمی‌شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/34162/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است

راه اندازی دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز

مسدود شدن کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز

فرماندار شیراز: هنوز نرخ کرایه تاکسی کورسی 6000 تومان در شیراز قابلیت اجرایی ندارد

‌پلمب 3 منزل به دلیل فروش مواد مخدر در بافت قدیم شیراز

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیوند اعضای یک بیمار آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، برای نخستین بار در کشور

هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

خطیر: استقلال انشاالله برای قهرمانی سوم در آسیا آماده می‌شود

بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس

خطیر:واگذاری استقلال بزرگ‌ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود

منبع حماس: 30 افسر شاباک اسیر حماس هستند

همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود

علی خطیر: امروز بزرگ‌ترین اتفاق برای باشگاه استقلال بعد از قهرمانی آسیا رقم خورد

آمادگی مرکز هوش مصنوعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای پردازش داده‌های گستردۀ علمی

صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز

بارش شدید تگرگ در شیراز /آمادگی تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان

بارش باران رگباری در شیراز

جامعه المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است

جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است

جمهوری اسلامی در بخش‌های مختلف هوایی محتاج هیچ کشوری نیست

هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعه المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی

فرودگاه بین المللی شیراز موفق به اخذ گواهینامه فرودگاهی از سازمان هواپیمایی کشوری شد

سیل در مسیر چَک‌چَک اردکان

کنارگذر‌های رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود شدند/ شهروندان از تردد در حاشیه کنارگدر‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند

سپاه پاسداران با حمله موشکی و پهبادی به اسرائیل غاصب دنیا را متحیر کرد

مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا

‌کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود شدند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

از علائم تا درمان سرطان تخمدان

هشدار آژانس بیماری‌های اروپا درباره کاهش واکسیناسیون کودکان

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

سبقت شکلات از طلا!