پیام فارس

آخرين مطالب

چه کسانی از بستن جاده قائمیه کازرون سود می برند اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- چه کسانی از بستن جاده قائمیه به سمت مرکز شهرستان کازرون سود می برد؛ موافقان یا مخالفان طرح تفکیک شهرستان یا آنها که نان خویش را در فضای ناآرام و ملتهب دنبال می کنند.
برخی افراد بامداد شنبه 16 تیرماه جاری در حمایت از طرح تفکیک شهرستان کازرون و تشکیل شهرستان جدید "کوه چنار" جاده قائمیه مرکز بخش چنارشاهیجان را بستند شاید هرگز فکر آن را نمی کردند که بامداد یکشنبه 17 تیرماه جاری، عده ای فرصت طلب با بستن جاده به دنبال سرقت از مردم باشند.
هر چند این افراد در چنگال قانون گرفتار آمدند و دستگیر شدند اما این اتفاق، باری دیگر ضرورت بازگشت به پیگیری مطالبات در فضای آرام و بر ریل قانون را یادآوری کرد؛ آن هم در ارتباط با تحولات منطقه چنارشاهیجان و بررسی طرحی که در صورت تصویب آن، این منطقه به شهرستان ارتقا می یابد.
مفهوم حمل و نقل و جاده در شرایط خشکسالی و کم آبی به حیات و پویایی زندگی مردمان این منطقه که در یکی از مسیرهای ارتباطی استان فارس به استان های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد زندگی می کنند، ارتباط تنگاتنگی پیدا کرده است.
شاید از پرتوی چنین حساسیت و نگاهی است که کسبه و فعالان اقتصادی بخش چنارشاهیجان به موضوع بهره گیری از اهرم راه و جاده برای تحقق مطالبات در فضای اعتراضی، نگاه بیم و امید دارند.
در این میان، ممکن است برخی نگاه ها مبتنی بر استفاده از اهرم های فشار برای تبدیل بخش چنارشاهیجان به شهرستان باشد اما برخی نیز هستند که معتقدند بستن جاده، راهکار مناسبی برای پیگیری مطالبات نیست.
آنها استدلال می کنند که نبود آرامش و بستن جاده در منطقه چنارشاهیجان در دراز مدت به نفع مردم این منطقه نیست چرا که رانندگان وسایل نقلیه باری و شخصی را به بهره گیری از سایر جاده ها برای رسیدن به مقصد ترغیب می کند و این همان موضوعی است که اقتصاد این منطقه محروم را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
** از نمای نزدیک
و اما چه شد که برخی افراد بامداد شنبه 16 تیرماه، برای دومین بار در حمایت از تفکیک تقسیم کازرون، جاده ارتباطی قائمیه به کازرون را بستند؟
موافقان تقسیم کازرون پیش از این ششم خرداد 97 این جاده را بسته بودند.
آنها معتقد هستند که طرح تفکیک شهرستان کازرون و شکل گیری شهرستان کوه چنار پایانی بر محرومیت ها و گامی در راستای حذف موانع فراروی توسعه این منطقه است.
در همین حال، مخالفان طرح تفکیک در مرکز شهرستان کازرون به این موضوع اعتراض دارند که در قالب طرح تفکیک قرار است، بخش های حیاتی کازرون از آن جدا شود. همان مناطقی که استاندار فارس از آن ها نام برد و گفت چنین نیست.
به گفته منابع رسمی، حوادث 26 و 27 اردیبهشت 97 شهر کازرون منجر به فوت سه نفر و مصدومیت شمار دیگری از افراد شد. در جریان این حوادث، به برخی اموال عمومی مانند یک شعبه بانک، چند خودرو و ... آسیب وارد شد. سه فرد فوت شده در این حوادث، سه شنبه اول خرداد97 در این شهر به خاک سپرده شدند.
به دنبال برقراری آرامش در کازرون، این بار بسته شدن جاده ارتباطی شهر قائمیه در ششم خردادماه امسال نگاه ها را به نقطه دیگری از این شهرستان معطوف کرد که در صورت اجرای طرح تفکیک، به شهرستان ارتقا می یابد.
انتشار خبری نادرست در یک خبرگزاری مبنی بر منتفی شدن همه تقسیمات کشوری تا پایان دولت دوازدهم، عاملی برای نگرانی مردم چنارشاهیجان شد که به طرح تفکیک کازرون امید بسته بودند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در آن روز در جمع مردم قائمیه حضور یافت و خبر لغو طرح های تقسیمات کشوری را به طور رسمی تکذیب کرد.
هادی پژوهش جهرمی گفت: این مطلب صحت ندارد و با اطمینان اعلام می کنم که طرح تشکیل شهرستان جدید کوه چنار لغو نشده و همزمان پیگیر خواسته های مردم این منطقه و شهروندان کازرون هستیم.
معاون استاندار فارس در ادامه بازگشت مردم این بخش به منازل خود را خواستار شد و اینچنین بود که به دنبال سخنان اطمینان بخش پژوهش جهرمی، تردد در مسیرهای عبوری از قائمیه از سر گرفته شد.
و اما در حالی که انتظار می رفت، پیگیری مطالبات مربوط به طرح تفکیک در چارچوب قانون و فضای آرام ادامه یابد، بامداد شنبه 16 تیرماه جاری باری دیگر جاده قائمیه – کازرون مسدود شد.
بنا بر آنچه که درشبکه های اجتماعی منطقه مطرح شد، معترضان این بار به سخنان وزیر کشور استناد کرده اند و براساس آن معتقدند که موضوع تقسیم کازرون منتفی شده است.
وزیر کشور دهم تیر 97 در مورد آخرین اصلاحات انجام شده در تقسیمات کشوری در منطقه کازرون گفته بود: پس از مشکلات پیش آمده اخیر جلسات متعددی با مردم، نهادها و اقشار و احزاب مختلف برگزار کرده ایم که این جلسات همچنان ادامه دارد و تا مردم راضی نشوند کازرون تقسیم نمی شود.
عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری افزود: برای ما مساله اصلی امنیت اجتماعی است و طبق استعلام های امنیتی که در کازرون داشتیم اعتراض ها به تقسیمات کشوری در آن منطقه خارج از اراده مردم بوده است.
وزیر کشور گفت: نباید برای تقسیمات کشوری هزینه داد و در کازرون جمعیت منطقه ای به حدی زیاد شده که خدمات و بودجه موجود برای آنها کافی نیست، در حال حاضر اگر آن منطقه جدا شود و خدمات و بودجه آن افزایش یابد برای خود کازرونی ها هم بهتر خواهد شد.
** دعوت به آرامش
این بار، استاندار فارس که شنبه برای بازدید از برخی طرح های عمرانی و زیرساخت حمل و نقل به غرب شهرستان شیراز (منطقه همجوار بخش چنارشاهیجان) سفر کرده بود، شخصاً در جمع مردم قائمیه حضور یافت.
به گزارش ایرنا، اسماعیل تبادار در سخنان خود به درخواست های مردم منطقه قائمیه درباره مساله تقسیمات کشوری اشاره کرد و گفت: مطالبات مردم این دیار پیگیری می‌شود.
استاندار فارس ضمن دعوت مردم منطقه به حفظ آرامش افزود: مطالبات مردم قائمیه در حوزه تقسیمات کشوری را پیش از این پیگیری کرده ایم و همچنان پیگیری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه وظیفه ما پیگیری و پاسخگویی به مطالبات مردم در حوزه های مختلف است، گفت: مردم قائمیه شهدای بسیاری در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت(ع) تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند وانتظار است به عنوان مردمی متدین و شهیدپرور با حفظ آرامش و رعایت قانون مطالبات خود را پیگیری کنند.
تبادار ادامه داد: ما نیز وظیفه داریم بیش از گذشته مطالبات مردم شریف این دیار را پیگیری نماییم.
** نماینده مجلس: بستن راه موجب سوء استفاده فرصت طلبان می شود
حسین رضازاده نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی نیز شامگاه شنبه با انتشار بیانیه ای از مردم بخش چنارشاهیجان که زادگاه وی محسوب می شود، خواست که مطالبات خود را در فضای آرام و در مدار قانون دنبال کنند.
در این بیانیه آمده است: "به نام یاری دهنده مظلومان، مردم شریف قائمیه و کوهمره، سلام وعرض ارادت، نظر به این که در جلسه دیشب (شامگاه جمعه ) شورای تامین استان که با حضور اینجانب تشکیل شد، مقرر شد که مسئولان جهت هرچه زودتر رسیدن شما مردم شریف به حق مسلم و قانونی تان تلاش کنند و استاندار محترم (نیز روز شنبه ) در جمع حضور شما پیدا کرد. لذا ضرورت دارد از هرگونه راه بندی و تجمعی که موجب سوء استفاده افراد فرصت طلب گردد خودداری شود. با سپاس فراوان؛ حسین رضازاده نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی".
** بازگشت آرامش
بنا به گزارش های رسیده، در لحظه انتشار این گزارش، آرامش و امنیت در بخش های مختلف شهرستان کازرون از جمله بخش چنارشاهیجان برقرار است و تردد در محورهای ارتباطی استان فارس به استان های همجوار از بستر جاده های این منطقه جریان دارد.
نگاهی از سر خیرخواهی به آنچه که در ارتباط با رویدادهای شهرهای کازرون و قائمیه گذشت، نشان می دهد در مقطع کنونی، دوری از اتهام زنی و پرهیز از دامن زدن به اختلافات و مباحث تفرقه انگیز می تواند بستری آرام برای پیگیری و تحقق مطالبات مردم فراهم کند.
مروری بر سخنان مواضع مسئولان کشور در ارتباط با رویدادهای منطقه نشان می دهد که همزمان که حقوق مردم شهرستان کازرون و توجه به مطالبات آنها مورد احترام و توجه است، حقوق مردم بخش چنارشاهیجان نیز مورد احترام و توجه است.
استاندار فارس به عنوان نماینده عالی دولت در استان به مردم هر یک از این مناطق اطمینان داده است که هیچ تغییری در تقسیمات کشوری صورت نمی گیرد مگر این که خواسته های مردم در آن مورد توجه قرار گیرد.
آنگونه که مسئولان استانی و کشوری تاکید کرده اند طرح تفکیک کازرون با هدف اعمال نظر و دیدگاه مردم به وزارت کشور بازگشته است.
در چنین شرایطی، طبیعی به نظر می رسد دامن زدن به حاشیه های جدید، گرهی بر مشکلات موجود خواهد افزود، بستن جاده به کاهش ضریب اطمینان حمل بار از این مسیر منجر می شود و ممکن است فرایندهای تحقق مطالبات را به واسطه هدررفت وقت، انرژی و منابع با تاخیر مواجه کند.
7372/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/34235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

در توزیع مصوبات سفر‌های هیات دولت به فارس عدالت رعایت شده است

قدردانی صداوسیمای فارس از فرمانده سپاه فجر فارس

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

اعزام 11 تیم امدادی و عملیاتی هلال احمر فارس به مناطق سیل زده

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رژه اقتدار نیروهای مسلح شیراز در روز ارتش + تصاویر

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

شناسایی 918 بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

عملیات وعده صادق منجر به افزایش اعتماد به نفس مظلومان جهان شد

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اوقات شرعی پنجشنبه، سی ام فروردین

استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد

انتقال آب از خلیج فارس پیگیری می‌شود

پایش صلاحیت حرفه‌ای 270 نیروی پیمانکاری منطقه غرب فارس

نیروهای ارتش از خالص‌ترین افراد انقلاب هستند

فوت شهروند کازرونی بر اثر سقوط در جوی آب

506 زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند

‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود

‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود

کشف یک دستگاه موتور سیکلت خارجی غیرمجاز

سرپرست جدید راه و شهرسازی فارس منصوب شد

‌آزادی 140 زندانی و صلح و سازش در 366 پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی

نگاهی به حال و هوای بارانی اماکن تاریخی لارستان پس از یک روز بارندگی + تصاویر

بارش‌های بالای 200 میلیمتر سبب سیلاب‌ در هرمزگان و سیستان وبلوچستان شد

دعوت به اردوی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان

اضافه شدن 27 میلیمتر بارش به میانگین استان در سامانه بارشی اخیر در سال آبی جاری

اضافه شدن 27 میلیمتر بارش به میانگین فارس در سال آبی جاری

اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار 35 میلیارد تومانی در اقلید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

عملیات وعده صادق سیلی محکمی به رژیم صهیونیست بود

سعدی‌پژوهان در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند

آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس

ابراز رضایت رئیس هیئت مدیره استقلال از واگذاری به هلدینگ خلیج فارس

امکان پرواز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد

همایش دوچرخه سواری در شهر خور

روایتی از دشمنی محمدبن عبدالوهاب با پیامبر(ص) / چرا بن‌باز بزرگترین مفتی سلفی‌ها، هیچگاه به مدینه نرفت؟

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

عملیات «وعده صادق» ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی را نشان داد

محدودیت پروازی به برخی از فرودگاه های کشورهای حوزه خلیج فارس

بارش‌های بالای 200 میلی‌متر سبب سیلاب‌ در 2 استان شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد

رژه روز ارتش - شیراز

اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر

عکس | وضعیت سخت و دردناک بیش از 12000 اسیر فلسطینی در «قبرستان زنده‌ها»

استهبان رتبه نخست را در اجرای نهضت ملی مسکن در فارس کسب کرد