پیام فارس

آخرين مطالب

شهر خلاق ادبی همچنان منتظر بماند

پایتخت فرهنگ و ادب کشور کتابخانه مرکزی ندارد/ شهرداری زمین نداد فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- شیراز در حالی سال ها منتظر کسب عنوان شهر خلاق ادبی است که هنوز کتابخانه مرکزی ندارد و شهرداری تاکنون زمینی برای این امر اختصاص نداده است.

 شیراز در حالی می خواست پایتخت کتاب جهان و شهر خلاق ادبی جهان شود، که حتی یک کتابخانه مرکزی هم ندارد. شهری که از آن به عنوان شهر ادب و فرهنگ یاد می شود از داشتن حتی یک کتابخانه مرکزی محروم است .
شهر شیراز همواره به دلیل حضور بزرگانی چون حافظ ، سعدی، ملاصدرا، سیبویه، وصال و شوریده و آرامگاه بزرگان دیگری به عنوان یکی از شهرهای مهم دنیا در حوزه فرهنگ و ادب یاد می شود اما این شهر با وجود داشتن این بزرگان یک کتابخانه مرکزی ندارد .
چند سال قبل قرار بود که عنوان شهر خلاق ادبی یا پایتخت کتاب جهان به این شهر اختصاص یابد که متاسفانه به دلیل فراهم نبودن زیرساختهایی که کتابخانه مرکزی نیز یکی از آن‌هاست یکی از این عناوین به شارجه امارات واگذار شد و این شهر کماکان در کشاکش اختصاص یک زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی است .
این در حالیست که شهرداری شیراز نیز در دوره جدید مدیریتی خود تابلوی فعالیت های فرهنگی را علم کرده و مدعی شده که بنا دارد فرهنگ را در راس فعالیت ها و برنامه های خود قرار دهد.
اما با این شرایط باید پرسید آیا این که گفته می شود شیراز باید پایتخت کتاب، شهر خلاق ادبی و ... باشد محلی از اعراب دارد؟
حال این سوال پیش می آید چگونه شهری که از آن به عنوان شهر فرهنگ و ادب یاد می شود حتی یک کتابخانه مرکزی ندارد جالب است بر اساس ادعاهای برخی از مسئولان در شهر شیراز با این همه وسعت زمینی برای ساخت کتابخانه مرکزی وجود ندارد و به همین دلیل سالیان سال است که ساخت این کتابخانه در کش و قوس اختصاص زمین است .
پیش از این قرار بود شهرداری تکه زمینی را در بزرگراه رحمت برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز اختصاص دهد ولی نهاد کتابخانه های عمومی فارس آن زمین را رد کرد. به این خاطر که در برابر آن قرار است یک پل چند طبقه ساخته شود و نمای ساختمان را مخدوش می کند،نمایی که به نظر مدیرکل این نهاد، باید چکیده ای از فرهنگ شهر باشد .
در این میان مدیر کل کتابخانه های استان فارس در خصوص ساخت کتابخانه مرکزی به خبرنگار مهر گفت: جالب است بدانید در شهر شیراز به این وسعت و با توجه به اینکه از آن به عنوان شهر فرهنگ و ادب یاد می شود یک کتابخانه مرکزی وجود ندارد .
روح الله منوچهری افزود: در حال حاضر در شهر شیراز 38 کتابخانه وجود دارد که مردم از این کتابخانه ها استقبال خوبی دارند اما کتابخانه مرکزی در این شهر وجود ندارد .
وی در خصوص پیگیری این مجموعه بیان کرد: طی چند سال گذشته این مسئله از سوی کتابخانه های فارس به جد پیگیری شده اما تاکنون نتیجه بخش نبوده است .
مدیر کل کتابخانه های فارس ادامه داد: در این راستا قرار بود که راه و شهرسازی به عنوان نماینده دولت و شهرداری شیراز برای این امر زمینی اختصاص دهند که تاکنون این امر محقق نشده است .
شهرداری شیراز همکاری ندارد
وی تاکید کرد: متاسفانه شهرداری شیراز برای اختصاص زمین همکاری ندارد به همین دلیل هرچقدر هم ما این مسئله را پیگیری می کنیم راه به جایی نمی بریم .
منوچهری با تاکید بر اینکه شهرداری شیراز هیچ همکاری برای اختصاص زمین ندارد، گفت: برای ساخت این کتابخانه مرکزی تمام کارهایی که از عهده مجموعه کتابخانه ها بر می آمده پیگیری شده حتی برای ساخت آن بودجه تعریف شده اما تا زمانی که زمین تامین نشود نمی توان کاری کرد .
مدیر کل کتابخانه های فارس در خصوص مطرح شدن موضوعاتی از جمله پایتخت کتاب جهان و شهر خلاق ادبی گفت: باید فضای موجود تقویت شود و شاهد هم افزایی و مشارکت های بیشتر باشیم .
منوچهری با تاکید بر اینکه به دست آوردن این عناوین در توسعه گردشگری نقش زیادی دارد، بیان کرد: واقعیت هم این است که به رغم وجود آرامگاه شاعران بزرگی چون حافظ، سعدی و خواجوی کرمانی، شهر شیراز از محل گردشگری ادبی نمی تواند چندان درآمدزایی کند بخش بزرگی از این کار نیازمند برگزاری همایش ها و جشنواره های بزرگ ادبی است .
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس بیان کرد: تبدیل شدن به پایتخت کتاب جهان نه تنها می توانست در جذب گردشگر کمک کند، بلکه در همه بخش های فرهنگی و اقتصادی به توسعه زیرساخت های شهر کمک می کرد .

منوچهری افزود: درست است که کتابخانه مرکزی نداریم ولی داشته های ما، داشته های کمی نیست. 70 سال پیش در این شهر مردم و نیکوکاران کتابخانه ساخته اند. کتابخانه عضدالدوله دیلمی که یکی از قدیمی ترین کتابخانه های کشور است در شیراز راه اندازی شده و ما نسخ خطی ارزشمندی در اختیار داریم .
در این رابطه یک عضو شورای شهر شیراز نیز گفت: موضوع اختصاص زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز به جد در دستور کار است و پیگیری می شود .
لیلا دودمان افزود: دو سال قبل زمینی برای ساخت این کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار می گیرد اما به دلیل اینکه این زمین رد بزرگراه حسینی الهاشمی بوده نمی پذیرند .
شهرداری شیراز زمین شش هزار متری ندارد
وی با اشاره به اینکه برای ساخت این کتابخانه حداقل به زمینی شش هزار متری نیاز است، ادامه داد : شهرداری شیراز زمینی به این مساحت در شهر ندارد و زمینها در گذشته بنا به دلایل مختلفی واگذار شده است .
این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه به شهرداری های مناطق این مسئله سپرده شده، اظهار کرد: در این راستا از شهرداران مناطق درخواست شده که زمینهای مطقه خود را بررسی کنند تا شاید زمین مناسبی برای ساخت کتابخانه مرکزی پیدا شود .
دودمان با اشاره به اینکه شورا به دنبال ساخت دهکده فرهنگی است، تاکید کرد: اگر این امر محقق شود به طور حتم در این دهکده محلی نیز برای ساخت کتابخانه مرکزی در نظر گرفته می شود .
وی با بیان اینکه البته زمینی در مطنقه 11 شیراز برای ساخت کتابخانه مرکزی اعلام شده، گفت: این زمین در غرب شیراز است و برخی بر این باورند که فاصله از مرکز شهر زیاد است البته باید این موضوع را در نظر گرفت که شهر به سمت غرب در حال پیشرفت است .
این عضو شورای شهر شیراز تاکید کرد: به طور حتم این مسئله به جد پیگیری می شود تا هرچه سریعتر زمینی برای ساخت کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شود .
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این رابطه گفت: اختصاص زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی به دستگاه های ذی ربط از جمله راه و شهرسازی شهرداری انعکاس داده شده است .
عنایت الله رحیمی افزود: بنده پیگیر این مسئله هستم اما باید در نظر داشت که زمین دولتی با این مساحت در مرکز شهر کم است اما در حاشیه شهر زمین وجود دارد .

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/34260/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیستان و بلوچستان فراموش شده

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

نمایش دلقک

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور/ احتمال آبگرفتگی معابر

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

یادداشت وزیر فرهنگ و ارشاد برای روز سعدی

حواله تحویل بیش از 70 هزار تن قیر رایگان برای شهرداری‌ها کهگیلویه و بویراحمد صادر شد

تحویل اسناد مالکیت تفکیکی اراضی پروژه‌های نهضت ملی مسکن

تشییع پیکر پدر شهیدان محمدیان

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

درگذشت یار محمودها و پایداری

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

شیراز میزبان نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان کشور

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است

همایش علمی سرطان شناسی در گراش

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

بررسی بودجه 1403 پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور 29 درصد کاهش یافت!

احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری

محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند

سنتورنوازی هنرمند شیرازی به‌مناسبت یاد روز سعدی

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403