پیام فارس

آخرين مطالب

مرمت آثار تاریخی جهرم، مطابق اصول پیش می رود فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اعلام کرد: مرمت آثار تاریخی شهرستان جهرم بویژه مدرسه خان، مسجد جامع، غار سنگ اشکن و خانه های تاریخی در حال انجام است و مطابق اصول پیش می رود.
  مصیب امیری یکشنبه در بازدید از روند مرمت پروژه‌های مدرسه‌ خان، مسجد جامع و غار سنگ‌ ا‌شکن جهرم افزود: دلیل توقف موقت در روند بازسازی مدرسه خان شهرستان جهرم، بازنگری نقشه‌ها و بازبینی کار است و با توجه به نظارت دقیق کارشناسان، هیچ مرمت غیر اصولی در این دو بنا انجام نشده است و به زودی کارگاه ، بازسازی را آغاز خواهد کرد.
وی بیان کرد: مرمت آثار تاریخی، حفظ اصالت، یکپارچگی و همچنین استفاده و کاربردی‌ شدن بنا با تغییرات جزئی از موضوعاتی است که مدنظر کارشناسان میراث فرهنگی قرار دارد.
وی افزود: تغییرات اندکی که در مرمت مسجد و مدرسه خان ایجاد شده به دلیل کاربردی شدن این مکان است تا بتوان از آن به عنوان مسجد یا مدرسه علمیه مطابق با شرایط روز استفاده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: 16 قرارداد برای ایجاد و توسعه‌ زیرساخت‌های گردشگری در این استان منعقد شده که یکی از آن ها قرارداد مقاوم ‌سازی غار سنگ‌ اشکن با بخش خصوصی با هدف ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان و رونق اشتغال است.
همچنین علیرضا صحراییان، معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان جهرم نیز گفت:زیربنای توسعه و رشد امروزی جوامع، توجه به گذشته و بناهای تاریخی و آثار به جا مانده از گذشتگان است که گویای تاریخ، فرهنگ و تمدن هر منطقه است.
وی با بیان اینکه بناهای تاریخی در معرفی فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند، افزود: در حال حاضر فاز نخست مرمت 4 بنای تاریخی به اتمام رسیده و 3 بنای تاریخی دیگر در حال مرمت و بازسازی است.
فرماندار ویژه شهرستان جهرم اظهار کرد: فاز نخست منزل تاریخی شهیدان اشراق با اعتبار 390 میلیون ریال، خانه تاریخی دهقانی با 300 میلیون ریال، مقبره جاماسب حکیم و بقعه شیخ خلیفه با 256میلیون ریال به اتمام رسیده و مقاوم‌سازی غار سنگ‌ اشکن با اعتبار اولیه 150 میلیون ریال آغاز شده و مرمت خانه طوفان با اعتبار 150 میلیون ریال، مرمت مدرسه‌ زمانیه و مسجد خان با اعتبار 200 میلیون ریال، در حال اجراست.
مسجد و مدرسه خان یا مدرسه زمانیه مربوط به دوره صفویه در غرب شهر جهرم قرار گرفته و مصالح آن از خشت، گل، آجر، سنگ و گچ است. بانی آن شخصی به نام حاج محمد حسن خان بوده است.
این بنا حدود 200 سال قبل توسط یکی از افراد خاندان مؤسس آن تعمیر شده که تاریخ تعمیر آن باحروف ابجد باشعر بر سنگی نوشته و بالای در ورودی مدرسه نصب شده و هم اکنون تعدادی از طلاب و مدرسین همه روزه در مدرسه مشغول تحصیل و تدریس اند.
مسجد خان بر اساس سنگ نوشته در ورودی، از آثار ساخته شده در دوره شاه سلیمان دوم صفوی است که توسط حاجی سلیمان بیگ ذوالقدر جهرمی ساخته شده که ساختمان مسجد شامل شبستانی ساده با طاق‌های متعدد است که فاقد تزیینات و کاشی‌کاری است.
مدرسه خان در سال 1352 ثبت ملی شد.
مقبره جاماسب حکیم و قلعه آن مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان جهرم، بخش خفر، روستای کراده و در مجاورت روستای گاره واقع شده و این اثر در تاریخ 2 مهر 1353 با شماره ی ثبت 986 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه شهیدان اشراق به‌عنوان یک اثر تاریخی فرهنگی در سال 1393 با شماره 31134، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
خانه شهیدان اشراق که متعلق به دوره قاجاری است و توسط مرحوم حاج ملانصرالله اشراق جهرمی احداث شده است. این خانه تاریخی به شکل بنایی با اندرونی و بیرونی، همراه با فضاهای جانبی مانند حیاط مرکزی، چاه آب شرب، باغچه، پستو، گوشواره، اصطبل، سردابه و انبار ساخته شده و اصل سلسله مراتبی فضاها و تفکیک فضاهای عمومی و خصوصی در خانه مشهود و از چهار بخش اصلی خانه 3بخش مسکونی است.
منزل تاریخی طوفان متعلق به جلال طوفان و مربوط به دوره پهلوی اول است. این منزل یک زیرزمین و یک طبقه شاه‌نشین دارد که راه دسترس به آن یک پلکان سنگی دوطرفه به‌سبک و سیاق هخامنشی با سنگ‌های بادبر است که در هر طرف با پنج
پلکان به پاگرد و نهایتاً با چهار پله به ایوان منتهی می‌شود. ایوان شاه‌نشین دارای چهار ستون و دو ستون‌نما با بدنه چهارگوش و سیمانی است.
اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری فارس، با توجه به ارزش‌های تاریخی‌فرهنگی خانه طوفان در سال 1388 اقدام به ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران کرد که هم‌اکنون با شماره ثبتی 26649 در این فهرست قرار گرفته و تحت صیانت و حفاظت این اداره است.
بقعه شیخ خلیفه (زین‌الدین علی خلیفه) مربوط به قرن هفتم هجری قمری است و در بخش خفر، روستای جزه واقع شده و این اثر در تاریخ 10 دی 1381 با شماره ثبت 6783 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این آرامگاه مزین به کاشی‌های معرفی است که قسمتی از کاشی‌های محراب آن در سال 1316 خورشیدی از طرف اداره سابق فرهنگشهرستان جهرم اقدام به انتقال آن به موزه پارس در شیراز گردیده که اکنون در این موزه قرار دارد. در این آرامگاه تعداد 6 گور وجود دارد که احتمالاً از دانشمندان و برجستگان خفر بوده‌اند. هنوز مقرنس‌های قسمتی از تاق‌ها سالم باقی مانده‌است.
خانه تاریخی دهقان یکی از خانه‌های تاریخی منحصربه‌فرد دوره‌ی قاجاریه تا پهلوی در روستای موسویه (دهزیر) از دهستان علویه، بخش کردیان شهرستان جهرم واقع شده است .
این بنای تاریخی متعلق به دهقان، خان روستای دهزیر بوده که بعدها فردی به نام طحان آن را می‌خرد. کتیبه‌های موجود در خانه مزین به آیاتی از قرآن، بیانگر ساخت این بنا را در سال 1318 قمری است.
غار سنگ اشکن که در بخش مرکزی جهرم واقع شده و با شماره 30711 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، دارای مساحتی افزون بر20 هزار مترمربع، طول تقریبی 400 متر، عرض 15 تا 20متر و ارتفاع حدود 3.5 متر است.
شهرستان جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/34457/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

خوشحالی هشتیجانی‌ها از بارش باران بهاری + فیلم

رقابت بیش از 16 هزار داوطلب کنکور در استان بوشهر

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود

‌کمک 44 میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

معابر شیراز سر از آب بیرون آورد

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

شهرستان مهر میزبان شاعران

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟