پیام فارس

آخرين مطالب

خاموشی و نانی که به تنور نمی چسبد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مردم استان فارس همچون دیگر مناطق کشور از اوایل تیرماه با مشکلات ناشی از قطعی نوبت بندی شده برق روبرو هستند.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، قطعی برق به طور عملی در فرایند زندگی، تولید و صنعت استان فارس تاثیر منفی گذاشته است.
در این میان، اعلام جدول زمان بندی خاموشی احتمالی در استان فارس به یاری مردم این استان آمده است تا آسیب های کمتری از این ناحیه متحمل شوند.
در شیراز، دوره زمانی قطع احتمالی برق 2 ساعت تعیین شده و برخی شرکت های توزیع برق شهرستانهای استان همچون لارستان دوره های زمانی یک ساعته را در دستور کار قرار داده اند.
مسئولان می گویند با گرم شدن هوا، پیک مصرف برق کشور به اوج خود رسیده، آن هم در شرایطی که تولید نیروگاه های برقآبی کاهش یافته است و تجهیزات انتقال برق نیز زمانی که مصرف برق از حدی بیشتر شود، پاسخگوی کل تقاضاها نیست.
** وعده ای که محقق نشد
هرچند جلال زراعت پیشه مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز با اشاره به تقسیم بندی نقاط مختلف شیراز و حوزه تحت پوشش این شرکت به 6 منطقه وعده داده بود که با برنامه ریزی به گونه ای عمل شود که گروهی که امروز خاموشی دارد، فردا هم باز دچار خاموشی نشود، گزارش های دریافتی از مردم مناطق شهر شیراز چنین دیدگاهی را تایید نمی کند.
به عنوان نمونه، مناطقی که در جدول خاموشی های احتمالی شیراز به عنوان منطقه "د" مشخص شده اند، روز شنبه 23 تیرماه از ساعت 18 تا 20 دچار قطعی برق شدند و روز بعد – یکشنبه 24 تیرماه – نیز از ساعت 12 تا 14 با خاموشی مواجه شدند.
شاید میزان مصرف برق به حدی افزایش یافته باشد که این ابتکار عمل را از مدیران شرکت توزیع برق شیراز گرفته باشد اما با این حال، گرمای هوا به موازات قطعی برق در شرایطی که کیفیت زندگی مردم با وسایل برقی خنک کننده در ارتباط است، شرایط دشواری را برای شهروندان ایجاد کرده است.
علاوه بر گرمای هوا، قطعی برق و خاموشی چراغ های راهنما در برخی نقاط شهر همچون چهار راه بنفشه، ابتدای خیابان خبرنگار، چهارراه سرباز و ... گاه موجب ایجاد کلاف پیچیده خودروها در خیابان های شهر شده است و در اینجاست که در شرایط قطعی برق، نیاز به حضور مامور راهنمایی و رانندگی برای تسهیل امور شهروندان در این گونه مناطق بیش از پیش احساس می شود.
قطعی برق همچنین ضمن متوقف کردن فعالیت جایگاه های عرضه سوخت، به طور عملی کسب و کارها را نیز نشانه رفته است و بیشتر دستگاه های کارتخوان مغازه ها به دلیل برقی بودن، از ارائه خدمت به شهروندان ناتوان هستند.
نکته جالب توجه این که در این شرایط، خودپردازهای برخی بانک ها خاموش هستند و به منبع برق اضطراری متصل نیستند؛ این موضوع مشکلات در داد و ستد روزمره شهروندان را بیشتر کرده است.
قطعی برق همچنین در برخی آیین ها و مراسم های رسمی در شیراز نیز زمینه ساز کلافگی مردم و شرکت کنندگان را ایجاد کرده است.
300 دوقلو، 15 سه قلو و خواهران چهار قلو ساکن استان فارس در حالی بعدازظهر پنجشنبه 21 تیرماه جاری بعد از یک سال در شیراز گردهم آمدند که قطعی نیم ساعته برق و گرمای هوا مشکلاتی را متوجه شرکت کنندگان کرد.
** خمیرهای ترش رهاورد قطعی برق
نانوایی های شهر شیراز از جمله اصنافی هستند که قطعی برق مشکلاتی را در کارکرد و خدمات رسانی آنها به شهروندان ایجاد کرده است، بویژه آن که در چرخه گذر از سنت به مدرنیسم، شمار زیادی از نانوایی ها نیازمند برق در فرایند پخت نان هستند.
رئیس اتحادیه صنف نانوایان شیراز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قطع مکرر و بدون اطلاع و اعلام قبلی برق در شیراز نانوایی ها و همچنین شهروندان این کلانشهر را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.
علیرضا سخنوریان افزود: هر روز در تمام نقاط شهر شاهد قطع ناگهانی برق هستیم که با توجه به اینکه مدت زمان قطع برق نیز 2 تا 2 و نیم ساعت است پس از وصل شدن جریان برق امکان استفاده از آن خمیر دیگر وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر شرکت توزیع برق شیراز برنامه قطع برق را در اختیار ما قرار دهد ما به نانوایی ها اعلام می کنیم تا آمادگی داشته باشند و دچار ضرر و زیان نشوند.
او اظهار داشت: 80 درصد نانوایی های شیراز بین ساعت های یک تا پنج فعالیت ندارند و اگر قطع برق در این ساعت ها باشد هم نانوایی ها و هم شهروندان با مشکل کمتری مواجه خواهند شد.
** پیشنهاد ژنراتوری
عبدالعزیز کریمی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس گفته است: برای جلوگیری از اختلال در ارائه خدمات هنگام قطع برق، باید جایگاه های سوخت، نانوایی ها و دیگر مراکزی که خدمات ضروری به مردم می دهند،ژنراتور تولید برق داشته باشند.
این سخنان با واکنش رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهر شیراز مواجه شد.
سخنوریان در واکنش به این پیشنهاد گفت: از آنجا که حداقل قیمت ژنراتوری که در نانوایی قابل استفاده باشد آن هم از نوع چینی آن هشت میلیون تومان است خرید آن برای نانوایی ها به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.
وی افزود: امروز نانوایی ها با مشکلات بسیاری مواجه هستند و پنج سال است که هیچ افزایشی در نرخ نان نداشته ایم و از طرفی هزینه برق، گاز، آرد، خمیر مایع و سایر ملزومات نیز بین 100 تا 200 درصد افزایش داشته است که در چنین شرایطی نمی توان خرید ژنراتور را هم به آنها تحمیل کرد.
** آه صنعتگران
برنامه قطعی برق سراسری است و شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی نیز از این مشکل بی نصیب نیستند.
صنعتگران استان فارس به ویژه در روزهای نخست قطعی برق از نبود جدول خاموشی انتقاد کرده بودند.
قطع ناگهانی و روزانه برق، زیان اقتصادی زیادی به حوزه تولید‌‌‌‌‌ می زند‌‌‌‌‌ و بویژه آن که اگر صنعتگران از زمان قطعی برق مطلع نباشند، مواد‌‌‌‌‌ اولیه آنها فاسد یا خراب می شود.
این موضوع در شرایطی اهمیت ویژه پیدا می کند که برخی واحدهای تولیدی بزرگ فرآورده های لبنی در استان فارس مستقر هستند و قطعی برق به صورت عملی، حیات و پویایی این واحدها را نشانه می گیرد.
جواد باصری نایب رئیس خانه صنعت، معد‌‌‌‌‌ن و تجارت فارس اخیراً در اظهارنظری تعیین جدول زمانبندی قطع برق به صورت یکماهه و انتشار آن از رسانه ها را در کاهش مشکلات صنعتگران و مردم مفید دانسته است.
** خودنمایی ریسه های نورانی
ریسه های نورانی در شهر شیراز رشد قارچ گونه ای داشته اند، این اقدام مراکز خرید برای جلب مشتری بیشتر با انتقادهایی در شرایط قطعی سراسری برق همراه شده است.
این ریسه ها به طور عملی، مصداق اسراف و نه عملی به سیاست های تبلیغی صرفه جویی در مصرف انرژی هستند.
بهره گیری از عنصر محرک روشنایی و نور برای جلب نظر مشتریان، در سال های گذشته در سایه سکوت مسئولان در بسیاری از نقاط شهر شیراز فراگیر شده است.
از مقایسه شمار لامپ ها و نورافکن های نصب شده در ورودی برخی مراکز تجاری می توان به رقابت پنهانی بر سر شدت نور و جلب توجه بیشتر این واحدها نیز پی برد.
با این حال، مدیر دفتر حقوقی شرکت توزیع نیروی برق شیراز نوید داده است: به دنبال اخذ مجوز دادستانی مرکز استان فارس، مقابله‌ قانونی با مشترکان تجاری پرمصرف و ایجاد کنندگان چتر نوری در دستور کار قرار گرفته و جمع آوری ریسه های نورانی آغاز شده است.
سید امین وردی زادگان با بیان اینکه طبق تعالیم دینی و تصریح قانون اساسی جلوگیری از اتلاف و اسراف حقوق و اموال عمومی از وظایف همگانی بخصوص مجموعه های خدمات دولتی است، یکی از مصادیق این موضوع را مصرف زیاد و بی‌رویه برق دانست و گفت مصرف بی‌رویه انرژی برق قطعا در بخش تجاری باعث افزایش هزینه‌های جاری این اماکن شده و در نتیجه بر افزایش بی دلیل قیمت‌ کالا تاثیر خواهد داشت.
** ادارات همگام با مردم در عرصه صرفه جویی
اسماعیل تبادار استاندار فارس اخیراً در بیان گزارشی از وضعیت تولید برق در این استان گفته است: کاهش شدید بارندگی در سال 96 موجب از مدار خارج شدن نیروگاه های برق آبی و در نتیجه کاهش تولید برق در تابستان امسال شده است.
کریمی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای فارس نیز یازدهم تیرماه جاری در نشستی خبری با اشاره به افزایش 160 مگاوات تولید برق در نیروگاه جهرم که امسال به شبکه پیوست گفت: معادل همین مقدار استان فارس امسال کمبود برق دارد که امید است با صرفه جویی هایی که اعمال می شود بتوانیم از نقطه اوج مصرف عبور کنیم.
اگرچه انتظار می رفت وزارت نیرو و در مقیاس کوچک تر، شرکت توزیع برق شیراز با توجه به تکرار این شرایط در سال های گذشته، شرایط کنونی را پیش بینی و برای آن اقدامی عملی می کرد اما اکنون برطرف کردن بسیاری از این مشکلات از جمله کمبود منابع آب و افزایش دما از توان آنها خارج است؛ در این شرایط شهروندان می توانند با کاهش مصرف و بکارگیری راهکارهایی ساده جلوی خاموشی های گاه و بیگاه را بگیرند.
کریمی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای فارس معتقد است: 10 درصد صرفه جویی در مصرف برق، مصرف می تواند ما را بدون تنش و کمبود از این نقطه اوج عبور دهد.
استاندار فارس هم بر مسئولیت دستگاه های اجرایی در صرفه جویی همگام با شهروندان تاکید کرده است.
تبادار گفت: با توجه به کمبود بارش ها و شرایط ویژه کشور، دستگاه های اجرایی استان باید در زمینه صرفه جویی در مصرف برق پیشگام باشند، وضعیت مصرف برق آنها گزارش شود و میزان صرفه جویی هر یک از دستگاه ها به صورت مقایسه ای مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
وی افزود: میزان مصرف برق هر سال افزایش می یابد و با توجه به این که با کاهش بارش ها مواجه هستیم باید برای مدیریت تقاضای مصرف برق، برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.
در راستای کاهش مصرف انرژی، در استان فارس ساعت کاری ادارات از 6:30 صبح تا 13:30 اعلام شد تا به واسطه یک ساعت حضور زودتر کارمندان در محل کار، انرژی کمتری بابت سرمایش محیط در دستگاه های اجرایی شود.
استاندار فارس پنجشنبه 21 تیرماه در جلسه شورای اداری فارس در شیراز با مسئولان دستگاه های اجرایی استان در زمینه رعایت حداکثری صرفه جویی اتمام حجت کرد و گفت: مصرف آب و برق در اداره ها و واحدهای تولیدی استان با جدیت مدیریت و رصد شد.
تبادار افزود: هر دستگاه اجرایی و واحد تولیدی که دارای ژنراتور و دستگاه مولد برق است، ضرورت دارد که آن را وارد مدار کند و به جای استفاده از برق شهری از ژنراتور و برق اضطراری استفاده کنند.
در این شرایط، دولت و دستگاه های اجرایی در استان فارس به دنبال کاهش منابع تولید انرژی برق، برنامه های عملی را برای مشارکت در فرایند صرفه جویی دنبال کرده اند. خودداری از روشن کردن کولرها و لامپ های اضافی در ساختمان های ادارات و پرهیز از پراکندگی همکاران در اتاق های مختلف در شرایطی که آنها قادر به ارائه خدمت در فضای محدودتر هستند، از جمله این راهکارها بوده است.
** ضرورت تدبیراندیشی برای رفع مشکلات
این روزها، قطعی برق اهمیت این دستاورد بشری را برای همگان یادآور شده است و در چنین شرایطی، شهروندان بیش از پیش به اهمیت صرفه جویی در مصرف برق پی برده اند.
در این شرایط، آنچه اهمیت دوچندانی یافته است تشکیل کارگروه های عملیاتی در سطح شهر شیراز برای کاستن از مشکلات مردم در اثر خاموشی های احتمالی است.
6122/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/34479/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عامل تحریم

داستان ابوشجاع

عوارض خطرناک کبد چرب

مراقبت های بعد از عمل چشم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

بستر مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها برای خیران فراهم شود

اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

ادامه بارش‌های پراکنده و رگباری در فارس

سر فصل انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

سر فصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

مالک جدید استقلال: به کمتر از قهرمانی آسیا رضایت نمی دهیم

مسابقات قرآن و عترت مرحله 14 گانه در اشکنان

محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است

مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!

ویدیو/ آبگرفتگی معابر در شیراز به دنبال بارش شدید باران

سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم

بسته خبر‌های ورزشی 5 اردیبهشت فارس

آبگرفتگی در بخش‌هایی از شیراز/ سامانه بارشی امشب از فارس خارج می‌شود

طبیعت زیبای بهاری کوه رنج و گمبیل شهرستان سپیدان

شهروند خبرنگار:آبگرفتگی شیراز

اجازه ندهید حتی یک کودک از تحصیل جا بماند

2 هزار واحد مسکن مهر مهستان تا پایان اردیبهشت تحویل می‌شود

اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش

پرونده قضایی 8 مهر زاهدان در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد

فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس

سیل بهاری خیابان‌های شیراز

بارش باران کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز را مسدود کرد

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

در باکو جایی برای شیعیان نیست

ده نمکی در دو اپیزود

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

پرونده قضائی «هشت مهر» در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد

وضعیت محور دروازه قرآن شیراز و آرامش در تردد خودروها + فیلم

تعاونی خیرین با هدف توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود

استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی

گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها

تلاش شبانه روزی برای ساخت و بهره برداری از طرح‌های عمرانی کلانشهر شیراز

خطیر: واگذاری استقلال بزرگ ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود

فرونشست زمین در جاده مزرعه عرب به حسن آباد بر اثر بارش‌های سیلابی+ فیلم

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران