جوان کارآفرین شیرازی:
راه حل مشکلات ایران خارج از مرزها نیست
اقتصادي
بزرگنمايي:
پیام فارس - جوان کارآفرین شیرازی که موفق به ثبت 5 اختراع جهانی شده است؛ اعتقاد دارد که راه حل مشکلات ایران خصوصا در بعد اقتصادی، خارج از مرزهای کشور نیست بلکه در عزم و ارادهی تمام مردم خصوصا جوانان باید آن را جست.
به گزارش ایسنا منطقهی فارس در نقطهای از مرکز کلانشهر شیراز جوانی که داشتههایش را به سادگی کسب نکرده است، آنقدر به تاثیر توان و داشتههای ایرانی اعتقاد دارد که خود و دستآوردهایش را مثالی بارز از تمام آنچه ایران و ایرانی میتواند کسب کند میداند.
امین پروش، جوان شیرازی که با تمام وجود از عشق به ایران، فارس و شیراز میگوید، در جمع خبرنگاران و در حالیکه روی دیوار پشت سرش مملو از گواهینامهها و مدارک بینالمللی و داخلی است، لزوم توجه به مهارت و کسب آن را راهکاری برای قدم گذاشتن در مسیر آیندهی درخشان سرزمینش عنوان میکند.
پروش با اشارهای کوتاه به دوران دشوار تحصیل و ناملایماتی که برای رسیدن به امروز بر خودش هموار کرد، نقطهی عطف زندگیاش را در ورد به هنرستان و فراگرفتن مهارتی میداند که زمینهساز ورودش به دانشگاه شهید باهنر شیراز و در ادامه طی مسیر تا کسب مدرک فوقلیسانس شد.
او که امروز مرکزی مهارت آموزی خود را با نام امیرکبیر در شیراز راهاندازی کرده و بیش از 200 نفر پرسنل را در 35 نقطه از فارس مدیریت میکند، گفت: اولین اختراعم را سال 2014 ثبت کردم، اختراعی که مانند اختراعات بعدی درون کشور جدی گرفته نشد اما بعد از دریافت گواهینامهی ثبت جهانی، آن را فروختم و همان بخشی از سرمایهام برای اجرای ایدههایم شد.
پروش اختراعاتش را در زمینهی افزایش سطح کارآیی باطری اتومبیل، سیستم جلوگیری از تصویربرداری، تولید آب از هوا، راهکاری برای افزایش 3 برابری رشد گیاه و گرم کردن آب بدون استفاده از انرژیهای الکتریکی و ... معرفی و خاطرنشان کرد: امروز آنچه اهمیت دارد اختراعات من نیست بلکه حضور پروشهای فراوان در گوشه گوشهی ایران است؛ برای یافتن این استعدادها باید مهارت آموزی را جدی گرفت.
او با بیان اینکه تا امروز بخشی از ایدههایش تحقق پیدا کرده است، راهاندازی مرکز مهارت آموزی امیرکبیر را با فراگیری 30 رشتهی مهارتی، یکی از ایدههای مهمش دانست و گفت: اگر به کشورهایی که اقتصاد پویایی دارند نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که برترین نظامهای آموزشی را داشتهاند؛ پویایی اقتصاد در گرو برخورداری از نظام آموزشی پویا است.
پروش تصریح کرد: راهکار داشتن نظام آموزشی پویا و تاثیرگذار، مهارت آموزی است، اگر جوانی مهارت داشته باشد بیتردید هیچ زمانی بیکار نخواهد ماند.
او گفت: نظام آموزشی ما امروز عملکردی جزیرهای دارد، اگر حوزهی آموزش یکپارچه شده و پیوندی محکم با عرصهی صنعت و کار و تولید داشته باشد، بیتردید موفق خواهیم بود.
پروش اضافه کرد: در دنیا دانشگاه براساس نیاز جامعه و خصوصا صنایع مختلف نیروی انسانی دارای مهارت تربیت میکند اما در کشور ما مراکز صنعتی و کارخانهها به سمت راهاندازی دانشگاههایی میروند که در آنها تخصص مورد نیاز خودشان را تربیت نمیکنند!!
او با تاکید براینکه باور داشتن توانمندیها و داشتههای جامعه خصوصا در زمینهی نیروی انسانی توانمند، دارای اهمیتی فزاینده است، گفت: امروز اغلب فارغالتحصیلان دانشگاههای ایران جوانانی خوشتیپ، با سواد، خوش اخلاق و .... اما فاقد مهارت هستند!!
سفیر فنی و حرفهای ایران، یکی دیگر از مشکلات را نداشتن روحیهی کار تیمی دانست و گفت: ما امروز بیش از هر زمان نیازمند تیمهای دارای مهارت هستیم؛ امروز نیاز داریم که کمپی را برای جوانان و نوجوانان با استعداد ایجاد کرده و با استفاده از روشهای استاندارد زمینهی رشد و پویایی آنان را بسترسازی کنیم.
پروش که مدعی است بیش از 3 هزار مهارت آموز در شعبههای مختلف آموزشگاه امیرکبیر مشغول به کسب مهارت در رشتههای مختلف هستند، گفت: برای ایجاد این زمینهی کسب مهارت بیش از 40 میلیارد تومان، سرمایهگذاری انجام شده است.
این جوان نخبهی ایرانی تاکید دارد که پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان در اهداف خود برای ایجاد کمپی در راستای گردآوری و حمایت از جوانان دارای ایده و خلاقیت موفق عمل نکردهاند، گفت: یکی از مشکلات ما نگاه مدیران دولتی به بخش خصوصی است.
پروش تصریح کرد که بخش دولتی بخش خصوصی را رقیب خود میداند و گفت: اعتقاد دارم که بخش خصوصی نیاز به کمک بخش دولتی ندارد، نیاز بخش خصوصی این است که کاری به کارش نداشته باشند!
به گزارش ایسنا، مهارت آموزی از کلیدیترین راهکارهای حل مشکلات در جوامع مختلف محسوب میشود؛ موضوعی که با بررسی گذشته کشورهایی نظیر آلمان، ژاپن، کرهجنوبی و ... تاثیر توجه به آن مشهود است.
انتهای پیام
-
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳:۲۸
-
۱۱۶ بازديد
-
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/34650/