پیام فارس

آخرين مطالب

لزوم بازآفرینی میراث‌‌های دینی ماندگار شیراز فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز شهری تاریخی محسوب می‌شود که بخش قابل توجهی از داشته‌های کهن ایران را در خود دارد؛ شهری که در دوره‌هایی از تاریخ پایتخت ایران بوده و همواره در ابعاد علمی، ادبی، فرهنگی و هنری و مذهبی، جزو نقاط شاخص شناخته و معرفی شده است.
علاوه بر آثار و بناهای مذهبی، تاریخی و فرهنگی فراوانی که به شیراز هویت یک مرکز مهم گردشگری بخشیده وجود مجموعه‌هایی دینی، فرهنگی، هنری و گردشگری در محورهای مختلف این شهر، یک ویژگی منحصر به فرد است.
مجموعه‌ی ادیان و قرار گرفتن عبادتگاه‌های پیروان ادیان الهی در یک محدوده و کنار یکدیگر، از ویژگی‌های مهم شهر شیراز به‌شمار می‌رود. یکی از این مجموعه‌ها در محور زندیه قرار دارد، محدوده‌ای که در آن می‌توان علاوه بر زیارت‌گاه‌های مهم مسلمانان، کلیسا، کنیسه و عبادتگاه زرتشتیان را نیز در آن دید.
در محدوده‌ی خیابان کریمخان زند حد فاصل مجموعه‌ی تاریخی زندیه تا میدان امام حسین(ع) یا همان فلکه‌ی ستاد، می‌توان مجموعه‌ای از امامزادگان، مساجد، حسینیه‌ها، معبد زرتشتیان، کلیسای مسیحیان و کنیسه‌ی یهودیان را مشاهده کرد.
این در حالی‌است که محور زندیه مرکز ثقل فعالیت‌های حاکمیتی و دولتی، تجاری، خدماتی، صنفی و محل سکونت شهروندانی با ادیان مختلف محسوب می‌شود؛ شهروندانی که در صلح و صفا کنار بدون توجه به تعلقات دینی و مذهبی، به زندگی، کار و تجارت مشغول بوده و هستند.
طی سال‌های اخیر، موضوع احیای محور زندیه اعم از میدانگاه‌ها، معابر و بناهای تاریخی متناسب به معماری دوران زندیه و قاجار، ایجاد محور عرفان که در برگیرنده‌ی مجموعه‌ای از زیارتگاه‌های اصلی مسلمانان و مراکز فرهنگی و هنری و بازار است و محور ادیان که مشتمل بر عبادتگاه‌های پیروان تمام ادیان الهی ساکن در شیراز بوده، یکی از برنامه‌های مد نظر نمایندگان شورا و مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی بوده و هست.
در مسیر اجرای طرح‌های مد نظر اقداماتی نظیر تملک بعضی از اماکن و بناها، آزادسازی پیرامون ساختمان‌های تاریخی که کارکردی حاکمیتی در گذشته‌ی تاریخی داشته و به مسابقه گذاشتن طراحی‌های معماری و شهرسازی در این خصوص، انجام شده یا در دست انجام قرار داشته است.
طرح بهسازی بافت‌های تاریخی و احیای محور زندیه و احیاء میدان توپخانه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین میادین شیراز، بخشی از این پروژه‌ی محور زندیه به شمار می‌رفت که اجرایی شدن آن بی‌تریدد تاثیری شگرف بر جذب گردشگر و رونق اقتصادی شیراز خواهد داشت.
اما در موضوع مجموعه تاریخی و فرهنگی ادیان که در محور زندیه شیراز قرار دارد، یکی از شاخصه‌های مهم در رونق گردشگری محسوب می‌شود. مجموعه‌ای که شامل باغ آدریان از مجموعه دینی زرتشتیان، کنیسه‌ی ربیع‌زاده متعلق به یهودیان، کلیسای حضرت یعقوب متعلق به مسیحیان پروتستان و باغ شاپوری است.
اگرچه گسترش و پویایی گذرهای محل و تاریخی منطقه و توجه به پیاده راه‌ها از اصلی‌ترین اهداف برای احیای این بافت است اما تاکنون اقدام عملی برای تحقق این مهم انجام نشده است .
همزمان با فعالیت دوره‌ی پنجم شورای شهر شیراز،‌ اعضای این پارلمان نگاه ویژه‌تری به موضوع احیای محور زندیه و مجموعه‌ی ادیان واقع در این محور داشتند و بر همین اساس بازدیدهای متعددی از مراکز دینی موجود در این محدوده انجام شده است.
رییس شورای شهر شیراز در آخرین بازدیدی که به اتفاق جمعی از اعضای این شورا از باغ آدریان متعلق به زرتشتیان داشت با اشاره به آیات قرآن کریم، گفت: نگاه اسلام به بندگان خارج از قید و بند قبیله‌ای، دینی و طایفه‌ای و نگاهی مبتنی بر مساوات و برابری است.
سید احمدرضا دستغیب به آموزه‌های امام علی(ع) و نامه‌ی آن حضرت به مالک اشتر اشاره و خاطرنشان کرد: شهر شیراز به حق شهر ادیان و طوایف و شهر مدارا و همزیستی مسالمت آمیز است.
رییس شورای شهر شیراز ادامه داد: کمتر شهری مثل شیراز وجود دارد که ادیان و طوایف مختلف با مدارا در کنار هم زندگی می‌کنند و تا آنجا که بین طوایف با زبان و فرهنگ متفاوت حتی ازدواج هم صورت می‌گیرد .
دستغیب معتقد است وجود ادیان مختلف در شهر شیراز در طول تاریخ نشان میدهد که شیراز شهر مدار است و هیچ تنشی بین ادیان در تاریخ ثبت نشده است .
وی افزود: حضور در معابد ادیان الهی به انسان آرامش می‌بخشد و به نوعی بیانگر گرایش مردم شیراز به خداپرستی است .
رییس شورای اسلامی شهر شیراز با انتقاد از برخی بلندمرتبه سازی ها در این محور در گذشته گفت: صدور برخی مجوزها با هدف کسب درآمد برای شهرداری در بافت تاریخی با شعارها و اهداف شورای شهر در تناقض است .
دستغیب افزود: اولویت شورای شهر این است که بافت تاریخی زندیه، پیاده محور باشد بنابراین شهرداری باید برنامه‌های خود در این محور را با اهداف شورای شهر هماهنگ کرده و نباید سیاستهای خود را بر اساس منافع مالی شهرداری تعریف کند .
به گفته وی عمده مجوزهای بلند مرتبه سازی در محور زندیه در دوره قبل صادر شده و شورای پنجم با هدف اولویت بخشیدن به موضوع شهر سالم، انسان سالم به دنبال اجرای برنامه های انسان محور است .
رئیس شورای شهر شیراز در پاسخ به درخواست رییس انجمن زرتشتیان در مورد بازگشایی سینما آریانا ابراز کرد: موضوع بازسازی و باز گشایی سینما آریانا به زودی در دستور کار کمیسیون گردشگری قرار خواهد گرفت .
دستغیب همچنین از شهردار شیراز خواست برای حفظ باغ اریانا با انجمن زرتشتیان همکاری کند.
رییس انجمن زرتشتیان شهر شیراز نیز در سخنانی خواستار احیای سینما آریانا و توجه به مجموعه تاریخی باغ مینو شد.
افلاطون سهرابی، با بیان اینکه اکنون 273 نفر زرتشتی در شیراز زندگی می‌کنند، احیای مجموعه عبادتگاه زرتشتیان را عاملی مهم برشمرد.
شهردار شیراز نیز پیش از این در نشست هم‌اندیشی با مهندسان طراحی و شهرسازی با تاکید بر این موضوع که تلاش می‌کنیم شهر را برای مردم بسازیم، گفته بود: در بودجه سال 97 سهمی را برای ساماندهی عناصر شهری مستقر در خیابان زند و بازآفرینی این محور به عنوان یک مجموعه گردشگری به منظور دسترسی همگانی به فضای سبز و پارک اختصاص داده ایم.
حیدر اسکندرپور اعلام کرده بود که طرح بازآفرینی محور زند به عنوان یک مجموعه گردشگری سال آینده به مسابقه بین المللی گذاشته می‌شود.
اسکندر پور اعتقاد دارد که در طرح تفکیکی جدید باید محله‌های شهری تعریف شود تا زندگی جمعی دوباره احیا و فرصت گفت و گو و تعامل رودررو برای مردم از گروه‌ها و ادیان و اقشار مختلف با ایجاد پارک‌ها، پیاده راه‌ها و ... فراهم شود.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز در این ارتباط با بیان اینکه فاصله زیادی تا رضایت کامل شهروندان در ایجاد شهری با استانداردهای زندگیِ خوب داریم، عنوان کرد: کاهش این فاصله نیازمند تلاش شبانه روزی مسئولین است .
نوذر امامی با اشاره به جایگاه مهندسین در بهبود وضعیت شهر گفت: مهندسین ضمن حفظ ارزش های شخصی و گروهی خود باید با رعایت اخلاق حرفه ای به منافع شهر نیز بیندیشند و تلاش کنند روز به روز وضعیت شیراز از نظر استانداردهای زندگی بهتر شود.
وی خاطرنشان ساخت: یکی از اهداف شورای پنجم، ایجاد پیاده راه در اماکن گردشگری نظیر بافت تاریخی فرهنگی و احیای خیابان زند به عنوان هویت شهر شیراز است.
امامی با بیان اینکه بزرگ ترین مشکل امروز شهر نبود شادی و سرزندگی است، گفت: فضای شهر باید برای زندگی بانشاط شهروندان مهیا باشد. در این راستا ایجاد مکان های تفریحی جدید برای نشاط جمعی شهروندان ضروری است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این باره دیدگاه‌های خود را پیش از این مطرح کرده بود.
مصیب امیری که اعتقاد دارد با حاکم شدن نگاه میراثی و گردشگری نزد مدیران ارشد استان، می‌توان شهر شیراز را از شهری برای شهروند تبدیل به شهری برای گردشگر کرد، گفته بود: بافت تاریخی درسایر کشورهای دنیا منبع درآمد و اقتصاد پایدار است و باید با الگو گرفتن از این طرح برای احیای بافت تاریخی شیراز و ایجاد فرصت و جاذبه جدید گردشگری بهره مند شد .
این مقام مسئول با اشاره به عملیات‌های اجرایی در محدوده بافت تاریخی فرهنگی، یکی از این عملیات‌ها را طرح جامع حفاظت شهری و مستندنگاری 12 هزار پلاک از بافت تاریخی فرهنگی عنوان کرده بود.
کارشناسان اعتقاد دارند که اجرای طرح‌هایی در محورهای مختلف شیراز که دارای ویژگی‌های شاخصی در ابعاد مختلف است، علاوه بر ایجاد تحول در بخش‌های مختلف، بسترساز رونق اقتصادی و خصوصا صنعت گردشگری خواهد بود.
یکی از موضوعات مورد نظر مسئولان در این بخش، توجه به کوچه‌ی ادیان و بررسی امکان تبدیل این گذر به معبر پیاده و اجرای طرح‌های زیباسازی در آن است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/38908/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است