آخرين مطالب

آثار روزهاي دوم و سوم مورد نقد قرار گرفت/پايان ماراتن گفتمان سازي مقالات

آثار روزهاي دوم و سوم مورد نقد قرار گرفت/پايان ماراتن گفتمان سازي

  بزرگنمايي:

فارس انلاين- در ادامه برنامه هاي جنبي بيست و هفتمين جشنواره تئاتر فجر فارس نشست نقد و بررسي آثار روزهاي دوم و سوم در بخش نقد و بررسي تئاتر «چايي راند آخر» به کارگرداني امير بهبودنيا که با حضور حسن محمودي، علي حسام فر و حسن رونده برگزار شد، منتقد نشست طراحي صحنه و بازي هاي آن را ريشه يافته از روايتي که کارگردان وابسته به آن است، عنوان کرد و گفت: کار به شدت در روايت گري تجربي است درحاليکه بايد روايت همه فهم تر براي مخاطب عام باشد.

اين منتقد تئاتر انتخاب نوع روايت را در «چايي راند آخر» را موجب سياه و سفيد پرداخت شدن شخصيتها دانست و گفت: مفهوم خيانت در اين اثر هم مانند يک گفتمان قالب کاملا مستتر شده است.

در ادامه بهبودنيا از تلاش خود در انتخاب نوع رفتار ضخصيت و ديالوگها در اين اثر نام برد و يادآور شد: کدهايي گذاشتم که تماشاگر با کمي ريزبيني متوجه داستان مي شود.

در «چايي راند آخر» خيانت نيست/موضوع در پيوند با عاقبت انديشي است

وي با تاکيد بر اينکه موضوع در «چايي راند آخر» خيانت نيست، تصريح کرد: بيش از اينکه بخواهم اين را رد نمايم، موضوع اثر در پيوند با عاقبت انديشي است، شايد جاهايي تماشاگر حدس زده باشد که خيانتي در کار است اما تم اثر از ابتدا آينده نگري است.

بهبودنيا اضافه کرد: تمام تلاشم در تمرين ها پرهيز از فرسايش بازي ها در بازيگران بود البته معتقدم بازي ها در جاهايي تحليل رفته است.

همچنين ديگر منتقد نشست نقد و بررسي «چايي راند آخر» با اين توضيح که تماشاگر به لحاظ تقسيم بندي قصه را تا جايي دنبال مي کند، بيان کرد: فضاي ذهني ساخته شده در اين اثر با آنچه تفکيک نور و موسيقي مي کند، ممکن شده است، بر اساس اين فضا قاعدتا بازي براي مخاطب قابل پذيرش مي شود.

حسن رونده، ادامه داد: تئاتر، سينما و تلويزيون بازتاب عيني جامعه اند اما در اکثر آثار اين دوره از جشنواره تئاتر فجر استان فارس فضاي ذهني به سمتي هدايت مي شود که اولويت هاي ديگري هم مي توانست به آن افزود.

«نارکولپسي» از روايت هاي واضح جشنواره بود/ بايد کارگردان را لت و پار کرد

در ادامه اين نشست که در تالار غزل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس برگزار شد کارگردان تئاتر «نارکولپسي» به جمع حاضران در جلسه پيوست که علي حسام فر قصه آن را يکي از روايت هاي واضح جشنواره استان فارس عنوان کرد.

وي درباره روايت اين اثر، ادامه داد: در روايت پس زمينه شخصيت محمد که از چه رنج مي برد را حاوي کدهاي بازي و هدايت کارگردان با فاصله است ، يعني رفتارهاي او به مرور که قصه پيش مي رود خيلي براي خمخاطب دست يافتني مي شود.

هادي امام مقدم کارگردان تئاتر «نارکولپسي» هم پيرامون اين اثر با يادآوري اينکه تئاتر نامبرده در 5 بخش تقسيم مي شود که نارکولپسي يکي از اين بخشهاست، افزود: هريک از بخش هاي اثر را انتخاب کردم و به هم پيوستم.

وي که نقد اين تئاتر را خواستار شد، ادامه داد: معتقدم براي اجراي همگاني «نارکولپسي» بايد کارگردان را لت و پار کرد.

امامي مقدم با تاکيد بر اينکه تئاتر «نارکولپسي» اصلا کمدي نيست و بسيار تلخ است که مي شود فقط آن را در گروتسک گنجاند، اضافه کرد: عنصر مربع در اين اثر از آينده حکايت مي کند.

علي حسام فر، منتقد جلسه هم پيرامون عنصر بازيگري اين اثر با بيان اينکه رنگ آميزي بازي ها در اثر امامي مقدم به آن جذابيت بخشيده، افزود: براي بازي هاي «نارکولپسي» طراحي به خوبي انجام گرفته است.

حسن رونده نيز با اشاره به نزديک شدن اين اثر به گروتسک، عنوان کرد: البته در جاهايي اين موضوع به سادگي دريافت مي شد، اما در ديگر جاها از کار بيرون مي زد.

موفقيت «کندو» در پايان بندي است/قصه روي لبه تيغ حرکت مي کند

«کندو» ديگر تئاتر حاضر در بيست و هفتمين جشنواره تئاتر فجر استان فارس در اين نشست با حضور مسعود احمدي نويسنده و کارگردان آن مورد نقد و بررسي قرار گرفت که حسام فر با توجه به اينکه تاکيد روي مسايل اجتماعي از دغدغه هاي کارگردان است، گفت: موفقيت «کندو» در پايان بندي است که مخاطب را به همراه تاثيرگذاري راهي بيرون از سالن مي کند.

حسن رونده نيز «کندو» را از نظر موضوع داراي انتخابي هوشمندانه دانست و بيان کرد: اسيدپاشي در اين اثر به نحوي است که همه نقاط اين کره خاکي را درگير داستان مي سازد.

وي ادامه داد: در پردازش قصه جاهايي بخشي از اثر روي لبه تيغ حرکت مي کند.

نويسنده و کارگردان تئاتر «کندو» با بيان اينکه انتخاب اين عنوان به معناي نيش خوردن است، در پاسخ به عدم قصه گويي روايت، تصريح کرد: نمي توانستم در موضوع اسيدپاشي قصه گو باشم، از اين رو از قصه گويي فاصله گرفتم.

قصه اي کلاسيک در تئاتر «رازها و دروغ ها»/از پرسپکتيو بيشتري بهره ببرد

شاهرخ ايوبي که با تئاتر «رازها و دروغ ها» قصه اي کلاسيک را بر اساس متني از نغمه ثميني به جشنواره تئاتر فجر فارس آورد ديگر ميهمان نشست نقد و بررسي بود.

منتقد و کارشناس نشست نقد و بررسي «رازها و دروغ ها» را در حوزه اجرا و کارگرداني داراي ميزانسن هايي در هم تنيده ارزيابي کرد و گفت: فاصله ها در اين متن از نظر زيباشناختي در يکديگر بافته شده اند.

حسن رونده درعين حال بازي هاي اين تئاتر را غلو شده عنوان کرد و افزود: نياز است براي اجراي همگاني، «رازها و دروغ ها» مورد تجديد نظر در بازيگري قرار گيرد و از پرسپکتيو بيشتري بهره ببرد.

حسن محمودي، ديگر منتقد نشست هم متن هاي متعلق به نغمه ثميني، نمايشنامه نويس کشور را مورد اشاره قرار داد و بيان کرد: متن هاي ثميني به سمتي در سال هاي اخير رفته که خيلي آسان مفاهيم آن به دست نمي آيد، از اين رو بعضي قصه ها به دليل شخصي سازي نياز به تحليل دارد.

«اسب قاتلين» تلفيقي از دو اتفاق «مکبث» و «آندره آ»/در ساحت اکسپرسيونيسم قرار دارد

در پايان اين نشست، نمايش «اسب قاتلين» از شهرستان قيروکارزين مورد تحليل حاضران قرار گرفت که منتقد جلسه متن آن را تلفيقي از دو اتفاق «مکبث» و «آندره آ» ارزيابي کرد.

حسن رونده، ادامه داد: در ساختار اين نمايش آنچه مخاطب دريافت مي دارد از واقعيت عقب است در حاليکه در طراحي صحنه که نقطه قوت اثر به شمار مي رود، اين عنصر کاربردي است.

حسن محمودي نيز با اشاره به اينکه هنرمندان تئاتر قيروکارزين در سالهاي اخير تلاش مشهودي از خود بروز داده اند پيرامون «اسب قاتلين»، عنوان کرد: اين نمايش به دقت توليد شده و در ساحت اکسپرسيونيسم قرار دارد.

وي از نکات بارز آن را نور و طراحي صحنه دانست و افزود: اين عناصر در خدمت نمايش است در حاليکه کارگردان اثر و عناصر نمايش اکسپرسيونيسم و قلم نويسنده(رضا گشتاسب» را به خوبي درک کرده است. زيرا به سراغ اين متن رفتن هم جسارت مي طلبد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آفت هایی که گریبانگیر بلوطستان شدند/ تلاش منابع طبیعی برای حفاظت

درنگی در دادگاه متهمان آمیختن خاک و گندم در شیراز

فرهنگسرای رسانه شیراز، یک نام و دیگر هیچ

فرهنگ در اولویت باشد

متخصصان زبان و ادبیات فارسی را دریابید

بازماندگی از تحصیل و زباله گردی

جشن‌های غیرایرانی در سبد خانوار ایرانی

چرا 40 سال مرگ بر آمریکا

آنچه باید در مورد قطره آهن و اطفال بدانیم

قیمت رها شده است؛ نظارت نیز

چکش‌کاری آموزش‌وپرورش برای تقویت حقوق معلمان

خسروشیرین، نگین گردشگری روستایی در شمال فارس

فراموشی و خود فراموشی

فرار رو به جلو

گره کور متروی شیراز در زندگی همسایگان

وقتی خیابان‌ها کودکی را می‌بلعند

خزان کاغذی

سلامتی در دوران سالمندی با تغذیه مناسب

گشتی در خیابان زند شیراز/ سرگردانی میان دلار آبی و سفید

تا کی

کلوخ‌پز؛ شروع پاییز اقلیدی‌ها

بازچرخانی آب طرحی برای سازگاری با کم آبی در فارس است

از کوروش چه می دانیم

قوطی برخی عطاری ها همه چیز دارد بجز سلامتی

فقر مطالعات فرهنگی و اجتماعی درباره عشایر فارس

این سگان، راه سلامت بسته اند

داغ خشکسالی بعلاوه تبرسودجویی، می دهد زغال

فارس در پاسداشت بهمن بیگی عقب افتاد

شیرازی ها تلخ وشیرین هنرهفتم را یادآوری کردند/صفای سینما در گذشته

استاندارد نسبی مدارس

معلمان مدارس غیردولتی و تضییع حقوق

چالش بی‌تحرکی در زنان کارمند

چند می گیری تصادف کنی

به جای دارو

آیا آبی از انرژی خورشیدی گرم می شود

رسانه گردشگری

بازار قیصریه لار، نماد مقاومت در برابر قهر طبیعت

فرزندت کجاست

همنشینی تاریخ و کباب بی بی خانم گل در موزه ای خود ساخته

فرهنگ و خیابان

بود و نبود رسانه ها

دکه های خالی از مطبوعات، انباشته از تنقلات

گران ترین اعتیاد همراه

یخچال، دلوچه دوز کازرونی را دلسرد نکرده است

مردم چه می خواهند

چالش های جهانی شدن اصیل ترین بافت تاریخی خاورمیانه

دیده بان جوان خدا را دید

تالاب های فارس نه جان دارند و نه اعتبار

رؤیای بیداری

آب هست، اعتبار نیست