پیام فارس

آخرين مطالب

کارآفريني هنرمند استهباني با صادرات تابلو فرش مقالات

  بزرگنمايي:

فارس انلاين- وي با اشاره به گرفتن نمايندگي شرکت تابلو فرش مستقردر مشهد گفت: راه اندازي کارگاه با مشکلاتي همراه بود زيرا شرکت فقط نمايندگي را اعطا کرده بود نه هزينه تاسيس کارگاه، و چون بنا بود کارگاه بجز تابلو فرش در زمينه فرش دستباف هم فعاليت داشته باشد مستلزم تامين منابع مالي بود.
گل افزور رنجبر اعلام کرد: از کودکي به عنوان بافنده فرش مشغول به کار بودم واولين فرش دستبافي را که با کمک يکي آشنايان خود به اتمام رساندم فرش يزدي با ابعاد 3*1 بود.
وي ادامه داد: پشتکار و علاقه باعث شد که به مدت هشت سال عضو هيات مديره صنف فرش دستباف در استهبان باشم و در آنجا نيز هنر فرش بافي را آموزش دهم.
اين هنرمند و کارآفرين استهباني در مورد علت گرايش به هنر بافت تابلو فرش مي گويد: بعد از مشورت با اهل فن به اين نتيجه رسيدم که به صورت تخصصي هنر زيباي بافت تابلو فرش را دنبال کنم اين در حالي است که تا آن زمان هيچ گونه تابلو فرشي در استهبان بافته نمي شد، به همين منظور در يکي از نمايندگي هاي فرش و تابلو فرش هاي دستباف مشغول به کار شدم. در ابتدا طرح هاي ارسالي شرکت را در خانه بافته و تحويل مي دادم. بعد از ارسال چند تابلو فرش به شرکت و اثبات توانايي خود در اين کار از طرف شرکت جهت اخذ نمايندگي به مشهد دعوت شدم.
رنجبر گفت: شرکت فرش و تابلو فرش هاي دستباف ضمن پيشنهاد براي اخذ نمايندگي، پيشنهاد تاسيس کارگاه آموزشي و توليد را در اين خصوص مطرح کرد که بنده به علت علاقه زيادي که به اين کار داشتم پذيرفتم.
گل افروز رنجبر گفت: تاسيس کارگاه با اين مضمون مي توانست علاوه بر اينکه تعداد زيادي از علاقه مندان را جذب کند، موجب ايجاد اشتغال خانم ها در خانه نيز شود.اما راه اندازي کارگاه با مشکلاتي همراه بود زيرا شرکت فقط نمايندگي را اعطا کرده بود نه هزينه تاسيس کارگاه، و چون بنا بود کارگاه بجز تابلو فرش در زمينه فرش دستباف هم فعاليت داشته باشد مستلزم تامين منابع مالي بود.
اين کارآفرين گفت:با اخذ وام مشاغل خانگي از کميته امداد استهبان به مبلغ سه ميليون تومان بعد از يکسال موفق به راه اندازي کارگاه در مهر ماه سال 1391 شدم. حال بماند که در اين بين به علت خريد اينترنتي نخ تابلو فرش مي بايست مبلغي را هم صرف خريد رايانه مي کردم. در ابتداي راه اندازي کارگاه بتنهايي فعاليت داشتم.
مسئول کارگاه توليد تابلو فرش در استهبان با بيان اينکه افزايش تعداد علاقه مندان به اين کار باعث شد تا کارگاه را وسعت دهم افزود: روز به روز بر تعداد علاقه مندان به اين هنر افزوده مي شد و کارگاه ابتدايي ديگر جوابگوي هنرجويان نبود و از طرفي چون اکثر طرح هايي که بافته مي شود به روز است هر طور بافنده ماهري هم که باشد نياز به آموزش دارد، از همين جهت نياز به کارگاه آموزشي بيشتر احساس مي شد.
با گسترده شدن کارگاه برنامه به اين صورت شد که هنر جو در اين رشته بعد از انتخاب طرح و خريد نخ مورد نياز، مراحل آماده سازي دار تابلو فرش و آموزش در کارگاه آغاز مي شد و بافنده در طول بافت تابلو فرش در صورت لزوم راهنمايي هايي کسب مي کند.
رنجبر بيان داشت: در خصوص کارگاه بافندگي بايد بگويم چون کار بافت مستلزم صرف وقت زيادي است، هنر جويان مراحل بافت را در منزل انجام مي دهند و به جرات مي توان گفت هر خانه با وجود يک دار تابلو فرش به يک کارگاه توليدي تبديل شده است. بعد از اتمام کار چنانچه هنرجو مايل باشد تابلو فرش بافته شده جهت فروش به بازار عرضه مي شود.
گل افروز رنجبر تعداد افراد شاغل به صورت مستقيم در کارگاه را چهار نفر اعلام کرد و گفت: يک نفر مسئول آموزش، دو نفر مسئول آماده سازي دار و يک نفر مسئول آماده سازي نخ، بجز بافنده تابلو فرش به صورت مستقيم مشغول بکار هستند.
وي گفت: سال اول بازار تابلو فرش زياد خوب نبود و تقريبا فروشي صورت نمي گرفت در سطح استان هم با وجود کارگاه هاي ديگر، استقبال از توليدات ما نمي شد. البته اين بدان معنا نيست که تلاشي براي فروش تابلو فرش ها صورت نمي گرفت ما بسته به زمان تابلو فرش ها را به گالري هايي در تهران و شيراز فرستاديم تا بتوانيم محصولات کارگاه را معرفي کنيم.
رنجبر گفت:اين بازار يابي ها ادامه داشت تا اينکه دو سال گذشته نمايشگاهي که کميته امداد امام خميني در شيراز برپا کرده بود شرکت کرديم. شرکت در اين نمايشگاه به دليل استقبال خوب مردم باعث شد تا با فرادي آشنا شويم که در کار صادرات فعال بودند که بحمد الله توانستيم با جلب نظر آنان از امسال کار صادرات تابلو فرش اين کارگاه را به کشور هاي حاشيه خليج فارس آغاز کنيم.
اين هنرمند استهباني مشکل بيمه را يکي از مشکلات پيش رو بيان کرد و افزود: به دليل اينکه تابلو فرش ريز بافت است و خيلي زمان مي برد تا مقداري از آن بافته شود و بازرسان بيمه که تقريبا هر سه ماه يکبار دارها را مورد بازرسي قرار مي دهند با پيشرفت قابل توجهي روبرو نمي شدند.
رنجبر گفت:مي بايست در زمان بازرسي از دار يعني هرسه ماه، بافنده توانسته باشد 70 سانتي متر از کار را بافته باشد که اين ميزان در مدت سه ماه براي تابلو فرش غير ممکن است زيرا تابلو فرش ها بسته به نوع ابعاد و رج شمار مدت زمان متفاوتي را جهت بافت طي مي کند، به همين دليل پيشنهاد مي شد که بافندگان درشت بافت کار کنند تا ميزان حدنصاب ادامه بيمه را داشته باشند و اين باعث شد تا بسياري کار بافت تابلو فرش را کنار بگذارند.
اين کارآفرين گفت: با پيگيري ها و تلاش هاي فراوان خوشبختانه موفق شديم که بافندگان تابلو فرش را از اين قانون مستثنا کنيم و ملاک بازرسي از پيشرفت تابلو فرش ها جهت تداوم بيمه از سانتي متري به گره اي تبديل کنيم و اين باعث شد که بازار تابلو فرش که رو به رکود گذاشته بود دوباره جان تازه اي بگيرد.
مسئول کارگاه آموزش و توليد تابلو فرش در استهبان با بيان اينکه بسياري از کساني که در اين حرفه مشغول هستند مبتدي بوده اند و از بافندگي سر رشته اي نداشته اند افزود: کساني که به اين کار علاقه مند هستند مي توانند با مراجعه به کارگاه يا سازمان فني و حرفه اي اين هنر را آموزش ببينند و مشغول شوند.
رنجبر ادامه داد:اما براي تعدادي از علاقه مندان که درشت بافت يا همان بافت فرش کار کرده اند بايد بگويم، فکر نکنند بافت تابلو فرش به دليل ريز بودن از عهده آنان خارج است. با راهنمايي و آموزش هاي انجام شده يکي از همين بافنده هاي فرش موفق شد در مدت 20 روز بافت تابلو فرش کوچکي را به اتمام برساند اين در حالي بود که فقط مبلغ 50 هزار تومان صرف خريد نخ شده بود و تابلو فرش را توانستيم به قيمت 200 هزار تومان به فروش برسانيم و کار به جايي رسيده که الان اين بافنده طرح هايي را به اتمام رسانده که در بازارهاي خارج از ايران نيز به فروش مي رسد.
وي ادامه داد: اين کارگاه در زمينه فرش و تابلو فرش دستبافت فعاليت دارد وبه دليل استقبال از اين هنر بافت قاليچه هاي چهل ابريشمي را آغاز کرده ايم وبا توجه به اينکه هنوز کار بافت آن به اتمام نرسيده است مشتريان خاص خود را دارد و پيش خريد شده است.
گل افروز رنجبر مسئول کارگاه بافت فرش و تابلو فرش دستباف در استهبان ضمن بيان اينکه اگر مسئولين از اين هنر حمايت نکرده بودند کار به اينجا نمي رسيد افزود: بسياري از مسئولين شهرستاني بنده را در اين راه ياري دادند که جا دارد از همه آنها تشکر کنم.اما از آنجايي که اين هنر با استقبال خوبي روبرو شده است نياز به پيدا کردن بازار فروش خوب براي اين محصول بيش از پيش احساس مي شود و اگر مسئولين بتوانند در راه صادرات اين محصول گام بردارند بدون شک باعث رونق اين حرفه و اشتغال زايي بيشتر خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/4043/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»