پیام فارس

آخرين مطالب

شيراز ، نماد کلانشهري با هواي پاک و آسمان آبي مقالات

  بزرگنمايي:

فارس انلاين- پاکيزگي هواي شيراز در سالهاي اخير براساس آنچه مسئولان مي گويند مرهون تلاش هايي است که براي زدودن عوامل آلوده ساز و پايش مستمر آن انجام شده است .
اين مسئولان اظهار مي دارند درحالي که کمتر از يک دهه پيش کلان شهر شيراز زيرچتري از آلودگي قرار داشت امروز مي توان ادعا کرد که هواي شيراز در بين هفت کلان شهر کشور از پاکيزگي بيشتري برخوردار است.
بر اساس گزارش هاي منتشر شده امسال تاکنون آثاري از وارونگي هوا ، هشدارهاي زيست محيطي و انبوه ريزگردهايي که بسياري از شهرها و مناطق ديگر کشور با آن روبرو هستند در شيراز نيست .
در عين حال که اين پاکيزگي و هواي سالم را بايد پاس داشت و براي تداوم و برقراري آن کوشيد نبايد فراموش کرد که همچنان عواملي تهديد کننده بيخ گوش اين شهر وجود دارد که مي تواند آرامش موجود و سلامت هوا را بر هم زند و با کمتر سهل انگاري و بي توجهي شيراز را در رديف کلان شهرهاي با هواي ناپاک قرار دهد .
نبايد فراموش کنيم روزهايي را که کارشناسان محيط زيست در سر چهاررراه هاي شيراز ماسک هاي ضد آلودگي بين مردم توزيع مي کردند ، يا ماموران راهنمايي و رانندگي که ماسک بر چهره داشتند و سر چهارراه ها ايستاده بودند ، نبايد فراموش کنيم سالخوردگاني که به لحاظ آلودگي بيش از حد هوا روزها در خانه مي ماندند ، فراموش نکنيم هشدارهايي که از سوي کارشناسان محيط زيست هر روز در رسانه هاي استان فارس منتشر مي شد و از ياد نبريم غبار ناخوشايند هوا که بر لباسهايمان مي نشست و لک هايي که به يادگار مي گذاشت و بدانيم که با کمتر مماشات و بي مبالاتي باز هم اين امکان وجود دارد که نشانگرهاي هواي شيراز در ميدان هاي اين شهر ممکن است باز هم قرمز و نارنجي شوند و و جود ذرات معلق يا منو اکسيد کربن بيش از حد مجاز را در آسمان و هواي شيراز هشدار دهند .
دکتر حمزه ولوي مديرکل حفاظت محيط زيست استان فارس با بيان اينکه درسفردکتر ابتکارموضوع تميزي و پاکيزگي هواي شيراز مطرح شد، بيان داشت: اگر ما امروز در هوايي سالم نفس مي کشيم، موهبتي است که ارزان به دست نيامده است و دستاورد سالها و ماه ها برنامه ريزي و اقدام براي کاهش آلودگي هواي کلان شهر شيراز است.
مدير کل حفاظت محيط زيست استان فارس با بيان اينکه شيراز قبلا دو دستگاه نمايشگر آلودگي هوا داشت که هر دو دستگاه خراب بود اظهار داشت : اکنون شيراز داراي چهار دستگاه پايش آلودگي هوا است و ما مي توانيم ادعا کنيم که شيراز پاکيزه ترين هوا را در بين کلان شهرهاي کشور دارد.
ولوي گفت:استانداردهاي زيست محيطي تعريف شده براي يک هواي پاک و سالم اکنون در شيراز از معيارهاي خطرآفرين عبورنکرده است و درحد سالم قرار دارد، امسال تاکنون موردي از هواي آلوده يا خطر آفرين از سوي محيط زيست اعلام نشده و پديده وارونگي هوا نيز در اين کلان شهر بروز نکرده است .
وي با بيان اينکه شيراز در زمينه مقابله با هواي آلوده در کشور پيشتاز بوده است گفت : توزيع بنزين مطابق با معيار يورو 4 در شيراز موجب شد تا اين کلان شهر در رديف نخست برخورداري از هواي با کيفيت قرار گيرد .
مدير کل حفاظت محيط زيست استان فارس اضافه کرد : حفظ باغ هاي قصر دشت ، توسعه فضاي سبز ، جلوگيري از فعاليت واحدهاي معدني و ماسه شويي اطراف شيراز نيز مواردي است که به داشتن هواي پاک دراين کلان شهر کمک کرده است .
ولوي با بيان اينکه حفظ هواي پاک به تنهايي وظيفه اداره محيط زيست نيست گفت : تک تک مردم و شهروندان دراين زمينه مسئوليت دارند ونهادها وارگان هاي و سازمان ها نيز مسئوليت دارند و همه بايد در عزم همگاني براي حفظ سلامت هواي شيراز کوشا باشيم .
مدير کل حفاظت محيط زيست استان فارس گفت: بر اساس مطالعات طرح جامع کاهش آلودگي هوا، بيش از 70 درصد از سهم آلودگي هواي شهر شيراز به دليل توليد گازهاي آلاينده و ناشي از وسايل نقليه است.
ولوي اظهار داشت: در شهر شيراز بيش از 500 هزار دستگاه خودرو در حال تردد است که از اين تعداد 634 دستگاه ميني بوس، يک هزار و 53 دستگاه اتوبوس و بيش از 11 هزار و 800 دستگاه تاکسي است،درسال هاي اخير بسياري از خودروهاي فرسوده و تاکسي هاي آلوده ساز از رده خارج شده است و اگر دراين زمينه بي توجهي شود باز هم آلودگي به هواي شيراز بازخواهد گشت .
مدير کل حفاظت محيط زيست فارس با بيان اينکه راه اندازي مترو نقش بي بديلي در هواي پاک شيراز ايفا مي کند اظهار کرد:همچنين درصد اندکي از وسايل نقليه شهر شيراز را حمل و نقل عمومي تشکيل مي دهد و مابقي وسايل نقليه شخصي است، لازم است دراين زمينه با ايجاد خطوط ريلي و برقي به سهم حمل و نقل عمومي شهر افزوده شود.
اين مقام مسئول افزايش، بازسازي و نوسازي ناوگان فرسوده حمل و نقل شهري را يکي از موثرين راهکارهاي کاهش آلودگي هوا دانست و برلزوم اتخاذ تدبيرعلمي و عملي براي کاهش آلودگي هواي کلانشهر شيراز نيز تاکيد کرد.
ولوي بر خروج خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل و نقل تاکيد کرد و گفت: طبق اطلاعات و آمار دريافت شده از پليس راهوراستان فارس، از ابتداي سال 1385 تا پايان سال 1393 تعداد 65 هزارو 438 دستگاه خودرو فرسوده دراين استان از رده خارج شد و در 9 ماه سال 94 نيز يک هزار و 745 دستگاه توسط مراکز شش گانه اسقاط خودرو از رده خارج شده است .
وي همچنين به برخي آلودگي هاي صنعتي در هواي شيراز اشاره کرد و با اشاره به اينکه کارخانه سيمان شيراز يکي از صنايع مشکل‌زا محسوب مي‌شود گفت: البته اين کارخانه در سال‌هايي احداث شد که آن نقطه مسکوني نبود اما در سال‌هاي بعد قرار شد با احداث کارخانه سيمان نو در دشت موک فيروزآباد، کارخانه سيمان شيراز تعطيل شود که نشد.
ولوي ادامه روند احداث کارخانه جديد سيمان در محور خرامه را يادآور شد و بيان کرد:اين کارخانه اکنون درحال ساخت است و اميدواريم تا پايان سال 97 به بهره‌ برداري رسيده و به شکل کامل کارخانه سيمان شيراز منتقل شود.
ولوي با بيان اينکه از مهرماه سال 93 گازوئيل عرضه شده در شيراز براساس استاندارد يورو چهار بوده است،‌ گفت: قرار بود از مهرماه 94 عرضه بنزين يورو چهار درشيراز انجام شود که در مقطعي اجرا نشد اما بعد از پيگيري‌ها،با همکاري دستگاه‌هاي ذيربط زمينه براي عرضه يک ميليون و 500 هزارليتر بنزين يورو چهار فراهم شده است.
وي با تاکيد براينکه تلاش‌ها براي عرضه اين فرآورده در تمام پمپ بنزين‌هاي واقع در 60 کيلومتري شيراز نيز انجام شده است، گفت: اميدواريم با تحقق کامل اين مهم، بتوانيم گامي در کاهش آلاينده‌هاي هوا برداريم.
ولوي با بيان اينکه سهم صنعت در آلودگي هواي شيراز بسيار اندک است، 10 تا 20 درصد از کل آلودگي‌هاي هواي شيراز منشاء خانگي و تجاري دارد.
او اضافه کرد: در سالهاي گذشته در شيراز تنها يک هفته تا 10 روز شاهد بروز پديده ريزگردها با منشاء خارجي بوده‌ايم که در اين ارتباط کار زيادي از دست ما ساخته نيست و البته ريزگردها کانون داخلي هم در استان دارد اما اين کانون‌ها ريزگردهايي با قطر بيش از دو و پنج ميلي‌متر توليد مي‌کنند که به سرعت فرو نشست کرده و به دليل حجم و وزن بالا به ارتفاع بالا منتقل نمي‌شوند.
در هر حال شيراز اکنون داراي هوايي پاک تر از تهران و ساير کلان شهرها است ، اين موضوع مرهون همه تلاش ها و فرهنگ سازي ها و اقداماتي است که در يکي دو سال اخير انجام شده است و مي طلبد باافزايش فرهنگ شهروندي و برخورد قاطع با کسانيکه با بي مبالاتي ممکن است هواي اين شهر را به روزهاي تاريک آلودگي بازگردانند در حفظ هواي پاک کوشا باشيم .

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/4164/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس‌| خواسته مشترک هواداران استقلال از هلدینگ خلیج فارس/اخراج علی خطیر

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد