پیام فارس

آخرين مطالب

سازه ها وخلاقيت،فراموش شدگان صنعت گردشگري فارس مقالات

  بزرگنمايي:

فارس انلاين- هر سال استان فارس از ابتداي سال با خبرهاي خوش همراه است ، خبرهاي خوشي که اغلب نشان از ميزان حضور ميليوني گردشگران داخلي و خارجي به استان فارس دارد.
گردشگران بيشتر براي ديدن آثار تاريخي فارس به اين استان سفر مي کنند و به گمان برخي از آنها بارها و بارها ديدن آثار تاريخي اين استان از جمله تخت جشميد، پاسارگاد، حافظيه، سعديه و باغ ارم ارزشمند است.
هرچند که در نظر گردشگران ديدن آثار تاريخي منحصر به فرد استان فارس ارزشمند است اما صنعت به روز و در حال توسعه گردشگري بايد بتواند ديگر نيازهاي گردشگران را با هدف اقامت و ماندگاري بيشتر در استان تامين کند.
پرسشي که گاه براي مردم و گردشگران مطرح مي شود اين است:‌حال که استان فارس به لحاظ برخورداري ازغناي آثار در بخش هاي مختلف گردشگري از جمله تاريخي، فرهنگي، ورزشي و پزشکي است چرا در کنار اين ها سازه ها و مقاصد جديد گردشگري ايجاد نمي شود تا جذابيت سفر به فارس را براي گردشگران دو چندان کند؟
اينکه فارس استان غني در صنعت گردشگري استبر کسي پوشيده نيست اما در کنار اين آثار نياز است خلاقيت، ايده و ابتکار جديد وجود داشته باشد تا در کنار اين آثار، جذابيت جديد گردشگري هم فراهم شود.
نمونه بارز خلاقيت در گردشگري ساخت برج ميلاد در تهران، هتل ها و اکواريوم هاي جذاب در جزيره کيش، جت اسکي، هتل هاي سنتي، باغ پرندگان و غيره درکشور که نمونه هاي بيشماري را مي توان در اين زمينه برشمرد اما متاسفانه فارس تاکنون از اين مهم بهره اي نبرده است.
امروزه گردشگران در انتخاب مقاصد سفر خود به دنبال شرايط ويژه و چند کاربردي هستند لذا بايد تدابيري انديشيده شود تا علاوه بر مباحث تاريخي و باستاني، به لحاظ سمعي و بصري نيز نيازهاي آنها برطرف شود.
امروز در کنار آثار فاخر جهاني مانند تخت جمشيد، فضاي مناسبي براي اقامت چند ساعته و يا چند روزه پس از حضور گردشگران نيست و تنهايک پارک در نزديکي اين سايت تاريخي قرار دارد که دلچسب و شايسته نيست و اين وضعيت براي استاني مانند فارس زيبنده نيست درحالي که استان هاي همجوار ما با ساخت جاذبه ها و سازه هاي جديد گردشگري به دنبال توسعه اين صنعت در منطقه خود هستند.
"صنعت گردشگري بايد به روز باشد" اين گفته را بارها و بارها از مسئولان رده هاي مختلف شنيده ايم اما تاکنون تصويرعيني از آن در فارس ديده نشده است.
در واقع اين جمله مشهور بدان معنا تعبير مي شود که ما در استان فارس نبايد تنها به آثار تاريخي به جا مانده از سال هاي گذشته اکتفا کنيم و شعار دهيم بلکه اين بخش خلاقيت، ايده، نوآوري و سازه هاي جديد مي خواهد که تحقق اين مهم نيز نيازمند همت بخش خصوصي و حمايت بخش دولتي است.
اين استان به دليل برخورداري از بيش از سه هزار اثر تاريخي درفهرست آثار ملي و چهار اثر تاريخي درفهرست آثار جهاني از مقاصد مهم گردشگري است که نياز است اين داشته ها با خلاقيت فعالان گردشگري هم راستا شود تا بتواند بيش از گذشته در جذب و ماندگاري گردشگر موثر باشند.
اگر در استان فارس به رويکردهاي نوين در صنعت گردشگري در کنار آثار تاريخي توجه شود، شاهد خبرهاي خوش حضور گردشگران داخلي و خارجي در طول سال در اين استان خواهيم بود.
** خلاقيت، نياز امروز گردشگري
معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس در اين زمينه گفت: آثار تاريخي مانند تخت جمشيد، حافظيه و سعديه مي توانند تا سالها و يا شايد هميشه، جذب کننده گردشگران داخلي و خارجي باشد اما اين جاذبه ها ممکن است در بيش از دو الي سه بار بازديد براي گردشگران تکراري شود لذا اين مهم بيانگر لزوم ايجاد خلاقيت در جاذبه هاي گردشگري ما است.
سيد مويد محسن نژاد افزود: بنابراين ما در فضاها و سايت هاي گردشگري استان فارس نيازمند ايجاد فضاهاي جديد، مقاصد جديد و يا تنوع جديد در صنعت گردشگري استان هستيم تا بتوانيم ارائه خدمات جديدي و متنوع به گردشگران داشته باشيم.
وي بيان کرد: تکراري شدن بازديد از آثار تاريخي استان ما تنها با خلاقيت در گردشگري قابل برطرف شدن است به طور مثال اگر مي خواهيم تخت جمشيد، حافظيه و سعديه همچنان جذب کننده گردشگر بوده و تکرار نشود بايد در کنار اين آثار فضاهاي جديد گردشگري از جمله صنايع دستي در حال ساخت به صورت زنده و ايجاد فضاهايي براي مشارکت گردشگران در پخت غذاهاي سنتي ما فراهم شود.
محسن نژاداظهارداشت:خلاقيت ما درصنعت گردشگري استان تجربه هاي جديدي از گردشگري را براي گردشگران ايجاد مي کند و موجب مي شود تا گردشگران مدت اقامت خود را در مقصد گردشگري بيشتر کند و اين هدف ما در توسعه اين صنعت است.
وي اضافه کرد: نياز نيست که ما بخواهيم جاذبه هاي جديد در حوزه گردشگري در استان فارس ايجاد کنيم بلکه فارس بيش از يک استان معمولي در حوزه گردشگري غني است که ما بايد بر معرفي جاذبه هاي کمتر شناخته شده استان تلاش کنيم تا اينکه بخواهيم مقاصد جديد گردشگري تعريف کنيم.
او ادامه داد: ما در مباحث گردشگري نيازمند جاذبه هاي گردشگري جديد نيستيم بلکه ايجاد جاذبه جديد گردشگري به مقاصد جديد و محورهاي جديد در گردشگري تعبير مي شود به اين معنا که تلاش کنيم جاذبه هاي کمتر شناخته شده استان گردشگر پذير باشد.
معاون ميراث فرهنگي فارس عنوان داشت: به عنوان مثال ما در استان فارس جاذبه ها و مکان هايي از جمله چشمه هاي آب گرم درتمام شهرستان ها و آبشار فدامي در شهرستان داراب را داريم که متاسفانه به دليل عدم بهره مندي از حداقل زيرساخت هاي گردشگري پذيراي گردشگران نيستند.
محسن نژآد افزود: راه اندازي چنين مکان هايي در استان نيازمند حضور سرمايه گذار است تا در مرحله نخست امکانات اوليه و حداقلي در آن مکان ها فراهم شود و در مرحله بعد شاهد حضور گردشگران در آن مناطق و سپس معرفي آنها به عنوان جاذبه هاي گردشگري فارس باشيم.
وي با بيان اينکه يکي از راه هاي ايجاد مقاصد جديد گردشگري و معرفي جاذبه هاي کمتر شناخته شده، بايد حداقل زيرساخت ها و امکانات براي رفاه گردشگران شامل تامين شود بيان کرد: به عنوان مثال در مرز ميان شهرستان داراب و استان هرمزگان آبشار فدامي در منطقه فدامي وجود دارد که خيلي از مردم داخل کشور و حتي داخل استان خودمان نيز از ان اطلاعي ندارند.
او اظهارداشت: بخش خصوصي ما از وجود آبشار فدامي و ديگر جاذبه هاي ناشناخته استان ذهنيتي ندارد که بخواهد سرمايه گذاري کند و ما در اين زمينه همکاري هايي با شهرداري هر منطقه آغاز کرديم.
محسن نژاد اضافه کرد: شهرداري ها امکانات بلفعلي هستند که مي توانند کمک شاياني به ايجاد زيرساخت هاي گردشگري مناطق کمتر توسعه يافته و کمتر شناخته شده استان کنند و به عنوان سرمايه گذاري شرايطي را براي گردشگران ايجاد کنند و از آن درآمد زايي نيز داشته باشند.
وي ادامه داد:ميراث فرهنگي فارس مي تواند طراحي هاي حداقلي براي مناطق کمترشناخته شده درحوزه گردشگري استان را انجام و به شهرداري ها به عنوان سرمايه گذار ارائه دهد تا هم زيرساخت ها فراهم شود و هم درآمد زايي براي منطقه داشته باشد.
محسن نژاد عنوان داشت:همچنين يکي ديگر از راه هاي معرفي جاذبه هاي کمتر شناخته شده استان، برپايي نمايشگاه هاي گردشگري در داخل و خارج کشور و معرفي اين فرصت ها در قالب بسته هاي سفر است که براي اين مقاصد گردشگري و تور و بسته هاي گردشگري تعريف و اجرا شود.
او افزود: ما مي توانيم براي تمام جاذبه هاي گردشگري استان بسته هاي سفر تعريف کنيم و از ظرفيت مردم داخل استان و استان هاي همجوار در قالب بسته هاي گردشگري يک روزه، چند روزه، تورهاي تلفيقي چند استاني براي معرفي جاذبه هاي گردشگري استان و رونق اين صنعت در استان استفاده کنيم.
معاون گردشگري فارس بيان کرد: همچنين آژانس هاي مسافرتي و تورهاي گردشگري بايد بسته ها و تورهاي سفر را تعريف و از امکانات جاذبه هاي گردشگري استان در جهت رونق اين صنعت در فارس استفاده کنند.
محسن نژاد اظهارداشت: اين موارد زنجيروار براي معرفي جاذبه هاي کمتر شناخته شده و رونق گردشگري استان به هم پيوسته و بر هم تاثيرگذارند که اگر زيرساخت ها فراهم باشد بسته سفر نيز آماده خواهد شد.
** رنج فارس از نبود يک خط هوايي
وي اضافه کرد: در حال حاضر استان فارس از فقدان يک خط هوايي و شرکت هواپيمايي کامل و متکي به خود که بتواند پروازهاي شيراز به ساير مناطق را به طور کامل پوشش بدهد در کشور در فقر و رنج است.
او ادامه داد: امروز برخي از استان هاي کشور از شرکت هواپيمايي منحصر به فرد خود برخوردارند که اين مهم موجب رونق گردشگري آن منطقه شده است و امروز اين يک نياز براي استان فارس است.
محسن نژاد عنوان داشت: کار در حوزه گردشگري فرابخشي است لذا تامين زيرساخت هاي حداقلي شامل محوطه سازي، سرويس بهداشتي، ايجاد مراکز غذاخوري و خدمات رفاهي براي جاذبه هاي گردشگري استان به تنهايي وظيفه ميراث فرهنگي نيست.
وي افزود: اين درحالي است که تامين زير ساخت هاي کلان شامل حمل و نقل زميني، ريلي و هوايي، جاده سازي، افزايش سرعت و کيفيت قطار بر عهده دولت است که تحت اختيار يک ارگاني مانند ميراث فرهنگي نيست و همه دستگاه ها بايد در اين زمينه تلاش کنند تا صنعت گردشگري رشد مناسب خود را داشته باشد.
معاون ميراث فرهنگي فارس با بيان اينکه نمي توان گفت در گذشته در حوزه گردشگري کم کاري شده زيرا در گذشته فضا براي رشد گردشگري در کشور فراهم نبوده اما در حال حاضر فضا بسيار مناسب است بيان کرد: متاسفانه در سالهاي قبل به دليل تحريم ها مشکلاتي در زمينه تامين زيرساخت هاي کلان وجود داشته که مانع از رشد و معرفي مناسب گردشگري در کشور شده است.
او اظهارداشت: در دولت يازدهم به صنعت گردشگري توجه ويژه اي شده است به طوري که رويکرد دولت درتوسعه استان ها، توجه به صنعت گردشگري است که اين نگاه و تمرکز بر گردشگري نويد بخش آينده اين صنعت در کشور ماست.
محسن نژاد اضافه کرد: اعتقاد داريم که صنعت گردشگري مي تواند وابستگي ما را به نفت کمتر کند و اين صنعت مي تواند در کنار نفت، اقتصاد کشور را بچرخاند که اگر ديدگاه نجات بخش بودن گردشگري، وجود داشته باشد بايد بتوانيم با اقدام و عمل مناسب همه دستگاه ها نه تنها ميراث فرهنگي، در جهت توسعه اين صنعت فعاليت کنيم.
وي ادامه داد: دستگاه هايي مانند شهرداري ها، ماليات و سياست هاي تشويقي براي فعالان گردشگري نيز نقش مهم و موثري در توسعه گردشگري دارند.
** زيرساخت هاي گردشگري فارس نيازمند تقويت
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس نيز گفت: صنعت گردشگري يکي از صنعت هاي اصولي و موثر در بخش اقتصاد، فرهنگ، سياست و اجتماعي است که با بهره برداري و هدف گذاري مي توان دستارودهاي مهمي را از اين طريق براي کشور محقق کرد.
مصيب اميري افزود: بر اساس آمارهاي بين المللي از هر 11 شغل پايدار در دنيا يک شغل در حوزه گردشگري است لذا وارد شدن گردشگر به ويژه گردشگر خارجي به کشور فعال شدن چرخه اقتصاد را به دنبال دارد و اين درحالي است که با ورود هر گردشگر به کشور هشت شغل به صورت مستقيم و غير مستقيم ايجاد مي شود.
وي با بيان اينکه فارس و شيراز در ايام مختلف سال ميزبان گردشگران بيشماري از داخل و خارج از کشور است بيان کرد: هرشهرستان و منطقه اي از استان فارس تاريخچه اي در دل خود نهفته دارد که مي تواند مقصد مناسبي براي گردشگران باشد و بر اين اعتقاديم براي توسعه صنعت گردشگري در فارس بايد برنامه ريزي مناسب و منسجم براي بهره برداري از سفرهاي کوتاه مدت گردشگران داخلي به استان انجام شود.
اميري اظهارداشت: ميهمان نوازي و تنوع فرهنگ مردم استان فارس از دلايل جذب گردشگران به ويژه خارجي و استقبال ملت ها در استان فارس است.
اميري گفت:هم اکنون امکانات استان براي ميزباني از گردشگران داخلي و خارجي در بخش هاي مختلف از جمله راهنمايان گردشگري و هتل ها ومراکز اقامتي مناسب است اما باتوجه به جايگاه استان، زيرساخت هاي بيشتري در زمينه راهنمايان گردشگري و هتل هاي لوکس و مراکز اقامتي گردشگران خارجي نياز است.
وي اضافه کرد: در حال حاضر تعداد 70 مراکز اقامتي و هتل هاي استان فارس در قالب چهار هزار اتاق و هفت هزار و 500 تخت به مردم، زائران، مسافران و گردشگران داخلي و خارجي خدمات دهي مي کنند.
او با بيان اينکه نيازمند حضور بيشتر بخش خصوصي در رونق بخشي گردشگري فارس هستيم ادامه داد: دولت بايد با ارائه حمايت ها و تسهيلات مناسب زمينه حضور بخش خصوصي براي توسعه زيرساخت هاي گردشگري استان از جمله هتل سازي را فراهم کند.
اميري عنوان داشت: در حال حاضر ايران در شرايط بسيار مناسب امنيتي و سياسي در عرصه بين المللي قرار دارد و اين دو ويژگي عامل مناسبي براي جذب گردشگر خارجي به کشور است.
** معرفي گردشگري فارس، اولويت نخست استان
مدير کل ميراث فرهنگي فارس افزود: تمام شهرستان هاي فارس در بخش گردشگري داراي ظرفيت هاي مناسب هستند اولويت ما در اين اداره کل بر برنامه هاي مناسب و مدوني براي معرفي چهره شايسته و ظرفيت هاي مختلف گردشگري براي گردشگران داخلي وخارجي در استان فارس است که اين مهم را با جديت دنبال مي کنيم.
اميري اظهارداشت: حضور گردشگران داخلي و خارجي در کشور و استان فارس يک فرصت مغتنم است که بايد تلاش کنيم خدمات رفاهي مناسب به گردشگران استان ارائه شود زيرا هر يک از گردشگران سفيران ما براي معرفي و تبليغ هرچه بهتر ظرفيت هاي حوزه گردشگري ما در استان و مناطق خود هستند.
وي اضافه کرد: دولت يازدهم و امسال نسبت به سال گذشته، حضور و اقامت گردشگران داخلي و خارجي در استان فارس و شهر شيراز افزايش قابل توجهي داشته است که اين نويدبخش توسعه گردشگري در استان است.
او بابيان اينکه بايد گردشگري ارزان اما بيشتر را رونق دهيم ادامه داد: ايجاد گردشگري ارزان از برنامه هاي ما در سالجاري است که اين مهم را در استان فارس دنبال مي کنيم.
اميري با بيان اينکه مسايل اقتصادي در رونق گردشگري موثر است عنوان داشت: در بخش گردشگري ارزان بر اين باور هستيم که بايد فضايي فراهم شود تا سفر به استان فارس در مقابل سفر به مناطق و کشورهاي حاشيه اي مناسب تر باشد و گردشگر باتوجه به پتانسيل ها، ظرفيت ها و ويژگي هايي مانند امنيت، تنوع گردشگري و قيمت مناسب؛ فارس را به عنوان مقصد گردشگري خود انتخاب کند.
** گردشگري مزيت اصلي فارس
معاون گردشگري و زيارتي استانداري فارس هم گفت: گردشگري يک مزيت اصلي براي استان فارس است لذا گردشگري در اين استان نبايد مختص ايام خاصي در سال باشد بلکه اين صنعت بايد در طول سال در فارس فعال باشد زيرا گردشگري موتور محرک اقتصادي استان فارس است.
شاپور رستمي افزود: رونق صنعت گردشگري، از سياست هاي دولت يازدهم است تا بتواند شاهد جهش و رونق در بخش هاي ديگر از جمله بين الملل، اقتصاد و اشتغال نيز باشيم.
وي بيان کرد: تلاش مي کنيم تا بيش از هر دوران ديگري شاهد رونق و توسعه صنعت گردشگري در استان فارس باشيم که اين مهم را با جديت دنبال مي کنيم.
رستمي اظهارداشت: تا امروز هنوز نسبت به ظرفيت هاي کشور و فارس فعاليت هاي مناسب براي جذب گردشگر انجام نشده است و در اين زمينه بايد برنامه ريزي منسجم و مستمري صورت گيرد.
وي اضافه کرد: فارس از جاذبه هاي منحصر به فرد گردشگري در بخش هاي مختلف از جمله تاريخي، فرهنگي، عشايري، ادبي و طبيعي برخوردار است که همه بخش ها بايد به صورت موازي در کنار هم تقويت و توسعه يابد که توسعه در بخش گردشگري فارس مي تواند بخش اشتغال و اقتصاد استان را هم به سمت مثبت حرکت دهد.
او ادامه داد: بر اين باوريم برنامه ريزي ها در حوزه گردشگري در استان و کشور بايد رونق صنعت گردشگري را به دنبال داشته باشد که در اين زمينه برنامه ريزي ها بايد براي دو گروه گردشگران داخلي و خارجي تدوين شود.
معاون استاندار فارس افزود: در صنعت گردشگري بخش خصوصي شامل دفاتر خدمات گردشگري و آژانس هاي گردشگري و بخش هاي تبليغي ما بايد فعال تر و هدفمند شوند به طوري که با بهره گيري از برنامه هاي مناسب، گردشگران بيشتري را وارد استان فارس کنند که اين يک کار حرفه اي در دنياست.
رستمي با بيان اينکه در بخش گردشگري بايد براي بازارهاي هدف برنامه ريزي هاي متناسب انجام واجرا شود عنوان داشت: استان فارس در بخش گردشگري داخلي و خارجي ظرفيت ها و فرصت هاي منحصر به فردي در بخش هاي مختلف از جمله گردشگري تاريخي، فرهنگي، مذهبي، طبيعي و پزشکي دارد که هر يک بازار هدف و مخاطب ويژه اي دارد.
وي بيان کرد: نکته مهم ديگر در توسعه گردشگري استان اين است که ارائه خدمات مطلوب به گردشگران در استان فارس بايد در طول سال انجام شود تا شاهد جذب هر چه بيشتر گردشگر باشيم و در اين زمينه مشارکت هر بيشتر بخش خصوصي و انجام کارهاي خلاقانه و به روز در توزيع مناسب سفر در اين استان موثر است.
او بيان کرد: تلاش ما بر توسعه متوازن بخش هاي مختلف گردشگري در استان فارس است که هم اکنون فضاي فعاليت بيشتر بخش خصوصي در حوزه گردشگري در استان فراهم است که اميدوارمي شاهد فعال تر و پوياتر شدن چرخه صنعت گردشگري استان باشيم.
رستمي اظهارداشت: توسعه، تقويت و استمرار گردشگري در استان نيازمند ايجاد بسترها مناسب گردشگري است که هر چه شرايط حضور و فعاليت بخش خصوصي فراهم شود، رونق و توسعه اقتصادي استان بيشتر مي شود.
وي با بيان اينکه بر اين باوريم بخش گردشگري و صنايع دستي مي تواند تحول اقتصادي براي استان فارس به همراه داشته باشد اضافه کرد: بخش خصوصي در حوزه گردشگري استان بايد در زمينه معرفي هرچه بيشتر و بهتر توانمندي ها، جاذبه ها و داشته هاي گردشگري استان فعال شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/4269/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید