پیام فارس

آخرين مطالب

ديوار بلند«گرافيتي»در رودخانه خشک/ بومي به اندازه ديوارهاي شهر مقالات

  بزرگنمايي:

فارس انلاين- شيراز به واسطه وجود فضاي گسترده اي همچون رودخانه خشک که دست کم بخش بزرگي از شهر را به دو نيم تقسيم کرده و سال هاست آبي از ميان آن عبور نمي کند، فضاي مناسبي است تا هنرمندان  ديوارهاي سنگي اين رود را که که در گذشته هاي دور «خرم رود» ناميده مي شد و گاهي به خشک از آن ياد مي شود به هنر بيارايند.

گرافيتي به عنوان شاخه اي از «هنر خياباني» در همه شهرهاي بزرگ و شناخته شده دنيا هنري است که خاستگاه اجتماعي و اقتصادي دارد و در اوج خيزش هاي مردمي در گوشه و کنار اين کره خاکي اوج و افول مي يابد.

آتن؛ پايتخت گرافرهاي دنيا/آثار باستاني دستخوش گرافيتي

در يونان نيز چنين هنري به خصوص در دهه اخير ديده شده که هنرمندان آثاري را بر پيکره شهر خلق کرده بودند.

البته در پايتخت تمدن يونان هستند مشاغلي که خود ديوار يا کرکره هاي اماکن تجاري را به اين هنرمندان سپرده تا با رنگ و اسپري به جان آن بيفتند.

در آتن يکي ديگر از پديده هايي که حاصل کار گرافيتي آرتيست هاي اين شهر به شمار مي رود خلق آثاري بر روي ديوار مسير قطار شهري است که گاهي به اين بخش شهر هم کفايت نمي کند و هنرمندان روي بدنه واگنهاي مترو هم هنر خود را بروز مي دهند.

اين درحاليست که هنر گرافيتي در ايران از دو دهه پيش در شهرهاي بزرگي مانند تهران و شيراز به خاطر گسترش فضاي مجازي و دسترسي به اطلاعات پيرامون اين رويداد هنري اوج گرفته و حتي شهرداري تهران براي ساماندهي آن دست به ابتکاري زد که در جاي خود انتقادهايي هم در پي داشت چراکه هنرمندان گرافيتي معتقدند اين هنر زيرزميني است و آنگاه که از حالت پنهان خارج شود اصالت خود را از دست داده و ديگر گرافيتي به شمار نمي رود.

در شيراز تعداد گرافرها محدود نيست/رودخانه خشک خاستگاه گرافيتي

در سال هاي اخير با دستيابي آسان نسل جوان به اطلاعات، گرافيتي رواج بيشتري در ميان جوانان علاقه مند به هنر يافت و اکنون در شيراز شايد بيش از انگشتان دو دست گروه ها و گرافرهايي مشغول به کار هستند گرچه براي دستيابي به اطلاعاتي از اين افراد و گروه ها بايد فقط به شبکه هاي پيام رسان و فضاي سايبري بسنده کرد.

نمونه آثار گرافيتي در شيراز افزون بر آنچه گاهي در ديوارهاي بلوار شهيد چمران ديده مي شوند که پاکسازي مي گردند، آنچه بيش از همه مورد استفاده قرار مي گيرد فضاي گسترده و محصور رودخانه خشک است که به ويژه در زير پلها و تقاطع هاي آن ديواري نيست که حاوي اين نقاشي ها و خطوط شکسته نباشد.

در پيوند با اين پديده هنري معاون سيما و منظر شهري شهرداري شيراز مي گويد: براي ساماندهي گرافيتي هاي سطح شهر و گرافيک شهري با استادان دانشگاه در ارتباط هستيم.

البته علي اکبر حسيني تفاوتي ميان گرافيک و گرافيتي نمي بيند و پيرامون ساماندهي گرافيتي ها و نقاشي هاي ديواري شهر شيراز عنوان مي کند: در نشست هاي مشترک ضمن اخذ مشاوره از چهره هاي علمي و دانشگاهي رشته گرافيک هريک از طرح هايي که قرار است در شيراز اجرا شود با کسب نظر از آنهاست، سپس اقدامات اجرايي آن انجام مي گيرد.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا شهرداري شيراز هم مانند شهرهاي بزرگ و شناخته شده دنيا که ديوار در اختيار گرافيتي آرتيست ها قرار مي دهند تاکنون چنين کاري انجام داده مي گويد: ديواري به اين کار اختصاص نداديم، اما براي استفاده از نظرات و ايده ها، بخشي از هنرمندان به بحث و تبادل نظر با سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري شيراز مي پردازند.

گرافيتي در ذات خود روحيه اي انتقادي دارد

از سويي کارشناسان هنر به ويژه طراحان و هنرمندان رشته گرافيک معتقدند مادامي که گرافيتي از حالت پنهاني بيرون نيامده اصالت اين هنر بهمخفي بودن آن است و چنانچه مانند جشنواره ها و رقابت هاي سازمان يافته به اين هنر پرداخته شود، ديگر گرافيتي نيست و بلکه شکل جديدي از هنر سفارشي در قالب نقاشي هاي ديواري توسط سازمان ها و نهادها به هنرمندان نقاش سفارش داده مي شود تا موضوعي خاص را به روي ديوار بياورند.

اين درحاليست که يکي از کارشناسان رشته گرافيک معتقد است: گرافيتي در ذات خود روحيه اي انتقادي دارد اما گاهي اوقات به شيوه اي ظريف مفاهيمي فرهنگ ساز و حتي طنز گونه را نيز مي تواند به مخاطب خود ارائه دهد.

امين غازياني مي گويد: هنرمند گرافيتي کار يکي از بي واسطه ترين رويکردها را براي ارتباط با مخاطب بر مي گزيند و آن چيزي جز حرکت به سمت مردم و نقش زدن روي ديوارهاي شهر نيست.

او عنوان مي کند: گرافيتي ريشه اي تاريخي دارد و با کمي اغماض مي توان ديوارنگاري غارها را نمونه اي از نخستين گرافيتي هاي بشر محسوب کرد.

گرافيتي معاصر ايران، از سال 1385 با حضور هنرمندان جوان موج جديدي را تجربه کرده و ويژگي هاي نويي از خود به نمايش گذاشته است. البته اين هنر هم مانند ديگر نمونه هاي هنر وارداتي تحت تاثير گرافيتي ديگر کشورها قرار دارد و براي نمونه کمتر ديده مي شود گرافيتي حاوي فونت فارسي باشد.

گرافرها در شيراز نيز بيکار ننشسته و با اوج گرفتن موضوعات به روز گاهي در نقش و نگارهاي خود شخصيتي را کليشه کرده و روي ديوارها به يادگار مي گذارند و آن گاه که موضوع هاي اجتماعي در نقطه جوش قرار مي گيرند ديوارها پناهي براي آثارشان مي شوند. چراکه آنان دوست دارند بدون واسطه و نظارت آثار خود را در اختيار شهروندان قرار دهند و جدا از گفتمان رايج در داخل گالري ها و موزه ها اين آثار را به شهر هديه کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/4327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق