پیام فارس

آخرين مطالب

عضو اتاق بازرگانی:بسته جدید ارزی راهکار خوب کنترل بازار است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با اشاره به تصویب بسته جدید ارزی دولت گفت: در شرایط فعلی این اقدام بهترین راهکار برای کنترل و ساماندهی بازار ارز است.
جمال رازقی، افزود: هرچند این بسته ممکن است دارای ایرادهایی هم باشد اما با توجه به شرایط ، اتخاذ چنین تصمیمی امری ضروری بود.
وی ادامه داد: در مرتبه قبل که دولت سیاست های جدید ارزی را اعلام کرد ما طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهوری پیشنهاد دادیم که برای بازار ثانویه ارز هیچ نرخی تعیین نشود و ارز چهار هزار و 200 تومانی را فقط برای کالاهای اساسی اختصاص دهند و اجازه داده شود که قیمت ارز در بازار ثانویه هم طبق اصل عرضه و تقاضا تعیین شود.
او اظهار داشت: همچنین در آن پیشنهاد مطرح کردیم که چون پتروشیمی ها و فولادی ها از مواد اولیه ارزان قیمت استفاده می کنند بنابراین متعهد شوند که ارز حاصل از فروش خود را به نرخ چهار هزار و 200 تومان تحویل دولت دهند.
رازقی گفت: در بسته جدید نیز آن مواردی که ما قبلا پیشنهاد کرده بودیم که ارز چهار هزار و 200 تومانی صرفا به کالاهای اساسی اختصاص یابد لحاظ شده با این تفاوت که گفته شده که پتروشیمی ها و فولادی ها ارز خود را وارد بازار ثانویه کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز، این اتفاق را دارای یک نکته مثبت و یک نکته منفی دانست و افزود: نکته مثبت این که با توجه به صادرات معمول در بخش صنایع کوچک، صنایع متوسط و بخش کشاورزی چیزی حدود 20 میلیارد دلار و از صادرات پتروشیمی ها و فولادی ها حدود 30 میلیارد دلار یعنی 50 میلیارد دلار ارز وارد بازار ثانویه می شود که پاسخگوی نیاز معمول ارزی کشور حتی برای وارد کردن خودروهای لوکس و کالاهای اساسی است.
رازقی افزود: بنابراین بر اساس سیاست های جدید، عرضه ارز در بازار ثانویه بیش از تقاضا برای آن می شود و این باعث تعدیل اساسی نرخ ارز در بازار آزاد خواهد شد.
وی افزود: این بدان معناست که چنانچه پتروشیمی ها وفولادی ها انحصار ایجاد نکنند نرخ دلار در بازار آزاد به حدود پنج هزار و500 تا 6 هزار و 500 تومان خواهد رسید.
او ادامه داد: ایراد و اشکال کار هم این است که الان به پتروشیمی ها و فولادی ها که در بسته قبلی دستور دولت را عملیاتی نکردند، ارز خود را در خارج از کشور نگاه داشتند و به نوعی باعث تشدید بحران ارزی در کشور شدند یک پاداش بزرگ هم داده شده است.
رازقی گفت: آنها الان هم از مواد اولیه ارزان قیمت استفاده می کنند و هم می توانند ارز خود را که در خارج از کشور نگاه داشته بودند به بازار ثانویه وارد کنند و به نرخ روز بفروشند که این یعنی دادن یک رانت عجیب و غریب به فولادی ها و پتروشیمی ها.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: باید این سوال پاسخ داده شود که چرا پتروشیمی ها و فولادی ها ارز خود را خارج از کشور نگاه داشته و وارد کشور نکردند؟
رازقی افزود: یکی از موارد دیگری که در پیشنهادهای خود مطرح کردیم این بود که پتروشمی ها و فولادی ها ارز خود را به قیمت چهار هزار و 200 تومان به دولت بدهند و در عوض دولت هم مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی مورد نیاز آنها را با ارز چهار هزار و 200 تومان در اختیار آنها قرار دهد در حالی که بر اساس بسته جدید، آنها باید ارز مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه و ماشین آلات را از بازار ثانویه تامین کنند.
وی گفت: این اتفاق سبب خواهد شد که ما به زودی به جز در کالاهای اساسی، در سایر اقلام و کالاها شاهد رشد اساسی قیمت ها باشیم.
وی، پتروشیمی ها، فولادی ها، خودروسازان و نظام بانکی را مقصرین اصلی اختلال در بازار کشور دانست و افزود: دولت در اولین فرصت و به محض متعادل شدن بازار باید خوراک پتروشیمی ها و فولادی ها را هم به قیمت فوب جهانی در اختیار آنها قرار دهد چرا که به آنها اجازه داده شده که ارز خود را به قیمت روز در بازار ثانویه بفروشند.
رازقی اظهار داشت: در کشور حدود 900 میلیون یورو برای واردات گوشت گشایش اعتبار شده است اما الان وارد کننده به جای اینکه گوشت را به قیمت حدود هر کیلو 23 هزار تومان عرضه کند با قیمت 34 هزار تومان عرضه می کند و به راحتی 250 میلیون تومان به ازای هر کانتینر سود می برد.
براساس مصوبه جدید دولت در اجرای سیاست های ارزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد فهرست کالاهای اساسی و دارو را بازنگری و به روز رسانی کند و نظارت لازم را برای حصول اطمینان از توزیع کالاهای اساسی و دارو بر مبنای نرخ رسمی از زمان ورود کالا تا عرضه آن در شبکه خرده فروشی (از تأمین، پخش، توزیع و رسیدن به دست مصرف کننده) به عمل آورد.
همچنین همه صرافی‌های مجاز می‌توانند در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند.
فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز صرفاً بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان پذیر خواهد بود.
ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است و واردات طلا به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود.
تامین ارز برای واردات بقیه کالاها در بازار دوم ارز از محل ارز حاصل از صادرات همه کالاهای غیرنفتی (به ویژه فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی) و خدمات تأمین می شود.
معاملات در این بازار بین صادرکنندگان و وارد کنندگان از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز صورت می‌گیرد و نرخ ارز در این بازار براساس عرضه و تقاضا به دست می‌آید. این نرخ، به نحو مناسب، به عنوان نرخ آزاد ارز اطلاع‌رسانی می‌شود.
صادرکنندگان باید تعهد لازم را برای برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بسپارند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنین مجاز است نسبت به دریافت سپرده ارزی (به صورت اسکناس) از اشخاص حقیقی و حقوقی به واسطه بانک‌های عامل اقدام کند؛ بانک مرکزی ضمن جذب این سپرده‌ها، مجاز خواهد بود حسب تشخیص خود نسبت به تعیین نرخ سود ارزی و پرداخت سود متعلقه به سپرده‌های یادشده و همچنین کارمزد به بانک‌های عامل عمل کند.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/44759/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس‌| خواسته مشترک هواداران استقلال از هلدینگ خلیج فارس/اخراج علی خطیر

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد