آخرين مطالب

دکه های خالی از مطبوعات، انباشته از تنقلات مقالات

دکه های خالی از مطبوعات، انباشته از تنقلات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- گاهی فقط نامی از یک مکان که شغل نیز پیوست آن مکان است برده می شود ولی نشانه ای که همخوانی با مکان و شغل داشته باشد یافت نمی شود مانند قهوه خانه ها و همچنین دکه های مطبوعاتی.
دکه ها یا کیوسک های مطبوعاتی که در آنها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد از سیگار گرفته تا نخ و سوزن، پماد سوختگی، آب معدنی، کیک، شکلات، فندک، کارت شارژ، آب میوه، تنقلات، آب جوش، قهوه داغ، نسکافه، و... به فروش می رسد اما روزنامه ها و محصولات فرهنگی کمترین سهم دارند یا سهمی در این دکه ها ندارند.
وجود روزنامه ها و مجلات دهه هشتاد بر پیشخوان بعضی کیوسک های مطبوعاتی شیراز نشان از آن دارد که سالیان سال است که این دکه ها رسانه های مکتوب را فراموش کرده اند و از اسمی که با آن شناخته می شوند فاصله زیادی گرفته اند.
** برتری سیگار بر فرهنگ
کیوسک های روزنامه فروشی پای ثابت اغلب خیابان های شهر هستند که برخلاف اسمشان نه تنها محلی برای فروش محصولات فرهنگی و روزنامه نیستند،بلکه عملا به سوپرمارکت تبدیل شده اند که شاید گاهی بعضی روزنامه های پرفروش نیز در بساط آنها پیدا شود.
با وجود اینکه دخانیات خود یک کالای ضد فرهنگی است اما سهم فروش سیگار در دکه های مطبوعاتی بسیار بیشتر از محصولات فرهنگی و روزنامه است.
در بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از بعضی دکه های مطبوعاتی سطح شهر شیراز به وضوح مشاهده شد که بسیاری از روزنامه های محلی و کشوری در این محل ها بعد از تحویل مامور توزیع، حتی باز نمی شوند و یک نسخه آن روی پیشخوان قرار داده نمی شود تا در معرض دید شهروندان قرار گیرد.
صاحبان برخی کیوسک های مطبوعاتی شیراز حتی نام برخی روزنامه های محلی فارس به گوششان نخورده در صورتی که مامور توزیع روزنامه، صبح هر روز حداقل دو نسخه از این روزنامه ها را به آنها تحویل می دهد و متاسفانه روز بعد بدون در معرض فروش قرار گرفتن این روزنامه ها آنها را برگشت می دهند.
** همه چیز جز روزنامه
محمد مهدی نعمتی،سرپرست روزنامه اطلاعات در استان فارس در این باره گفت: کیوسک های سطح شهر به این دلیل که فروش مطبوعات مطبوعات سود اقتصادی چندانی ندارد تمایل به فروش مطبوعات ندارند و همه چیز جز روزنامه به فروش می رسانند.
وی اظهار داشت: شهرداری برای حمایت از رسانه ها از دکه های مطبوعاتی اجاره بسیار پایینی دریافت می کند تا مطبوعات فروخته شوند به عنوان مثال هر دکه در خیابان زند حدود 80 هزار تومان اجاره پرداخت می کند.
وی ادامه داد: بسیاری از صاحبان اصلی،کیوسک های مطبوعاتی را به اشخاص دیگری با مبالغی بیش از سه میلیون تومان در ماه اجاره می دهند و قطعا کسانی که این دکه ها را اجاره می کنند نمی توانند با فروش مطبوعات و روزنامه حتی کرایه محل را تامین کنند و به ناچار به سمت فروش سیگار،تنقلات و ... روی می آورند.
وی اضافه کرد: بعضا بسیاری از این دکه ها صرفا برای حفظ ظاهر کیوسک مطبوعات، تعدادی از مجله ها و نشریات تاریخ گذشته را که گاهی متعلق با سال 88 نیز هستند داخل پلاستیک قرار می دهند و آویزان می کنند که بگویند مطبوعات نیز بفروش می رسانند.
نعمتی اظهار داشت: از شهرداری توقع داریم تکلیف این دکه ها را روشن کند و اگر مطبوعاتی هستند واقعا روزنامه و رسانه های مکتوب را بفروش برسانند و یا دکه های دیگری مخصوص توزیع روزنامه راه اندازی شود.
وی ادامه داد: مشکلی نیست که این دکه ها تنقلات نیز بفروش برسانند اما باید فروش روزنامه و نشریات اولویت اصلی و واقعی این محل ها باشد در صورتی که اکنون بطور کامل نشریات و مطبوعات در این کیوسک ها کنار گذاشته شده اند.
وی با اشاره به اینکه روزنامه در شرایط کنونی و وضعیت گرانی کاغذ با سختی های فراوان تهیه می شود،گفت: بعد از طی مسیری سخت روزنامه به دکه های مطبوعاتی رسانده می شود تا عرضه شود اما در موارد فراوان مشاهده شده که حتی یک نسخه از روزنامه در معرض دید مردم قرار نمی گیرد و روز بعد به همان صورت برگشت می خورد.
نعمتی از شهرداری و سازمان میادین درخواست کرد که با تدوین دستورالعملی ویژه بر این روند نظارت بیشتری اعمال شود.
** خریدار روزنامه، خریداریم
کوروش ناصری صاحب یکی از دکه های مطبوعاتی شیراز  می گوید که گسترش تکنولوژی و فضای مجازی یکی از دلایل عدم استقبال مردم از رسانه های مکتوب است.
ناصری ادامه داد: تا اوایل دهه نود روزانه بیش از 300 نسخه از تنها یکی از روزنامه های پرفروش استان فارس را می فروختم بگونه ای که ظهر تمام روزنامه ها به فروش می رسید اما اکنون از همان روزنامه پر فروش روزانه پنج الی 10 نسخه می آورم که آن هم اغلب به فروش نمی رسد.
وی ادامه داد: در گذشته هر کیوسک مطبوعاتی صرفا با فروش روزنامه می توانست معیشت خود را تامین کند اما اکنون با توسعه فضای مجازی متاسفانه کسی روزنامه نمی خرد و مشتری های این محصول فرهنگی به شدت کاهش پیدا کرده است.
** حدود 15 درصد دکه های مطبوعاتی متعلق به شهرداری است
رئیس سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری شیراز گفت: 270 کیوسک مطبوعاتی در شیراز وجود دارد که تنها 35 عدد از آنها متعلق به شهرداری است و مالکیت مابقی در سالیان قبل بصورت سرقفلی به اشخاص دیگر واگذار شده است.
محمد رسول عباسی افزود: هرچند که سازه تمام این دکه ها متعلق به شهرداری است و سالیانه اجاره ای ناچیز در قبال آن به شهرداری پرداخت می شود و ارزش این دکه ها اکنون از 80 تا 300 میلیون تومان برآورد می شود.
عباسی با بیان اینکه بعضی از این دکه ها حتی سابقه 80 ساله دارند،اظهار داشت: نظارت بر خرید و فروش و نوع جنسی که در این دکه ها عرضه می شود بر اساس قانون برعهده اتحادیه مربوط است و شهرداری نمی تواند در این باره دخالت کند.
وی ادامه داد: با همکاری کمیسیون فرهنگی و خدمات شهری شورای شهر و همچنین معاونت فرهنگی شهرداری شیراز طرحی دنبال می شود که خدمات ویژه ای را در این دکه های مطبوعاتی به روزنامه های استان فارس ارائه کنیم که در آینده جزئیات آن منتشر خواهد شد.
** ساماندهی می شوند
رئیس اتحادیه صنف فروشگاه های محصولات فرهنگی و مطبوعاتی شیراز نیز در این باره گفت: هیات مدیره جدید این اتحادیه حدود یک هفته است که تشکیل شده و در این مدت نیز برنامه ریزی هایی انجام گرفته که ساماندهی دکه های روزنامه فروشی شیراز بزودی کلید بخورد.
محمد فنونی با تاکید بر اینکه باید این کیوسک ها به جایگاه واقعی خود که نام مطبوعات و فرهنگ را به دوش می کشند باز گردند، بیان کرد: دکه های روزنامه فروشی به دلیل کاهش فروش روزنامه و عدم استقبال مردم به سمت فروش سایر اقلام و سیگار روی آورده اند.
فنونی ادامه داد: اگه خرید و فروش محصولات فرهنگی در این دکه ها رونق بگیرد به نحوی که دخل و خرج صاحبان کیوسک ها با هم بخواند چه لزومی هست که تنقلات و سیگار بفروشند.
وی اضافه کرد: اولویت دکه های سطح شهر شیراز فروش مطبوعات است و ما قطعا پیگیری می کنیم تا این اصل رعایت شود.
فنونی اظهار داشت: سازه کیوسک های مطبوعاتی سطح شهر شیراز که متعلق به شهرداری است به گونه ای طراحی شده که بیشتر منافع مالی به شهرداری برسد به نحوی که همه طرف آن تابلو تبلیغاتی است و حتی شهرداری از این تابلوها در جهت تبلیغات فرهنگی و یا ضد استعلام دخانیات نیز استفاده نمی کند.
وی با اشاره به پیگیری آموزش به صاحبان دکه های مطبوعاتی و دوره های آموزشی برای آنها در مسیر ساماندهی،گفت: قطعا در فاصله زمانی سه تا شش ماه آینده وضعیت تمام دکه های مطبوعاتی شیراز ساماندهی می شود و روزنامه و اقلام فرهنگی بخش اصلی فعالیت این واحدها را به خود اختصاص می دهد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آفت هایی که گریبانگیر بلوطستان شدند/ تلاش منابع طبیعی برای حفاظت

درنگی در دادگاه متهمان آمیختن خاک و گندم در شیراز

فرهنگسرای رسانه شیراز، یک نام و دیگر هیچ

فرهنگ در اولویت باشد

متخصصان زبان و ادبیات فارسی را دریابید

بازماندگی از تحصیل و زباله گردی

جشن‌های غیرایرانی در سبد خانوار ایرانی

چرا 40 سال مرگ بر آمریکا

آنچه باید در مورد قطره آهن و اطفال بدانیم

قیمت رها شده است؛ نظارت نیز

چکش‌کاری آموزش‌وپرورش برای تقویت حقوق معلمان

خسروشیرین، نگین گردشگری روستایی در شمال فارس

فراموشی و خود فراموشی

فرار رو به جلو

گره کور متروی شیراز در زندگی همسایگان

وقتی خیابان‌ها کودکی را می‌بلعند

خزان کاغذی

سلامتی در دوران سالمندی با تغذیه مناسب

گشتی در خیابان زند شیراز/ سرگردانی میان دلار آبی و سفید

تا کی

کلوخ‌پز؛ شروع پاییز اقلیدی‌ها

بازچرخانی آب طرحی برای سازگاری با کم آبی در فارس است

از کوروش چه می دانیم

قوطی برخی عطاری ها همه چیز دارد بجز سلامتی

فقر مطالعات فرهنگی و اجتماعی درباره عشایر فارس

این سگان، راه سلامت بسته اند

داغ خشکسالی بعلاوه تبرسودجویی، می دهد زغال

فارس در پاسداشت بهمن بیگی عقب افتاد

شیرازی ها تلخ وشیرین هنرهفتم را یادآوری کردند/صفای سینما در گذشته

استاندارد نسبی مدارس

معلمان مدارس غیردولتی و تضییع حقوق

چالش بی‌تحرکی در زنان کارمند

چند می گیری تصادف کنی

به جای دارو

آیا آبی از انرژی خورشیدی گرم می شود

رسانه گردشگری

بازار قیصریه لار، نماد مقاومت در برابر قهر طبیعت

فرزندت کجاست

همنشینی تاریخ و کباب بی بی خانم گل در موزه ای خود ساخته

فرهنگ و خیابان

بود و نبود رسانه ها

دکه های خالی از مطبوعات، انباشته از تنقلات

گران ترین اعتیاد همراه

یخچال، دلوچه دوز کازرونی را دلسرد نکرده است

مردم چه می خواهند

چالش های جهانی شدن اصیل ترین بافت تاریخی خاورمیانه

دیده بان جوان خدا را دید

تالاب های فارس نه جان دارند و نه اعتبار

رؤیای بیداری

آب هست، اعتبار نیست