پیام فارس

آخرين مطالب

یکسال با اشک ها و لبخندهای اهالی رسانه فارس فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- رسانه‌های فارس در سال کاری که گذشت، جز آنکه به رسالت تهیه خبر پرداختند، خود نیز در برهه‌هایی خبرساز شدند.
به گزارش ایرنا،همه ساله 17 مردادماه با پاسداشت یاد شهید محمود صارمی خبرنگار ایرنا که سال 1377 در مزارشریف افغانستان به شهادت رسید به عنوان روز خبرنگار شناخته می‌شود. هم اکنون دو سال است که برنامه‌های روز خبرنگار به یک روز محدود نمی‌شود و طی یک هفته تلاش‌های بی‌وقفه خبرنگاران و اهالی رسانه در زمره اخبار قرار می‌گیرد.
با این حال، خبرنگار به‌عنوان همواره به ‌مثابه جزئی از خبر پشت سطرسطر اخبار و گزارش‌های روزانه‌اش پنهان است و با آنکه کمتر دیده می‌شود، حضورش همیشگی است.
یادکرد از رویداد‌ها، آن‌ها که گاه تلخ‌اند و گاه به شیرینی عسل، قلم به دستان این عرصه را برای ادامه راه مقاوم‌تر و همچنین امیدوارتر می‌کند؛‌ در همین راستا، یادآوری آنچه در این یک سال تلاش گذشت خالی از لطف نیست.
** حضور رسانه‌های فارس در نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات تهران
حضور پنج نماینده از استان فارس در نمایشگاه مطبوعات تهران که آبان 96 در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، یکی از شیرین‌ترین رویداد‌های مطبوعات فارس در سال گذشته بود چرا که حضور آنان نشان ‌دهنده ظرفیت‌های استان فارس در عرصه اطلاع ‌رسانی است.
این رویداد که زمینه ‌ساز دیدار چهره به چهره خبرنگاران با مسئولان و مقامات کشوری شد، به مدت یک هفته تیتر اصلی روزنامه‌های خبر جنوب، افسانه، عصر مردم و نی‌ ریزان فارس بود؛‌ همچنین خانه مطبوعات فارس نیز در این نمایشگاه با ارائه تاریخ مطبوعات فارس در قالب تصاویری که به دیوار غرفه آن آویخته شده بود، از نقش پراهمیت فارس در تاریخ خبرنگاری و خبرسازی سخن می‌گفت.
** ابلاغیه ارجاع موارد اختلاف دستگاه‌های اجرایی با رسانه‌ها به خانه مطبوعات صادر شد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در دی ماه سال گذشته در نامه‌ای خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در ابلاغی از ادارات و نهادهایی که قصد شکایت از خبرنگاران و فعالان عرصه خبر و رسانه را دارند، خواست ابتدا موارد اختلافی را به خانه مطبوعات استان ارجاع دهند.
هادی پژوهش جهرمی این اقدام دولت تدبیر و امید را با هدف حمایت و تقویت فضای نقادانه آزاد در استان و کمک به حفظ و ارتقای فرهنگ و روحیه مطالبه‌گری در حوزه رسانه و خبرنگاری به ‌عنوان یکی از رویکرد‌های جدی دولت تدبیر و امید در تعامل با رسانه‌ها دانست.
اهالی رسانه فارس نیز از این اقدام حمایت کردند و آن را گامی ارزشمند در حمایت از رسانه‌ها توصیف کردند و هویت‌بخشی بیشتر به خانه مطبوعات را از ثمرات این اقدام برشمردند.
** آغاز سال در ایرنای فارس
آغاز سال 97 برای اصحاب رسانه فارس و به ویژه کارکنان خبرگزاری ایرنا، پرکار و پر تعامل بود.
در نخستین روز‌های فروردین ماه مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در جمع کارکنان ایرنای فارس حضور یافت.
در این دیدار صمیمی خبرنگاران این سازمان به تشریح توانمندی‌ها و توصیف مشکلات خود پرداختند.
همچنین سید ضیاء هاشمی در بازدید از دانشکده خبر بر ضرورت درخشش این دانشکده در سپهر رسانه‌ای کشور تأکید کرد.
** برپایی نمایشگاه همکاری ایران و سازمان ملل
برپایی نمایشگاه همکاری ایران و سازمان ملل در 23فروردین‌ماه به همت خبرگزاری جمهوری اسلامی در نگارخانه تار و پود شیراز بسیاری از مورخان تاریخ مطبوعات استان و مسئولان و همچنین مردم را به این نمایشگاه کشاند.
این نمایشگاه بنا بر تفاهم ‌نامه امضا شده میان خبرگزاری جمهوری اسلامی و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، پس از تهران برای نخستین بار در شیراز برگزار شد.
در نمایشگاه عکس همکاری ایران و سازمان ملل که تا 29 فروردین ماه ادامه یافت، 36عکس تاریخی مستند از زمان شکل‌گیری جامعه ملل تا امروز در این نمایشگاه ارائه شد.
** برگزاری نشست مشترک مدیران فرهنگی و رسانه‌ای با مدیر عامل ایرنا
در ادامه رویداد‌های خبری شیرین، خبرگزاری ایرنا در تاریخ 18 اردیبهشت 97 در نشست مشترک مدیران فرهنگی، رسانه‌ای و روابط عمومی استان برای دومین بار میزبان مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در شیراز بود.
هاشمی در این نشست صمیمی بر ضرورت انسجام و هماهنگی همه مجموعه‌ها و نیز اهمیت انتقاد از عملکرد‌ها تأکید کرد؛‌ همچنین اصحاب فرهنگ و رسانه فارس به تبادل نظر و بیان مشکلات و مسائل خود پرداختند.
** برگزاری دومین جشنواره مطبوعات استان فارس
دومین جشنواره مطبوعات استان فارس نیز پس از بیش از دو سال وقفه 20اردیبهشت‌ 97 در شهر لار مرکز شهرستان لارستان برگزار شد و از 21تن برگزیده در رشته‌های مختلف تقدیر شد.
برگزاری این جشنواره شاهدی بر توانمندی خبرنگاران در عرصه‌های مختلف بود و تلاش آنان را برای پیشرفت بدون توجه به ضعف‌ها و مشکلات نشان داد.
در حاشیه این جشنواره دوره‌های دانش‌افزایی برای خبرنگاران نیز توسط پروفسور احمد سمیعی گیلانی برگزار شد که از نقاط عطف این گردهم‌آیی بود.
ناگفته نماند که اهالی رسانه فارس نیز چشم به راه برگزاری سومین دوره این جشنواره بدون هیچ‌گونه وقفه و با اختصاص بودجه‌ای مطلوب برای افزایش کیفیت آن هستند.
اما رسانه‌های فارس جز این روز‌ها که در تقویم با عنوان روز‌های شیرین و امیدبخش یاد می‌شود، رویداد‌های تلخی را نیز سپری کرده‌اند که تا امروز نیز تلخکامی برخی از این رویداد‌ها استمرار دارد.
**وضعیت نامطلوب اقتصادی، گریبان‌ گیر مطبوعات فارس
وضعیت اقتصادی روزنامه‌ها و قطع شدن یارانه‌ مطبوعات، افزایش قیمت ارزو نیز قیمت کاغذ و همچنین خالی شدن سبد خانوار از روزنامه‌ها، روز‌های دشوار‌ی را برای مطبوعات فارس رقم زده است.
این مشکلات برای نخستین بار به صورت منسجم، علنی و رسمی در میزگرد زنگ خطر مطبوعات فارس در خبرگزاری ایرنا با حضور مدیران و فعالان رسانه‌ای عنوان شد.
در این نشست مسئولان رسانه‌های فارس تأکید کردند درصورتی که هرچه سریع‌تر کمک‌های لازم به مطبوعات ارائه نشود ادامه حیات روزنامه‌ها غیر ممکن است.
** امنیت شغلی اصحاب رسانه در خطر است
جز این‌ها مشکلات اقتصادی به اخراج نیرو‌های بخش فنی و خبری از برخی رسانه‌ها انجامیده است، موضوعاتی همچون تعدیل نیرو دغدغه خاطر بسیاری از فعالان این عرصه شده است و آن‌ها که بدون بیمه و با قرارداد‌های بی‌پشتوانه در رسانه‌ها فعالیت می‌کنند، نگران امنیت شغلی و آینده کاری خود هستند.
برخی از نیرو‌ها نیز که طی سال گذشته به دلایل گوناگون اخراج شده‌اند طی هفته‌های گذشته به عدم دریافت مطالبات خود از رسانه متبوعشان، اعتراض کردند.
**برگزاری نشست هم‌اندیشی با استاندار فارس
با نزدیک شدن به هفته خبرنگار و در دهم مرداد ماه در نشست هم‌اندیشی مدیران مسئول رسانه‌ها با استاندار فارس، همین مطالبات بار دیگر مطرح شد و مسئولان فارس قول همکاری و نوید بهبود وضعیت رسانه‌ها را دادند.
اما آنچه مهم است آن است که در هنگامه مشکلات و دغدغه‌های گوناگون رسانه‌ها که پل ارتباطی دولت و مردم هستند با حاشیه رانده نشوند و مصائب کاری آنان فراموش نشود؛ زیرا در این صورت زمینه برای رشد بیشتر رسانه‌های غیر معتبری فراهم می‌شود که ناامیدی را در دل مردم می‌کارند.
با تمام تلخی‌های دیرگذر و با وجود شیرینی‌های زودگذر، رسانه‌های فارس رسالت خبررسانی معتبر و درست را فراموش نکرده‌اند و امیدوارند شاهد روز‌های بهتری برای حال کشور و نیز مردم باشند.
گزارش از سمیرا متین نژاد
7375 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/44782/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید