پیام فارس

آخرين مطالب

برگزاری همایش ترویج تغذیه با شیر مادر در شیراز علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - همایش ترویج تغذیه با شیر مادر به همت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با حضور کارشناسان برگزار شد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس به نقل از وب‌دا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در همایش ترویج تغذیه با شیر مادر با بیان اینکه اهمیت شیر مادر برای همه روشن و مشخص است؛ گفت: مهر مادری سرلوحه همه چیز است و مادری که به فرزندش شیر می‌دهد، همزمان مهر مادری را به او هدیه می‌کند .
علی بهادر ارتباط بین مادر و کودک شیرخوار را از موضوعات مهم در عرصه جهانی عنوان و اضافه کرد: محرومیت از مهر مادر در کودکی، می تواند آسیب های روانی و اجتماعی را موجب شود .
وی شیر مادر را موهبتی الهی در وجود مادر عنوان کرد و ادامه داد: کودک با تغذیه با شیر مادر، از بسیاری بیماری ها در دوره شیرخواری مصون می ماند، اما کودکانی که از این موهبت برخوردار نیستند، در معرض ابتلا به بیماری هایی نظیر اسهال و بعضی از بیماری های ویروسی قرار می گیرند و بر اساس آمارها، تعداد مرگ و میر در کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند بیشتر است .
دکتر «بهادر» همچنین به مواد موجود در شیر مادر برای تقویت سیستم ایمنی کودک اشاره کرد و افزود: تحقیقات نشان داده است افرادی که در کودکی از شیر مادر تغذیه کرده اند به بسیاری از بیماری ها مانند دیابت، کمتر دچار می شوند؛ بنابراین شیر مادر از اهمیت زیادی برخوردار است و حتی از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز به نفع خانواده هاست .
او تغذیه با شیر مادر را زمینه ساز تکامل جسمی و روانی کودک در بزرگسالی عنوان کرد و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این زمینه، گفت: در بیمارستان های دوستدار کودک، مادر در هنگام تولد نوزاد به این امر تشویق می شود تا از همان ساعات ابتدایی تولد، نوزاد از شیر مادر استفاده کند که در افزایش شیرآوری مادر نیز موثر است .
فارس پیشرو در ترویج شیر مادر است
دبیر شورای معاونین آموزشی دانشگاه و مدیرگروه اطفال، نیز در این آیین با اشاره به مزایای متعدد شیر مادر، گفت: ممکن است همه به شیر مادر تنها به عنوان یک غذا برای کودک نگاه می کنند، اما این تنها یکی از مزایای شیر مادر است .
محمود حقیقت با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد شیر مادر، آن را بهترین شیر برای هر نوزاد عنوان کرد و افزود: از دیگر ویژگی هایی که به لطف خداوند در شیر مادر قرار داده شده، این است که شیر مادر یک واکسن برای نوزاد در روزهای ابتدایی پس از تولد محسوب می شود و در تماس نوزاد با عفونت های مختلف محیطی، سبب ایمنی بیشتر نوزاد می شود .
او در ادامه به خاصیت بسیار بالای شیر سه روز نخست مادر اشاره کرد که اگرچه مقدار آن اندک است، اما خاصیت بیشترین اثر را در پیشگیری از ابتلای نوزاد به عفونت ها و کاهش مرگ و میر نوزادان دارد .
مدیرگروه اطفال دانشگاه، به پزشکان، ماماها، مادران و اطرفیان مادر که با مادر و نوزاد تازه متولد شده تماس دارند، توصیه کرد: نوزادان را در روزهای نخست تولد از این شیر محروم نکنیم و اگر می خواهیم از بیماری نوزاد و گرفتاری های خانواده و نوزاد جلوگیری کنیم، از این شیر به عنوان بهترین غذا و بهترین واکسن برای پیشگیری از ابتلای نوزاد به انواع عفونت ها، استفاده شود .
حقیقت ادامه داد: از سال 71 که نخستین گروه تغذیه با شیر مادر در استان فارس تشکیل شده است، در این زمینه تلاش کرده و تاکنون موفق بوده ایم؛ به گونه ای که در سطح کشور و منطقه به عنوان یک استان پیشرو و الگو مطرح هستیم .
مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه نیز تغذیه با شیر مادر را بهترین شروع زندگی برای نوزادان در تمام مناطق جهان عنوان کرد و گفت: تغذیه مصنوعی با میزان بالاتر مرگ نوزادان همراه است و شروع اولیه و به موقع تغذیه انحصاری با شیر مادر می تواند جان بیش از یک میلیون نوزاد را حفظ کند.
معصومه صفاری با بیان اینکه کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، از سلامت و تکامل طبیعی برخوردار بوده، میزان مرگ و میر در آنها کمتر و ضریب هوشی این کودکان بالاتر است، افزود: نقطه شروع طلایی برای سالم زیستن، تغذیه با شیر مادر است، دوره ای که کودک در بیشترین تأثیرپذیری از محرک های محیط اطراف قرار دارد تا در بزرگسالی از بیماری های مرتبط با چاقی مفرط، دیابت یا فشارخون بالا در امان بماند .
او در ادامه به مزایای تغذیه با شیر مادر برای مادران و جامعه اشاره کرد و ادامه داد: سرطان سینه در مادران شیرده و مادرانی که به مدت طولانی تری به نوزاد خود شیر داده اند، کمتر است، همچنین شیردهی درمدیریت بارداری سالم و کاهش مشکلات سلامت مادران و کودکان نقش موثری ایفا می کند .
صفاری تغذیه انحصاری با شیر مادر را موجب کاهش هزینه های اقتصادی برای خانواده، جامعه، سیستم بهداشتی و محیط زیست عنوان کرد و افزود: امروزه مشخص شده است مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونری در سن بزرگسالی با وزن نوزاد متولد شده و تغذیه او در دو سال اول زندگی ارتباط دارد که این امر نشانگر اهمیت تغذیه سالم مادر و مراقبت های دوران بارداری، شیردهی و حتی قبل از بارداری است .
عصمت دیره فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نگرانی‌ها در مورد تغذیه‌ نوزادان و پیدا کردن جایگزین مناسب به‌ جای شیر خشک، گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت و یونیسف در سال 1980 میلادی، برای نوزادانی که امکان استفاده از شیر مادر ندارند، نخستین جایگزین در دسترس، استفاده از شیر مادر دیگر منابع است که همین نظریه، ایده‌ تأسیس بانک شیر مادران را مطرح ساخت و یک ‌سال پس از آن، نخستین بانک شیر مادران اهداکننده در بوستون آمریکا بنیاد نهاده شد و به‌ دنبال آن، در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی نیز تأسیس این نوع بانک‌ها رونق گرفت .
او تولد نوزادان چندقلو و کافی نبودن شیر مادر و تولد نوزادان نارس را از جمله دلایل تأسیس بانک شیر مادران عنوان کرد و افزود: بانک شیر مادر یکی از الزامات نوزادان نارس است، چرا که شیر خشک هیچگاه نمی‌ تواند ضامن نجات نوزادان نارس باشد، در بانک شیر مادر، مانند بانک خون، مادرانی که شیر زیادی دارند، می‌توانند شیر خود را اهدا کنند؛ این شیر ابتدا از لحاظ بیماری های عفونی و ویروسی بررسی می‌شود و در نهایت پاستوریزه و در شیشه ‌های مخصوص، در دمای منفی 20 درجه سانتیگراد نگهداری می ‌شود .
دیره از پیگیری های وزارت بهداشت برای راه اندازی بانک شیر مادر در 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد و اضافه کرد: بیمارستان حضرت زینب(س) دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز یکی از کاندیداهای تاسیس این بانک است .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/44829/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

مدت زمان عمل لازک چشم

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

راه اندازی خط جدید صدرا تا فلکه اطلسی شیراز

گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد

رئیس دیوان عالی کشور: حکم پرونده قضایی هشت مهر زاهدان صادر شده است

پیش‌کنگره  15000 شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود

تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس

اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز

پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم

پیام اسیر اسرائیلی به نتانیاهو ؛ خجالت بکش!

پیش کنگره یادواره 15 هزار شهید استان فارس در کازرون برگزار می‌شود

معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون

سرعت رسیدگی به پرونده 8 مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 4 اردیبهشت

ببینید | پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو

(تصاویر) بارش باران و آبگرفتگی معابر در شیراز

زنده‌گیری دو قلاده گربه جنگلی در مرودشت

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

عامل تحریم

داستان ابوشجاع

عوارض خطرناک کبد چرب

مراقبت های بعد از عمل چشم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

بستر مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها برای خیران فراهم شود

اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

ادامه بارش‌های پراکنده و رگباری در فارس

سر فصل انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

سر فصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

مالک جدید استقلال: به کمتر از قهرمانی آسیا رضایت نمی دهیم

مسابقات قرآن و عترت مرحله 14 گانه در اشکنان

محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است

مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!

ویدیو/ آبگرفتگی معابر در شیراز به دنبال بارش شدید باران

سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم

بسته خبر‌های ورزشی 5 اردیبهشت فارس

آبگرفتگی در بخش‌هایی از شیراز/ سامانه بارشی امشب از فارس خارج می‌شود

طبیعت زیبای بهاری کوه رنج و گمبیل شهرستان سپیدان

شهروند خبرنگار:آبگرفتگی شیراز

اجازه ندهید حتی یک کودک از تحصیل جا بماند

2 هزار واحد مسکن مهر مهستان تا پایان اردیبهشت تحویل می‌شود

اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش

پرونده قضایی 8 مهر زاهدان در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد

فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس