پیام فارس

آخرين مطالب

پرحاشیه ترین روز مجلس دهم/درگیریهای لفظی و بگم بگم ها سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - جلسه استیضاح وزیر کار امروز در میان جنجال‌ها و هیاهوها به پایان رسید و ربیعی این‌بار نتوانست از سد مجلس عبور کند
اتفاقاتی عجیب زیر سقف خانه ملت
جلسه استیضاح وزیر کار امروز در میان جنجال‌ها و هیاهوها به پایان رسید و ربیعی این‌بار نتوانست از سد مجلس عبور کند و مجبور شد بعد از پنج سال که سکان وزارت کار را به عهده داشت از این ساختمان خداحافظی کند.
باید استیضاحش به کمیسیون اجتماعی می رفت اما از آنجایی که سیل نارضایتی‌های امروز کشور نیاز به یک قربانی داشت، ذبح وزیر کار در دستور کار مجلس قرار گرفت و مرکب استیضاح ربیعی در جریان جلسه علنی امروز مجلس علم شد.
لاریجانی که بر صندلی ریاست نشسته بود زنگ آغاز جلسه را به صدا درآورد اما بعد از آنکه استیضاح وزیر کار به عنوان اولین دستور مجلس قرائت شد رئیس مجلس برای نیم ساعت تنفس اعلام کرد تا به اما و اگرهای استیضاح رسیدگی و یک تصمیم واحد درباره ان اتخاذ کنند؛ موضوعی که به «ب» «بسم الله » حاشیه سازی‌های امروز تبدیل شد.
11 نماینده‌ای که صحبت نکردند
هرچند برای نیم ساعت درهای صحن به روی خبرنگاران بسته شد اما گویا در این جلسه غیرعلنی غوغایی به پا شده بود که وقتی صحن علنی شد هنوز تنش در میان نمایندگان مشهود بود به طوری که 11 نماینده موافق استیضاح در اعتراض به هیات رئیسه حاضر نشدند پشت میکروفن قرار بگیرند. آنطور که نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت ماجرا به قبل از اعلام تنفس برمی گشت و ماجرا این بود که نمایندگانی که برای صحبت در قالب موافق و مخالف استیضاح ثبت نام کرده بودند در دقیقه 90 دچار تردید شده بودند و نمی خواستند صحبت کنند و همین شک و تردید باعث شد تا برای دقایقی جلسه غیر علنی شود اما حتی این اعلام تنفس پایان تنش ها نبود و تا آخرین دقایق ادامه داشت.
فریاد محجوب و جواب لاریجانی
به محض علنی شدن صحن علی رستمیان پشت تریبون قرار گرفت و خواست در موافقت با استیضاح صحبت کند که علیرضا محجوب نماینده مردم تهران و از مخالفان استیضاح مقابل جایگاه هیات رئیسه ایستاده بود و با صدای بلند اعتراض می کرد. او معتقد بود نبود وزیر در جلسه خلاف آئین نامه است و هیات رئیسه باید اجازه دهد وزیر به صحن بیاید بعد بررسی استیضاح را آغاز کند. این اعتراض محجوب از سوی لاریجانی بی پاسخ نماند و گفت: که هیچ کجای آیین‌نامه صراحتی برای آغاز جلسه استیضاح با حضور وزیر استیضاح شونده ندارد.
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آیین‌نامه هیچ صراحتی ندارد بنابراین وزیر باشد یا نباشد استیضاح باید آغاز شود بنابراین لطفا آقای رستمیان مطالب خود را بیان کنید.
در حالی که اعتراضات محجوب همچنان ادامه داشت جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد و دقایقی بعد علی ربیعی به همراه رضا انصاری معاون منابع انسانی رییس‌جمهور و جمعی از دولتمردان وارد صحن علنی مجلس شدند.
حکایت لابی از زبان موافقان استیضاح
وقتی نوبت به موافقان استیضاح شد تا ادله خود را برای نمایندگان و مردم بیان کنند از هر دری سخنی به میان آمد اما آنچه نقل صحبتشان بود داستان لابی ها و معامله هایی بود که زیر پوست مجلس برای پس گرفتن استیضاح مطرح می شد تا جایی که نگهبان سلامی از به توپ بسته شدن مجلس توسط نمایندگان سخن گفت و البته نماینده رباط کریم هم پای پسر وزیر را به جلسه استیضاح باز کرد.
فریاد احسنت برای پزشکیان و درخواست کفاره برای هیات رئیسه
جلسه استیضاح با صحبت ها و فریادهای جنجالی مخالفان ربیعی آنچنان داغ شده بود که تصور نمی شد موافقان وزیر حاضر باشند به تقابل بپردازند اما همینکه پزشکیان پشت تریبون قرار گرفت تمام پیش‌بینی‌ها بر هم خود و نطق او آنچنان همه را مقهور کرده بود که از صحنی با آن همه شلوغی صدایی بلند نمی شد و تنها فریاد احسنت احسنت بود که به گوش می رسید.
او گفت: بنده قرار نبود صحبت کنم، اما از صبح که وضع موجود و بحث‌هایی که برخی عزیزان نسبت به مجلس شد را دیدم، احساس کردم باید از مجلس و نمایندگان دفاع کنم.
پزشکیان با انتقاد از اظهارات نمایندگان درباره لابی گری نمایندگان گفت: اینکه بگویند نمایندگان لابی کرده و پول گرفتند، بی‌احترامی و بی‌انصافی است. ما می‌خواهیم چه کسی را زیر سوال ببریم؟ بنده به عملکرد آقای ربیعی رای مثبت می‌دهم اما این چه جوی است راه افتاده که اگر کسی به استیضاح رای ندهد حیثیت مجلس از بین می‌رود. اگر ما تحت جو و بر اساس فشار رای دهیم آن وقت است که حیثیت مجلس از بین می‌رود. باید بر اساس حق و نه جوسازی و زدن انگ، تهمت و افتراء رای داد.
حجت الاسلام عبدالحمید خدری در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز ملت ایران نظاره‌گر تصمیم خردمندانه ما نمایندگان هستند. مفهوم استیضاح را به خوبی می‌دانیم و می‌دانیم که این موضوع حق تمام نمایندگان است، اما کسانی که امروز با جوسازی و سم‌پاشی جایگاه و شأن مجلس شورای اسلامی ‌را به عدم رای اعتماد به آقای ربیعی گره زده‌اند، کاری خلاف اخلاق انجام داده‌اند.
او گفت: امروز از هیات رییسه گلایه‌مندم. استیضاح آقای ربیعی بدون تشریفات قانونی منجر به تذکر آیین‌نامه‌ای من شد. آقای لاریجانی پاسخ شما قانع کننده نبود. این استیضاح خلاف قانون است. هیات رییسه به سوگندی که یاد کرد عمل نکرده است. برای نقض این سوگند کفاره پرداخت کنید .
بگم‌بگم‌های دهمی‌ها
نیمی از عمر مجلس دهم می گذرد و تا به امروز هیچ جلسه ای این چنین پرحاشیه نبود. اوج ماجرا وقتی بود که بعد از صحبت‌های مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در موافقت با استیضاح نطق خودش را ایراد کرد اما صحبت های او خالی از بگم بگم نبود و یک روی سخنش با وزیر بود و روی دیگرش را خطاب به مسعود پزشکیان بیان کرد. او گفت: آقای پزشکیان باید به این سوال جواب دهد که زهرا پزشکیان مسئول فاینانس پتروشیمی با مدرک لیسانس چه نسبتی با او دارد؟
پزشکیان به این اتهام پاسخ داد و گفت: دختر من فوق لیسانس شیمی از دانشگاه شریف دارد که قبل از آنکه آقایان سر کار آیند در پتروشیمی کار می‌کرد. آیا این به آن معناست که من رانت‌خوار هستم؟ اگر قرار باشد ما هم مثل آقای پورابراهیمی حرف بزنیم، می‌خواهید بگوییم که بچه‌های آنها و دار و دسته‌شان در این سیستم بیشتر درگیر هستند یا بچه‌های من؟ این حرف‌ها را که می‌زنند چه معنایی دارد.
هرچند پورابراهیمی با جواب قاطع نائب رئیس مجلس مواجه شد اما پاسخ وزیر کار، رئیس کمیسیون اقتصادی را رسما غافلگیر کرد او خطاب به پورابراهیمی گفت: آقای پورابراهیمی! شما آقای کهنوجی را می شناسید، رزومه ایشان دست من چیکار می کند، اگر ایشان از مدیران مس می شد مشکل شما با بنده اینچنین ادامه پیدا می کرد؟ آقای پورابراهیمی این نامه برای بنده نبوده و مربوط به اطلاعات نیروی انتظامی است.
درخواست لاریجانی از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان
خلاصه جلسه امروز مجلس حکایت از زد و بندها و معامله گری ها زیر سقف خانه ملت داشت. مسئله ای که موجب شد تا رئیس مجلس وارد میدان شود و از شان مجلس حمایت کند. او گفت: این استیضاح انجام شد و مطالب مختلفی گفته شد که می توانست مطرح نشود. او ادامه داد: من از آقای ربیعی می خواهم نام کسی را که گفته پول بدهید به هیات رئیسه بدهد تا ماجرا را پیگیری کنیم.
لاریجانی همچنین خطاب به نمایندگانی که نام هایی را در نطق‌های خود مطرح کرده بودند گفت: اقایان نمایندگان هم که ادعا کردند اسامی را به هیات رئیسه بدهند تا آن را پیگیری کنیم.
لاریجانی همنچنین از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواست ظرف دو هفته به این موضوع رسیدگی کند و نتیجه را گزارش کند.
این حرف ها خوب نبود.
هرچند که روز استیضاح مجلس با برکناری ربیعی از وزارت به پایان رسید اما آنچه در افکار عمومی باقی ماند این حرف ها و سخنان بود. انتظار این است که نتیجه این گزارش هایی که لاریجانی دستور پیگیری و تهیه آن را داد هرچه زودتر به مردم اعلام شود تا در این وانفسای بی اعتمادی، مردم حداقل به پاسخ برخی از پرسش های خود برسند و تکلیفشان با برخی مسئولان و نمایندگانشان مشخص شود.
اعتمادی که دیگر نیست
در نهایت اعتماد به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رای گذاشته شد و نمایندگان مجلس با 129 رای موافق و 111 رای مخالف به استیضاح علی ربیعی رای دادند. بنابراین علی ربیعی از وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی می‌رود.
منبع: khabaronline.ir

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/44928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی