پیام فارس

آخرين مطالب

تشریح دلایل تعطیلی بستنی‌فروشی‌های معروف در شیراز/ نمونه‌ی مثبت میکروبی علت اصلی تعطیلی‌ بوده است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - طی هفته‌های اخیر تعطیلی چندین واحد صنفی در شیراز که بعضی از آنها دارای سوابق طولانی در عرضه‌ی موادغذایی بوده و به برند بدل شده بود، منجر به انتشار شایعاتی شد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، در میان واحدهای صنفی تعطیل شده، پلمب شدن واحدهای بستنی‌فروشی معروف و فست‌فودهای شناخته شده در شیراز که مشتریان بی‌شماری طعم محصولات آنها را تجربه کرده بودند، خبرساز شده و شایعات مختلفی را خصوصا در فضای مجازی دامن زد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز پنجشنبه 18 مرداد در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت بازرسی از واحدهای صنفی و دلایل تعطیلی این واحدا پرداخت و گفت: از ابتدای سال 97 تا کنون حدود 80 هزار مورد بازدید بهداشتی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی انجام شده است.
عبدالرسول همتی با بیان اینکه طی این بازدیدها تنها 417 مورد تخلف بهداشتی مشخص و پرونده این تخلفات به مراجع قضایی ارجاع شده است، تصریح کرد: از کل پرونده‌های ارجاع شده، 88 مورد به تعطیلی و پلمب واحد صنفی انجامیده است.
او با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته تعدادی از مراکز تهیه، توزیع و عرضه موادغذایی نظیر بستنی فروشی‌ها در شیراز پلمپ شد که از برندهای معروف و خوشنام این شهر به شمار می‌رفت، گفت: به صورت کلی واحدهایی که در جامعه برند می‌شود و مشتریان بیشتری دارد، وظیفه‌شان سنگین‌تر خواهد بود لذا باید کیفیت مطلوب‌تری نیز داشته باشند.
همتی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی در مورد سلامت جامعه مسئول است و باید پاسخگو باشد، گفت: از تمام مراکز تهیه و توزیع موادغذایی توسط بازرسان بهداشت محیط دانشگاه به صورت مستمر نمونه گیری میکروبی انجام و پس از انجام نمونه گیری و در صورت نداشتن استانداردهای لازم با هماهنگی و دستور مقام قضایی تعطیل می‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حال حاضر کارشناسان بهداشت محیط و اکیپ‌های بهداشتی به بهترین تجهیزات روز مجهز هستند و می‌توانند به راحتی در محل، بسیاری از مواد غذایی را نمونه گیری و آزمایش کنند بی آنکه نیاز به ارسال نمونه به آزمایشگاه باشد.
وی در ادامه افزود: در این برنامه ضربتی که از سوی کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه در حال انجام است، رستوران‌ها، ساندویچی‌ها، فست فودها، بستنی فروشی‌ها و آبمیوه فروشی‌ها بازدید می‌شود اگر تخلفی وجود داشته باشد، براساس قانون برخورد می‌کنیم.
معاون بهداشت دانشگاه، گفت: تعطیلی یک مرکز به دلیل تخلف‌های بهداشتی، پس از چندین بار بازدید و ارایه اخطار به متصدی مرکز، با دستور مقام قضایی انجام می‌شود، بنابراین تمام فروشندگان موادغذایی که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارند، اخطارهای بهداشتی را جدی بگیرند و برای رفع نقص مشکل‌های بهداشتی واحد خود تلاش کنند .
همتی، ضمن تشکر از همکاری و حمایت بی سابقه مقام قضایی در مسایل بهداشتی و سلامت مردم و نیز تلاش شبانه روزی کارشناسان و بازرسان بهداشتی، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی، ضمن احترام و در نظر گرفتن حقوق متصدیان و مدیران مراکز تهیه و توزیع موادغذایی، در راستای حفظ و ارتقای سلامت شهروندان، تلاش می کند .
ریس مرکز بهداشت شهدای انقلاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به اینکه در 4 ماه گذشته 50 واحد صنفی اغذیه فروشی، آب میوه و بستنی فروشی و همچنین رستوران به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی از این مرکز تذکر و یا با حکم غذایی پلمب شده‌اند، گفت: با توجه به اینکه تعدای از این واحدهای صنفی برای شهروندان نام آشنا بوده این حساسیت بر این تعداد واحد صنفی پلمب شده بیشتر شده است .
حمیدرضا قاسمپور ضمن تاکید بر اینکه بازرسی، تذکر و پلمب هر ماه با دستور قضایی برای واحدهایی که نسبت به رعایت موارد بهداشتی دقت ندارند انجام می‌شود، گفت: قانون برای تمام کشور یکی است و سلامت جامعه اولویت محسوب می‌شود.
او با بیان اینکه مهمترین علت تعطیلی در اکثر واحدهای پلمب شده توجه نکردن به موارد بهداشتی و مثبت بودن نمونه گیری‌های میکروبی بوده است، گفت: ضرورت دارد شهروندان نسبت به بازرسی‌‌ها و اجرای حکم از سوی دستگاه قضایی اطمینان داشته باشند، زیرا هدف پیشگیری از بروز مشکل بهداشتی در جامعه و حفظ سلامت مردم است.
قاسمپور با تصریح اینکه بی‌توجهی واحدهای متخلف به اخطارهای کتبی و شفاهی و رفع نشدن نواقص اعلامی، منجر به پلمب واحدهای متخلف شده است؛ گفت: تمام واحدهای صنفی مشمول نظارت بهداشتی مورد بازرسی قرار خواهد گرفت.
او گفت: در چند ماه گذشته بیشترین موارد تعطیلی و دریافت تذکر برای واحدهای صنفی مربوط به فست فود و رستوران‌ها بوده است.
رییس مرکز بهداشت شهدای والفجر دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: با توجه به اینکه یک مورد از واحدهای صنفی پلمب شده نام آشنا تحت نظارت این مرکز بوده، این واحد به دلیل مثبت شدن نمونه‌های میکروبی و بی‌توجهی به اخطارها تعطیل شده است.
احمد رضازاده مهمترین عامل تعطیلی این واحد صنفی را شکایات مردمی از طریق سامانه 190 مطرح کرد و گفت: براساس قانون چنانچه یک واحد صنفی به رعایت موارد بهداشتی توجهی نداشته باشد و جواب نمونه گیری مثبت شود با حکم قضایی برای مدتی پلمب می‌شود.
رییس مرکز بهداشت والفجر شیراز تصریح کرد که واحدهای متخلف تعطیل شده تا رفع کامل نواقص بهداشتی و تایید کارشناسان تعطیل خواهد بود، گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی در واحدهای صنفی ، مراتب را به مراکز بهداشت ویا از طریق سامانه نظارتی 190 اعلام وگزارشات خود را اطلاع دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/44971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

آغاز آزمون سراسری 1403 در فارس، همزمان با سراسر کشور

تاکنون 100 هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

کوهنوردی ممنوع/ تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم

گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان