پیام فارس

آخرين مطالب

چشم امید صنایع کوچک به گام های بزرگ اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- برخی صنعتگران همزمان با هفته صنایع کوچک در میزگرد تخصصی به بیان مشکلات و فرصت های فراروی این صنایع پرداختند و ضمن قدردانی از تلاش های دولت برای رونق تولید تاکید کردند که گره گشایی از مسائل نیازمند گام های بزرگ همه قوا است.
21 مردادماه به نام روز صنایع کوچک نامگذاری شده است و این مناسبت در برنامه هایی به مدت یک هفته گرامی داشته می شود.
عنوان صنایع کوچک به صنایعی اطلاق می‌شود که اشتغالزایی آن‌ها کمتر از 50 نفر باشد.
تولیدکنندگان در میزگرد بررسی وضعیت تولیدی صنایع کوچک با بیان اینکه برون‌رفت از مسائل و مشکلات امروزی نیازمند هم‌افزایی بیشتر مسئولان و صنعتگران است، تلاش ها در کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید را گامی اثربخش برای گره گشایی از مشکلات صنعت دانستند اما در همین حال، با توجه به تلاش های خصمانه دشمنان در عرصه اقتصاد، تشکیل ستاد مدیریت بحران در حوزه مسائل ارزی صنعت و برخورد قاطعانه با اخلالگران اقتصادی را راهگشا عنوان کردند.
مشکلات ارزی و موانع فراروی صادرات محصولات از دیگر موضوع هایی بود که صنعتگران چشم امید به اقدام های مسئولان در این حوزه ها دارند.
از آنجا که بیشترین شمار صنایع کوچک استان فارس در شهرک های صنعتی مستقر هستند، یک مقام مسئول از این حوزه به همراه سه تن از صنعتگران فعال در این شهرک ها   درباره راهکارهای کمک به صنایع کوچک تبادل نظر کردند.
** اشتغالزایی 34 هزار نفری با سرمایه گذاری پایین
اشتغالزایی بالا به نسبت حجم سرمایه گذاری از ویژگی های صنایع خرد و کوچک است؛ در شرایطی که ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ نیازمند سرمایه گذاری کلان اقتصادی است، واحدهای کوچک با سرمایه گذاری بسیار کمتر زمینه ساز تحقق فوریتی اهداف در حوزه اشتغال است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در آغاز این میزگرد به تبیین وضعیت صنایع فعال در 61 شهرک صنعتی استان و اقدام ها برای حمایت از این صنایع پرداخت.
احد فتوحی در این باره گفت: 94 درصد صنایع خرد، کوچک و متوسط استان فارس در شهرک های صنعتی مستقر هستند و این واحدها پیرو سیاست‌های دولت با کمترین تلفات برای اجرای زیرساخت‌ها در مکانی استقرار یافته اند که براساس نیاز این واحد‌ها شکل گرفته‌ است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس گفت: در این شهرک ها افزون بر پنج‌هزار و 876 قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده و از این تعداد، دو هزار و 875 قرارداد به بهره‌برداری رسیده و مابقی درحال ساخت‌و‌ساز است.
فتوحی با تأکید بر اینکه شهرکهای صنعتی فارس برای بیش از 34هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است، اظهار داشت: با توجه به میزان کم سرمایه‌گذاری در واحد‌های خرد و کوچک و متوسط، این اشتغال‌زایی اقشار ضعیف جامعه را پوشش می‌دهد.
** انتقاد از عملکرد بانک ها
در ادامه این میزگرد، نوبت به طرح مسائل و مشکلات دست اندرکاران صنایع کوچک رسید. انتقاد از عملکرد بانک ها، موانع فراروی صادرات و ... از جمله این مسائل بود.
عضو هیات مدیره شرکت کاویان جام که با سابقه 60 ساله در صنایع شیشه فعال است، در این میزگرد گفت: فردی که به عرصه تولید وارد می‌شود، فردی با شهامت است؛ زیرا متأسفانه جوی که در کشور در حوزه تولید حاکم است بیشتر به سمت دلالی می‌رود و چندان اجازه فعالیت در تولید نمی‌دهد.
احمد رضازاده عنوان کرد: ما تاکنون به دلیل پشتوانه تجربی و مالی دوام آورده‌ایم؛ اما هنوز مشکلاتی باقی است و اگر ترفندهایی همچون فروش املاکمان را به کار نبرده بودیم چه بسا تا امروز ده‌ها بار ورشکسته شده بودیم.
این فعال حوزه صنعت با انتقاد از عملکرد بانک‌ها اظهار داشت: بانک‌ها از قوانینی که شورای پول و اعتبار کشور مصوب کرده، تبعیت نمی‌کنند.
وی ادامه داد: بنا بر مستندات موجود بانک‌ها از لحاظ نرخ سود و محاسبه نحوه پرداخت وام در بیشتر مواقع غیرقانونی عمل می‌کنند و سود مرکب دریافت می‌کنند.
رضازاده با بیان اینکه در کشورهایی مانند ترکیه، امارات و افغانستان نیز وضعیت بازپرداخت تسهیلات به بانک‌ها مانند کشور ما نامطلوب نیست، خاطرنشان کرد: بانک‌ها یکی از دلایل اصلی نابودی صنایع هستند.
این صنعتگر ادامه داد: ما معتقد به نپرداختن سود به بانک‌ها نیستیم، بلکه معتقدیم این سود باید متعارف و تعریف‌شده باشد تا هم شرکت منتفع شود و هم بانک؛ اما با آنکه سال‌هاست این حرف‌ها گفته می‌شود،این اتفاق تاکنون نیفتاده است.
رضازاده با اشاره به اینکه ناهماهنگی‌ها و مشکلات دریافت ضمانت‌نامه‌های بانکی به تولید‌کننده باز می‌گردد، مقصر اینگونه اتفاقات را بانک و صندوق ضمانت صادرات دانست.
** مشکلات فراروی صادرات
در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت آذوقه شیراز با اشاره به اینکه بحران‌های موجود در عرصه اقتصادی باعث وارد شدن فشار به تولیدکننده شده است، بیان داشت: چندین سال شعار حمایت از تولید سر داده می‌شود؛ اما ما شاهد حمایتی نبوده‌ایم.
محمدباقر سبحانی ادامه داد: بیش از 30سال است که در عرصه تولید مواد غذایی فعالیت می‌کنیم و محصولاتمان به خارج از کشور صادر می‌شود؛ اما پس از این سه دهه فعالیت، امروز نامطلوب ترین شرایط تولید را داریم و مشکلاتی که در صادرات ایجاد شده نیاز به مدیریت بحران دارد.
وی افزود: رفع مشکلات و مصائب واحد‌های تولیدی به‌صورت عادی رفع نمی‌شود و مسئولان نیز گاه پاسخ روشنی به این وضعیت نمی‌دهند و تنها به ابراز همدردی بسنده می‌کنند.
سبحانی با بیان اینکه میزان صادرات این شرکت از ابتدای فروردین‌ماه به یک‌دهم رسیده است، ابراز داشت: صادرات با محدودیت‌های بسیاری مواجه است و صادرکردن محصول به برخی کشور‌ها با قیمت روز صورت می‌گیرد و ما نگرانیم از اینکه دولت امروز با دلار 4200تومانی کار کند و فردا ناچار شویم دلار 10 و 20هزار تومانی بازگردانیم و این موضوع باعث نابودی صنایع می‌شود.
مدیرعامل شرکت آذوقه شیراز عنوان کرد: زمانی فروش ما ریالی بود و برای جلوگیری از مشکلات ارزی به صورت ریالی معامله می‌کردیم؛‌ اما امروز این گزینه حذف شده است و باید به صورت دلاری معامله کنیم که با نگرانی‌هایی که در کشور‌های هدف وجود دارد، آنها حاضر نیستند با دلار متغیر امروز خرید کنند و چون ما متعهد می‌شویم که در آینده دلار را بازگردانیم، صادرات را متوقف کرده‌ایم.
وی افزود: اداره دارایی از سال 96معافیت صادراتی را به بهانه‌های مختلف حذف کرده‌ است و پرونده پارسال شرکت ما به دلیل عدم پذیرفته شدن صادرات هم‌اکنون در حال بررسی‌است.
وی همچنین عنوان کرد: این شرکت از نخستین شرکت های صنایع غذایی است که قراردادی معادل چهارمیلیارد تومان در ماه برای صادرات مواد غذایی با روسیه امضا کرد‌ اما از فروردین ماه امسال قادر به انجام تعهدات خود نبوده‌ایم و بارمان روی زمین مانده است و واضح است که بی‌توجهی به این وضعیت صنایع را به نابودی می‌کشاند.
مدیرعامل شرکت آذوقه شیراز گفت: شهرک صنعتی شیراز با وجود ظرفیت‌های عظیمی که در اختیار دارد هم‌اکنون با ظرفیت کمی مشغول به کار است؛ درحالی که آمار نشان می‌دهد اگر صنایع کوچک در کنار هم قرار گیرند، صدها برابر شرکت‌های بزرگ خدمات‌رسانی می‌کنند و قادر به جذب نیرو هستند.
** صنایع کوچک تجمیع شود، بیکار نخواهیم داشت
سبحانی افزود: اگر این صنایع در شیراز فعال شوند، هیچ فرد بیکاری در استان وجود نخواهد داشت و مسئولان باید به این موضوع در مدیریت بحران توجه کنند.
این تولیدکننده با بیان اینکه برخی مسئولان منتظر معجزه بخش صنعت برای حل مشکل بیکاری هستند، اظهار داشت: در سال گذشته 240 کارگر داشتم و امروز به‌زحمت 90 نفر کارگر داریم و اگر به فکر صنایع کوچک نباشیم و بحران‌های آن برطرف نشود از بین خواهیم رفت.
سبحانی همچنین با اشاره به بهره بسیار وام‌های بانکی افزود: ما با ضمانت املاک خود وام گرفتیم و از آنجا که معتقدیم اصل گرفتن جریمه خلاف شرع است، بدهی‌های بانکی را بدون هیچگونه تأخیری پرداخت می‌کنیم؛ در این وضعیت همه دست‌اندرکاران باید توجه داشته باشند که وقتی تولید متوقف شود، راه‌اندازی مجدد آن بسیار مشکل خواهد بود و اگر مدیریت بحران به یاری نفس‌های آخر صنایع کوچک نیاید، این چرخه از کار می‌ایستد.
وی ادامه داد: ما بیش از آنکه از خارج محاصره اقتصادی شده باشیم، دچار مشکلات داخلی هستیم و نهاد‌های مختلف ما را به یکدیگر پاس می‌دهند و با این روش نمی‌توان مشکلات را حل کرد.
این فعال حوزه صنعت در ادامه عزم دیگر قوا و حرکت آنها در کنار دولت برای حل مشکلات اقتصادی را ضروری خواند و گفت: اگر امروز بر این باور هستیم که در مصاف اقتصادی با دشمنان هستیم، باید اخلالگران و مفسدان اقتصادی نیز در سازوکاری شبیه شرایط جنگی محاکمه و به شدیدترین مجازات ها محکوم شوند.
** مشکل تامین مواد اولیه
مدیرعامل تشک بالینو شیراز نیز در این نشست ابراز داشت: شهرک صنعتی شیراز مشکلات بسیاری از صنعتگران را مرتفع کرده است؛ اما با توجه به بحران اقتصادی کشور و تغییرات لحظه به لحظه نرخ ارز، حتی با وجود سرمایه‌های ثابت واحد‌های تولیدی برای خرید مواد اولیه با کمبود مواجه می‌شویم و این موضوع وضعیت شکننده‌ و مبهمی را ایجاد می‌کند.
احمدرضا اباذر‌فرد تأکید کرد: آشفتگی بازار باعث شده تولیدکننده نتواند پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد و از این رو، نیازمند ثبات در حوزه اقتصادی هستیم.
** امید به گره گشایی مدیریت جدید بانک مرکزی
در ادامه این میزگرد، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان فارس گفت: بسیاری از مشکلات موانع تولید که به بانک‌ها و دستگاه‌های دیگر بازمی‌گردد در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان بررسی می‌شود و در تلاش برای حل مشکلات صنعتگران هستیم؛ اما در حال حاضر نوسانات ارزی و آشفتگی بازار باعث اختلال در تهیه مواد اولیه شده است.
فتوحی افزود: امیدواریم با سازوکارهای دولت تدبیر و امید و نیز آمدن رئیس جدید بانک مرکزی آرامش مجدد به بازار بازگردد و بحث تولید قوت گیرد و در مسیر توسعه حرکت کند.
فتوحی درباره نرخ بهره بانک‌ها و نیز تسهیلاتی که ارائه می‌دهند، بیان کرد: بانک‌ها می‌گویند منابع ما‌ آنقدر نیست که بتوانیم تسهیلاتی بیش از این در اختیار بخش تولید قرار دهیم و گرچه سود می‌گیرند اما مدل بانکداری ما در سراسر کشور به همین شیوه است.
وی افزود: در این شرایط، برخی صنعتگران به دلیل بهره زیاد وام‌ها در بازگرداندن اقساط وام دچار مشکل شده‌اند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان فارس در زمره سه استانی است که از بیشترین شهرک و ناحیه صنعتی در کشور برخوردار است، گفت:42شهرک در مناطق کم‌برخوردار و برای کمک به محرومیت‌زدایی و رفع موانع در این مناطق احداث شده است که متناسب با سیاست محرومیت‌زدایی دولت است.
فتوحی ادامه داد: همچنین مشوق‌های 50 تا 90 درصدی برای واحد‌های مستقر در این نواحی و به منظور حمایت از تولید کالای ایرانی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: برای حمایت از اشتغال‌زایی این واحد‌های صنعتی بیش از 14 خوشه صنعتی در استان شناسایی شده است که چهار خوشه از این تعداد توسعه یافته است و یکی از آن‌ها در حال توسعه است و مابقی نیز به فراخور حال، در دستورکار قرار می‌گیرد.
این مقام مسئول اظهار داشت: این خوشه‌ها پارسال افزون بر 124 میلیون دلار صادرات داشته‌اند که نرخ رشدی چهار برابری را درمقایسه‌با سال 95 رقم زدند.
** بازگشت به چرخه تولید
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان فارس با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی تسهیلاتی را برای سرمایه‌گذاران در این شهرک‌ها درنظر گرفته است، عنوان کرد: از جمله این تسهیلات کاهش نقدینگی قراردادها از 30 درصد به پنج درصد و نیز افزایش تعداد اقساط از 30 ماه به 45 ماه بوده است تا کارفرمایان بتوانند با آسودگی خاطر به ساخت و ساز و راه اندازی خط تولید بپردازند.
وی گفت: این سیاست کاری باعث شده است واگذاری اراضی نرخ رشدی دو برابری داشته باشد و سرمایه‌گذاران و مردم بیش از پیش وارد عمل شوند.
فتوحی ادامه داد: با وجود مشکلات موجود، پارسال افزون بر 56 واحد‌های نیمه‌فعال و راکد به چرخه تولید بازگشتند و مشکلات 200 واحد در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مرتفع شده است.
وی افزود: پارسال 270 میلیارد تومان از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری کوچک برای‌سرمایه گذاران صنایع کوچک که کسری وثیقه داشتند، تأمین شد و امیدواریم با حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان با فناوری‌های نوین صورت می‌گیرد، فعالیت‌های صنعتی افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس با بیان اینکه با حداقل تولیدی که در شهرک‌ها صورت می‌گیرد تاکنون نیازهای استانی و ملی را رفع کرده‌ایم، اظهار داشت: اما این میزان تولید مطلوب ما نبوده و نیست و امیدواریم بتوانیم با برنامه های حمایتی دولت این ظرفیت را به حداکثر برسانیم.
وی با اشاره به اینکه استان فارس از بسیاری از امکانات و ظرفیت‌ها همچون نفت، گاز، معادن و صنایع موجود برخوردار است و موفق شده است بسیاری از نیاز استان را در این زمینه تأمین کند، خاطرنشان کرد: افزون بر 35 مشاور به واحدهای صنعتی مشاوره مستمر می‌دهند و موضوع پیوند دانشگاه و صنعت به صورت عملی با این فعالیت‌ها در ساختمان فناوری شهرک‌های صنعتی نمایان شده و حتی فراتر از آن، اختراعات و اکتشافات دانشگاه نیز در کارخانه‌ها به تولید انبوه می‌رسد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بخشی از مسائل ما به اقتصاد کشور، بخشی به صادرات واردات و روابط ما با دیگر کشورها و بخشی نیز به بحث‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باز می‌گردد و در این میان توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است.
فتوحی خاطرنشان کرد: جنگ اقتصادی مانند جنگ تن به تن است و سربازانش صنعتگران هستند که هشت سال دشوار و 30 سال تحریمی را تحمل کرده‌اند که هر کشور توسعه‌یافته‌ای نمی‌توانست آن را تحمل کند و هم‌اکنون نیز با امید و تلاش دوچندان مشکلات فرارو را پشت سر می‌گذاریم.
سازمان نواحی صنعتی 21 مرداد سال 1343 به منظور برنامه ریزی و اجرای طرح های مربوط به نواحی صنعتی کشور تأسیس شد.
پس از آن در سال 1347 سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران با هدف توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه گذاران مربوط شکل گرفت و از همین رو 21مردادماه با عنوان روز صنایع کوچک نامگذاری شده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/46008/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید