پیام فارس

آخرين مطالب

طوفان های نمکی بختگان را درنوردید/ دریاچه همچنان خالی از آب گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- طوفان های نمکی تابستان امسال نیز سطح خشکیده دریاچه بختگان در فارس را در نوردید تا متولیان امر همچنان نسبت به خشکی دریاچه های فارس کم توجه باشند.

 در فصل گرما بار دیگر طوفانهای نمکی در بختگان شروع به وزیدن کرده است. تالاب بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ کشور در مرزهای شرقی فارس همواره نقش سپر حفاظتی را برای محافظت در مقابل ورود کویر از منطقه کرمان و... بازی می کرد .
این نقش برای مناطق شرقی فارس بسیار حائز اهمیت است زیرا نه تنها از پیشروی کویر به استان جلوگیری می کرد بلکه با ایجاد آب و هوای مناسب شرایط را برای کشاورزی و باغداری و... نیز فراهم کرده بود .
دبیر موسسه 13 فروردین با اظهار نگرانی از وضعیت دریاچه بختگان گفت: بستر دریاچه ها به ویژه دریاچه بختگان از مواد ریز و نمک پر است و به دلیل اینکه از مواد ریزی تشکیل شده اند تحت تاثیر کوچکترین وزش بادی جا به جا می شوند .
علی اکبر کاظمینی ادامه داد: با بلند شدن این مواد ریز و نمکها از بستر رودخانه، آنها در زمینهای اطراف پراکنده می شوند که این امر در ایجاد طوفان نمک موثر است .
وی بیان کرد: با وزش باد لایه های آغشته به نمک نیز از سطح دریاچه بلند می شوند و این امر می تواند برای مردم منطقه خطرآفرین باشد .
برای جلوگیری از طوفان نمک در بختگان باید بستر دریاچه مرطوب باشد که متاسفانه این دریاچه همچنان خشک است این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه 70درصد از فعل و انفعالات در 30 سانتی متری خاک اتفاق می افتد، گفت: برای جلوگیری از طوفان نمک در بختگان باید بستر دریاچه مرطوب باشد که متاسفانه این دریاچه همچنان خشک است .
وی ادامه داد: در زمان پرآبی دریاچه بختگان به عنوان سپر حفاظتی مانع از ورود اقلیم کویری به منطقه و استان فارس می شود اما در حال حاضر با خشک شدن دریاچه شرایط تغییر کرده است .
این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به مشاهده برخی از نشانه های ورود کویر به استان فارس بیان کرد: از زمانی که تالاب خشک شده شرایط برای اتصال کویر به داخل استان و پیشروی اقلیم کویری به فارس فراهم شده و هم اکنون نشانه هایی از آن نیز دیده شده است .

وی گفت: ورود کویر به داخل استان باعث تحلیل پوشش گیاهی و کاهش اقلیم رطوبتی منطقه شده و در حال حاضر تاثیر آن بر روی انجیرستانهای استهبان و منطقه قابل مشاهده است .
این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: در حال حاضر شرایط کویری و ورود بیابان به استان باعث شده که پوششهای گیاهی در منطقه رشد و تولید مثل کافی نداشته و مشکلاتی را به وجود آورده است .
وی با تاکید بر لزوم اقدامی سریع برای خروج بختگان از این وضعیت بیان کرد: هرچقدر از خشک شدن دریاچه بگذرد شرایط برای احیای آن دشوارتر می شود .
در این میان پدر هیدرولوژی آب های زیرزمینی در ایران در خصوص وضعیت دریاچه بختگان به خبرنگار مهر گفت: در 50 سال گذشته اضافه برداشت در اطراف بختگان از حجم هیدرولیکی بوده به همین دلیل در سالهای خشکسالی با بحران آب روبه رو بوده ایم .
عزت الله رییسی علت خشکی دریاچه بختگان را خشکسالی و برداشت آب بیش از آب تجدید پذیر(بارندگی) عنوان کرد و افزود: علت اینکه در سالهای خشکسالی دریاچه با کمبود آب روبه روست بهره برداری از حجم ذخیره هیدرولیکی در سالهای ترسالی است .

وی اظهار کرد: کاهش مصرف آب در حوزه آبگیر دریاچه از مهمترین راه های نجات دریاچه است میزان برداشت مجاز و غیرمجاز توسط چاه های پمپاژ در حوزه آبگیر دو دریاچه بختگان و طشک سه میلیارد متر مکعب است که اگر چاه های غیر مجاز مسدود شود و میزان برداشت از چاه ها 20درصد کاهش یاید به طور متوسط می توان 700 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه کرد .
الگوی کشت باید تغییر کند
این استاد دانشگاه شیراز بر لزوم نصب کنتور هوشمند بر روی چاه ها تاکید کرد و گفت: با این روش علاوه بر کاهش برداشت، میزان مصرف نیز کنترل شده که از این رو ضروری است کنتورها در اختیار کشاورزان قرار گرفته و هرچه سریعتر قانون حفاظت از کنتور تصویب شود .
رییسی خواستار تغییر الگوی کشت شد و افزود: یکی دیگر از موضوعات اساسی که باید مورد توجه قرار گیرد تغییر الگوی کشت است زیرا در حال حاضر با وجود خشکسالی های شدید شیوه کشت تغییر نکرده است .
وی گفت: در سالهای خشکسالی درصد زیرکشت منابع آب سطحی (چشمه، رودخانه و سد) با توجه به شدت خشکسالی کاهش می یابد، کاهش سطح زیرکشت یا کاهش حقابه آبهای سطحی و زیرزمینی در سالهای خشکسالی روشی کاملا علمی است و در کشورهای پیشرفته کاملا مورد استفاده قرار می گیرد در ایران نیز باید از این روش استفاده شود و مردم را برای استفاده از این روش آماده کرد .

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/46014/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید