پیام فارس

آخرين مطالب

توپ احیای تالاب های فارس در زمین دانشگاه اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر یک روزه به شیراز، ماموریت گام نهادن در مسیر احیای تالابها را متوجه مدیران و دانشگاه های استان فارس دانست و گام های عملی در این زمینه را موکول به ارائه برنامه جامع برای احیای تالابها کرد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، کلانتری در نشست تخصصی احیای تالابهای استان فارس که یکشنبه با حضور استاندار فارس و مدیران حوزه آب و کشاورزی و در غیاب نمایندگان استان فارس در مجلس برگزار شد، اقدام هایی که پیش از این و در طول سالیان گذشته در ارتباط با موضوع تالاب ها صورت گرفته است را "خُرده برنامه" توصیف کرد.
تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر ورود دانشگاه شیراز و تدوین برنامه جامع احیای تالابها در حالی است که پیش از این برنامه اجرایی دراین زمینه با مسئولیت دکتر مجید صوفی استاد دانشگاه شیراز ارائه شده و برخی از مراحل اجرایی آن نیز عملیاتی شده است.
بارها از سوی متخصصان دانشگاهی برنامه احیای تالابهای فارس برنامه ارائه شده و حتی این طرح ها و برنامه ها به تصویب هیات دولت هم رسیده است.
این برنامه در سفر اسفند 95 دکتر معصومه ابتکار به شیراز مورد ارزیابی و بازنگری قرار گرفت و اجرای آن تداوم یافت.
هر چند استاندار فارس دراین نشست نام دکتر صوفی و برنامه مصوب دانشگاه شیراز برای احیای تالابها را نیز بر زبان راند اما دکتر کلانتری آن را خرده برنامه ای نامید که باید زیر پوشش برنامه جامع قرار گیرد.
در پی این نشست، برخی شبکه های اجتماعی استان فارس نوشتند: شاید اگر نمایندگان استان فارس در مجلس دراین نشست حضور داشتند و از قدرت مجلس در مطالبه گری بیشتر استفاده می کردند توپ در زمین مسئولان استان فارس انداخته نمی شد و نجابت و قناعت مردم و مسئولان استان فارس اینچنین مورد کم مهری قرار نمی گرفت.
مروری بر اخبار نشان می دهد، برنامه احیای تالابهای استان فارس در اردیبشهت ماه سال 96 با برگزاری یک کارگاه آموزشی و توجیهی مرور دوباره گردید و متخصصان دراین کارگاه آموزشی تاکید کردند: باید شرایطی برای احیای تالاب های فارس مهیا شود که شوراهای اسلامی نقش میراب و کدخدا را پیاده کنند و بهره برداران به حرف شوراها توجه کنند و این را بدانند که بهره برداری بیشتر از آب نه تنها سودی عاید آنها نمی کند بلکه همه زیست بوم مناطق را نابود خواهد ساخت.
این کارگاه آموزشی نتایج مصوب دیگری هم داشت که بر احیای تالابها به عنوان یک مطالبه جدی تاکید می کند.
دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در سفر اسفند ماه سال 95 از تالاب بختگان نی ریز فارس به عنوان یکی از تالاب ها و مناطق زیست محیطی ارزشمند یاد کرد و گفته بود: طرح مطالعاتی این منطقه در دستور کار دولت قرار دارد و نشست های کارشناسی در شورای عالی آب در زمینه تصمیم گیری برای بختگان برگزار و تصمیم های خوبی در این زمینه اتخاذ شده است.
خبرنگاران و فعالان رسانه بارها از این طرح دیدن کرده اند و در مسیر بالادست سد درود زن و بهشت گمشده در شهرستان مرودشت تا آخرین نقطه از دریاچه بختگان در شهرستان نی ریز فیلم و عکس و گزارش تهیه کرده اند و مستندات همه آنها موجود است.
با این وجود، همه این برنامه ریزی ها و صرف وقت و انرژی و هزینه در جلسه روز یکشنبه 21 مردادماه جاری به یکباره نادیده گرفته و تلاش های گذشتگان، خرده برنامه نامیده شد.
از منظر برخی فعالان زیست محیطی، هر چند تدوین برنامه جامع و گسترده تر شاید به نفع تالابها و مناطق زیست محیطی فارس باشد، اما تدوین همین برنامه حتی اگر در فرصت 6 ماهه ای که بر آن تاکید شد به منزله آن است که روزهای بیشتری باید گرد و غبار و ریزگردهای تالابهای بختگان و طشک، مردم مناطق همجوار همچون آباده طشک و روستاهای اطراف را آزار دهد.
اسماعیل تبادار استاندار فارس در نشست یاد شده تاکید فراوانی بر روی رساندن پیام خشکی تالابهای فارس به گوش هیات دولت داشت ، پیامی که برای جلوگیری از کاشت دوم در کشتزارهای فارس راهکار عملیاتی ارائه دهد ؛ پیامی که تفکر جزیره ای را برچیند و مدیران کلان محیط زیست ، آب ، صنعت و کشاورزی را برای احیای تالابهای فارس یکصدا کند.
در چنین شرایطی که دانشگاه شیراز به ارائه و تدوین برنامه ای کلان برای احیای تالاب ها فراخوانده شده است، این پرسش مطرح است که چرا استادان این دانشگاه از طرح هایی که پیش از این تهیه کرده اند و مصوب نیز شده است، دفاع نمی کنند؟
پرسش دیگر این که آیا طرح جدید دانشگاهیان برای نجات تالاب های فارس اثربخش خواهد بود یا این طرح نیز به مثابه خرده برنامه تلقی خواهد شد و اینچنین فرصت احیای زندگی و حیات در این مناطق از دست خواهد رفت.
در این راستا، مسئولیت زیادی بر دوش نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی احساس می شود که پیگیری های جدی تری در این حوزه داشته باشند؛ مگر آنها احیای بختگان و طشک را همسنگ با احیای دریاچه ارومیه نمی دانند؟ همه این تالاب ها و دریاچه های بخشی از ایران اسلامی است که باید توامان و با نگاه متوازن دیده شوند.
پرسش دیگری که این روزها در شبکه های اجتماعی فارس مطرح است این است که چرا کسی از رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس جمهوری نتایج گردش آنها با بالگرد بر فراز بختگان و طشک را مطالبه نمی کند؟ چرا هشتگ ها احیای تالابهای فارس را به گوش مسئولان کلان کشوری نمی رسانند؟ چرا مدیران کشوری و روسای سازمان های مسئول برای احیای این تالابها به میدان نمی آیند؟ چرا سازمان حفاظت محیط زیست به گزارش مدیران شهرستانی درباره تالاب های فارس وقعی نمی نهد، چرا به آمارهای نگران کننده ای که از سوی مسئولان استان فارس در زمینه خطرات خشکی تالابها ارائه می شود بی توجهی می شود.
به راستی، آیا تنها خلأ موجود برای احیای تالابهای فارس نبود برنامه جامع است، اگر چنین است جای این پرسش باقی است که چرا تاکنون این برنامه جامع ارائه نشده است، خشکسالی بیش از 15 سال است که تالاب های فارس را خشکانده است، چرا دراین سالها برنامه جامع ارائه نشده است.
همه این چراها افکار عمومی مردم فارس را به این سمت می برد که ارائه برنامه جامع بهانه ای بیش نیست؛ ارائه برنامه جامع سوء استفاده از نجابت مردم فارس است، سفر دکتر کلانتری به شیراز، مسئولیت نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی، مسئولیت رسانه های کشوری، مسئولیت دلسوزان برای توسعه فارس و مسئولیت ائمه جمعه و تریبون های خطبه و خطابه را دراین استان بیشتر کرد.
سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به شیراز و سکوت در برابر خشکی تالاب ها و دریاچه های بختگان، طشک، مهارلو، کمجان، پریشان، کافتر و سایر دریاچه ها یادآوری ضرب المثل "تا نگرید طفل کی نوشد لبن است"، امید آن که همه افراد و نهادها و سازمان هایی که مسئولیتی دراین عرصه دارند مطالبه گری بیشتری برای احیای تالابهای خشکیده فارس داشته باشند.
از: نیکنام خشنودی
6113 / 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/46178/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت