پیام فارس

آخرين مطالب

طرحی که از شکوفه به بهاری نکو رسید اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- سال 1389 کلید طرحی در فارس زده شد که با تکیه ‌بر آموزش ‌محوری درصدد کاهش آمار طلاق به ویژه در پنج سال نخست زندگی برمی‌آمد، این طرح باعنوان بهار نکو آغاز به کار کرد و دستاورد آن هم اکنون یکی از مراکز مشاوره ازدواج است.
به گزارش ایرنا، قریب به ده سال پیش، در سال 1388 استان فارس در آمار طلاق رتبه سوم کشور را داشت، وضعیت دوام زندگی مشترک نیز به کمتر از چهار سال در 45درصد ازدواج‌ها می‌رسید. این آمار برای مسئولان استان در حوزه خانواده بسیار ناگوار بود؛ بنابراین مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز که امروز به مناسبت سالگرد ازدواج حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) در ایرنا حضور یافت، با یادکرد از آن روزها می‌گوید: با وجود آمار نگران کننده طلاق در استان فارس، جرقه طرحی در کمیسیون امور بانوان استانداری زده شد که تکمیل آن طرح حدود 7 ماه به طول انجامید.
حجت‌الاسلام و المسلمین حمید مقامی ادامه می‌دهد: این طرح براساس افزایش ساعات آموزش ازدواج شکل گرفت و درنهایت نام بهارِ نکو برای آن برگزیده شد.
وی بیان می‌کند: در این طرح قرار شد دختران و پسران آماده ازدواج به جای 2 ساعت 12 ساعت آموزش ببینند و جزوه‌ها و کتاب‌هایی درباره خانواده و زندگی مشترک دریافت کنند و همچنین از مشاوره پیش از ازدواج برخوردار شوند.
رئیس مرکز مشاوره بهار نکو ‌گفت: در آن زمان مدلی وجود نداشت که بتوان از آن الگوگیری کرد و درنتیجه همه چیز با فکر، بدون الگو و با خلاقیت دست‌اندرکاران پیش رفت و با همکاری تولیت وقت آستان مقدس شاهچراغ (ع) مرحوم آیت الله سید مهدی دستغیب این طرح را آغاز کردیم و تا امروز کمابیش چراغ خاموش به فعالیت خود ادامه دادیم.
مقامی از سختی‌های بسیار راه‌افتادن این مرکز آموزش ازدواج یاد کرد و افزود: در حوزه ازدواج متولی زیاد است، از بهزیستی گرفته تا آموزش و پرورش همه مدعی هستند که موضوع خانواده کار ماست و این اشکالی است که در نظام فرهنگی ما وجود دارد و متأسفانه هنوز بعد از 40 سال نتوانسته‌ایم این هماهنگی‌ها را ایجاد کنیم.
نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز که آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) را برای کلاس‌های آموزشی طرح بهار نکو برگزیده بود، می‌گوید: با گذر زمان دریافتیم آموزش‌ها به مکمل نیاز دارد و بر همین اساس مرکز مشاوره‌ای نیز راه‌اندازی کردیم که به 5 گروه با ریسک بالا که احتمال طلاق در آن‌ها وجود دارد مشاوره می دهیم؛ البته امروز مرکز مشاوره شاید حتی وسیع تر از مرکز آموزش فعالیت می‌کند.
مقامی تعداد مراجعه‌ کنندگان به مرکز مشاوره را به طور میانگین 400 نفر در هفته برمی‌شمرد و می‌افزاید: در کل استان نیز حدود 290 مدرس و مشاور خانواده داریم که با دقت و به سختی گزینش شده ‌اند و سعی کرده‌ایم در گزینش توصیه‌پذیر نباشیم و با این دیدگاه حتی بسیاری از استادان دانشگاه را رد کردیم؛ زیرا پایبندی به نهاد خانواده برای ما بسیار مهم است.
او ادامه می‌دهد: ادعای بی‌خطایی نداریم؛ اما سعی کرده‌ایم کمترین خطا را داشته باشیم و با آموزش‌های ضمن خدمت و جلسات مفصلی که در این سال‌ها برای مدرسان داشته‌ایم، الگوی خوبی برای کل کشور باشیم.
رئیس مرکز مشاوره بهار نکو ماندگاری این طرح را وابسته به بنیان فکری و علمی‌اش می‌داند و می‌گوید: این طرح در کمیته‌های فرعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح‌هایی همچون خانواده پایدار در مشهد که بیش از دو سال دوام نیاورد، مقایسه شد و امروز با عنوان یک طرح الگو در کشور شناخته می‌شود.
مقامی دستاورد بهار نکو را خروج فارس از 10 استان بحرانی طلاق در کشور اعلام می‌کند و یکی از دلایل کسب این موفقیت را ارائه آموزش‌ها به صورت بسته کامل می‌داند و اظهار می‌دارد: علاوه بر 6 ساعت آموزشی که برای دخترها و پسرها در نظر گرفته‌ایم، یک مجله فرهنگی تا 3 شماره به‌صورت رایگان به آن‌ها ارسال می‌شود؛‌ همچنین پس از ازدواج همایش‌های مختلفی در بازه‌های زمانی 3، 6 و 12 ماهه برای آن‌ها به صورت رایگان برگزار می‌شود، افزون بر این در مرکز مشاوره آسیب‌ها را رصد می‌کنیم و به زوج ها مدد می‌رسانیم، گاهی نیز زندگی‌ها به طلاق ختم می‌شود؛ اما سعی می‌کنیم با کمترین آسیب رخ دهد.
وی عنوان می‌کند: در بحث مددکاری تمام هم و غم خود را بر تلاش برای ادامه زندگی گذاشته‌ایم و در همین زمینه شاهد افزایش طول زندگی مشترک بوده‌ایم که از سال 80 تا حدود 95 از 28درصد به 48درصد در چهار سال اول زندگی رسید و جدایی در یک سال نخست از 8/ 14 به 8/ 4 تقلیل یافت.
این مقام فرهنگی تأکید می‌کند: سال اول زندگی بسیار مهم است و به دقت باید رصد شود؛ بنابراین بیشترین مداخله مرکز در این یک سال است؛ درواقع ما در این مرکز گلوگاه ازدواج را گرفته‌ایم و کسانی را تحت پوشش قرار می‌دهیم که از محضر برای آزمایشگاه نامه می‌آورند.
مقامی بیان می‌دارد: از 12 ساعت آموزش، 6 ساعت آموزش روان شناسی و بهداشت جنسی است؛ گرچه با 6 ساعت زمستان بهار نمی‌شود؛ اما شاید گل همیشه بهاری بروید، به هر حال آنچه از دستمان بر می آید همین است.
او با بیان اینکه در فاز جدید فعالیت‌ها با مطرح کردن طرح شهر خانواده وارد فاز جدیدی از آموزش‌ها می‌شویم، می گوید: کارگاه‌ها را از شیوه سنتی خارج کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، از جامعه شناسی و حقوق و مسائل دینی گرفته تا روانشناسی و اقتصاد و فلسفه، همه حول محور خانواده و آموزه‌های هنگام ازدواج می‌گردد.
رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اذعان می‌دارد که کار عجیبی انجام نداده‌ایم، بلکه در ظاهر طرحی ساده را پیاده کرده‌ایم که سال‌ها پیش سازمان ملی جوانان رویای گسترش و ادامه آن را در سر می‌پروراند؛ اما نشد ولی در قالب بهار نکو در شیراز ادامه و رشد یافت.
مقامی واگذاری امور به جوانان، طولانی شدن دوره مدیریتی‌ و پیش‌برد کار خارج از اصول اداری را از دلایل اصلی موفقیت بهار نکو می‌داند و این طرح را با عنوان نمونه‌ای از یک کار جهادی فرهنگی مثال می‌زند که موفق شده خود را به ساختار بقبولاند.
رئیس مرکز مشاوره بهار نکو که هم‌اکنون با 16 شعبه در سراسر استان فارس فعالیت می‌کند امیدوار است این طرح تا پایان شهریور یا اوایل مهرماه در همه شهرستان‌های استان اجرایی شود.
او که موفقیت‌ها و گسترش طرح را در گرو همکاری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌داند، خاطرنشان می‌کند: آموزش 270هزار نفر زوج در استان و آموزش صددرصدی همه زوج‌هایی که در این مدت برای عقد اقدام کرده‌ اند که به‌صورت میانگین شامل 80 زوج در روز می‌شود، ثمرات بهار نکوست.
او می افزاید: ما 5 سال نخست زندگی مشترک را حمایت میکنیم و آموزش‌های لازم را برای ورود فرزند به خانواده فراهم می‌کنیم.
مقامی بهار نکو را مرکزی دانش‌بنیان می‌داند که در پژوهش ریشه دارد و آموزش‌های آن حتی پس از 5 سال، متقاضیان را از روش‌های گوناگون همراهی می‌کند.
بنا بر اعلام مقامی بیشترین فعالیت بهار نکو در سال 96 و با آمار برگزاری صد کارگاه بوده است؛‌ همچنین بیش از ده هزار عضو در شبکه‌های مجازی و هزاران نفر در کلاس‌های آموزشی از کارگاه های این مجموعه بهره مند شده اند.
یکم ذی الحجه که سالروز پیوند حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است. این روزدر سال 97 مصادف با بیست و دوم مرداد است.
7375 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/46181/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

تولید بیش از 14 ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس

مهر و موم یک رستوران در شادگان

بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

بارش باران بهاری تا دو روز آینده در فارس

بی گدار به آب زد تا نجاتگر باشد/ روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون

8 کشته و مصدوم در تصادف محور فسا - داراب

8 کشته و مصدوم در تصادف زنجیره ای در محور فسا - داراب

اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس

نجات کودک بازیگوش از مرگ حتمی در بالابر

هشدار شدید باران در 21 استان

حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی

از کلاهبرداری به بهانه فروش سوالات کنکور تا مرگ 3 نفر در حادثه رانندگی در فارس

هشدار باران شدید در 21 استان

کشف بیش از 60 سکه‌های تاریخی در فسا

حمایت علمای اهل سنت خاش از عملیات تنبیهی وعده صادق

70 هکتار از اراضی ملی در استهبان رفع تصرف شد

نجات کودک‌ بازیگوش از سازه آسانسور در شیراز

روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور سراسری در جهرم

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی

درگذشت مادر شهید عباسی در کازرون

فرآیند جالب و دیدنی سوسیس گوشت در کارخانه مشهور کره‌ای (فیلم)

مهم‌ترین خبر‌های پلیس فارس در 24 ساعت گذشته

جزییات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در استان فارس اعلام شد

بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند