پیام فارس

آخرين مطالب

چرا بلیط پروازهای داخلی انقدر گران شد؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - در حالی که معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی دیروز از احتمال تعطیلی برخی ایرلاینها خبر داده بود، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی این اظهارات را رد کرد
قیمت بلیت هواپیما باید کاهش یابد
در پی توقف عرضه ارز به شرکت های هواپیمایی داخلی با نرخ ارز دولتی (4200 تومانی) و اختصاص این ارز صرفا به کالاهای اساسی و ضروری، طی چند روز گذشته نرخ بلیت هواپیما با افزایش غیر قابل باوری از سوی ایرلاین ها چه در بخش پروازهای داخلی و چه پروازهای خارجی روبه رو شد.
به عنوان نمونه در دو روز گذشته بلیت پرواز رفت و برگشت اهواز ـ مشهد تا 2 میلیون تومان و بلیت پرواز تهران ـ دبی تا 4 میلیون تومان هم رسیده بود.
در پی افزایش قیمت بلیت همه پروازها، بسیاری از شرکت های هواپیمایی اعلام کردند ادامه این وضع برای آنها قابل تحمل نیست که نهایتا با پیگیری های سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت های هواپیمایی، عصر دیروز مقرر شد بلیت هواپیما به نرخ مندرج در سامانه نیما (بازار ارز ثانویه) محاسبه شود.
با این حال باز هم قیمت بلیت ها افزایش می یابد، اما این بالا رفتن نرخ بلیت چشمگیر نخواهد بود. هرچند که کارشناسان معتقدند ایرلاین ها برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت بلیت انواع پروازها می توانند از روش های دیگری چون ارتقای بهره وری و کاهش هزینه های جاری خود سود ببرند.
دبیر انجمن ایرلاین ها: قیمت بلیت هواپیما به زودی کاهش می یابد
مقصود اسعدی سامانی درباره تغییر شیوه تخصیص ارز به شرکت های هواپیمایی ایرانی از سامانه سنا به سامانه نیما گفت: بعدازظهر دیروز طی جلساتی که با مسئولان بانک مرکزی درخصوص نحوه ارزدهی به ایرلاین ها داشتیم، موافقت شد تا ارز مورد نیاز فعالان صنعت هوانوردی با توجه به نیاز مردم به مسافرت های هوایی از محل سامانه نیما (بازار ثانویه) تهیه شود.
وی ادامه داد: نرخ ارزهای قابل دسترسی در سامانه نیما ارزانتر از سامانه سنا است و با قیمتی کمتر از ارز بازار آزاد به شرکت های هواپیمایی ارائه می شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه هنوز مجوز دسترسی شرکت های هواپیمایی به سامانه نیما ابلاغ نشده است، ادامه داد: به محض اجرایی شدن این دستورالعمل، شاهد تأثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت بلیت هواپیما و پرواز ایرلاین های ایرانی خواهیم بود.
اسعدی سامانی یادآور شد: البته به دلیل آنکه ارز ایرلاین های ایرانی دیگر با قیمت 4200 تومانی تأمین نمی شود، بلیت هواپیما از قبل گرانتر می شود اما این افزایش، زیاد نبوده و به دلیل فاصله قیمتی ارز آزاد و ارز ثانویه، چشمگیر نیست.
وی با بیان اینکه قیمت بلیت پروازهای خارجی نیز بر اساس ارز سامانه نیما کمتر از 50 درصد افزایش دارد، اظهار داشت: اگر قرار بود ارز ایرلاین ها بر اساس سمانه سنا تأمین شود، افزایش قیمت بلیت پروازهای خارجی بیش از 70 درصد بود اما با تدبیری که شد، این افزایش، چندان زیاد نخواهد بود.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تصریح کرد: بانک مرکزی به ما اعلام کرده است تا به شرکت های هواپیمایی بگوییم نرخ بلیت های خود را بر اساس ارز ثانویه (سامانه نیما) تنظیم کنند تا به محض اینکه ابلاغ شد، نرخ های جدید در سایت شرکت ها گذاشته شود.
وی یادآور شد: عصر روز گذشته جلسه ای با حضور مدیران عامل شرکت های هواپیمایی در خصوص وضعیت اقتصادی ایرلاین های ایرانی برگزار کردیم و مسئولان این شرکت ها اعلام کردند به دلیل تغییر نحوه محاسبه ارز، اکثرا دچار مشکل هستند؛ خیلی از شرکت ها تعهداتی به طرف های خارجی خود دارند که بر اساس نرخ 4200 قرارداد امضا کرده اند و پرونده های آنها در بانک مرکزی منتظر تخصیص ارز 4200 تومانی بوده است که با این تصمیم جدید روبه رو شده اند.
به گفته اسعدی سامانی، شرکت های هواپیمایی از بانک مرکزی تقاضا کردند تا پرونده های سابق درخواست ارز 4200 تومانی آنها کماکان با همان نرخ سابق پاسخ داده شود و اگر درخواست جدیدی داشتند، بر اساس نرخ سامانه نیما محاسبه شود تا بتوانند دیون خود را به طرف های خارجی پرداخت کنند.
وی در پاسخ به اظهارات مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که روز گذشته در نشست خبری اعلام کرد تعدادی از ایرلاین های ایرانی در آستانه تعطیلی قرار دارند، تأکید کرد: متأسفانه این اظهارنظرهای غیرمسئولانه در این شرایط کمکی به اقتصاد کشور نمی کند؛ انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی به عنوان مرجع حاکمیتی صنعت حمل و نقل به ما کمک کند نه اینکه با اظهارات اینچنینی، باعث دلسردی فعالان صنعت هوانوردی شود.
دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی درباره بهبود بهره وری ایرلاین ها به جای افزایش قیمت بلیت گفت: نوسانات ارزی شرکت های هواپیمایی را با مشکلات عدیده روبه رو کرده است و آنها تمام تلاش خود را انجام می دهند که شرکت ها را سر پا نگه دارند. در عین حال که ایرلاین ها موطف به راضی نگه داشتن مسافران و مشتریانشان هستند، اما نباید از آنها انتظار ارائه خدمات ویژه داشته باشیم. خیلی از شرکت ها نتوانسته اند تعهدات خود را انجام دهند.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی: ایرلاین ها به ارتقای بهره‌وری بی‌توجهند
علیرضا منظری درباره نحوه رویارویی ایرلاین ها با مشکلات اقتصادی و ارزی اخیر و جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما با استفاده از افزایش بهره وری اظهار داشت: آزادسازی بلیت هواپیما در دنیا به این معنی نیست که ایرلاین ها بتوانند برای خود قیمت تعیین کنند بلکه در باید در کنار آن اصلاح ساختار شرکت های هواپیمایی و همچنین کل صنعت هوانوردی انجام شود تا رقابت در عرضه و تقاضا رخ دهد تا قیمت در بازار به صورت کنترل شده تغییر کند. در چنین شرایطی مردم می توانند از خدمات مناسب با قیمت ارزان بهره مند شوند.
وی افزود: اما از آنجایی که در ایران تناسب واقعی میان عرضه و تقاضا در سفرهای هوایی وجود نداشت، آزادسازی قیمت تأثیر آنچنانی روی بازار نگذاشت؛ شاید برای شرکت های هواپیمایی این اتفاق (آزادسازی قیمت ها) اقدام خوبی بود و توانستند در زمان هایی با قیمت بالاتری بلیت ها را به فروش برسانند اما برای مردم نتوانست وضعیت مناسبی ایجاد کند.
معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در ایران شرکت های هواپیمایی، قیمت بلیت پرواز را بر اساس ارز تعیین می کنند و از سوی دیگر، نرخ ارز با قیمت پایینی محاسبه می شد، شرکت ها هم به راحتی می توانستند ارز را تهیه کنند ضمن اینکه دو کفه ترازوی بازار عرضه و تقاضا همواره به سمت تقاضای زیاد سنگینی می کرد که مجموع این اتفاقات سبب شد تا ایرلاین ها به موضوع بهره وری شامل کاستن از هزینه ها و ارتقای خدمات توجهی نکنند.
وی یادآور شد: با نوسانات ارزی فرصت خوبی فراهم شده تا اصلاحات ساختاری در شرکت های هواپیمایی داخلی برای ارتقای بهره وری صورت گیرد هرچند که بهتر بود تغییر نرخ ارز ایرلاین ها به صورت تدریجی انجام می شد اما به هر حال با توجه به شرایطی که در کشور داریم، تغییر ارز یکباره بود اما اگر ایرلاین ها به درستی مدیریت کنند امکان ارتقای بهره وری و تغییر ساختار بخش های بازرگانی، مدیریت درآمد ـ هزینه های شرکت ها و ... وجود دارد.
این مقام مسئول اسبق صنعت هوانوردی تأکید کرد: در شرایط فعلی، از تقاضای مسافرت های هوایی کاسته می شود و بازار عرضه و تقاضای هوانوردی به تعادل می رسد درنتیجه مسافر به سمت شرکت هایی می رود که خدمات بهتر با قیمت کمتر ارائه می دهد بنابراین شرایط برای جراحی ساختار صنعت هوانوردی ایران فراهم شده است.
70 درصد هزینه ایرلاینها ارزی است
وی با بیان اینکه بخشی از متقاضیان مسافرت های هوایی، ساکنان و شهروندان مناطق کمتر برخوردار هستند که راهی جز انجام سفرهای خود به صورت هوایی ندارند، ادامه داد: اما در شرایط فعلی قیمت بلیت ها، اولین گروه هایی که آسیب می بینند این دسته از مسافران هستند که دولت موظف است در راستای تحقق عدالت اجتماعی در بخش حمل و نقل هوایی از این دسته از مسافران به صورت تخصیص یارانه به خانوارهای نیازمند و نه پرداخت یارانه به ایرلاین ها، حمایت کند.
منظری در پاسخ به این پرسش که چرا نوسانات ارزی بر قیمت پروازهای داخلی اثر گذاشته است؟ گفت: خرید هواپیمای جدید، اجاره هواپیماها، 50 درصد هزینه های جاری هواپیما شامل اورهال کردن و خرید قطعات نیز بصورت ارزی است که حتی در موارد زیادی در خارج از کشور انجام می شود و با آغاز تحریم ها، هزینه های اینچنینی هم به دلیل آنکه شرکتها مجبور هستند تحریم ها را دور بزنند ، هزینه های ارزی آنها را مضاعف می کند، هزینه برخی از کروهای پروازی خارجی، هزینه آموزش و برگزاری دوره های آموزشی تعمیرات و نگهداری یا خلبانی و ... را اگر در نظر بگیریم، می بینیم که مجموعا بیش از 70 درصد هزینه های ایرلاین ها به صورت ارزی است که سبب می شود نوسانات نرخ ارز بر فعالیت های آنها تأثیر بگذارد. شرکت ها هم مجبورند هزینه های خود را به قیمت بلیت پروازهای داخلی منتقل کنند. اما در عین حال باید از طریق بالابردن بهره وری، همه این افزایش هزینه را به مسافران منتقل نکنند.
منبع: mehrnews.com

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/46189/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان