پیام فارس

آخرين مطالب

نماینده ولی فقیه در استان فارس:

ارزش‌های فرهنگی اطراف حرم با هنر معماری حفظ شود فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - نماینده، ولی فقیه در استان فارس تاکید دارد که باید با استفاده از هنرهایی نظیر معماری و طراحی شهری برای حفظ ارزش‌های تاریخی و فرهنگی اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) تلاش کرد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام شامگاه شنبه 27 مرداد در جلسه‌ی شورای فرهنگ عمومی استان فارس که به میزبانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، با تأکید بر اینکه حرم سوم اهل بیت مهم‌ترین موضوع فرهنگی شیراز است، گفت: هیچکس منکر این نیست که حرم مقدس حضرت احمدبن موسی(ع) کانون مذهبی و فرهنگی شهر شیراز است.
وی با تصریح اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند شیراز حرم سوم اهل بیت(ع) است، گفت: قاعدتاً حرم سوم اهل بیت(ع) اقتضائات و لوازمی دارد که ما که ساکن این شهر هستیم باید این‌ها را محقق کنیم و از ابعاد مختلف به این مسئله بپردازیم .
امام جمعه‌ی شیراز با بیان اینکه سئوال مطرح برای تمام اعضای شورای فرهنگ عمومی فارس چگونگی عملکردن مدیران شیراز در ارتباط با حرم سوم و حرم حضرت احمدابن موسی(ع) است، گفت: طبق آماری که آستان مقدس شاهچراغ(ع) ارائه کرده در حال حاضر با همین وضعیتی که ما در شیراز مواجه هستیم سالانه 16 میلیون زائر به حرم حضرت احمدبن موسی(ع) می‌آید یعنی تقریباً به صورت متوسط روزی 40 هزار نفر زائر به اینجا می‌آید که البته در برخی از ایام سال این تعداد ممکن است ده‌ها برابر شود .
وی ادامه داد: ما می‌دانیم که این آمار مرتب در حال افزایش خواهد بود و مثلاً باید روی چیزی حدود 30 میلیون نفر زائر که می‌خواهند به حرم و عرض ادب کنند و برگردند حساب کنیم اما نکته اینجاست که باید امکان دسترسی این 30 میلیون زائر به حرم مطهر فراهم شود و این مسئله قاعدتاً یکسری الزامات و اقتضائاتی دارد .
آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه نگاهی که ما باید به مجموعه حرم حضرت احمدبن موسی(ع) داشته باشیم با یک پیش زمینه صرفاً از نظر زوار باید شکل بگیرد، گفت: نکته دومی که برای این سئوال مطرح می‌شود این است که میان شیراز و قم تفاوت است؛ حرم امام رضا(ع) خیلی تغییرات داشته است، اما توسعه قم بعد از انقلاب اسلامی بود و قبل از آن حرم مطهر حضرت معصومه(س) در وسط شهر قرار نگرفته بود بلکه در حاشیه شهر بود لذا در آنجا طراحی و توسعه دادن شهر آسان‌تر بود اما حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز دقیقاً در وسط شهر تاریخی قرار دارد .
نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: مسلماً ما ارزش‌هایی از نظر تاریخی و فرهنگی در این شهر داریم که می‌خواهیم آن‌ها را حفظ کنیم و اینجا باید هنر معماری و طراحی و دیزاین برای شهر و امثال این‌ها به کمک آید تا ما بتوانیم هم ارزش‌های فرهنگی خود را در اطراف حرم نگه داریم و هم امکان دسترسی را به خوبی فراهم کنیم .
وی به دیدارهای مردمی خود بعد از خطبه‌های نماز جمعه شیراز اشاره کرد و گفت: اکثراً جمعه‌ها مردم مسائلی را مطرح می‌کنند که ما به سختی به نماز جمعه می‌آییم در حالی که حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) مناسب‌ترین مکان برای اقامه نماز است اما برخی‌ها می‌گویند ما تا دو ساعت و نیم بعد از اقامه نماز جمعه معطلی داریم لذا باید برای رفع این مشکلات کاری انجام دهیم .
آیت‌الله دژکام بیان کرد: اگر بخواهیم شهر تاریخی شیراز، شهر باشد و آن جهات تاریخی خودش را نگه دارد یک چیز است و اگر می‌خواهیم یک اثر کهنه‌ای داشته باشیم، چیز دیگری است. ما این 360 هکتاری که به عنوان شهر تاریخی نگه داشتیم را نمی‌خواهیم از شهر بودن بیندازیم و اگر می‌خواهیم شهر باشد باید بافت‌های اطراف حرم زنده باشد .
امام جمعه شیراز با بیان اینکه اکنون اکثریت شیرازی‌هایی که در این بافت زندگی می‌کردند خودشان به جای دیگری رفتند و خانه‌های آنان رها شده است، گفت: خیلی‌هایی که در اطراف حرم مطهر زندگی می‌کنند به طور کلی ایرانی هم نیستند و یکسری مهاجرین هستند .
او با بیان اینکه طبیعتاً نگاهی که به شهر تاریخی داریم و می‌خواهیم این را به عنوان افتخار خود نشان دهیم به این شکل تأویل نمی‌شود، گفت:‌ اگر بناست شهر زنده باشد و قلب این شهر که حرم احمدبن موسی(ع) است فعال باشد و دسترسی مردم به حرم حفظ شود و اقتصاد گردشگری که در حدود 30 میلیون جمعیت را باید فرض کنیم در اطراف این حرم باشد، قاعدتاً باید ورای نوسازی یا احیا و زنده‌سازی این شهر یک طراحی عظیمی انجام شود.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه آنچه که اکنون مشاهده می‌کنیم با همه ابعادی که دارد، متناسب با این نیازها نیست، افزود: برای این کار دو رویکرد وجود دارد یکی اینکه بولدوزر برداشته و این بافت را خراب کنیم و یا اینکه هنرمندانه این کار را طراحی کنیم و قاعدتاً رویکرد دوم متناسب با شیراز است و کسی این را انکار نمی‌کند اما سئوال اینجاست که آیا کسی به فکر این مسئله هست که آن را انجام دهد یا خیر .
امام جمعه شیراز خطاب به مسئولان گفت: اگر شما مسئولان و مدیران که هر کدام از جهتی مسئول این قضیه هستید، این مسئله پشت دل بیندازید، طبیعتا آن نیاز خودش را تحمیل خواهد کرد و تغییراتی ایجاد خواهد شد و آخرش مواجه با این می‌شود که وضعیت بافت تاریخی از دست ما بیرون می‌رود لذا اگر می‌خواهیم مدیریت کرده و به نتیجه برسیم باید این سئوال در اذهان مدیران شهر و تصمیم‌گیران استان به‌صورت جدی مطرح شود که ما چه کنیم همه آن نیازهایی که امروز وجود دارد و کاربری‌هایی که باید تعریف شود در اطراف حرم تأمین کنیم، به اضافه اینکه شهرمان همان وجه فرهنگی و تاریخی ارزشمند خود که در جهان مطرح است، را داشته باشد .
وی با بیان اینکه اگر به این سئوال پاسخ ندهیم، آن نیاز خودش را نشان داده و بدون برنامه همه چیز از دست می‌رود، به برپایی شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی در این دور جدید از این مسئله فرهنگی شهر شیراز شروع کرده است و امیدواریم با ابداعات و مناظراتی که در جلسه خواهیم داشت مسئله را واضح‌تر طرح کنیم البته بنا نیست که در جلسه به تصمیم برسیم بلکه می‌خواهیم سئوال را خوب متوجه شویم .
آیت‌الله دژکام خواستار تشکیل کارگروه‌هایی برای حرم سوم و شهر تاریخی شیراز شد و گفت:‌ در این کارگروه‌ها باید بررسی کنیم که برای رفع این موانع و تسهیل راه‌های دسترسی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) چه اقداماتی باید انجام دهیم .
نماینده ولی فقیه در استان فارس بر لزوم تعامل با اصحاب صاحب‌نظر برای رفع حل این مسائل تأکید کرد و گفت: اینکه هر کسی در گوشه‌ای کاری انجام دهد و بگوید من مسئله را حل می‌کند، مسلماً کار انجام نخواهد شد لذا باید همه با هم همفکر شویم .
وی تأکید کرد: ما می‌خواهیم تمام صاحبان اندیشه فکر و فرهنگ به این مسئله متوجه باشند که مسئله حرم سوم مسئله همه شهروندان اینجاست البته نه به عنوان تنها شهروندان بلکه به عنوان اینکه حرم شاهچراغ(ع) میزبان افراد بسیاری از اقصی نقاط دنیاست .
آیت‌الله دژکام بیان کرد: گلایه عمده متخصصان این است که کسی در رابطه با رفع معضلات حرم سوم به حرف‌های ما اهمیت نمی‌دهد لذا ما باید این معضل را برطرف کنیم و از ظرفیت اساتید دانشگاه و متخصصان معماری در این زمینه بهره جوییم .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/46697/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر

تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند