آخرين مطالب

استاندارد نسبی مدارس مقالات

استاندارد نسبی مدارس

  بزرگنمايي:

پیام فارس - روزنامه شیرازنوین چاپ شیراز در شماره 515 یادداشتی با عنوان "استاندارد نسبی مدارس" منتشر کرده است.
در این یادداشت به قلم فرزاد وثوقی آمده است: با تمام تلاشی که از سوی خیرین مدرسه ساز در سالیان گذشته انجام گرفته است اما کمبودها در این بخش همچنان به قوت خود باقی است و هنوز هزاران میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی این مشکل نیاز است و بعید است از طریق اعتبارات دولتی تامین و تا پایان برنامه ششم توسعه پرداخت شود. ناملایمات تا حدی است که نمایندگان مجلس هم به این موضوع مهم حساسیت نشان ندادند و بودجه سال جاری ادارات نوسازی مدارس بشدت روند نزولی داشته است.
این در حالی است که با وجود اعلام آمارهای کمبود و نقایص در حوزه مدارس فرسوده ونیازمند مقاوم سازی در سال گذشته، بعید به نظر می رسد تاکنون نسبت به رفع نقایص وکاستی ها اقدام شده باشد.
معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش سال گذشته اعلام کرده بود که در کشور 530 هزار مدرسه وجود دارد که برای مقاوم سازی و ایمن سازی آنان باید اعتباری معادل هزار میلیارد تومان موجود باشد تا در پایان برنامه ششم توسعه شاهد رفع نابسامانی ها باشیم . از سویی برخی مسئولان فارس سال گذشته اعلام کرده بودند 40 هزار کلاس درس در فارس وجود دارد که 75 درصد در 40 سال گذشته احداث شده و اغلب از استاندارد نسبی برخوردارند .
همچنین 35 درصد مدارس فارس در روستاها ساخته شده است که 10 درصد آن معادل 6 هزار کلاس درس باید بازسازی و ایمن سازی شوند. اظهار نظر در مورد مدارس غیر ایمن فقط منحصر به مسئولان آموزش و پرورش نیست که در هر شرایطی واز سر ضرورت ،مجوز تاسیس مدارس غیر دولتی را صادر می کنند . در این رابطه مدیران سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهار نظرهای متفاوتی داشته اند، چه آنکه مدارس غیردولتی در ابنیه های قدیمی و فرسوده مجوز فعالیت دریافت کرده اند و اصول ایمنی در حد قابل قبولی در این مدارس رعایت نشده است.
این مدارس در ساختمان های مسکونی قدیمی و فرسوده بدون پله اضطراری و سیستم‌های اطفاء حریق تنها از سازمان آموزش و پرورش استان مجوز فعالیت دریافت کرده اند بدون آنکه استحکام و ظرفیت تحمل ساختمان مورد توجه کارشناسان امر قرار گیرد . در این رابطه و برابر حساسیت‌های موجود مسئولین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز حتی به ظرفیت تحمل طبقه دوم یا سوم اشاره شده است که این طبقات فرسوده تحمل وزن چه تعداد دانش آموز را دارند. نتیجه گیری در این رابطه بسیار آسان والبته وحشتناک است. وزارتخانه‌ای که برای شانه خالی کردن از زیر بار هزینه های نجومی ، آموزش و پرورش را به بخش خصوصی واگذار نمود که حالا این بخش باید با تحمل این هزینه ها برای تعادل بخشی در حوزه اعتبارات محدود خود به ساختمان های فرسوده برای تشکیل کلاسهای درس پناه ببرد. ساختمان های مسکونی که شاید سال ها خالی از سکنه بوده اند واز ایمنی لازم در برابر زلزله برخوردار نیستند و سال های انتظار تا تخریب خود برای نوسازی را طی می‌کند و در این فرصت از مزایای اجاره بها بهره‌مند می‌شود.
کمبود ها فقط در حوزه شهری محدود نمی‌شود فراموشی این مهم به بخش‌های روستایی و عشایری نیز سرایت کرده است مدیرکل آموزش و پرورش عشایری فارس سال گذشته اعلام کرده بود دانش آموزان عشایر در مقاطع تحصیلی ابتدایی تا متوسطه در چادر، کانکس و مدارس پیش ساخته درس می‌خوانند خصوص آنکه این مدارس نیز در تمامی مناطق برابر آنچه "عدالت تحصیلی" خوانده می شود وجود ندارد و شاید باعث ترک تحصیل بخش قابل توجهی از دختران و پسران عشایر شود . در مناطق روستایی نیز وضع به همین منوال بوده است سال گذشته در دهستان تنگ حنا بخش آبادطشک از شهرستان نی ریز
شاهد اعلام نگرانی والدینی بودیم که تا وقتی فرزندانشان از مدارس مخروبه و قدیمی بازگردند در وحشت ، نگرانی و هراس باقی می‌ماندند .
این آمارها و یادآوری وضعیت مدارس غیر مقاوم به این دلیل اهمیت دارد که محال است از سال گذشته تاکنون و با نگاهی به وضعیت اعتباری دولت و بحران های اقتصادی که بر توان خیرین نیز تأثیر گذاشته است گشایشی در آمارهای امروز به وجود آورده باشد در ماه های گذشته تلاش برای انتخاب مدیر کل آموزش و پرورش فارس و فشارهای سیاسی را شاهد بودیم که کار این انتخاب را تا حدودی سخت ومشکل کرده بود.
اما سخت تر از انتخاب مدیرکل بحث رفع مشکل موجود درحوزه ایمن سازی مدارس است که سالیان سال گریبان این بخش را گرفته است. مشکلی به نام فرسودگی واحدهای آموزشی مدارس که دانش آموز از مهرماه در آن مشغول به تحصیل خواهند شد می‌تواند بحران آفرین باشد. بحرانی که بر اثر یک زلزله شدید یا آتش سوزی حادث شود. امیدواریم در هر شرایطی مدیران و برنامه ریزان و مسئولان امر در این رابطه کاری بکر وبیاد ماندنی از خود ارایه دهند .
هرچند مهر امسال نیز کما فی السابق با برگزاری جشن نیکوکاری و طلب امداد برای رفع نیازهای دانش‌آموزان خصوصا، (خرید کتب درسی!) باید شاهد امداد رسانی به دانش آموزان کشورمان باشیم اما ضرورت نوسازی و مقاوم سازی را نباید فراموش کرد . متذکر می شود قبول این مساله که آموزش وپرورش سازمانی حمایتی است بسیار سخت و مشکل است.
منبع: روزنامه شیرازنوین
7375/ 2027




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آفت هایی که گریبانگیر بلوطستان شدند/ تلاش منابع طبیعی برای حفاظت

درنگی در دادگاه متهمان آمیختن خاک و گندم در شیراز

فرهنگسرای رسانه شیراز، یک نام و دیگر هیچ

فرهنگ در اولویت باشد

متخصصان زبان و ادبیات فارسی را دریابید

بازماندگی از تحصیل و زباله گردی

جشن‌های غیرایرانی در سبد خانوار ایرانی

چرا 40 سال مرگ بر آمریکا

آنچه باید در مورد قطره آهن و اطفال بدانیم

قیمت رها شده است؛ نظارت نیز

چکش‌کاری آموزش‌وپرورش برای تقویت حقوق معلمان

خسروشیرین، نگین گردشگری روستایی در شمال فارس

فراموشی و خود فراموشی

فرار رو به جلو

گره کور متروی شیراز در زندگی همسایگان

وقتی خیابان‌ها کودکی را می‌بلعند

خزان کاغذی

سلامتی در دوران سالمندی با تغذیه مناسب

گشتی در خیابان زند شیراز/ سرگردانی میان دلار آبی و سفید

تا کی

کلوخ‌پز؛ شروع پاییز اقلیدی‌ها

بازچرخانی آب طرحی برای سازگاری با کم آبی در فارس است

از کوروش چه می دانیم

قوطی برخی عطاری ها همه چیز دارد بجز سلامتی

فقر مطالعات فرهنگی و اجتماعی درباره عشایر فارس

این سگان، راه سلامت بسته اند

داغ خشکسالی بعلاوه تبرسودجویی، می دهد زغال

فارس در پاسداشت بهمن بیگی عقب افتاد

شیرازی ها تلخ وشیرین هنرهفتم را یادآوری کردند/صفای سینما در گذشته

استاندارد نسبی مدارس

معلمان مدارس غیردولتی و تضییع حقوق

چالش بی‌تحرکی در زنان کارمند

چند می گیری تصادف کنی

به جای دارو

آیا آبی از انرژی خورشیدی گرم می شود

رسانه گردشگری

بازار قیصریه لار، نماد مقاومت در برابر قهر طبیعت

فرزندت کجاست

همنشینی تاریخ و کباب بی بی خانم گل در موزه ای خود ساخته

فرهنگ و خیابان

بود و نبود رسانه ها

دکه های خالی از مطبوعات، انباشته از تنقلات

گران ترین اعتیاد همراه

یخچال، دلوچه دوز کازرونی را دلسرد نکرده است

مردم چه می خواهند

چالش های جهانی شدن اصیل ترین بافت تاریخی خاورمیانه

دیده بان جوان خدا را دید

تالاب های فارس نه جان دارند و نه اعتبار

رؤیای بیداری

آب هست، اعتبار نیست