پیام فارس

آخرين مطالب

خشکسالی، سبد یاری ‌رسانی برخی خیران را کوچک کرده است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- کشاورزان، باغداران و دامداران در بخش‌های مختلف استان، یکی از بازو‌های اساسی یاری‌رسانی به نهادهای اجتماعی همچون بهزیستی هستند اما رفته ‌رفته با دشوار شدن شرایط، کاهش محصول و افزایش هزینه‌هایی همچون حمل و نقل میزان کمک‌های این گروه از یاریگران در بخش غیر نقدی کاهش ملموسی یافته است.
یکی از باغداران خیر شهرستان نی ‌ریز که عمده محصول باغش پسته است،  گفت: میزان محصولات در سال جاری بسیار کاهش یافته است و درآمد‌ امروز کفاف هزینه‌ ها را نمی‌دهد و عملاً میزان کمک ما نیز به خیریه‌ ها و سازمان‌ های فعال اجتماعی کم شده است.
او بیان کرد: این بدان معنا نیست که کشاورزان و باغداران دیگر به خیریه‌ها کمک نمی‌کنند،‌ بلکه شکل یاری‌رسانی تغییر کرده است و ما کمک‌های خود را بیشتر در قالب وجوه نقدی و کمتر به صورت محصولات باغی و کشاورزی ارائه می‌کنیم زیرا در عمل وضعیت اقتصادی و جبر جغرافیایی مشکلاتی را برای ما پدید آورده است.

**خشکسالی شیوه یاری‌رسانی را تغییر داده است
مدیر کل بهزیستی استان فارس نیز ضمن تأیید این موضوع بیان داشت: میزان کمک‌های غیرنقدی به مراکز بهزیستی امسال (سال 1397) حدود 40درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است.
سید مرتضی موسوی بیان کرد: در حال حاضر بیشتر کمک‌ها به این سازمان به صورت نقدی انجام می‌شود؛ بدین‌ترتیب نقدینگی نسبت به سال قبل افزایش یافته اما کمک‌های غیر نقدی کاهشی شایان توجه داشته است.
وی با بیان اینکه بیشتر کمک‌های غیر نقدی درقالب محصولات کشاورزی به این سازمان اهدا می‌شد، ابراز داشت: با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر، برداشت محصول کمتر بوده است و بنابراین میزان مشارکت شهرستان ها در این زمینه کاهش یافته است.
این مقام مسئول عنوان کرد: پیش از این در شهرستان هایی همچون داراب، فسا، جهرم و مرودشت، فراوانی محصول در زمان برداشت به حدی بود که گاه قادر بودیم به دیگر شهرستان‌های محروم و برخی استان‌ها نیز کمک کنیم.
موسوی افزود: تداوم خشکسالی چهره‌ خود را در همه زمینه‌ها نشان داده است‌ البته نباید از یاد برد که مردم همواره به کمک به سازمان بهزیستی علاقه‌مندند و به دلیل اعتمادی که به این سازمان دارند،‌ همچنان به اهدای کمک‌ها در قالب وجوه نقدی ادامه می‌دهند.
مدیرکل بهزیستی استان فارس افزایش تعداد موسسات خصوصی را در کاهش این کمک‌ها مزید بر علت دانست و گفت: این موسسات همکاران ما هستند و به مردم خدمات ارائه می‌دهند و عمده هدف ما نیز این است که بیشتر به این موسسات کمک شود.
وی افرود:با وجود همه مسائل یادشده در مجموع تا امروز مشکلی برای خدمت‌رسانی به مردم نداشته ایم و با وجود مشکلات در زمینه کشاورزی همچنان بزرگ‌ ترین سرمایه این سازمان اعتماد مردمی است.
همچنین معاون هماهنگی مؤسسات غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی فارس گفت: میزان مشارکت‌های نقدی در شش ماه نخست سال جاری(97) رقم نسبتاً خوبی را نشان می‌دهد در حالی که در سال گذشته و در مدت زمان مشابه کمی شاهد کاهش کمک‌ها بوده‌ایم و امسال نیز در مجموع میزان کاهش کمک‌ها رقم چشمگیری را نشان نمی‌دهد.

** توجه به خیر جمعی راه افزایش کمک به جامعه نیازمند ‌است
محمدرضا هوشیار ادامه داد: توجه به موضوع خیر جمعی در شرایط کنونی می‌تواند به عنوان راه حلی مناسب برای افزایش کمک‌ها به سازمان‌های خیریه و بهزیستی شناخته شود‌ بدین‌معنا که هر فرد خود را یک خیر بداند و نه فقط با توانایی مالی خود بلکه با تخصص و مهارت و دیگر قابلیت‌هایش بتواند برای گروه هدف فعالیت کند.
وی با بیان اینکه موسسات خیریه تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند، بیان داشت: تمایل مردم برای کمک‌‌‌‌ به موسسات خیریه پسندیده است و ما از آن حمایت می‌کنیم‌ زیرا در هر صورت مشارکت به جامعه هدف می‌رسد و این موضوع ممکن است باعث کاهش مشارکت‌های مستقیم به سازمان بهزیستی شده باشد.
هوشیار ابراز کرد: تعداد موسسات خیریه در استان آمار خوبی را در بحث کمک‌رسانی نشان می‌دهد و باآنکه بهزیستی همچون گذشته از کمک‌های مردم برخوردار نمی‌شود‌ اما مجموع کمک‌های مردمی هم به موسسات زیر نظر بهزیستی و هم به مراکز بهزیستی در مجموع رقم مطلوبی را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در پی واگذاری برخی امور به بخش خصوصی است، گفت: برای مثال پیش از این بهزیستی مستقیما متولی برخی موسسات توانبخشی بود اما امروز موسسات غیردولتی عهدهدار این کار هستند و مردم نیز ترجیح می‌دهند با آن موسسات همکاری کنند اما نباید از یاد برد که آمار مشارکت بهزیستی درمجموع عبارت است از کمک‌ مردم به مراکز و موسسات خیریه.
امروزه موضوع یاری ‌رسانی اقشار جامعه به یکدیگر فراتر از روش‌های سنتی گذشته صورت می‌گیرد. ایجاد بانک زمان در دیگر کشور‌ها از نمونه‌های آن است که در آن مردم زمان‌هایی از زندگی خود را وقف یاری‌رسانی به دیگران می‌کنند و با مهارت و توانایی خود به کمک اقشار کم‌ توان می‌شتابند و بعد در زمان پیری و از کارافتادگی خود، به همان میزان ساعت از خدمات دیگران بهره‌ مند می‌شوند.
با تغییر شیوه یاری ‌رسانی می‌توان برای وضعیت‌های دشواری که همه اقشار جامعه را به گونه‌ای درگیر می‌کند، راه چاره‌ای اندیشید هرچند حضور و کمک خیران و توانمندان با وجود افزایش هزینه‌های درمانی و بهداشتی برای جمعیت توان‌خواهان بهزیستی با هر شیوه‌ای پسندیده و شایان قدردانی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/56707/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها