پیام فارس

آخرين مطالب

بازار کساد لوازم التحریر در شیراز اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- در آستانه سال تحصیلی و افزایش قیمت تمام کالاهای مورد نیاز دانش آموزان و بضاعت اندک اکثر شهروندان، کار را به جایی رسانده که خانواده هایی عطای لوازم نو را به لقای آن بخشیدند و علی رغم ناراحتی فرزندانشان دست خالی روانه خانه شدند!.

امسال خلوتی بازار و مغازه های عرضه لوازم و مایحتاج محصلان، در شیراز هم مانند بسیاری از شهرها مشهود بود؛ بازاری که هر سال در این ایام رونق و شوری دیگر داشت، حالا رو به کسادی گذاشته است.

به اذعان فروشندگان نوشت افزار در هفته‌های اخیر قیمت کالاها روندی تصاعدی را تجربه کرد و توازن بین دخل و خرج خانواده‌هایی که درآمدهایشان هیچ صعودی به خود ندید را بر هم زده است. توازنی که پیش از این قبوض برق، هزینه خرید کالاهای اساسی و .... آن را نا متعادل و لرزان کرده بود.

تمام شهروندان از کاهش شدید قدرت خریدقشر متوسط و پایین جامعه، می‌گویند؛ از مشکلاتی که گریبانشان را هر لحظه بیشتر می‌فشارد. در کنار گرانی افسار گسیخته‌ای که بخش اعظمی از آن ارتباطی با ارز خارجی ندارد، نبود نظارت مناسب و بی‌تفاوتی دستگاه‌های نظارتی مردم را گلایه‌مند کرده است.

روزهایی که باید همراه با شوق و ذوق خرید برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و حتی خانواده آنان همراه باشد، خصوصا دانش آموزانی که برای اولین بار قرار است پا به فضای مدرسه بگذارند و این خاطره تنها یک بار برای هر فرد ایجاد می شود و تکرار نخواهد شد؛ حالا با سکوت و سکون و بغض ... می گذرد.

بسیاری از خانواده‌ها در تکاپوی شاد کردن دل فرزندانشان، از سایر هزینه‌‎های ضروری کاسته و حتی تاخیر در پرداخت اقساط وام‌هایشان و جرائم و تهدیدات بانک‌ها را با جان و دل می‌خرند و حداکثر تلاش خود را برای تهیه مایحتاج سال تحصیلی جدید انجام می‌دهند.

یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر با بیان اینکه حداقل شاهد  200 درصد رشد قیمت انواع اقلام در این بخش هستیم، گفت: سال‌های گذشته این موقع از سال و با شروع شهریور ماه بازار مدرسه بسیار پرتلاطم و همه مغازه‌ها شلوغ و پر از خریدار بود، اما امسال خیلی خلوت است.

همتی گفت: اقلام لوازم التحریر گران شده اند و در تامین آنها با مشکل مواجه هستیم. این اجناس به سختی پیدا می‌شود و حتی در مواردی فروشندگان عمده اقدام به فروش نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یک خانواده برای خرید اقلام مختلف لوازم‌التحریر یک دانش‌آموز کلاس اولی باید بیش از  200 هزار تومان هزینه کند، افزود: این رقم تنها برای خرید کامل لوازم‌التحریر بوده و شامل کیف، کفش و لباس و ... نمی‌شود در حالی که این رقم سال گذشته حدود 80 تا 90 هزار تومان بود.

یکی دیگر از فروشندگان نوشت افزار در شیراز گفت: بیشترین افزایش را در کالاهایی نظیر دفتر و خودکار شاهد هستیم؛ شاید موضوع کاغذ و گرانی آن و جوهر خودکار و مشکلات ایجاد شده بر سر راه تولیدکنندگان عامل آن باشد.

این فروشنده که نزدیک به 2 دهه یک فروشگاه را اداره می کند، اضافه کرد: قیمت یک دفتر ساده نسبت به سال گذشته رشد حداقل 2 تا 3 برابری داشته و والدین برای تهیه آن باید حدود 8 هزار تومان هزینه کنند؛ خودکار هم این سیر صعودی را داشته است.

این فروشنده در عین حال گفت:تا به امروز قمقمه آب ویژه مدارس با رقم 25 هزار تومان نداشتیم اماقیمت الان لیوان و قمقمه هم آنقدر افزایش یافته که برخی خانواده ها می گویند با دست آب بخورند.

یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر نیز درخصوص گرانی و استقبال کم مردم از این اقلام گفت: سال گذشته نزدیک به  40 نوع قلم جامدادی، 20 نوع خودکار ، 17 نوع اتود، بیش از 10 نوع پاکن و 30 یا 40 نوع دفتر داشتم، اما امسال هرچقدر بازار را گشتم جنس مناسبی پیدانکردم و مجبور به خرید اقلام معمولی و با تنوع بسیار کمتر شدم .

این مغازه دار با بیان اینکه همه کالاها تا  4 برابر افزایش قیمت داشته‌ و بیشترین قیمت مربوط به دفتر است، گفت: در کنار دفتر قیمت مداد رنگی نیز به شدت رشد داشته است. 

وی در خصوص قیمت‌ها عنوان کرد: به عنوان مثال دفتر سیمی 100 برگ جلد شده و تک فنر با کیفیت بالا سال گذشته 6 هزار تومان بود اما امسال به  10 هزار تومان رسیده و دفتر 50 برگ از  3 هزار تومان به 6 هزار تومان افزایش قیمت دارد. البته در دفاتر ته‌چسب رشد چندانی دیده نمی‌شود به طوری که 50 برگ این دفاتر سال گذشته هزار 2 تومان بود و امسال 4500 تومان شده است، دفتر 100 برگ 4000 هزار تومانی هم حالا 7 هزار تومان عرضه می شود.

وی ادامه داد: اغلب لوازم نظیر جامدادی‌ و لیوان و قمقمه و ... چینی است و قیمت شان هم افزایش داشته برای مثال قیمت یک جامدادی از  12 هزار تومان به 37 هزار تومان یا قمقمه از 15 هزار تومان به 25 تا 30 هزار تومان رسیده است.

این فروشنده لوازم التحریر گفت: امسال برای تامین و جور کردن اقلام مغازه با مشکل روبرو بودیم چون علاوه بر گرانی، تنوع و کیفیت کالاها با افت مواجه شده است؛ از طرفی عمده فروشان تنها در قبال خرید نقدی حاضر به عرضه کالا هستند.

یکی از شهروندان نیز  گفت: برای تهیه لوازم مورد نیاز دخترم که امسال به کلاس اول می رود بیشتر از 250 هزار تومان هزینه کردم.

او که خود را کارمند معرفی می کند، گفت: حقوق و درآمد ما ثابت مانده اما هزینه‌ها به شدت زیاد شده است و این مشکلات زیادی را برای افرادی نظیر ما که حقوقی ثابت داریم ایجاد می کند.

این شهروند شیرازی خاطرنشان کرد که بخش زیادی از لوازم التحریر خریداری شده برای دانش آموزان، تنها برای یک دوره کوتاه مدت خواهد بود و در طول سال والدین باید باز هم برای خرید دفتر و خودکار و ... اقدام کنند.

شهروند دیگری که به همراه 2 فرزندش به بازار آمده بود، گفت: شنیده بودم که قیمت‌ها بالا رفته اما امروز شوکه شده‌ام؛ واقعا توان خرید با این قیمت‌ها را ندارم.

او که معتقد است بخش زیادی از گرانی کالا به مردم باز می‌گردد، گفت: فکر می کنم خیلی از کالاها را تولیدکننده و عمده فروش گران کرده است.

شهروند دیگری که مقادیر زیادی دفتر و خودکار را خریداری کرده و از مغازه لوازم التحریری خارج می شد، گفت: 3 فرزند دارم که 2 تای آنها دانش آموز کلاس سوم و پنجم هستند!

این خانم خانه دار گفت: فکر می کنم که اگر الآن خرید نکنم در آینده همین میزان کالا را با کیفیت پایین تر باید چند برابر قیمت و با زحمت بخرم!!.

او ادامه داد: این ها که فاسد نمی شود؛ امسال هم که مصرف نشود سال آینده مصرف خواهد شد اما کسی از فردا خبر ندارد.

  مادر پسر و دختری دوقلویی که هر دو امسال کلاس اولی بودند نیز گفت: گرانی باعث شده بچه ها حق انتخاب نداشته باشند! این موضوع به روحیه آنها لطمه می زند.

این شهروند که سعی می کرد فرزندش را برای خرید لوازمی ارازنتر، مجاب کند، گفت: نمی توانیم بچه ها را بدون لوازم التحریر و کیف و لباس روانه مدرسه کنیم، اگر هم لوازم و پوشاک آنها مناسب نباشد در مواجهه با هم کلاسی هایشان شاید دچار مشکل شوند.

او با بیان اینکه همه تمام تلاششان رضایت فرزندانشان است، گفت: کاش مسئولان فکری به حال این وضعیت کرده بودند که حداقل دانش آموزان آنهم بچه هایی که تازه به مدرسه می روند، با مشکل مواجه نشوند؛ امروز خیلی ها را دیدم که توان خرید نداشتند و این موضوع ناراحتم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/56877/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق