پیام فارس

آخرين مطالب

برگزاری چهارمین سوگواره حدیث نینوا/ انصاری لاری: عاشورا رنگ تکرار و ملال نمی گیرد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - چهارمین سوگواره حدیث نینوا با سخنرانی «ابراهیم انصاری لاری» مدرس دانشگاه و مدیرعامل منطقه آزاد کیش و پژوهشگر و «مهدی کمپانی زارع» مولف و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان به همت سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در شیراز برگزار شد .
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از کمیته اطلاع رسانی سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی حوزه شیراز، چهارمین سوگواره حدیث نینوا شب تاسوعای حسینی و با حضور جمع کثیری از فعالان سیاسی و اجتماعی، اعضای شورای شهر شیراز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و مدیران استان فارس و با سخنرانی انصاری لاری و کمپانی زارع در تالار احسان شیراز برگزار شد.
ابراهیم انصاری لاری، استاد دانشگاه در چهارمین سوگواره حدیث نینوا گفت: در هر بار بازخوانی حادثه بزرگ عاشورا، می‌شود به اشارتی نو رسید و نکته‌ای جدید دست یافت .
وی با بیان اینکه حماسه جاودان عاشورا هیچگاه رنگ تکرار و ملال به خود نمی‌گیرد، به حوادث تاریخی پس از پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت: رسول الله اول مظلوم اسلام است که اجازه ندادند در روزهای پایانی عمر خود، آنچه را که صلاح می‌دانست برای جلوگیری از انحراف در اسلام بنویسد، و با این بهانه که کتاب الله ما را کفایت می‌کند، مانع از آن شدند که برای رسول الله قلم و کاغذ بیاورند. در حالیکه می‌دانستند چندی قبل‌تر به موضوع ثقلین و جایگاه ولایت امیرالمومنین اشاره کرده بود .
انصاری لاری همچنین شرایط زندگانی امام علی و امام حسن پس از پیامبر را تشریح کرد و با اشاره به تاثیر خاندان اموی و نقش خوارج نادان در هدایت افکار عمومی ادامه داد: حسین پس از جد و پدر و برادرش تنها مانده بود، بدون سپاه و پول و زور و شرایط دشوارتر از شرایط پدر و بردارش را تحمل می‌کرد .
مدیرعامل منطقه آزاد کیش انتخاب یزید به عنوان جانشین معاویه را بزرگترین بدعت در صدر اسلام دانست و گفت: موروثی کردن خلافت توسط معاویه بر خلاف معاهده با امام حسن و حذف مردم از صحنه، بزرگترین بدعتی بود که در اسلام رخ داد و جایگزینی یزید صورت گرفت .
وی ادامه داد: شرایطی معاویه ایجاد کرده بود، یعنی نادیده گرفتن مردم و وقتی مردم نادیده گرفته می شوند، یعنی دین و اسلام نادیده گرفته می شود. اسلام با مسلمین و دین با دینداران زنده است و اگر جمهور مردم نادیده گرفته شوند، عملا دین و خدا و پیامبر نادیده گرفته شده است .
وی اضافه کرد: کاری که معاویه کرد بزرگترین بدعتی بود که می شد در اسلام ایجاد کرد، هم خلف وعده کرد و هم انتخاب مصداقی مثل یزید که نمی توان در آن نشانی از شرافت و دین پیدا کرد .
استاندار فارس در دوران اصلاحات با تشریح شرایط دوران پس از امام حسن که توسط معاویه و یزید رقم خورد، افزود: یکی از شرایطی که در این دوران با بروز نشانه های جهالیت و نادیده گرفتن مبانی دینی رخ میدهد، شخصیت تراشی است و با این شخصیت تراشی بود که شخصیت و جایگاه معاویه را مطلق می نمود و معاویه به خود اجازه میداد تا یزید را جاشنین خود کند .
وی ادامه داد: در زمانی که شخصیت تراشی می شود، این شخص حق را تابع خود می خواهد و خود را مطلق می بیند و به جای اینکه تابع حق باشد، حق را تابع خودش می خواهد و هر چیزی را مطابق میل خود برای جامعه تعریف و تبیین میکند .
انصاری لاری با بیان اینکه اصرار یزید برای اخذ بیعت از امام حسین بزرگترین اشتباه استراتژیک یزید بود که به حادثه عاشورا ختم شد، افزود: بیعت گرفتن از امام حسین می‌توانست پایه‌های مشروعیت حکومت یزید را محکمتر کند و شروع حرکت امام حسین از امتناع از بیعت با یزید آغاز شد که دو وجه مشترک داشت؛ اولا بعد تاریخی و اجتماعی امام به عنوان امام بر حق مسلمین و تاثیری که در مشروعیت بخشی به حکومت یزید و نابودی همه حقایق حقه اسلام داشت و بعد دیگری اینکه امام در پی حفاظت و صیانت از شخصیت ممتاز خودش بود .
این مدرس دانشگاه اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر را مهمترین اهداف امام حسین هنگام خروج از مدینه و مکه بر شمرد و گفت: وقتی امام حسین به یزید پیام داد که چنین کسی مثل من با مثل یزید بیعت نخواهد نکرد، موضوع شخصیت و فردیت ممتاز امام در میان است .
انصاری لاری با بیان اینکه امام حسین می دانست بین ذلت و مرگ باید یکی را انتخاب کند و یزید دست بردار او نیست، به حوادث پس از خروج از مدینه و مکه اشاره کرد و افزود: امام در نامه کوتاه خود به برادرش محمد حنفیه، اشاره می‌کند که می‌داند این حرکت به مرگ ختم می شود. از شخصیتی مثل امام حسین که تربیت شده بیت نبوی است انتظار نمی‌رود که بتواند خودش را در فضای مسمومی که یزید برای زندگی مردم ساخته است، به زندگی راضی کند .
وی اضافه کرد: امام حسین به دنبال دنیایی است که بتواند زندگی پربار و معنوی او را تضمین کند و با معشوق ازلی و ابدی خود عشق بازی کرده و حداقل اخلاقیات را در آن رعایت کند .
مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه امام حسین نمی خواست ازادی و اختیارش را زیر پا بگذارد، ادامه داد: امام برای حفظ مجد و عزت و عظمتش از بیعت با یزید امتناع می‌کند و در نامه به محمد حنفیه اشاره می‌کند که کسی که به من ملحق شد، شهید می‌شود .
انصاری لاری ابراز کرد: امام حسین مرگ را همچون گردن بند به گردن عروسی جوان می‌داند بنابراین با این همه اشارات متعدد امام حسین به مرگ، معلوم است که می‌داند راهی جز بیعت کردن یا تن سپردن به مرگ ندارد و البته مرگ را سراسر عزت می‌داند و بیعت با یزید را سراسر ذلت می داند .
وی با بیان اینکه امام حسین عاشق زندگی بود، به برخی از اموزه های امام حسین اشاره کرد و گفت: امام حسین چنین با لطافت طبع و عشق به خانواده هرگز مشتاق مرگ نیست مگر انکه او را بین ذلت و مرگ مختار کنند .
وی با ییان برخی از رویدادهای شب عاشورا گفت: امام حسین به رغم همه فشارها حاضر نشد کرامت انسانی همراهان خود را زیر سئوال ببرید و به همراهانش گفت «انها با من کار دارند، شما از تاریکی شب استفاده کنید و جان خود را نجات دهید». و از آنان که قصد دارند بمانند میخواهد اگر دینی بر عهده دارند بازگردند و دین خود را ادا کنند .
این پژوهشگر حوزه دین و تاریخ اضافه کرد: امام حسین در اوج بحران لحظه‌ای از اخلاق بزرگ منشانه خود غفلت نمی‌کند و ادای دین را واجب تر از حضور در قیام خود می‌داند و می گوید اگر دینی دارید و به کسی بدهکارید یا کسی را در حصر و حبس دارید، حتی اگر کنار من هم کشته شوید به بهشت نمی‌روید .

مهدی کمپانی زارع پژوهشگر حوزه فلسفه و دین و مولوی پژوه هم در این مراسم با اشاره به زیارتنامه‌های امام حسین گفت: در این عالم به هیچ کس به اندازه امام حسین سلام نشده است چرا که او از عالم صلح و سلام آمده است .
وی با بیان اینکه در دوران معاویه به شدت تلاش شد تا امام حسین را بشورانند اما او فقط صبر و سکوت کرد، ادامه داد: اینکه امام حسین از مدینه و مکه در دوران حاکمیت یزید فرار می‌کند و شهر به شهر تا کربلا می رود، فقط برای فرار از جنگ و خون‌ریزی است .
مهدی کمپانی زارع به برخی روایات متعدد و غیر همسو از علل و انگیزه عاشورا اشاره کرد و گفت: عده ای از امام حسین چهره‌ای درست کرده اند که قصد خودکشی و دیگر کشی داشته است اما حسین هم شیوه‌ای همچون پدر و برادرش داشت و راضی به جنگ نبود و از جنگ و نزاع فرار می‌کرد .
وی ادامه داد: آنچنان که در تاریخ آمده است امام حسین قبل از روز عاشورا بارها به عمال عمربن سعد و ابن زیاد پیشنهاد داد که به او اجازه دهند یا به ایران و چین برود، یا به شام برود و با یزید رو در رو مذاکره کند و یا به مدینه بازگردد اما هیچ کدام موثر واقع نشد .
این پژوهشگر حوزه دین و فلسفه ابراز کرد: امام حسین پیش از حرکتش به سمت مکه و کوفه در نامه‌ای به اهل بصره که در کتب معتبر بارها درج شده و کمتر کسی به آن می‌پردازد، اذعان می‌کند که اهل نزاع نیست .
کمپانی زارع با بیان اینکه اصلاح‌گر اهل صلح است، افزود: امام حسین صلح را می‌جست و تا اخرین لحظه بر مبانی فکری و اخلاقی خود پا فشاری کرد و در این مبانی فکری و اخلاقی، شروع کننده جنگ هیچ توجیهی برای خداوند ندارد .
وی با بیان اینکه امام حسین پیش از هر اصلاح طلبی، اصلاح طلب بود، به تشریح علل علاقمندی عارفان به امام حسین پرداخت و ادامه داد: عارفان در سلوک الی الله خود به دنبال قربانی کردن هستی خود هستند و همه وجود و احساسشان متوجه حق تعالی است بنابراین برای آنان شگفت انگیز است که در حادثه کربلا فردی همه هستی خود را متوجه خدا می داند و برای خدا از نزدیکانش قربانی می‌دهد و قربانی می‌شود .
این پژوهشگر حوزه دین و فلسفه اضافه کرد: مواجهه حسین با مرگ هم برای عارفان شگفت انگیز است و اینکه در لحظه شهادت شادتر و خندان تر از هرلحظه‌ای است .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/57022/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است