پیام فارس

آخرين مطالب

این سگان، راه سلامت بسته اند مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- فارغ از دغدغه های روزانه و مشغله های متعدد گاهی فرصتی پیدا می شود که بتوان ساعتی را در هوای دور از دود به پیاده روی و ورزش در «پیاده راه سلامت» پرداخت به شرطی که سگ ها بگذارند.
پیاده راه سلامت در بولوار چمران آنچنان که از نامش برمی آید باید مکانی برای پیاده روی با هدف سالم ماندن باشد اما هجوم سگ های ولگرد و غیر ولگرد و صاحب دار، راه را بر هدف های این پیاده راه می بندد.
این معبر شهری شیراز در حال حاضر وضعیت ناسالمی دارد و گذشته از وجود حیوانات ولگرد، این محل به قلمرو سگ های خانگی از نوع عظیم الجثه و بدون قلاده تبدیل شده است.
سگ های ولگردی که در اغلب اوقات به گشت و گذار، استراحت و یا به هم پریدن در طول این مسیر مشغول هستند کم بوده که شهروندانی نیز به همراه سگ های خود برای پیاده روی به پیاده راه سلامت در بولوار چمران می آیند.
بعضی از این افراد سگ های عظیم الجثه با خود دارند که شهروندان عطای پیاده روی را به لقای این سگان می بخشند و هرچه سریعتر محل را ترک یا راه باز می کنند که حیوانات بگذرند.
خانم جوانی که دو سگ درشت هیکل به همراه خود دارد از پیاده راه سلامت به سمت پل معالی آباد در حرکت است، شهروندانی که از روبه رو با این سگ ها مواجه می شوند اغلب ترس در چهره شان مشهود است و چهار چشمی به سگ ها خیره می شوند و سرعت خود را کم می کنند و تا حد ممکن از آنها فاصله می گیرند و رد می شوند.
در این شرایط وضعیت کودکانی که همراه خانواده به این محل آمده اند بدتر است و وحشت در چهره آنها کاملا نمایان و اغلب نیز به آغوش پدر و مادر پناه می برند یا پای والدین خود را محکم می چسبند و همچنین افرادی که از پشت سر این خانم و سگ هایش در یک جهت در حرکت هستند فاصله نسبتا طولانی خود را حفظ می کنند و آهسته آهسته به حرکت ادامه می دهند و عملا این وضعیت تا نیمه های مسیر و تا زمانی که این خانم برای خوش گذشتن بیشتر به سگ هایش قلاده آنها را باز کرده ادامه دارد.
این محل قلمرو انواع سگ های خانگی از پا کوتاه گرفته تا عظیم الجثه مانند هایسکی، بولداگ ،گریت دین و پیت بول تبدیل شده و استفاده برای عموم شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.
انتخاب سبک زندگی مساله ای شخصی است و دخالت در امور شخصی شهروندان تا زمانی که به حقوق دیگر افراد جامعه زیانی نرسانده جایز نیست اما زمانی که سبک زندگی شخصی افراد به فعالیت های عمومی و اجتماعی ،ورزشی،فرهنگی و... سایر مردم جامعه لطمه بزند مجریان قانون باید نسبت به جلوگیری و مقابله با آن وارد عمل شوند.
پای ثابت اخبار رسانه های جهان حمله سگ ها به انسان است و بسیاری از کشورهای پیشرفته حضور سگ ها در معابر عمومی را بدون پوزه بند ممنوع اعلام کرده اند و در حالی که نگهداری بعضی از نژاد سگ های وحشی نظیر پیت بول در بسیاری از کشورهای جهان مانند آمریکا ،کانادا،فرانسه ، آلمان، لهستان،پرتغال،ترکیه، استرالیا،اسپانیا،روسیه،سنگاپور، اکوادور،دانمارک، بلاروس ،سوئد،رومانی،نروژ،اکراین، و... ممنوع است اما این نوع سگ به وفور در معابر ایران و شهرهای بزرگ از جمله شیراز یافت می شود.
** ترس و ورزش
بسیاری از شهروندانی که از پیاده راه سلامت بولوار چمران شیراز استفاده می کنند نسبت به این مشکل گلایه مند بودند و اظهار داشتند که به دلیل وجود سگ های فراوان در این مسیر نمی توانند در ساعات عصر و شب که بهترین زمان بهره بردن از این محل است از این مسیر استفاده کنند.
حسین بقال پور یکی از شهروندان شیرازی است که به گفته خودش برای پیاده روی هر روز به پیاده راه سلامت بولوار چمران شیراز می آید.
او  می گوید: به دلیل نبود معابر مخصوص پیاده روی و ورزش های عمومی و حتی پیاده روی معمولی در شهر صدرا، روزانه برای انجام ورزش عمومی به پیاده راه سلامت بولوار چمران می آیم.
بقال پور اظهار داشت: به صورت مداوم و روزانه اما توام با ترس از وجود سگ در پیاده راه سلامت به ورزش می پردازم.
وی ادامه داد: سگ های ولگرد در این محل زیاد یافت می شود که می توانند در ساعات پایانی و خلوت به شهروندان حمله ور شوند و مشکلاتی را رقم بزنند.
بقال پور اضافه کرد: گذشته از سگ های ولگرد شهروندان زیادی در ساعاتی که هوا برای پیاده روی در این محل مناسب است با سگ هایشان به این محل می آیند که این مساله نیز ایجاد رعب و وحشت خصوصا در کودکان و سالمندان می کند.
وی اظهار داشت: در بسیاری از موارد دیده ام که صاحبان سگ ها قلاده های آنها را باز می کنند،دو هفته پیش خودم شاهد بودم که یک سگ به خانمی جوان حمله و پای او را مصدوم کرد.
** وفور سگ در معابر شهری و تهدید بهداشت عمومی
رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز در این زمینه گفت: متاسفانه تعداد سگ های ولگرد و خانگی در مناطق مختلف شهر شیراز و خصوصا مناطق حاشیه ای شهر و مراکز تفریحی ورزشی زیاد است و بهداشت جامعه را با خطر مواجه کرده است.
حمیدرضا قاسم پور افزود: سگ حیوانی است که ناقل بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و دام است که هاری ،سالک،کیست هیداتید و... از آن جمله است.
وی ادامه داد: جدا از مسائل بهداشتی وجود سگ های ولگرد و خانگی در معابر عمومی شهر می تواند رعب و حشت عمومی و ناامنی را به دنبال داشته باشد.
قاسم پور با اشاره به اینکه در قانون عنوان شده که در شهر شهرداری ها و در روستاها نیز دهیاری ها مکلف به جمع آوری این نوع حیوانات هستند، گفت: بارها این موضوع مطرح شده و ما نیز هشدارهای لازم را داده ایم اما علیرغم برخوردهایی که صورت گرفته متاسفانه هنوز این معضل به شکل گسترده در سطح شیراز وجود دارد.
** سگ ها و حمله روزانه به شش نفر در شیراز
وی عنوان کرد: بطور میانگین روزانه حدود شش نفر در شهر شیراز در اثر گاز گرفتگی سگ به دو مرکز درمان تخصصی گازگرفتگی حیوانات در این شهر مراجعه می کنند.
رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اظهار داشت: دو مرکز درمانی در شهر شیراز وجود دارد که کسانی که دچار گاز گرفتگی سگ شده اند می توانند با مراجعه به این مراکز درمان شوند.
وی اضافه کرد: هاری بیماری خطرناکی است و قطعا هر شخصی که به این بیماری دچار شود مرگ در انتظار او خواهد بود ،لذا به تمام کسانی که به گاز گرفتگی توسط سگ در شیراز مواجه می شوند در این مراکز واکسن هاری تزریق خواهد شد.
وی اظهار داشت: دو مرکزی که در شیراز برای معالجه حمله حیوانات و سگ وجود دارد،درمانگاه بوستان واقع در شهرک گلستان و دومین محل نیز در مرکز بهداشت شهدای والفجر در خیابان ساحلی حوالی فرمانداری شیراز است.
** تنهایی و نگهداری سگ
مهسا ایزدی، روانشناس و جامعه شناس در این باره گفت: با گسترش تکنولوژی در عصر کنونی بشر امروزی تنهاتر از همنوعان خود در ادوار گذشته شده است.
وی افزود: تنهایی افراد در اجتماعات میلیونی و دوری از ارتباطات جمعی یکی از آسیب های دوران فعلی است که برخی افراد برای پر کردن این خلاء ها به سمت پرورش حیوان خانگی سوق پیدا می کنند.
وی با اشاره به اینکه نگهداری از حیوانات علت های مختلفی دارد ادامه داد: در کنار این امر عوامل اجتماعی دیگری نظیر نبودن اعتماد بین آدم ها نسبت به یکدیگر و عدم وجود روحیه تعامل بین افراد نیز می تواند آنها را به سمت نگهداری حیوان خانگی مانند سگ سوق دهد، هرچند که در این زمینه عواملی دیگر مانند مد و فخرفروشی نیز می تواند باعث بروز این مساله شود.
این روانشناس گفت: مساله مد در بسیاری از موضوعات جامعه ما نقش پررنگی دارد به گونه ای که زمانی که یک رفتار و یا استفاده از نوع خاصی از کالا شایع می شود، طیف گسترده ای از افراد کورکورانه از آن تقلید می کنند هرچند که شاید اصلا نیازی از اشخاص را هم برطرف نکند اما چون مد است این کار را انجام می دهند.
ایزدی با بیان اینکه تمایل به نگهداری حیوانات خانگی اغلب بین افرادی که از نظر فیزیکی و یا روانی دچار تنهایی هستند بیشتر دیده می شود، افزود: لذا این گونه افراد به حیوان خانگی خود به چشم یک همدم و کسی که می توانند با او رابطه برقرار کند نگاه می کنند.
وی اظهار داشت: حیوانات خانگی و خصوصا سگ به دلیل اینکه خیانت نمی کند و وفادار نیز هست، طبیعی است که انسان با این نوع حیوان رابطه خوبی برقرار کند و در این بین افرادی که تنها هستند و یا از همنوعان خود نیز ضربه خورده اند بیشتر به سمت نگهداری حیوان گرایش پیدا می کنند.
این جامعه شناس اضافه کرد: در جوامعی که ارتباطات اجتماعی گسترده تر است و مردم از یکدیگر حمایت می کنند انسان ها کمتر به سمت نگهداری حیوانات خانگی روی می آورند.
** برقراری رابطه عاطفی با سگ پیشینه تاریخی ندارد
وی با اشاره به اینکه ممکن است بعضی سوال کنند که چرا در جوامع توسعه یافته که ساختار اجتماعی خوبی نیز دارند از حیوانات خانگی نگهداری می کنند، افزود: قبل از طرح این سوال باید به پیشینه تاریخی کشورها در این باره را در نظر گرفت، در کشور ما نگهداری از حیوانات خانگی و سگ به شکل امروزی و شهری در هیچ دوره زمانی مرسوم نبوده و تنها برای حفاظت از گله گوسفند و نگهبانی اغلب نیز در روستاها کاربرد داشته و در هیچ مقطع تاریخی در ایران سگ جایگزین رابطه عاطفی نشده است.
ایزدی به توسعه دغدغه های شغلی و مادی زوج ها نیز اشاره کرد و این موضوع را نیز یکی از علت های نگهداری حیوان خانگی دانست و گفت: عدم مسئولیت پذیری و افزایش خواسته ها و توقعات زن و مرد در زندگی مشترک باعث شده با بی فرزندی حداقل بصورت مقطعی در زندگی کنار بیایند و در پی آن با پرورش حیوان خانگی این خلاء عاطفی و نیاز به داشتن فرزند را پر کنند.
** ورود سگ ممنوع
عضو شورای شهر شیراز گفت: همانگونه که از اسم جاده سلامت مشخص است این محل باید معابر سالمی داشته باشد و اگر شهروندی خصوصا سالمندان و یا کودکان در این محل احساس رعب و وحشت کنند این مساله با اساس ایجاد این محل مغایرت دارد و قطعا این پیاده راه ناسالم است.
سیروس پاک فطرت  افزود: همانگونه که در طول این مسیر نیز هشدارهای بصری نصب شده،ورود حیوانات خانگی به این محدوده ممنوع است و همچنین شهرداری منطقه و سازمان پسماند نیز باید سگ های ولگرد را از این محل جمع آوری کنند.
وی با اشاره به وجود سگ های ولگرد در پیاده راه سلامت، اظهار داشت: بارها این مساله را به مسئولان سازمان پسماند شهرداری شیراز تذکر داده ام و باز نیز تذکر خواهم داد که سگ های ولگرد را جمع آوری کنند.
پاک فطرت اضافه کرد: بعضی از شهروندانی که سگهای خانگی نگهداری می کنند نیز متاسفانه حقوق شهروندی دیگران را رعایت نمی کنند و در پی این کار موجبات آزار دیگر شهروندان را فراهم می کنند.
وی عنوان کرد: ورود حیوانات خانگی به پیاده راه های سطح شهر ممنوع است و سازمان پسماند و شهرداری مناطق باید بیشتر این مساله را مورد توجه قراردهند و نگهبانان این محدوده ها نیز توجیه شوند که از ورود حیوانات خانگی به این محدوده جلوگیری کنند و مهمتر از آن اینکه فرهنگ سازی لازم را نیز در این باره انجام دهند.
وی در معابر عمومی و خصوصا محدوده هایی که محل عبور و مرور و ورزش خانواده ها است رعایت حقوق دیگر شهروندان را ضروری دانست و گفت: پیاده راه سلامت در شیراز برای سلامت و تحرک مردم ایجاد شده و اگر شخصی تمایل به پیاده روی به همراه حیوان خانگی و سگ دارد باید محل دیگری را برای این کار انتخاب کند.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شورای شهرشیراز گفت: در وهله اول از همه شهروندان درخواست دارم این موضوع را رعایت کنند و قطعا در آینده نزدیک نیز با این افراد که در معابر عمومی و ورزشی خصوصا پیاده راه سلامت حیوان خانگی با خود می برند برخورد جدی خواهد شد.
** وعده برای استقرار نگهبان شبانه روزی در پیاده راه سلامت
شهردار منطقه شش شیراز نیز اظهار داشت: برای ساماندهی محور پیاده راه سلامت واقع در بلوار چمران مکاتباتی با حراست شهرداری مرکزی شیراز انجام و مقرر شده که شش نفر نیرو بصورت شیفتی در این محل حضور داشته باشند و همچنین دو کانکس نیز در این مسیر احداث شود.
اصغر سروی افزود: شهروندان به هیچ عنوان مجاز نیستند که حیوانات خانگی را به همراه خود به پیاده راه سلامت بیاورند تا مردم وخانواده ها بتوانند با اطمینان خاطر از این محل استفاده کنند.
وی ادامه داد: مکاتبات برای ساماندهی این محور انجام شده و تلاش داریم تا یکماه آینده این کار بطور عملی اجرایی شود.
** 11 کافی شاپ و فست فود در پیاده راه سلامت
شهردار منطقه شش شیراز  اضافه کرد: حدود هشت ما پیش که مسئولیت شهرداری این منطقه به من واگذار شد قراردادهایی منعقد شده بود که در پیاده راه سلامت بلوار چمران 11 کافی شاپ و فست فود جدید احداث شود که اگر جلو این کار گرفته نمی شد عملا با فلسفه پیاده راه سلامت و پیاده روی خانواده ها و شهروندان شیرازی در این مسیر منافات داشت و این محل پاتوق کسانی می شد که مشتری خدمات این غرفه ها بودند.
وی بیان کرد: حدود پنج ماه تلاش کردیم تا علیرغم وجود فشارهای زیاد تمام این قراردادها لغو شد و حتی از احداث یکی از این مکان ها که عملیات اجرایی آن جنب مجموعه آمفی تئاتر این محل آغاز شده بود نیز جلوگیری شد.
** فشار کانون های قدرت برای تجاری کردن محور سلامت
سروی بیان کرد: با جدیت مقابل فشارهای کانون های قدرت برای احداث دکه ها و مجتمع های تجاری در این مسیر مقاومت کرده ایم و تاکنون اجازه تغییر ماهیت این محل داده نشده است.
وی گفت: محل هایی در این محور تعریف و بزودی احداث می شود که دو غرفه در ابتدا و انتهای این مسیر حدود سه کیلومتری کار سلامت سنجی شهروندان نظیر اندازه گیری وزن،فشارخون و ارائه مشاورهای پزشکی و ورزشی را انجام دهند.
** جمع آوری سگ های ولگرد با سازمان پسماند است
سروی گفت:سگ های ولگرد در پیاده راه سلامت به دلیل مجاورت این مسیر با باغ های چمران و قصردشت وجود دارند که وظیفه جمع آوری این سگ ها با سازمان پسماند شهرداری شیراز است.
شهردارمنطقه شش شیراز عنوان کرد: بزودی پیاده راه سلامت بلوار چمران ساماندهی می شود و به واسطه اعمال قانون با افرادی که سگ به این محل می آورند نیز برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
** لاک زدن انگشت سگ
حجت‌الاسلام محمد حسن مرادی امام جمعه شهرک‌های غرب شیراز هم به این موضوع پرداخته و گفته است: جوانان بسیاری به داشتن سگ علاقه‌ مندند و با آنها در معابر آزادانه قدم می ‌زنند.
وی که در سپاه ناحیه محمد رسول‌الله (ص) سخن می گفته، افزودهاست: حتی من صحنه‌ای دیدم که جوانی مشغول لاک زدن انگشتان یک سگ بود، در پارک کوهستان شمال شیراز چه خبر است؟
** سازمان پسماند پاسخ نداد
 برای پیگیری اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز که متولی جمع آوری سگ های ولگرد در این کلانشهر اعلام شد، چندین مرتبه طی یک هفته اقدام به برقراری تماس و ارتباط با روح الله خوشبخت مدیر این سازمان کرد که وی علیرغم دادن وعده برای انجام مصاحبه در این باره پاسخی نداد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/58218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد

آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است

اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و 50 هزار مشترک

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

تصادف و آتش سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

واژگونی خودرو ایسوزو یک مصدوم بر جای گذاشت

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

بارش شدید باران، سد ده‌شیخ لامرد را پر آب کرد

افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

برگزاری اجلاسیه 250 شهید شمال غرب شیراز

فیلم| آتش سوزی یک انبار در میدان مهارت شیراز

مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در شیراز

انبار کالای یک شرکت مواد غذایی در شیراز آتش گرفت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

کوچ پرندگان به تالاب کمجان

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

حریق گسترده انبار کالا در میدان مهارت + فیلم

آتش سوزی گسترده در انبار کالا در شیراز

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

ممنوعیت و محدودیت‌های ترافیکی مراسم روز ارتش در بندرعباس

(تصاویر) اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف آباد شیراز

آماده باش کامل گروه های عملیاتی و سیمبانان در فارس

آتش‌سوزی گسترده انبار کالا در میدان مهارت شیراز

آغاز فروش ون‌ اینرودز توسط بهمن موتور (+ جدول فروش و قیمت)

ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی انبار محصولات در میدان مهارت شیراز

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403