پیام فارس

آخرين مطالب

نظارت بهداشتی بر سالن‌های شنا در فارس ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- شاید زمانی در گذشته دور شنا تنها یک تفریح یا ورزش فصلی محسوب می شد، اما استخرهای سرپوشیده امکانی را فراهم کرد که افراد علاقه مند در هر فصل و شرایطی، آب تنی کنند! اگرچه هنوز در ایران و خصوصا استان فارس، استخر سرپوشیده یک امکان همگانی برای تمام شهروندان در هر نقطه و برای تمام گروه‌ها، نیست.

علاوه بر موضوع کمبود امکانات فیزیکی برای پرداختن به این ورزش بسیار مفرح، جذاب و تاثیرگذار بر سلامت جسم و روح، موضوع بهداشت آب و استخر هم از مسائل بسیار با اهمیتی است که بی توجهی به آن یک ورزش مفرح را به عاملی برای بیماری بدل می کند.

مدیر گروه سلامت محیط معاونت بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت: تماس مستقیم و  غوطه ور شدن در آب احتمال ورود آب به دهان، بینی، گوش و چشم را افزایش می‌دهد و آلودگی آب در چنین شرایطی انتقال بیماری‌ها را به همراه خواهد داشت، لذا کنترل بهداشتی استخرهای شنا برای حفظ سلامت و جلوگیری از انتقال بیماری با همکاری متصدیان و بازرسی بازرسان بهداشت محیط باید پیگیری شود .

سیامک شمس ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال نزدیک به 900 مورد بازدید بازرسان  از تمام  76 استخر فعال در استان ثبت و  نمونه‌برداری برای آزمایش باکتریولوژی، کدورت، کلرباقی مانده و آموزش متصدیان استخر در طول بازدیدها انجام شده است.

شمس عنوان کرد: دو هزار و 700 مورد کلرسنجی پی‌اچ، دو هزار و 500 مورد نمونه‌برداری میکروبی، 80 مورد نمونه‌برداری شیمیایی و دو هزار و 500 مرود نمونه‌براری برای بررسی کدورت آب استخر انجام شده است.

مدیر گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: طی بازرسی‌های انجام شده 30 مورد اخطار بهداشتی برای رفع نقص، 14 مورد اخطار 48 ساعته قبل از تعطیل، پنج مورد توقف فعالیت و هشت مورد بهسازی انجام شد.

وی از عموم مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف و موارد غیر بهداشتی در استخرهای شنا آن را در سامانه 190 پیگیری کنند.

شمس خاطرنشان کرد: طی بازرسی‌های انجام شده 30 مورد اخطار بهداشتی برای رفع نقص، 14   مورد اخطار 48 ساعته قبل از تعطیل، 5 مورد توقف فعالیت و 8   مورد بهسازی انجام شد.

معاون امور توسعه اداره کل ورزش و جوانان فارس نیز گفت: هم اینک 15 شهرستان در استان فارس از سالن‌های شنا ( استخر سرپوشیده) بهره‌مند است؛ در این میان شیراز با برخورداری از 33 استخر فعال در صدر قرار دارد .

محسن سالاری، با تاکید بر اینکه سیستم تصفیه و گندزدایی آب استخرها 24 ساعته فعال و تحت کنترل است، گفت: علت تفاوت رنگ آب استخرها نه به دلیل میزان کیفیت آن است بلکه ریشه در نوع نورپردازی و سرامیک به کار رفته در کف استخر دارد.

سالاری گفت: بازرسان بهداشت حداقل دوبار در هفته از استخرهای فعال بازدید می‌کنند و بنده نیز اطمینان می‌دهم که کیفیت تمام استخرهای استان در بازه مطلوبی قرار دارد .

معاون ورزش و جوانان فارس یادآور شد: در شش ماهه اول امسال چندین مورد شاهد تعطیلی استخرها بوده‌ایم. استخر "یادگار امام" و "انقلاب" از جمله‌ی آن بودند اما تشخیص غیر مطلوب بودن کیفیت آب پیش از وقوع حادثه و توسط بازرسان بهداشت بود .

وی نوید داد که هفته تربیت بدنی سالن شنای شهرستان نورآباد نیز افتتاح می شود و گفت: استقبال مردم بیشتر در شش ماهه نخست سال است و هر ساله  در شش ماهه دوم سال شاهد کاهش  70 تا 80 درصد جمعیت استقبال کنندگان هستیم .

سالاری خاطرنشان کرد: به‌رغم آنکه قیمت‌گذاری و تعیین درجه کیفیت استخر به عهده‌ی اداره کل ورزش و جوانان است و تمام سالن‌ها باید  از آن پیروی کنند، مجموعه ورزشی هتل‌ها از آن سر باز می‌زنند. استدلال جامعه هتلداران نیز آن است که از تحت‌پوشش مجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند و چون  تمام خدمات ورزشی ویژه مسافران ساکن در هتل است ضوابط اداره ورزش و جوانان شامل حال آنان نمی‌شود .

وی ادامه داد: اما حقیقت چیز دیگری‌است. بر کسی پوشیده نیست که استخر هتل‌ها نه تنها برای مسافران هتل بلکه برای همه عموم خدمات ارائه می‌دهد. نتیجه آن اختلاف قیمت‌های قابل توجه ورودی استخرها میان هتل‌ها و سایر استخر‌های دولتی و خصوصی‌است .

معاون امور توسعه اداره ورزش و جوانان فارس خاطرنشان کرد: مسئله به همین جا ختم نمی‌شود،  مجموعه ورزشی هتل‌ها بدون دریافت پروانه سالانه از هیت شنا و نجات غریق اقدام برگزار دوره آموزشی شنا می‌کنند .

به گفته سالاری، تمام سالن برای برگزاری دوره آموزش شنا ملزم به دریافت پروانه سالانه از هیت‌های شنا و نجات غریق هستند اما مجموعه ورزشی هتل‌ها تنها با کسب مجوز تأسیس استخر اقدام به برگزاری دوره شنا می‌کنند و به طبع آن دوره آموزشی شنا در هتل برای مسافران برگزار نمی‌شود .

وی با تاکید بر اینکه باید در نظر گرفت که در صورت وقوع حادثه و نبود پروانه‌های لازم شرکت‌های بیمه زیر بار چنین مسولیتی نخواهند رفت .

معاون امور توسعه اداره ورزش و جوانان فارس گفت: با ایستادن در کنار استخر اگر بتوان عمق و فاصله وسط استخر را دید می‌توان گفت کیفیت کدورت آب به حد مطلوب است . تمام استخر ها برای برگزار دوره آموزشی شنا ملزم به دریافت پروانه سالانه هیت شنا و نجات غریق هستند اما مجموعه ورزشی هتل از ان سرباز می زنند .

  شهروندان می‌توانند با سامانه 190 یاری‌رسان در بهداشت استخرها باشند و در صورت مشاهده هرگونه موارد غیر بهداشتی با کمک سامانه این سامانه  گزارش دهند

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/58602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد