پیام فارس

آخرين مطالب

همزیستی قاچاق و تولید اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - روزنامه شیرازنوین چاپ شیراز شنبه در شماره 529 یادداشتی با عنوان "همزیستی قاچاق و تولید" منتشر کرده است.
در این یادداشت به قلم فرزاد وثوقی آمده است: تولید داخلی این روزها به شدت نیازمند واردات مواد اولیه ای است که تحریم شده است. قاچاق با نام مستعار دور زدن تحریم ها تنها راه نجات تولید داخلی در این شرایط است. قاچاق در گذشته و قبل از سازمان یافتن در کسوت گروههای بزرگ مافیایی، توسط مرز نشینان با رویکرد تامین نیازهای خرد اقتصادی خانواربطور محدود ویا براساس سفارشات داخلی انجام می شد. در واقع مرزنشینان این گردش اقتصادی را در شمار حقوق حقه خود می دانستند.
یک تعریف ساده از دیدگاه ما، قاچاق می تواند پدیده ای باشد اقتصادی و در مقاطعی سیاسی اجتماعی که توسط مرزنشینان قبل از پدیده سازماندهی شده قاچاق، با هدف بهبود وضعیت اقتصادی خانواده آنان، با ورود کالاهای خارجی از کشورهای تولید کننده به کشور متقاضی مصرف در نبود کالای کیفی تولید داخل با انبوه تقاضا انجام می شود.
اگر کشوری تولید کننده کیفی انواع محصولات مورد نیاز مصرف داخلی باشد به طبع آن نطفه قاچاق و واردات بی رویه در آن کشور منعقد نخواهد شد و در سیر مخالف این ایده، اگر کشوری در امر تولید ناتوان و یا محصولاتش از نظر کیفی در سطح پایین تری از استاندارهای جهانی باشند، قاچاق در آن کشوربا هدف تامین نیازهای داخلی با انبوه تقاضا درخصوص برندهای معتبر خارجی مواجه خواهد شد.
پایین بودن کیفیت تولیدکالای داخلی نه تنها تقاضای مصرف آن را کاهش می دهد، بلکه مانعی بزرگ در مسیر حضور در بازارهای جهانی است. از دست دادن بازارهای جهانی و فرصت عرضه کالا و ارز آوری بزرگترین ضربه به اقتصاد کشور است که باعث تشدید پدیده قاچاق و ارزبری در برابر آن خواهد شد دراین فرصت ما هنوز به پدیده قاچاق مواد مخدر ، انسان ومشروبات الکلی وسلاح اشاره نداشته ایم و منظور فقط قاچاق کالاست.
قاچاق عموما به دلیل ضعف قانون در برخورد با عوامل ارتکاب ویا خلاء قانونی اتفاق می افتد. توسعه روز افزون قاچاق با رشد 25 درصدی آن در سال جاری از بابت ارزش ریالی در کشورمان به همین دلیل است. در واقع مجازات ها آنقدر حداقلی است که قاچاق به عنوان یک شغل پس از پرداخت خسارت ریالی ویا تحمل زندان دوباره از سوی قاچاقچی ادامه می یابد.
قاچاق پدیده ای است با سود سرشار که حتی باعث ایجاد ارتشا در دستگاههای بازدارنده می شود . تشکیل باند برای سهولت در اجرای قاچاق وسعی در سازماندهی این پدیده از همین نقطه آغاز می شود. وقتی قاچاق قرار است از مبادی رسمی یک کشور وارد شریان مصرف گردد باید آلودگی بین دستگاهی ایجاد شود . این آلودگی باعث می شود کالای خارجی از گمرک همان کشور بدون ملاحظات قانونی وایضا پرداخت های رسمی وارد بازار شود.
ازطرفی از آنجایی که تولید داخلی توان رقابت با محصولات کیفی وبرندهای جهانی را ندارد به شدت در انزوا قرار گرفته و فروش خود را از دست می دهد. این همان پدیده وارد آمدن ضربه به تولید داخلی است . در واقع ما به جای آنکه سطح کیفی تولید محصولات داخلی وهمچنین میزان سرمایه گذاری اقتصادی در بخش های تولید واشتغال را افزایش دهیم و ملاک های استاندارد تولید را به میزان های بین المللی نزدیک کنیم برتوان برخوردهای فیزیکی می افزاییم . افزایشی که تا کنون بازدارنده نبوده است . اوج برخورد های شعار گونه با پدیده قاچاق را می توانددر سمینارهای برگزار شده ملاحظه نمود . عمراین شعارها تنها تا پایان زمان برگزاری همان سمینار است .
اما در پس این شعار ها، فساد سیستماتیک ایجاد شده باعث می شود کالاهای خارجی از لب مرز دست بدست شود و تا عمق مرزها درشهرهای بزرگ و کوچکمان بدست مردم متقاضی وسفارش دهنده برندهای خارجی برسد. برندهای خارجی که قبل از هر چیز خدمات پس از فروش خودرا در شهرها با بهره گیری از قطعات یدکی مورد نیاز، راه اندازی نموده اند.
سود تجارت ایجاد شده از پس فعالیت های قاچاق کالا به اندازه ای است که گردانندگان تشکیلات بزرگ این صنعت ، قادر به آلوده سازی صف ایجاددشده دولت ها برای مقابله با قاچاق هستند. وقتی صف دچار شکستگی شد ، نفوذ به آن آسان است و نشت کالا از آن، صنعت اسمی کشور را دچار خسارت های جدی می کند .
درجریان تحریم های اخیر وایست توان 50 درصدی تولید کالا در کشور ، معلوم شد صنایع کوچک داخلی بشدت در بحث مواد اولیه محتاج خارج هستند وبدون واردات قادر به تولید نیستند . حالا قاچاق که روزگاری سم تولید داخلی محسوب می شد باید به کمک تولید داخلی از باب تهیه مواد اولیه با نام مستعار دور زدن تحریم ها بیایید.
وضعیت بازار تا دیروز حکایت از التهاب شدیدی در بحث عرضه کالا داشت . مردم با افزایش عملیات روانی رسانه های مجازی وخارجی دست به خرید های محتکرانه می زنند. درواقع ماهیت احتکاراز فروشنده سلب وبه خریداران انتقال یافته است . عملیات روانی تا اینجاتوانسته احساس امنیت را از بین ببرد و در مقابل دولتی ها سکوت اختیار کرده اند.
دولتی ها و یا حتی پارلمان بخش خصوصی اقتصاد، در مقابل افزایش قیمت دلار که قیمت کالا و خدمات را تحت تاثیر قرار داده ، سکوت اتخاذ کرده اند.
شرایط بازار به گونه ای است که هر کسی بدون داشتن اطلاعات اقتصادی دست به ریسک می زند. ریسکی که در بازار بورس کشور اتفاق بیفتد حالا در کوچه وخیابان در حال اتفاق است . دلاری که تا چندی پیش حکم قاچاق داشت دوباره در حال دست بدست شدن است. ریال درحال انباشته شدن در خزانه فرضی دولت است و دلارها بدون هیچ دلیلی در حال دست بدست شدن است.
مشتریان خانگی بخش قابل ملاحظه ای از ارز را در خانه انبار کرده اند و بخش دیگری بصورت نمایشی دست دلالان در حال گردش است. به نظر می رسد فسادی سیستماتیک در این حوزه اتفاق افتاده و باید در انتظار سقوط دلار بود. قاچاق هم اکنون خیلی نزدیک و در ضمیر ناخودآگاه ما در حال انجام است.
9910/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/58636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

امحا مواد غذایی فاسد در آباده

یادواره شهدای روستای سرخا پایین بندرعباس

مرگ مرد 70 ساله با سقوط در چاله آسانسور

صهیونیست ها تعدادی از فلسطینی ها را بازداشت کردند

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درگیری در فروشگاه لباس در شیراز با یک کشته و یک مجروح

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

مردی با تیراندازی برادر خود را کشت و تسلیم شد

خسارت هزار میلیارد ریالی بارندگی به کشاورزان لامردی

نشست علمای اهل تسنن شهرستان نقده

خرید تضمینی 21 هزار تن گندم در فارس

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله/مجروح شدن مادر مقتول توسط مادر قاتل

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

اتحاد تاریخچی قهرمان مسابقات والیبال عشایری فارس

عملیات تنبیهی وعده صادق، مسرت و سرافرازی تمام آزادگان جهان را به دنبال داشت

برادرکشی در فسا یک خانواده را عزادار کرد

اجرای سرود سلام فرمانده توسط دانش آموزان در سروستان

مرگ تلخ یک زن پس از سقوط در جوی آب حین سیل | فیلم

فوت و غرق شدگی کودک بر اثر آبگرفتگی در داراب

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

قتل در شیراز / دختر 11 ساله در مزون لباس فروشنده را کشت!

دستگیری دختر دهه نودی که فروشنده مزون لباس را به قتل رسانده بود

خرید تضمینی بیش از 21 هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس

قتل در مزون لباس

اخذ مجوز راه‌اندازی فصلنامه پژوهشی در دانشگاه آزاد مرودشت

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

جزییات فوت شهروند کازرونی در جریان سیل اخیر اعلام شد

مجروح شدن مادر مقتول توسط مادر قاتل

قتل هولناک در مزون لباس | دختر 11 ساله قاتل شد | دستگیری قاتل و مادرش پس از فرار نافرجام

روز اسیر فلسطینی در سایه نسل کشی علیه غزه

برادرکشی در کوه‌های اطراف فسا

جزئیات قتل فروشنده لباس توسط یک مادر و دختر در شیراز

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیمانکار ترمینال بین المللی فرودگاه شیراز تا سوم اردیبهشت ​تعیین می شود

دختر 11 ساله فروشنده مزون لباس را با چاقو کشت

برپایی مراسم بزرگداشت شهدای محور مقاومت در شیراز

جزئیات فوت شهروند کازرونی در جریان سیل اخیر اعلام شد