پیام فارس

آخرين مطالب

بازار؛ بیم‌ها و امیدها اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - روند صعودی قیمت‌ها که در روزهایی محاسبه‌اش تاثیر یادگیری درس ریاضی را یادآور بود! حالا شیبی ملایم‌تر گرفته است و انگار مردم به قیمت‌های جدید مایحتاج روزمره‌شان عادت کرده‌اند؛ اگرچه هنوز قیمت برخی اقلام نا باورانه از فرش به عرش می‌رود و با اندکی تغییر همان بالای نمودار می‌ماند.
  روز شهروندان با پیگیری اخبار قیمت کالاها آغاز می‌شود و با لبخندی به طنزهای درست شده از صعود بی بدیل! قیمت‌ها تداوم می‌یابد و با گوش دادن به وعده‌ها و توجیهات مسئولان طی می‌شود تا شب فرا برسد و نگرانی‌هایشان را همراه با خود به رختخواب ببرند.
این روزها گاه به گاهی، در میان ازدحام خبرهای گرانی و کمبود و نبود کالاها، رویدادهایی نیز هیجانی به نگرانی انباشته شده‌ی سینه شهروندان، اضافه و کم می‌شود؛ هیجانی که خیلی‌ها دیگر حوصله‌ی آن را ندارند و از کنارش بی تفاوت عبور می‌کنند؛ حتی اگر این هیجان دربی آبی و قرمز باشد!
این روزها حتی آن وقت‌هایی که برای کم کردن بخشی از هزینه‌ها و به بهانه حرکتی برای سلامتی، به جای سواره رفتن در خیابان و کوچه‌ها قدم می‌زنی شاید رنگ پائیزی خیابان‌ها آرامت کند، باز هم نگاه و فکر و قدم‌هایت به سمت اقتصاد و هر آنچه به آن مربوط است، سوق پیدا می‌کند.
قدم زدن در یک عصر پاییزی نگاهت را متوجه همشهریان و هموطنانی می‌کند که به ندرت شاد هستند؛ آدم‌هایی که بی توجه از کنار هم عبور می‌کنند و عصبی و بی‌حوصله برای خالی کردن سینه از فشار، پی بهانه‌ای هستند؛ از چهره بسیاری از آنها می‌توان حدس زد که در ذهن برای دو دو تای زندگیشان چرتکه می‌اندازند!!
در این شرایط اما هستند عده‌ای سودجو که از کمینگاه خارج شده و باز احتکار و اخفاء و کم فروشی و گرانفروشی را راهی برای پرکردن جیبهایشان می‌دانند؛ ثروتی به قیمت فشار به گلوی همشهریان و هموطنانشان؛ آدم‌هایی که فکر می‌کنند قانون چندان هم با آنان نامهربان نخواهد بود و حتی اگر شانس یاریشان ندهد، باز هم بازی برد بردی را دنبال می‌کنند.
  طی ماه‌های اخیر شاهد مقابله‌ی جدی‌تری از سوی دستگاه‌های مسئول هستیم؛ اگرچه اعضای اتاق اصناف، به عنوان اصلی‌ترین مسئول کنترل و نظارت بر بازار، این روزها بیش از همیشه سکوت پیشه کرده و از رسانه دوری می‌جویند.
در این بین مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس در گفت‌وگو با ایسنا منطقه فارس از تشکیل پرونده برای 49 صاحب انبار در راستای اجرای طرح مبارزه با احتکار و امتناع از فروش، در استان خبر داد .
علی مبشری گفت: با اجرای طرح مبارزه با احتکار، 140 انبار تاکنون بازرسی شده و برای 49 صاحب انبار که اقدام به احتکار یا امتناع از فروش کالا کرده‌اند، پرونده تشکیل شده است .
مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس با اشاره به احتکار 2 هزار خودرو توسط شرکت ایران خودرو در فارس، گفت: تا صبح دوم مهرماه یکهزار و 100 دستگاه خودرو دپو شده در این شرکت را تحت نظارت تعزیرات استان به مشتریان واقعی با قیمت مصوب اولیه تحویل داده‌ایم .
وی با بیان اینکه مابقی نیز طی هفته‌های آینده به مشتریان تحویل داده خواهد شد، گفت: کالاهای احتکاری مانند برنج، پوشک و لوازم یدکی را نیز پس از کشف و ضبط از انبارهای دپو شده به بازار وارد کرده و توزیع کرده‌ایم .
مبشری با بیان اینکه مواردی از وجود احتکار در فارس وجود داشت که برای همه‌ی صاحبان آنها پرونده تشکیل شده است، گفت: کالاهای این انبارها را به قیمت عادله روز در بازار توزیع کرده‌ایم .
وی تاکید کرد که به اتفاق نیروی انتظامی بازرسی ازانبار کالاها به طور مرتب انجام می‌شود و افزود: مواردی خاصی نیز داشتیم که حجم وسیعی از کالا را در انبار نگهداری می‌کردند که پرونده آنها را تحت عنوان اخلال در نظم اقتصادی به دادگاه انقلاب ارجاع دادیم .
معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف فارس نیز در گفت و گو با ایسنا مطنقه فارِس، از تشکیل بیش از سه هزار پرونده تخلف در شش ماهه اول امسال خبر داد و گفت: درج نشدن قیمت بر روی کالا از بیشترین موارد تخلف منتهی به تشکیل پرونده را شامل می‌شود .
عرب، عمده تخلفات را بعد از درج نشدن قیمت روی کالای عرضه شده، مربوط به گران فروشی، تقلب، ارائه نشدن صورت‌ حساب و ارائه نشدن فاکتور خرید اعلام کرد .
وی افزود: از ابتدای فروردین‌ماه امسال تاکنون 103 هزار و 128 بازرسی از صنوف مخلف انجام و متعاقب آن سه هزار و 220 پرونده تخلف تشکیل شده است .
معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف فارس ارزش ریالی پرونده‌های تشکیل شده را بیش ز 10 میلیارد ریال عنوان و تعداد کل شکایات ثبت شده طی این مدت را چهار هزار و 667 مورد اعلام کرد .
عرب با بیان اینکه 7 هزار و 575 بازرسی از کل بازرسی‌ها مربوط به شیراز بوده است، خاطرنشان کرد: یکهزار و 88 فقره پرونده در این کلانشهر پس از بازرسی‌ها تشکیل شده است .
معاون اتاق اصناف فارس ارزش ریالی کل پرونده‌های تخلف صنفی تشکیل شده در شیراز را بیش از سه میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: طی این مدت یکهزار و 690 شکایت ثبت شده که 666 مورد آن مراجعه حضوری و مابقی تلفنی بوده است و در این رابطه نیز 650 متخلف به مراجع قضایی معرفی شده‌اند .
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت(صمت) استان فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد که براساس قانون احتکار یا اخفاء و خودداری از عرضه کالا، جرم محسوب شده و با متخلف برخورد می‌شود .
محمدابراهیم صداقت با تصریح اینکه اعمال قانون در مواجهه به اخفاء و احتکار کنندگان کالا، با قوت و جدیت در فارس اجرایی شده و تداوم دارد، گفت: متاسفانه برخی از افراد با سوء استفاده از شرایط کنونی جامعه، اقدام به اخفاء یا احتکار کالا کرده یا می‌کنند .
وی با تصریح اینکه بی اطلاعی فرد متخلف از قوانین مرتبط مانع اجرای قانون نیست، گفت: تنها در شهریورماه امسال و با شدت گرفتن بازرسی و نظارت‌ها، برای صاحبان 18 انبار در نقاط مختلف فارس، پرونده تشکیل شده است .
صداقت گفت: صاحبان این انبارها کالاهایی به ارزش 53 میلیارد و 260 میلیون ریال را یا احتکار یا اخفاء کرده و به این شیوه از فروش و عرضه آن به بازار امتناع کرده بودند .
او از انجام 68 مورد بازرسی در یکماهه شهریور از انبارهای موجود در شیراز هم خبر داد و گفت: در 16 مورد از این بازرسی‌ها پرونده تشکیل شده و دو پرونده دیگر نیز طی 363 بازرسی که از انبارهای موجود در سایر شهرستان‌های فارس انجام شده بود، تشکیل و به مراجع ذیربط ارجاع شده است .
صداقت به کلیات بعضی از پرونده‌ها هم اشاره و خاطرنشان کرد: یک فقره از پرونده‌های تشکیل شده مربوط به احتکار دو نهاده دامی به ارزش 522 میلیون ریال و جو به ارزش 532 میلیون ریال در شیراز و سپیدان بود .
به گفته صداقت، طی این مدت پرونده‌هایی در خصوص اخفاء و امتناع از فروش محصولاتی نظیر MDF و عدم موجودی شکر، برنج و روغن خوراکی به ترتیب به ارزش 15 میلیارد و 506 میلیون ریال و 905 میلیون ریال تشکیل شده است .
صداقت بیان کرد: دو پرونده عدم موجودی برنج نیز به ارزش 145 و 167 میلیون ریال در این مدت تشکیل شد.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن فارس تشکیل یک فقره پرونده در خصوص امتناع از فروش پوشک نوزاد به ارزش 211 میلیون ریال و عدم موجودی لوازم خانگی به ارزش 557 میلیون ریال را از دیگر پرونده‌هایی اعلام کرد که در شهریور ماه امسال به مراجع قضایی جهت رسیدگی و صدور حکم ارجاع شده است .
فرمانده انتظامی استان فارس نیز در خبری با ارائه آمار 6 ماهه از اقدامات مقابله‌ای با محتکران در فارس، گفت: طی 6 ماه اول امسال در استان فارس 160 میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده است .
سردار احمدعلی گودرزی افزود: حجم ریالی کالای قاچاق کشف شده طی 6 ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 52 درصد افزایش را نشان می دهد .
وی خاطرنشان کرد: طی این مدت، 2 هزار و 190 دستگاه خودرو سبک و سنگین حامل انواع کالاهای قاچاق توقیف و با تلاش مأموران انتظامی 3 هزار و 789 متهم در این خصوص شناسایی و دستگیر شدند .
فرمانده انتظامی فارس خاطرنشان کرد: پرونده‌های بالای 100 میلیون تومان در این بازده زمانی، با رشد 55 درصدی و پرونده های بالای 500 میلیون تومان با رشد 35 درصدی روبه رو بوده است این نشان از عزم راسخ پلیس در برخورد با قاچاقچیان عمده کالا دارد .
گودرزی عنوان کرد: پلیس فارس در اجرای منویات مقام معظم رهبری و بر اساس وظایف قانونی خود، در راستای مبارزه با پدیده قاچاق از همه ظرفیت ها و امکانات لازم استفاده می کند و شهروندان می توانند اخبار و اطلاعات خود پیرامون این موضوع را از طریق تلفن 110 به پلیس اطلاع دهند .
  بازار این روزها شرایط دشواری را تجربه می‌کند؛ شرایطی که اکثر بازاریان را هم به ستوه آورده است؛ آنانی که به درستی حبیب خدا هستند و نگران از تداوم وضعیت بی ثبات حاکم بر اقتصاد؛ امیدواریشان را با شهروندان برای بهبود شرایط کنونی تقسیم می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/58683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت