پیام فارس

آخرين مطالب

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری فارس:

راه پیشگیری از حاشیه نشینی توجه به روستاها است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس گفت: لازمه جلوگیری از گسترش پدیده حاشیه نشینی در شهرهای استان به ویژه کلانشهر شیراز، توجه به روستاها و فراهم کردن امکانات و شرایط برای روستائیان است .
به گزارش ایسنا منطقه فارس، سید کمال پاک فطرت بعداز ظهر سه شنبه 10 مهر در جمع خبرنگاران گفت: عمده ترین دلیل مهاجرت روستاییان به شهرها، یافتن شغل و کسب معاش است.
او با اشاره به اینکه خشکسالی و کم آبی در سال‌های اخیر لطمه زیادی به بخش کشاورزی که اصلی ترین راه معاش روستاییان است، وارد کرده است، گفت: این موضوع موجب بیکاری کشاورزان و بیکاری آنان زمینه ساز ایجاد تفکر و رفتار مهاجرتی برای حل مشکل معیشت شده است.
پاکفطرت با تاکید براینکه روستاییان مهاجر توان خرید یا حتی اجاره خانه در نقاط متوسط و بالای شهرها را ندارند، گفت: ساکن شدن در مناطق حاشیه‌ای شهرها برای روستاییان مهاجر یک اجبار دیگر بوده و ناگزیر آسیب‌هایی نیز در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و ... نیز به همراه دارد.
او گفت: قطعا شرایط زندگی روستائیان مهاجرت کرده در حاشیه شهرها بسیار سخت و دشوار است و آنها حاضر خواهند بود در صورت فراهم شدن شرایط به روستای خود بازگردند .
پاک فطرت گفت: یکی از مواردی که برای ایجاد اشتغال در روستاها با جدیت دنبال می شود سرمایه گذاری در حوزه گردشگری روستایی و صنایع دستی است .
وی افزود: طی 40 سال گذشته اقدامات خوبی در روستاها انجام شده اما از آنجا که بیشتر نگاه ها به توسعه کشاورزی بوده و زندگی روستائیان و معاش آنها حول محور کشاورزی حرکت می کرده، بنابراین شاهد بودیم که با بحرانی شدن وضعیت کشاورزی، شرایط زندگی برای روستائیان بسیار سخت شد و چون شغل های جایگزین نیز پیش بینی نشده بود آنها چاره ای جز مهاجرت به شهرها نیافتند .
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس افزود: قطعا اگر در کنار کشاورزی به زمینه های شغلی دیگر مانند گردشگری و صنایع دستی نیز توجه شده بود، امروز شرایط متفاوت بود و با چالش های به مراتب کمتری در روستاها مواجه بودیم .
پاک فطرت خاطرنشان کرد: امروز به دنبال تغییر رویه در روستاها هستیم و رویکرد ما این است که فعالیت روستائیان را از بخش کشاورزی به بخش هایی مانند صنایع دستی، گردشگری و مشاغل خانگی سوق دهیم تا بتوانند اقتصاد خانواده خود را اداره کنند .
وی گفت: با توجه به اینکه استان فارس در زمینه گردشگری از جمله گردشگری روستایی دارای ظرفیت های بسیاری است، با تهیه طرح های مناسب در این زمینه و معرفی آنها به روستائیان می توان آنها را تشویق به سرمایه گذاری در این زمینه کرد .
پاکفطرت اضافه کرد: البته در این زمینه تاکنون در استان اقداماتی انجام گرفته اما قبل از هرچیز باید زیرساخت های گردشگری در استان فراهم شود چرا که اگر بخواهیم از ظرفیت های موجود به شکل گذرا استفاده کنیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد و اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد .
وی افزود: یکی از الزامات موفقیت در این کار، همراهی و همکاری مردم است و اگر روستائیان خودشان پای کار نیایند و مشارکت نکنند نتایج خوبی حاصل نخواهد شد .
پاک فطرت افزود: یکی از دلایلی که باعث شده گردشگری روستایی توفیق چندانی نداشته باشد این است که ما طرحی مشخص و متناسب با هر منطقه و روستا نداریم و بعضا کارها با یک هدف مشخص پیش نمی رود .
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس ادامه داد: البته در حوزه گردشگری نباید نگاه صرفا درآمدی و اقتصادی داشته باشیم، اگر به این سمت برویم اهداف به گونه ای که ترسیم می کنیم محقق نخواهد شد .
او اضافه کرد: در گذشته حدود 46 نقطه گردشگری در استان شناسایی و معرفی شده بود که برخی از آنها فاقد جاذبه های گردشگری بودند که همه آنها شناسایی و جدا شدند و به دنبال این هستیم تا پس از فراهم کردن زیرساخت ها، طرح های گردشکری متناسب با هر منطقه تهیه و به مردم معرفی شود .
وی گفت: یکی از مباحث دیگری که در روستاهای استان دنبال می کنیم ایجاد اشتغال پایدار است که دولت توجه ویژه ای به این بخش داشته و تاکنون نیز تسهیلاتی در این زمینه ارائه شده است .
پاک فطرت افزود: تاکنون حدود چهار هزار و 451 طرح در حوزه های گردشگری، صنایع دستی، کشاورزی، صنعتی و میراث فرهنگی به بانک معرفی شده که در صورت عملیاتی شدن آنها بیش 24 هزار و 600 فرصت شغلی در روستاهای استان ایجاد خواهد شد .
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس افزود: اگر به دنبال حل مشکل حاشیه نشینی شهرها و کاهش آسیب های اجتماعی هستیم باید قبل از هر چیز به پیشگیری فکر کنیم و راهکار آن نیز ایجاد امکانات و شرایط مناسب زندگی در روستاها است به نحوی که کسی حاضر به ترک روستای خود نباشد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/58915/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق