پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

سلامتی در دوران سالمندی با تغذیه مناسب مقالات

سلامتی در دوران سالمندی با تغذیه مناسب

  بزرگنمايي:

پیام فارس- در واقع پیری کاهش قوای روانی و جسمی‌ است که در اثر گذشت زمان روی می دهد و یک فرآیند طبیعی از تغییرات مربوط به زمان محسوب می شود که با تولد شروع شده و در سراسر زندگی ادامه می یابد .

براساس تعاریف ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، دوران بعد از 60 سالگی، دوره سالمندی تلقی می شود، اما تمام سالمندان در این دوره سنی از شرایط جسمی یکسانی برخوردار نیستند؛ کارشناسان اعتقاد دارند که تغذیه در دوران قبل از سالمندی و دوره سالمندی، اهمیت ویژه ای دارد و می توان با تغذیه درست، دوران سالمندی شادی را تجربه کرد.

یک کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص برخورداری از زندگی سالم در دوران سالمندی و نقش تغذیه در این فرآیند گفت: در سالمندان نیاز به برخی ریزمغذی ها، کاهش و نیاز به برخی دیگر، افزایش می یابد به طوری که متابولیسم پایه کاهش یافته، آستانه چشایی تغییر کرده، توان تشخیص مزه شور و شیرین کاهش یافته و به همین دلیل، استفاده از نمک و قند در دوران سالمندی افزایش می یابد .

مهدیه فرید افزود: تغییر آستانه حس بویایی که منجر به کاهش ذائقه و دریافت کم مواد غذایی می شود و افزایش مقدار توده چربی بدن، افزایش احتمال چاقی و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند افزایش فشارخون، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی نیز، از دیگر تغییرات دوران سالمندی است .

او با اشاره به اینکه در این دوره دریافت مواد غذایی به دلایلی همچون کاهش قدرت ادراک و بینایی که تغذیه فرد سالمند را تحت تاثیر قرار می دهد، مشکلات دهان و دندان، کاهش حس چشایی، مشکلات حرکتی و مصرف برخی داروها کاهش می یابد، ادامه داد: نتیجه این کاهش دریافت و ایجاد سوء تغذیه منجر به کاهش عملکرد ایمنی بدن و در نهایت افزایش مرگ و میر در سالمندان می شود .

نیازها و توصیه های تغذیه ای

او در ادامه با توصیه به سالمندان در مصرف روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات به ویژه آب برای پیشگیری از یبوست و کم آبی بـــدن گفت: سالمندان باید به علت کاهش انرژی موردنیاز بدن در مصرف انرژی دقت کنند و میزان غذای مصرفی را کاهش داده و در مصرف چربی ها، به ویژه چربی اشباع که شامل چربی پنهان در گوشت، انواع روغن جامد و کره است، محدودیت ایجاد کنند .

فرید افزود: تامین پروتئین موردنیاز بدن از منابعی با کیفیت بالای پروتئینی مانند گوشت های کم چرب، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ و فرآورده های لبنی بدون چربی یا کم چربی و همچنین تعادل در مصرف گوشت در سنین سالمندی که نزدیک به سه نوبت در هفته می شود، از بایدهای موردنیاز تغذیه ای این دوران است .

این کارشناس تغذیه با بیان این موضوع که جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزایش سن کاهش می یابد، گفت: با افزایش سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم مانند شیر و لبنیات و ویتامین D مانند جگر و روغن کبد ماهی افزایش می یابد و با توجه به کاهش میزان سنتز ویتامین D از راه پوست و افزایش نیاز به آن برای استحکام استخوان ها، استفاده ماهانه یک عدد کپسول «مگادوز ویتامین نیاز می شود .

او به زنان بالای 50 سال و همه افراد بالای 60 سال توصیه کرد: این افراد بهتر است 1000 تا 1500 میلی گرم در روز کلسیم موردنیاز بدن را بامصرف منابع آن همچون شیر و لبنیات کم چرب و کم نمک و همچنین دریافت مکمل تامین کنند .

فرید در ادامه به علت افزایش متابولیسم ویتامین B 6 ، کاهش جذب آن و مصرف ناکافی منابع آن در سالمندی توصیه کرد: سالمندان بهتر است برای تامین این مواد، از منابع ویتامین B 6 مانند گوشت، جگر، شیر، تخم مرغ، حبوبات و غلات کامل، استفاده کنند .

او با تاکید بر اینکه کم خونی فقر آهن در افــرادی کـــه غذاهای کم انرژی مصرف کرده و یا مشکوک به سوء تغذیه هستند، در این دوره سنی شایع است که توصیه کرد: سالمندان برای این موضوع باید از منابع آهن همچون زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی های برگ سبز تیره مانند جعفری، برگ چغندر، گشنیز و بخش های تیره برگ برای پیشگیری و درمان کم خونی استفاده کنند .

این کارشناس تغذیه یادآور شد: در سالمندان به علت مصرف کم روی، جذب کمتر آن و مصرف همزمان با داروهایی مانند مکمل های آهن و کلسیم، افراد دچار کمبود روی می شوند که تجویز مکمل روی و همچنین توصیه به مصرف منابع آن مثل جگر، گوشت، شیر، حبوبات و گندم، مورد تاکید است





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بهترین جواب به آمریکا

شهرهای بی‌دفاع

پیامی که در سیل شیراز امیدبخش شد

نارسایی

مدرسه های سعدی، سیل را شکستند

ای کاش

سیل و یادآوری اهمیت سواد رسانه ای

می خنداند اما نمی خندد

چرا خرم دره جهنّم دره شد

آنچه را که نباید فراموش کنیم

موج اندوه و شکوه مهربانی در سیل شیراز

کازرون، نمادی از تاریخی کهن و طبیعتی چهار فصل

جلوه جدید گردشگری فارس در نوروز 98

دام هایی برای ثروت

نوروز، نماد زایش است نه مرگ جانداران در تنگ بلور

چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنید

عید آمد و ما قبا نداریم

اشکال در اشکال هندسی

نخستین واکنش `حامی` به حاشیه کنسرت شیراز

حیوان خانگی هم می‌تواند ناقل هاری باشد

میانبری کاذب تا پرده سینما

شهر صدرا بدون سامانه حمل و نقل؛ ترافیکش سهم شیراز

گنبد نمکی، جاذبه گردشگری بکر در جهرم

زمین را نگهبان باشیم

یادی از حمید برنا، خیّر سلامت و مدرسه‌ ساز جهرمی

شجاعانه به استقبال تغییرات برویم

`نه` به نگاه ویژه به زادگاه مدیران

زوج ها خوب شنیدن را یاد بگیرند/ لزوم پرهیز از ایده آل گرایی

آب پاکی 2 سرد‌‌‌ار روی د‌‌‌ست د‌‌‌لواپسان

دام های قاچاقچیان برای دامداران فارس

نورآباد ممسنی تکه‌ای از بهشت

قلعه تبر جهرم، تاریخی اما تک افتاده

داراب؛ شهرستان قصرها و آبشارها

چگونگی رفتار با کودکانی که مبتلا به صرع هستند

معماری سنتی هست چه نیازی به رومیان!

200 مقاله در ششمین کنفرانس سالیانه «انرژی پاک» ارائه می شود

تفاوت کنفرانس ورشو و کنفرانس گوادلپ

پاسدار امین

چشمه‌ای که برای پریشان جوشید/ باران حال تالاب را خوب می‌کند

نقص پلکانی

تلخ و شیرین های چهار دهه روزنامه نگاری

عناوین نخست مطبوعات 23 بهمن شیراز

نقش مردم فسا در پیروزی انقلاب اسلامی ایران

نگاه انقلاب به رفاه اجتماعی

مرور خاطرات انقلاب در شیراز با دو مبارز انقلابی

تلاش برای حذف نقاط حاد‌‌‌‌‌ثه‌خیز فارس

هنر را به بها دهند نه بهانه

گره ترافیکی

کشف جدید در نقش رستم طی نیم قرن اخیر بی نظیر است

از پیشنهاد اصلاح شروط طلاق تا برابری دیه