بزرگنمايي:
پیام فارس- هوشنگ عشایری چهارشنبه ١١ مهر در چهارمین جلسه
ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان با بیان اینكه یك میلیون دلار از محل
صندوق توسعه ملی به عنوان سپردهگذاری دولت در بانك مسكن پیشبینی شده است،
گفت: میزان این وام در مراكز استانها ٥٠ میلیون تومان و در سایر شهرها ٤٠
میلیون تومان خواهد بود.
وی
با اشاره به اینكه هنوز بیش از یكماه از تصویب این ردیف بودجهای نگذشته،
افزود: ستادهای بازآفرینی شهری برای انعقاد موافقتنامه و بهرهمندی از این
تسهیلات عجله كنند.
مدیرعامل
شركت مادر تخصصی بازآفرینی كشور با تاکید بر اینكه مفهوم بازآفرینی شهری
باید به شكل جدیتری مورد رهمنود قرار گیرد، گفت: گزارشهایی كه در مقدمه
ستاد بازآفرینی پایدار استان فارس ارائه شد، جزیی از انتظارات در محددوه
بازآفرینی است نه تمام آن.
عشایری
با تاكید بر اینكه بازآفرینی شهری محصول و برآیندی از تجربیات تلخ و شیرین
سه دهه كشور است كه تلاش دارد با بهرهمندی از این تجربیات، نوسازی و
بهشازی و ساماندهی سكونتگاههای غیررسمی و توسعه شهركها را دنبال كند،
خاطرنشان كرد: از این تجربهها به این درك رسیدیم كه مداخله مستقیم دولت
در محلات بدون مردم و خواستههای آنها، خطای مطلق و جفا به محله است.
وی
با اشاره به اینكه در بازآفرینی شهری باید محلات و شهرها متناسب با
شاخصها اولویتبندی و هدفگذاری شوند، گفت: برنامههای محلات باید توسط
نهادهای تسهیلگر محله پیشبینی و تعریف شوند.
معاون
وزیر راه و شهرسازی نقطه شكست طرحهای قبلی در ساماندهی بافتهای فرسوده
را تصمیمگیری در مركز برای محلات و ارئه طرح و برنامه بدون توجه به
كاركردهای اجتماعی محلات عنوان كرد و افزود: برنامهها باید برای بازآفرینی
شهری از جنس سازمان اجتماعی محلات باشد.
عشایری
برنامه اقدام مشترك را وجه تمایز رویكرد ستاد بازآفرینی شهری با سایر
برنامههایی كه در گذشته در این بخش اجرا شده دانست و گفت: امروز محله
محوری جایگزین پروژه محوری شده و دیگر خبری از دستورالعملها و طرحهای
دستوری از بالا به پایین نیست بلكه مشاركت عامه مردم مبتنی بر مزیتها باید
دنبال شود.
وی تاكید كرد: در بازآفرینی شهری باید براساس ظرفیتها و توانمندیهای محله نیازها و مطالبات محلات نقشها و سهمها مشخص شود.
مدیرعامل
شركت مادر تخصصی بازآفرینی كشور خاطرنشان كرد: بزرگترین مزیت برنامه
بازآفرینی شهری، پرسشگری شهرداران به جای پاسخگو بودن آنها است.
عشایری
همچنین با بیان اینكه اقداماتی كه تاكنون در استان فارس در حوزه بازآفرینی
انجام شده لازم بوده اما كافی نیست، گفت: نوسازی و مقاوم سازی مسكن، توسعه
خدمات روبنایی و خدمات عمومی شهری و توجه به توسعه خدمات زیربنایی و
زیرساختها به شرطی موثر خواهد بود كه با محوریت توانافزایی ساكنین محله
همراه باشد. در طرحهای ارئه شده جایگاه سهمها و نقشها مشخص نیست.
وی
در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه فارس جزء هفت استان برتر و نخست
كشور در بحث بازآفرینی شهری است، از ظرفیتهای پیشبینی شده در بازآفرینی
پایدار در شهرهای كشور خبر داد و گفت: برای اولین بار یكهزار و ٥٠٠
میلیارد تومان منابع مالی برای كمك به دستگاههای اجرایی عضو ستاد
بازآفرینی پیشبینی شده است.
معاون
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بازآفرینی شهری در سه سطح تعریف شده است.
سطح یك مطالعات بازآفرینی بر عهده شهرداریها، مطالعات سطح دو مشاركت
شهرداریها و شركت با مشاركت شركت بازآفرینی شهری و سطح سه آن توسط شركت
بازآفرینی شهری انجام خواهد شد.
عشایری
با بیان اینكه تخفیف عوارض شهرداریها در بافتهای فرسوده از طریق خط
اعتباری تعریف شده توسط دولت تامین اعتبار میشود، گفت: متاسفانه شهرداری
شیراز به دلیل عدم ثبت در سامانه موفق به کسب این اعتبار در ردیف عوارضها
نشد در حالی که دولت در سال 95 تمام بدهیهای خود را پرداخت کرد.
وی
با یادآوری این نکته که در سال 96 این پرداخت متوفف شد، گفت: در سال 97
این سامانه مجددا بارگزاری شده و شهرداران باید به صورت مستند عوارض تخفیفی
اعطایی در بافتهای فرسوده را ثبت کنند تا بتوانند از این ردیف مالی نیز
بهرهمند شوند.