پیام فارس

آخرين مطالب

شکست سکوت و تاریکی با افکندن نور بر یادمان های تاریخی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- میراث جهانی تخت جمشید یادگار دوره ایران باستان با غروب آفتاب، همنشین تاریکی و سکوت می شود و تجهیزات فرسوده نورپردازی با نیم سده دیرینگی نمی تواند این خاموشی را بزداید.
در دوره ای که کیفیت رنگ، نور و صدا و نقش آن در توسعه گردشگری جهان به اثبات رسیده، تخت جمشید، این مجموعه باشکوه جهانی در شب چیزی برای عرضه به گردشگران داخلی و خارجی ندارد و تجهیزات نورپردازی فرسوده آن که عمری 50 ساله دارد نیز نمی تواند عامل اقناع کننده ای برای بازدید از این بنا در تاریکی شب باشد.
صنعت گردشگری در سالیان اخیر با بهره از تکنولوژی تحولات شگرفی را در زمینه بهره از تجهیزات الکتریکی برده به گونه ای که نورپردازی امروزه به یکی از مهمترین جاذبه های این صنعت تبدیل شده که به عنوان عاملی برای ارتقای جلوه بصری بناهای تاریخی از آن استفاده می شود.
ممکن است بنایی با معماری ساده اما نورپردازی اصولی و حرفه ای بسیار شکیل تر از آنچه هست به چشم آید.
نورپردازی در یک بنای تاریخی و یا یک محوطه باستانی تنها به معنی تأمین روشنایی محیط نیست و به مراتب کاربری‎های گسترده‎ تری را شامل می‎شود به نحوی که کیفیت نور می‎تواند احساسات متناسبی را برانگیزد.
نقش نورپردازی و تاثیرات شگرف آن در جذب گردشگر برای اغلب متخصصین این حوزه امری ثابت شده است در حالی که در اغلب بناهای تاریخی استان فارس و شیراز از این مهم غافل شده و تنها این عامل در حد روشنایی اضطراری شبانه یک اثر تاریخی تنزل یافته و تقریبا همه میراث تاریخی این خطه از جلوه های متنوع نورپردازی دور مانده است.
یکی از این مجموعه ها که شهرتی جهانی نیز دارد بنای تخت جمشید است که تنها به یک نورپردازی جزئی که عمری در حدود پنجاه سال دارد و فرسوده نیز شده در این محل بسنده شده است.
** نورپردازی حرفه ای در جذب گردشگر نقش بسزایی دارد
یک باستان شناس و فعال فرهنگی استان فارس در این باره می گوید: هنر نورپردازی و طراحی حرفه ای آن، در دیده شدن بناهای تاریخی به عنوان نقاط پرارزش شهری و جذب گردشگر نقش بسزایی دارد.
زهره وکیلی نژاد با اشاره به اینکه نورپردازی مصنوعی در شب می تواند باعث تغییر و دگرگونی در جذب گردشگر به سوی یک محل باشد،افزود: با استفاده از نورپردازی های ویژه می توان ارزش های فنی ،هنری و معانی پنهان در معماری های باستانی را در آثار تاریخی روایتگری کرد.
وی ادامه داد: صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و متنوع ترین صنعت های روز دنیا به شمار می رود و در این رابطه جاذبه های گردشگری به عنوان یکی از مولفه های اصلی توسعه گردشگری مد نظر است.
وکیلی نژاد اضافه کرد: در این بین نورپردازی مقوله ای است که می تواند در ایجاد ارزش و جذابیت به جاذبه های گردشگری یک منطقه نقش به سزایی ایفا کند،امری که در اغلب بناهای تاریخی شیراز و استان فارس از جمله تخت جمشید به آن توجه نشده است.
این فعال فرهنگی اظهار داشت: مجموعه تخت جمشید یکی از منحصربه فردترین میراث های جهان بشمار می رود که ظرفیت عظیمی برای جذب گردشگران در شب دارد البته اگر این امر مورد توجه مسئولان میراث فرهنگی این استان قرار گیرد و از نورپردازی ویژه و روایتگر و دارای سناریویی باستانی با بهره از تکنولوژی های روز دنیا استفاده شود.
** قرارداد 14 ساله نورپردازی تخت جمشید که هنوز اجرایی نشده
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و تخت جمشید گفت: 14 سال پیش برای نورپردازی تخت جمشید تفاهم نامه ای بین رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و یک شرکت معتبر اتریشی منعقد شد اما این کار تاکنون متوقف مانده است.
حمید فدایی افزود: از اردیبهشت امسال پیگیری هایی برای برقراری ارتباط مجدد با این شرکت اتریشی انجام و طی دو ،سه ماه گذشته جلسات فشرده ای با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص موضوع نورپردازی مجموعه تخت جمشید برگزار شده که در این جلسات بر از سرگیری ارتباط با شرکت اتریشی طرف قرار داد تاکید شد.
وی ادامه داد: براین اساس توافقات اولیه ای با طرف اتریشی انجام و در نتیجه آن درحال حاضر مقرر شده که شرکت اتریشی در برنامه قبلی که حدود 14 سال پیش تدوین شده بازنگری کند و همچنین ما نیز ساز و کارهای اجرایی این کار را فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: براساس پیگیری های انجام شده این پروژه بصورت استفاده از فاینانس به انجام خواهد رسید که در قالب آن یک وام بانکی از طریق بانک های اتریشی در اختیار ما قرار می گیرد.
فدایی با اشاره به اینکه پیگیری های اجرای این کار در حال انجام است و کندی پیشرفت آن نیز به دلیل فشارهایی است که به جهت تحریم های جدید وارد شده،گفت: امیدواریم که با وجود این شرایط و فشارها بتوانیم این پروژه را به سرانجام برسانیم .
**طرح جامع ارتقای زیرساخت های گردشگری تخت جمشید
وی با بیان این مطلب که این طرح و همکاری با طرف خارجی تنها به نورپردازی تخت جمشید محدود نمی شود افزود: این کار در قالب طرحی جامع برای توسعه سایر زیرساخت های گردشگری مجموعه تخت جمشید دنبال خواهد شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و تخت جمشید اظهار داشت: این طرح جامع در قالب طراحی نور و صدا برای بازدید در شب، بهره برداری از چادرهای مخصوص حفاظتی، ایجاد کافه تریا بین المللی ،ایجاد بازارچه های عرضه کننده محصولات ویژه و همچنین استفاده از تکنولوژی های جدید و به روز دنیا برای معرفی هر چه بهتر این مجموعه به دنیا خواهد بود.
وی ادامه داد: موزه تخت جمشید نیز با طرحی محتوایی مناسبتری تغییر و کل ساختمان کاخ ملکه یا مادر در اختیار ظرفیت موزه قرار می گیرد و بخش های اداری از این مکان منتقل خواهد شد تا فضاهای نمایشگاهی و معرفی بهتری در این موزه مستقر شود.
وی گفت: مطالعات اولیه و برنامه ریزی این موضوع در حال انجام است و هنوز طرح جامع آن تکمیل نشده و بنابراین برآورد هزینه نورپردازی سه بعدی مشخص نیست.
**وعده آبان ماه
وی در پاسخ به سوالی در خصوص پیش بینی زمان بندی و عملیاتی شدن این قرارداد با طرف اتریشی،بیان کرد: همکاران ما در حال تلاش هستند که تا قبل از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران این کار به سرانجام برسد که در این صورت احتمالا تا ماه آینده و تقریبا تا اواسط آبان ماه 97 عملیات اجرایی این طرح آغاز شود.
فدایی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: نورپردازی هایی در دوره های مختلف در مجموعه تخت جمشید اجرا شده و سابقه اجرای برنامه نور و صدا این مجموعه به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد که بعد انقلاب نیز کارهایی در این رابطه انجام گرفته اما اکنون به لحاظ نورپردازی این محوطه از استانداردهای لازم برای گردشگران داخلی و خصوصا خارجی برخوردار نیست.
وی با اشاره به اینکه وضعیت نور مجموعه تخت جمشید در حال حاضر در وضعیت اضطراری قرار دارد افزود: اگر طرح نورپردازی پیشرفته و سه بعدی که مدنظر است در این مجموعه انجام شود ظرفیت بزرگی نه تنها برای تخت جمشید و استان فارس بلکه برای کشور ایران به وجود خواهد آمد.
** فناوری نورپردازی در داخل کشور باید توانا شود
وی اضافه کرد: اگر قرارداد با طرف اتریشی برای نورپردازی مجموعه جهانی تخت جمشید به سرانجام نرسد قطعا تلاش می کنیم که حداقل ها را در این محل انجام و سیستم های داخلی را ارتقا دهیم.
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و تخت جمشید اظهار داشت: نورپردازی در ابنیه تاریخی امری بسیار تخصصی است که این تکنولوژی با استانداردهای لازم در کشور ما رشد پیدا نکرده و لازم است که از دانش خارجی نیز در این حوزه بهره مند شد و در کنار آن از ظرفیت های داخلی برای آموزش و انتقال مهارت در سایر ابنیه میراث فرهنگی کشور استفاده شود.
وی اشاره کرد: تمام سایت های باستانی و تاریخی ایران مانند تخت جمشید و پاسارگاد شاخص نیستند و در کشور صدها و حتی هزاران محوطه باستانی و بنای تاریخی وجود دارد که همه این مجموعه ها در مقیاس های مختلف نیازمند نورپردازی هستند و یا به نورپردازی اضطراری نیاز دارند که محوطه هایی گردشگر پذیر شود.
فدایی بیان کرد: باید در حوزه نورپردازی تخصصی و بومی کردن این دانش مطابق با استانداردهای روز دنیا در داخل کشور سرمایه گذاری شود تا بتوان از ظرفیت های داخلی در خصوص جنبه های هنری نورپردازی با استفاده از طرحی محتوایی منطبق بر سناریونویسی بهره برداری شود.
مجموعه جهانی تخت جمشید به یادگار مانده از دوران هخامنشیان در 55 کیلومتری شمال شرقی شیراز و در محدوده شهرستان مرودشت واقع شده است.
سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد در ایران حکومت کردند.
این یادمان تاریخی در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی ملل متحد(یونسکو) ودر سال 1310 هجری شمسی در فهرست ملی ثبت شده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/59121/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر

تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 30 فروردین

استان بوشهر آماده توسعه روابط با تاجیکستان است

تقویت و توسعه حوزه‌های مختلف دانشگاه آزاد مرودشت در سال جاری

حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

برادرکشی در فسا؛ قاتل خود را تسلیم قانون کرد

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

غار سنگ شکنان جهرم نگینی در دل کوه

سامانه جدید بارشی از جمعه وارد فارس می‌شود

بارش شدید باران و آب‌گرفتگی سبب فوت کودک دارابی شد

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

درآمد عجیب از زباله گردی

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از هزار هکتار از مزارع جهرم

فوت جوان 30 ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

یک کشته و یک مجروح در پی درگیری در فروشگاه لباس در شیراز

کشف 190 کیلوگرم تریاک در فسا

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

امحا مواد غذایی فاسد در آباده

یادواره شهدای روستای سرخا پایین بندرعباس

مرگ مرد 70 ساله با سقوط در چاله آسانسور

صهیونیست ها تعدادی از فلسطینی ها را بازداشت کردند

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درگیری در فروشگاه لباس در شیراز با یک کشته و یک مجروح

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

مردی با تیراندازی برادر خود را کشت و تسلیم شد

خسارت هزار میلیارد ریالی بارندگی به کشاورزان لامردی

نشست علمای اهل تسنن شهرستان نقده

خرید تضمینی 21 هزار تن گندم در فارس

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله/مجروح شدن مادر مقتول توسط مادر قاتل

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

اتحاد تاریخچی قهرمان مسابقات والیبال عشایری فارس